کسب و کار

Conversion Rate چیست ؛ فرمول و نحوه محاسبه نرخ تبدیل

اگر روزانه ترافیک زیادی به سایت شما وارد می‌شود و برنامه ای برای حضور کاربران در نظر نگرفته‌اید احتمالا تعداد زیادی از آنها را از دست می‌دهید و تنها توجه به ترافیک بالای سایت کافی نیست. شاید تا بحال عبارت ” نرخ تبدیل ” به گوشتان خورده باشد این عبارت معادل انگلیسی Conversion Rate می باشد. اگر به دنبال افزایش فروش و تبدیل‌های خود بدون صرف مبلغ اضافه هستید، بهتر است بدانید نرخ تبدیل چیست؟

conversion یا تبدیل چیست؟

تبدیل یا کانورژن زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر عمل دلخواه ما را در سایت انجام دهد. به عنوان مثال هدف فروش محصولات است. اگر کاربری وارد سایت شده و یکی از محصولات را خریداری کند یک تبدیل در سایت انجام شده است. کانورژن می‌تواند انواع مختلفی مانند خرید، ثبت نام، تکمیل فرم، دانلود یک مقاله یا یک مطلب و … داشته باشد.

Conversion Rate

با اطلاع از تعداد تبدیل‌ها می توانید از کیفیت ترافیک وارد شده به سایت آگاهی پیدا کنید.

Conversion Rate یا نرخ تبدیل چیست و چگونه محاسبه می شود؟

نرخ تبدیل میزان درصدی است که می توانید با مشاهده آن از موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغات خود آگاهی پیدا کنید و فرمول محاسبه آن به شکل زیر است:

تعداد تبدیل/بازدیدکنندگان سایت*۱۰۰

نکته ای که در محاسبه Conversion Rate خود باید به خاطر داشته باشید کیفیت داده‌های شما است. به عنوان مثال، ممکن است سایت دارای صفحاتی با نرخ تبدیل ۱۰۰% باشد که عالی به نظر می‌رسد، البته فقط تا زمانی که متوجه شوید آن صفحه فقط یک بازدید کننده داشته است!

قبل از ایجاد تغییرات اساسی در سایت، از کیفیت داده‌ها اطمینان پیدا کنید. برای درک این مطلب به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید تعداد بازدیدکنندگان سایت ۲۰ نفر و تعداد تبدیل ۱ نفر است که با محاسبه از طریق فرمول بالا به نرخ تبدیل ۵% خواهیم رسید. اما با توجه به کم بودن تعداد بازدیدکنندگان درصد تبدیل، چندان قابل استناد نخواهد بود. چون ممکن است تبدیل انجام شده بر حسب تصادف رخ داده باشد و شما نمی‌توانید کیفیت لندینگ پیج‌های خود را بر اساس این مقدار بازدیدکننده مورد سنجش قرار دهید.

ولی از طرف دیگر ، اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت ۱۰،۰۰۰ نفر باشد و ۵ نفر از آنها نیز بطور تصادفی تبدیل شوند، Conversion Rate شما از ۵٪ به ۴.۹۵٪ کاهش می‌یابد. این داده‌ها هنوز هم نسبتاً قابل اعتماد هستند.

افزایش تعداد بازدید سایت به روش های مختلفی انجام می‌شود اما یکی از هدفمندترین و بهترین روش ها تبلیغات در گوگل است. با انجام این کار می توانید افرادی که به محصولات و خدمات شما علاقه مند هستند را به سایت خود جذب کرده و نمودار نرخ تبدیل خود را صعودی کنید.

بهترین مقدار نرخ تبدیل چقدر است؟

نرخ تبدیل بسته به کیفیت ترافیک، صنعت، تجارت، جنس محصولات و نحوه عرضه آن متفاوت است و نمی توان مقدار عددی مشخصی برای آن تعیین کرد.

بطور شفاف تر معیار مشخص و دقیقی برای نرخ تبدیل کسب و کارها در ایران وجود نداشته و نحوه محاسبه نرخ تبدیل بهینه با توجه به شرایط سایت محاسبه می شود.

ردیابی نرخ تبدیل

حتی اگر Conversion Rate نتواند معیار نهایی موفقیت برای شما حساب شود، اما روشی عالی برای ردیابی عملکرد است. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای این کار استفاده کنید اما یکی از بهترین ابزارها گوگل آنالیتیکس Google Analytics است.

با استفاده از این ابزار می توانید تبدیل‌های انجام شده را بررسی و تغییرات لازم را در سایت خود اعمال کنید.

بهینه سازی نرخ تبدیل

دانستن مفهوم نرخ تبدیل و ردیابی آن یک چیز است اما نحوه استفاده و چگونگی بهبود آن مسئله ای دیگر است.

Conversion Rate Optimization یا به اصطلاح CRO فرآیندی است که شما برای بهبود Conversion Rate سایت خود انجام می‌دهید.

مثلا می‌توانید با استفاده از نحوه رفتار مشتریان بر اساس داده‌های قبلی، مقدار تبدیل سایت را بدون افزایش ترافیک از ۲% به ۳% بهبود دهید.

راه‌های بهبود نرخ تبدیل

در زیر به برخی از راهکارهای بهبود نرخ تبدیل یا CRO می پردازیم:

۱- ساخت صفحه فرود اختصاصی

اگر برای افزایش ترافیک و فروش سایت از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنید بهتر است ورود کاربران به صفحه ای انجام شود که برای این کار طراحی شده است. استفاده از لندینگ پیج اختصاصی با توجه به ساختار کمپین می تواند تا حدی زیادی باعث رشد نرخ تبدیل شود.

اگر در تبلیغات هنوز از صفحه اصلی سایت خود برای تمامی محصولات استفاده می‌کنید اولین چیزی که باید تغییر کند استفاده از صفحه فرود مرتبط و اختصاصی است.

برای طراحی بهتر لندینگ پیج بهتر است مقاله لندینگ پیج چیست را بخوانید.

۲- تغییر فاکتورهای مهم cro

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می توان با تغییر آن نتایج را بررسی کرد اما مهمترین فاکتورها CRO چیست؟

عنوان‌های تبلیغاتی: یکی از بخش‌های مهم که باید بطور مداوم بررسی شود، عناوین هستند. آزمایش عنوان‌های مختلف یکی از اصولی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید.

پیشنهادات: تخفیف ها یا پیشنهاداتی که به کاربران ارائه می شود می تواند میزان اثربخشی متفاوتی داشته باشد. با بررسی پیشنهادات مختلف می توانید رفتار کاربران را در بازه های مختلف آزمایش کنید.

دکمه های فراخونی یا CTA: استفاده از Call-to-action های جذاب و مناسب می تواند کاربران را به فعالیتی که مورد نظر ماست سوق دهد. اگر یک CTA به اندازه کافی نمیتواند باعث تحریک کاربر شود حتما آن را تغییر دهید.

تغییر عناصر تاثیرگذار برای بهبود نرخ تبدیل

۳- A/B تست

آزمایش A/B ساده‌ترین روش CRO است. با تغییر در چند المان ساده می توانید نتایج فعلی را با نتایج قبلی مقایسه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید دو نوع مختلف از یک صفحه را تنظیم کرده و کاربران را به طور مساوی بین آنها تقسیم کنید.

متریک‌های متعددی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها میزان بهینه‌ بودن صفحات را ارزیابی کنید. و در نتیجه تبلیغات موثرتری داشت و تاثیر مستقیمی بر roi بیزینس گذاشت. اگر نمی دانید roi چیست در مقالات دیگری در این مورد صحبت کرده ایم.

A/B تست

Bounce rate، Exit Rate، Page load time، Total Duration از متریک‌هایی هستند که برای ارزیابی صفحات مورد استفاده قرار می گیرند.

در مورد Bounce rate می توانید در مقاله نرخ پرش چیست بخوانید.

نتیجه گیری

نرخ تبدیل یکی از معیارهای مهم در بازاریابی است. با استفاده از نرخ تبدیل می‌توانید میزان موفقیت خود را در کمپین‌های مختلف تبلیغاتی ارزیابی کرده و با استفاده از آن درصد بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که فعالسازی تبلیغ و جذب کاربر تمام راه نیست. انجام آزمایش های مختلف در زمان اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می تواند باعث بهبود نرخ تبدیل سایت شود.

در اخر پیشنهاد می کنیم مقاله google Aptimiz چیست را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا