کسب و کار

ویدیو مارکتینگ چیست؛ اهمیت استفاده از بازاریابی ویدئویی

استفاده از محتوا و تصویر برای معرفی برند و جذب مشتری به تنهایی کافی نیست. این موارد برای افراد و مصرف کنندگانی که غرق در پخش زنده، ویدیوهای تعاملی، واقعیت افزوده و … هستند، جذابیت زیادی ندارد. از این رو استفاده از ویدیو و تولید محتوای ویدیویی جایگاه مهم و تأثیرگذاری دارد. بازاریابی ویدیویی یا ویدئو مارکتینگ یک از زیر مجموعه های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید. تمامی برندها از اهمیت ویدیو مارکتینگ آگاه بوده و از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله می خوانید که ویدیو مارکتینگ چیست؟ به چه تجهیزاتی نیاز دارد و چه استراتژی برای بازاریابی ویدئویی باید داشت.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ویدیوئی یا Video Marketing به استفاده از ویدئو برای بازاریابی، تبلیغ برند یا معرفی شما در کانال‌های دیجیتال اشاره دارد. به زبان ساده، زمانی که از ویدئو برای بازاریابی برند، محصول یا خدمات خود، مشارکت در رسانه‌های اجتماعی، آموزش مشتریان احتمالی و فعلی خود و تعامل با آن‌ها استفاده می‌کنید، در حال استفاده از بازاریابی ویدئویی هستید. در بازاریابی ویدئویی شما به وسیله ساخت یک ویدئو یا تیزر میتوانید محصول خود را به مخاطبان معرفی کنید و آنرا تبلیغ نمایید.

 پلتفرم‌‌‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که بازاریابان از آن‌ها برای انتشار فیلم‌‌‌های خود استفاده می‌‌‌‌کنند اما وب‌‌سایت‌‌‌هایی مانند YouTube، Instagram، Vimeo و Facebook از محبوب‌‌‌‌ترین بسترهای اشتراک‌‌‌‌گذاری آنلاین به شمار می‌‌‌‌‌آیند. در ایران نیز رسانه‌‌هایی مانند آپارات و تماشا از محبوب‌‌‌ترین سرویس‌‌‌‌های اشتراک‌‌‌‌گذاری فیلم محسوب می‌‌‌‌‌شوند.

 

اهمیت ویدئو مارکتینگ

چرا بازاریابی ویدئویی مهم است؟ نقش ویدیو مارکتینگ در بازاریابی و فروش بسیار مهم و تأثیرگذار است. بازاریابی ویدئویی می‌تواند برای موارد بسیاری از جمله ایجاد ارتباط با مشتری، تبلیغ برند، معرفی خدمات یا محصولات شما و … استفاده شود. علاوه بر این، بازاریابی ویدئویی می‌تواند به عنوان رسانه‌ای برای ارائه روش‌ها، راهنمای مشتری، پخش زنده رویدادها و ارائه محتوای سرگرم‌کننده مورد استفاده قرار بگیرد.

ویدئو به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قالب محتوایی است. اغراق نکرده‌‌‌‌ایم اگر سال ۲۰۲۰ را “سال فیلم” نام‌‌‌گذاری کنیم. برای اثبات این موضوع به آمارهای زیر که از منابع معتبر دریافت شده است دقت کنید:

یوتیوب، بزرگ‌‌‌‌ترین پلتفرم ویدئویی جهان، دومین وب سایت پرطرفدار کره زمین است. تماشای روزانه بیش از ۱ میلیارد ساعت فیلم توسط کاربران می‌‌تواند دلیل این رتبه بندی در آمار Alexa باشد. وب‌‌‌‌‌سایت وطنی آپارات نیز با انتشار تازه‌‌‌‌‌‌ترین آمار خود، مدت زمان نمایش ویدئوها برای بیش از ۳۶ میلیون کاربر ایرانی را، بیش از ۱۸۰ میلیون دقیقه در یک روز عنوان کرد. با این آمار نمی توان نقش ویدئو مارکتینگ در بازاریابی و فروش را نادیده گرفت.

جالب است بدانید حجم نمایش سایت یوتیوب، از مجموع نمایش فیلم‌های فیسبوک و نت فلیکس در یک روز بیشتر است!

برای آشنایی با نحوه دانلود از یوتیوب می توانید مقاله راه های دانلود از یوتیوب را بخوانید.

آمار سایت های ویدئویی در سال 2020

 حتی شبکه‌های اجتماعی که بنیان آن‌ها بر پایه نمایش فیلم نیست به مرور در حال انتقال به این حوزه هستند. آمار زیر که توسط وبسایت emarketer منتشر شده است نشان می‌دهد ۶۰% افراد ویدئوها را در فیسبوک مشاهده می‌‌کنند.

آمار از emarketer

طبق بررسی‌‌های سایت محبوب ( HubSpo ) ۷۲% از مصرف کنندگان قبل از خرید، مشاهده یک ویدئوی معرفی درباره محصول را نسبت به مطالعه یک متن طولانی ترجیح می‌‌دهند.

72% از مصرف کنندگان قبل از خرید، مشاهده یک ویدئوی معرفی درباره محصول را نسبت به مطالعه یک متن طولانی ترجیح می‌‌دهند.

تحقیقات وب سایت ( Forbes ) نیز نشان می‌‌‌دهد که تماشای فیلم به ۹۰% از کاربران برای تصمیم‌گیری درباره خرید کمک کرده است.

تماشای فیلم به 90% از کاربران برای تصمیم‌گیری درباره خرید کمک کرده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده:

  • ۷۶ درصد از کسب و کارهایی که از بازاریابی ویدئویی استفاده می‌کنند، معتقدند که این بازاریابی باعث بازگشت سرمایه خوب می‌شود.
  • ۹۳ درصد از کسب و کارها بر این باورند که درک کاربر از محصول یا خدماتشان با استفاده از این روش افزایش یافته است.
  • و ۷۲ درصد از کسب و کارها معتقدند که نرخ تبدیل وب سایت آن‌ها را بهبود بخشیده است.

ویدیو مارکتینگ در کسب‌وکارهای مختلفی استفاده می‌شود. آن‌ها از ویدئوها در صفحات فرود خود (برای توضیح نحوه عملکرد و مزایای آن)، پست‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی (برای تعامل با مخاطب)، وبلاگ‌ها (برای حفظ خوانندگان بیشتر) و حتی در ایمیل‌ها (برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی خود) استفاده می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: اتوماسیون بازاریابی

 

بازاریابی ویدئویی چگونه کار می‌کند؟

در ظاهر، نحوه انجام بازاریابی ویدئویی بسیار ساده است. برند شما ویدئوهایی ایجاد می‌کند که به نوعی شرکت شما را تبلیغ کرده، میزان فروش را افزایش می‌دهد، آگاهی از محصولات یا خدمات شما را افزایش داده و یا مشتریان شما را درگیر می‌کند. اما انجام این کار در عمل، کمی پیچیده‌تر است. انجام بازاریابی ویدئویی نیز همانند سایر تلاش‌های بازاریابی شما، باید به صورت اصولی و بر اساس معیارهای مشخص انجام گیرد. این معیارها باید به بازاریابی بهتر و ارتباط بهتر با مشتری بینجامد.

استراتژی بازاریابی با ویدئو

توسعه استراتژی بازاریابی ویدئویی نیازمند آشنایی با اصول بازاریابی ویدئویی است. یک استراتژی بازاریابی ویدئویی فقط ایجاد کردن یک ویدئو برای انجام فعالیت‌های بازاریابی نیست. این مورد شامل انتخاب دقیق موضوع، ساخت و توسعه ویدئو و قرار دادن آن در پلتفرم‌های شخصی یا در کمپین‌های بازاریابی موجود است تا بیشترین سود از آن برای کسب‌وکار حاصل شود.

در گذشته استفاده از ویدئوها راهی برای کمک به شناخت برندها  و محصولات بود اما با رشد این حوزه، نیاز ما به یک استراتژی مشخص بیشتر از قبل خواهد بود. به طور کلی استراتژی بازاریابی ویدیویی شما، باید شامل موارد زیر باشد:

  • تحقیق در مورد نیازهای کاربران
  • ایجاد مباحثی برای حل مشکلات مشتریان
  • فیلمبرداری و ویرایش فیلم‌‌‌ها
  • ترکیب محتوای ویدئویی با محتوای متنی
  • پخش ویدئوهای اختصاصی خود در رسانه‌‌‌‌های اشتراک فیلم مانند یوتیوب و آپارات
  • بررسی میزان مشاهده فیلم‌‌‌‌‌ها توسط کاربران و دریافت بازخورد
  • بهبود استراتژی محتوا بر اساس میزان بازخورد کاربران

 

بیشتر بخوانید: گوریلا مارکتینگ

 

 

استراتژی بازاریابی ویدئویی

ویدئوهایی که در این زمینه تولید می‌شوند، بسیار متفاوت بوده و می‌توان با موضوعات مختلفی آن‌ها را تولید کرد. به عنوان مثال ویدئوهایی برای معرفی محصول، نحوه استفاده از محصول یا خدمات ارائه شده، ویدئوهایی آموزشی و سرگرمی که برای جذب مخاطب ساخته می‌شود، ویدئوهای زنده و … ازجمله مواردی هستند که در بازاریابی ویدئویی تولید می‌شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ی در آپارات کسب درآمد کنیم با گوشی را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

برای توسعه استراتژی بازاریابی ویدئویی خود، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تخصیص منابع: ابتدا باید مقداری بودجه برای ویدئو تعیین کنید. حداقل تجهیزات مناسب، نرم افزار ویرایش خوب، یک فرد متخصص در زمینه ویرایش و طراحی ویدئوها و همچنین زمان برای ایجاد آن.
  • تعیین موضوع ویدئو: موضوعات مهم و تأثیرگذار را مشخص کنید. چه داستان‌هایی در نظر دارید و چگونه آن‌ها را برای مشتری بیان می‌کنید؟
  • درگیر کردن مخاطب: فقط گفتن داستان به تنهایی کافی نیست. ویدئو تولید شده باید مخاطبان را درگیر کند. چگونه داستان‌های خود را جذاب کنید و چه چیزی مخاطب شما را جذب خواهد کرد؟
  • ویدئو کوتاه بسازید: هیچ مدت زمان مشخصی برای ساخت ویدئوهای بازاریابی وجود ندارد، اما قانون کلی این است که هرچه کوتاه‌تر باشند بهتر است. هر چیز اضافی را برش دهید و از ویدئو حذف کنید.
  • انتشار ویدئو: سعی کنید ویدئوهای تولید شده را در پلتفرم‌های مختلفی منتشر کنید تا افراد بیشتری آن‌ها را مشاهده کنند.
  • تجزیه و تحلیل: در نهایت معیارها و آمارهای مختلف را دنبال کنید تا مشخص شود کدام ویدئوها بهترین عملکرد را دارند.

 

حتما بخوانید: ورود به سایت یوتیوب

 

مزایای ویدیو مارکتینگ

به طور کلی، ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی دارای مزایای بسیار زیادی است که از آن جمله می‌توان به محبوبیت و جذابیت ویدئوها برای کاربران، افزایش نرخ تبدیل، افزایش نرخ ROI کسب‌وکارها و … اشاره کرد. ویدئو مارکتینگ دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویدئوها کمک می‌کنند ارتباط بهتری با مخاطب برقرار شود. امروزه، بسیاری از تلاش‌های بازاریابی شرکت‌ها و برندهای مختلف برای ایجاد اعتماد طراحی می‌شوند. ویدئو به عنوان پلی است که شخصیت واقعی شما را با گفته‌هایتان مرتبط می‌کند. همچنین به مشتریان کمک می‌کند برند شما را بیشتر بشناسند. در کنار ویدئو مارکتینگ می توانید از انواع پادکست نیز استفاده کندی نحوه ساختن پادکست با گوشی را در مقاله ای دیگر توضیح داده ایم.

مزایای بازاریابی ویدئویی

 با کمک بازاریابی ویدئویی با دریافت لایک، کامنت و اشتراک گذاری، بازدید، رتبه سئو و ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد.

ویدئوها کمک می‌کنند اطلاعات ارائه شده بیشتر در ذهن مخاطب باقی بماند. زمانی که مخاطبان چیزی می‌شنوند، کمتر در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند نسبت به زمانی که آنچه می‌شنوند با تصاویر مرتبط همراه است.

در سال ۲۰۱۷، محتوای ویدئویی حدود ۷۴ درصد از کل ترافیک آنلاین را تشکیل داد. بازاریابی ویدئویی خوب، می‌تواند بازدیدکنندگان جدیدی را جذب کند.

بر اساس آمار ایمیل‌هایی که در موضوع آن‌ها کلمه ویدئو قرار دارد، نسبت به ایمیل‌های دیگر بیشتر باز می‌شوند.

تعداد مشتریانی که ترجیح می‌دهند یک ویدئوی محصول را تماشا کنند بیشتر از آن‌هایی است که توضیحات محصول را مطالعه می‌کنند.

همچنین پس از تماشای یک ویدئو، مشتریان ۶۴ تا ۸۵ درصد احتمال خرید بیشتری دارند.

 

مهم‌ترین چالش‌های ویدئو و مارکتینگ

در زمینه تولید ویدئوها و انجام فعالیت‌های بازاریابی ویدئویی چالش‌های مختلفی وجود دارد. در گذشته بیشترین چالش‌ها در زمینه فراهم کردن تجهیزات فیلم برداری، نرم افزارهای ویرایش ویدئو، پلتفرم‌های ارائه ویدئو و … بود. امروزه نیز این موارد وجود دارد و تا حدودی هزینه زیادی را به همراه دارند.

اما امروزه مهم‌ترین چالش در این زمینه، طراحی استراتژی بازاریابی ویدئویی قوی و مؤثر است. چه موضوعاتی را برای تولید محتوا انتخاب کنیم، نحوه ساخت ویدئوها به چه صورت باشد و موارد دیگری که باعث دیده شدن ویدئو توسط مخاطبان شود.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی برگشتی

 

انواع قالب های ویدئویی

در ادامه به بررسی چهار نوع قالب مختلف برای ویدیو مارکتینگ خواهیم پرداخت.

انواع ویدیوها در بازاریابی ویدیویی

قالب پرسشی

همان‌‌طور که از نام قالب پرسشی مشخص است این ویدئوها به نحوه انجام یک کار و آموزش درباره آن می‌‌‌پردازند به عنوان مثال می‌توانیم با ساخت یک ویدئو، چگونگی ثبت دامنه برای وب‌‌‌سایت را برای کاربران خود توضیح دهیم.

 

قالب معرفی محصول یا خدمت

اگر می‌‌خواهید یک محصول یا خدمت جدید را معرفی کنید به هیچ چیز به اندازه‌ی یک ویدئوی معرفی محصول نیاز نخواهید داشت. اشتباهی که معمولا کسب و کارها در تولید این ویدئوها انجام می‌‌‌دهند پرداختن به نام تجاری و برجسته کردن آن است در صورتی که این موارد برای کاربران از اهمیت کمتری برخوردار است.

اگر می‌‌‌‌خواهید ویدئوی تولیدی شما از بازخورد مناسبی برخوردار باشد، سعی کنید در آن از رفع نیازهای کاربران و حل مشکلات صحبت کنید.

مطمئنا در زمان معرفی یک محصول جدید نمی‌‌‌توان در یک ویدئوی کوتاه تمامی ویژگی‌‌‌‌های آن را برای کاربران و مشتریان تشریح کرد، پس لازم است به جهت شناخت بهتر محصول توسط کاربران ویدئوهایی در این زمینه تولید شود. این ویدئوها به نوعی یک مکمل برای ویدئوهای معرفی محصول هستند.

قالب توضیح مراحل

محتوای این فرمت از بازاریابی ویدیویی به ذکر نکات خاص یا توضیحات گام به گام مطلب می‌پردازد. این ویدئوها می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند اما بیسترین موارد استفاده، آموزش جزء به جزء یک مسئله و یا مقایسه محصولات مختلف می‌باشد. به عنوان مثال این ویدئو به بررسی گام به گام انواع گواهینامه‌‌‌‌های SSL پرداخته است. برای خرید گواهی ssl در انواع گفته شده می‌توانید با کارشناسان ایران هاست ارتباط بگیرید.

این ویدئوها در ابتدا با بررسی مشکل یا طرح سوال به بررسی مشکل می‌‌‌‌‌پردازند سپس با ارائه راهکار تلاش می‌‌‌‌‌کنند یک جواب قطعی برای حل مسئله ارائه نمایند. موضوعات این ویدئوها معمولا تبلیغاتی یا آموزشی است.

قالب توضیح‌‌دهنده

این قالب معمولا برای دوره‌‌‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌گیرد. در سال‌‌‌‌‌های اخیر برگزاری دوره‌‌‌‌‌های ویدئویی آنلاین به دلیل دسترسی آسان و هزینه مناسب مورد توجه کاربران قرار گرفته است. سایت coursera یکی از معتبرترین وب سایت‌‌‌‌‌ها در زمینه آموزش انلاین است.

قالب پرسش و پاسخ

از این فرمت معمولا در وبلاگ‌ها و شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی برای پاسخ به سوالات متداول کاربران استفاده می‌‌‌شود. اگر حوزه کاری شما به شکلی است که می‌‌‌‌‌تواند برای کاربران سوال انگیز باشد می‌‌‌توانید با تهیه یک ویدئو به سئوالات آن‌‌ها پاسخ دهید.

تجهیزات مورد نیاز برای ویدئو مارکتینگ

برای شروع کار نیازی به تهیه تجهیزات گران قیمت و مکان فیلم برداری چشم نواز نیست. شما می‌‌‌‌‌‌توانید با حداقل امکانات و تجهیزات محتوای ویدئویی خود را ضبط کنید اما رعایت چند نکته قبل از ضبط فیلم حیاتی است.

  • مکان فیلم‌‌‌‌‌‌‌برداری

شاید شما بهترین دوربین دنیا را برای این کار داشته باشید اما لازم است بدانید اگر ضبط ویدئو در مکانی نامناسب انجام شود تمامی زحمات شما به باد خواهد رفت!

داشتن یک استدیوی فیلم‌‌‌‌برداری ایده‌‌‌‌‌آل است اما در صورت عدم دسترسی، انتخاب یک مکان ساده با نور کافی در منزل یا محل کار می‌‌‌‌‌تواند بهترین انتخاب در این مرحله باشد. نکته منفی ضبط فیلم در مکان‌هایی به جز استودیو وجود صداهای خارجی مزاحم است که می‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد وقفه در روند فیلم‌‌‌برداری شود.

  • دوربین

بعد از مشخص کردن مکان فیلم‌‌برداری، نوبت به انتخاب یک دوربین مناسب می‌رسد. انواع مختلفی از دوربین‌‌ها در بازار وجود دارد که شما می‌توانید برای ضبط تصاویر خود از آنها استفاده کنید اما در صورتی که بودجه شما محدود است می‌‌توانید برای شروع از دوربین موبایل خود استفاده کنید.

نکته:  در هنگام ضبط ویدئو حتما به کیفیت مناسب تصویر و صدا توجه داشته باشید.

  • پایه دوربین

اگر می‌‌خواهید یک فیلم‌‌برداری حرفه ای را تجربه کنید حتما از یک سه پایه برای دوربین خود استفاده کنید. خوشبختانه قیمت این ابزار در بازار زیاد نیست و شما می‌‌‌توانید به راحتی یکی از آنها را داشته باشید.

پایه دوربین

  • میکروفون

معمولا دوربین‌ها دارای میکروفون داخلی هستند اما پیشنهاد میکنیم برای ضبط ویدئوهایی با کیفیت صدای مناسب از میکروفون‌های خارجی استفاده کنید. میکروفون LAV یکی از بهترین مدل‌‌‌‌‌‌ها برای انجام این کار است.

میکروفون برای فیلم برداری در زمینه ویدئو مارکتینگ

پیشنهاد می شود مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کنید.

آموزش ویدئو مارکتینگ

برای به راه انداختن ویدئو مارکتینگ نیاز به آموزش مراحل تولید آن دارید، با ما همراه باشید تا پس از خواندن این بخش بتوانید به راحتی و مرحله به مرحله ویدئو مورد نظر خود را تولید و ضبط نمایید.

انتخاب موضوع و نوشتن متن ویدئو

قبل از شروع فیلم‌برداری محتوایی که قرار است در ویدئو گفته شود را نوشته و یک‌بار مرور کنید. این کار باعث می شود آمادگی ذهنی شما برای بیان کلمات افزایش یافته و احتمال فراموش کردن مطلب کاهش پیدا کند.

خودداری از توضیحات اضافه

یکی از نکات مهم در هنگام ضبط ویدئو پرداختن به موضوعات اصلی و حاشیه نرفتن بی مورد است. مطرح کردن موارد غیرضروری در ویدئو باعث خسته شدن کاربران از مشاهده ادامه ویدئو خواهد شد.

کنترل حرکات دست و صورت

سعی کنید در هنگام ضبط فیلم بر روی حرکات دست و صورت خود کنترل کامل داشته باشید. استفاده بیش از حد از دست‌ها شما را فردی مبتدی و غیرحرفه‌ای نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: podcast چیست

 

چگونه ویدئوی خود را مانند یک حرفه‌ای ویرایش کنیم؟

تصحیح رنگ ها

یکی از بخش‌هایی که معمولا کم اهمیت است اما می‌تواند تاثیر زیادی بر روی ظاهر ویدئو داشته باشد تنظیم رنگ ویدئو است. برای درک بیشتر این موضوع تصاویر زیر را، قبل و بعد از ویرایش رنگ مشاهده کنید.

گرفتن ویدئو حرفه ای

برش فیلم

پس از پایان فیلم‌برداری و مشاهده ویدئو احتمالا زمان‌هایی وجود دارد که می‌توان از فیلم حذف کرد. برش‌های متعدد ویدئو می‌تواند علاوه بر زیبایی ظاهری به صرفه‌جویی در زمان کاربران نیز کمک کند.

استفاده از انیمیشن و وکتورهای گرافیکی

اگر در زمینه گرافیک دستی بر آتش دارید و با ابزارهای گرافیکی  و ویرایش فیلم مانند فتوشاپ و افترافکت آشنا هستید، می‌توانید با اضافه کردن عناصر گرافیکی توجه کاربران را به خود جلب کنید.

جمع بندی

دیدن ویدئوهایی که به صورت خلاقانه و کاملاً حرفه‌ای تولید شده باشند برای همه افراد جذاب است. یکی از روش‌هایی که برای جذب مخاطب در کسب‌وکارهای مختلف انجام می‌شود، بازاریابی ویدئویی است. در این روش با تولید ویدئوهایی با موضوعات مختلف در حیطه فعالیت خود، ویرایش حرفه‌ای آن‌ها و انتشار از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف به دیده شدن و رونق فعالیت خود کمک کنید.

اگر تا به حال از این روش بازاریابی استفاده نکرده اید پیشنهاد می کنیم  همین امروز دست به کار شوید و شروع به تولید محتوای ویدئویی کنید. اگر در این حوزه دارای تجربه هستید با درج نظرات خود به بهبود این مطلب کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا