کسب و کار

بازاریابی موتورهای جستجو یا sem چیست؟ ( بررسی تفاوت seo و sem )

یکی از تاکتیک هایی که برای کسب و کارهای اینترنتی مهم است SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو نام دارد. اغلب sem را با seo  یا بهینه سازی موتور جستجو مشابه می گیرند. بهینه سازی موتور های جستجو و بازاریابی موتور های جستجو مفاهیم پیچیده ای هستند که تمیز آنها مطمئنا گیج کننده خواهد بود. هردوی این عبارات برخی اوقات به جای یکدیگر به کار می رود که اوضاع را کمی وخیم تر می کند.از این رو درک تفاوت seo و sem اهمیت پیدا می کند. به همین دلیل در ابتدای مقاله به بررسی SEM چیست و در ادامه به بررسی تفاوت seo و sem می پردازیم.

SEM چیست؟

SEM در واقع مخفف عبارت search engine marketing است. بازاریابی موتورهای جستجو یا sem شکلی از بازاریابی اینترنتی است که شامل فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی سایت برای بیشتر دیدن شدن و در آمد بیشتر از نتایج ارگانیک می باشد. در واقع sem یک استراتژی در بحث دیجیتال مارکتینگ است و هدف آن جذب بیشتر مشتری می باشد. به بیان ساده تر در واقع SEM شامل اقدامات پولی مانند انواع تبلیغات ppc و اقدامات رایگان مانند seo می شود که همزمان در یک راستا موجب جمع آوری ترافیک بیشتر برای سایت شده و در واقع به فروش بیشتر کمک می کند.

 

بخش های مختلف بازاریابی موتور جستجو

 

همانطور که اشاره شد هدف sem افزایش ترافیک ورودی به سایت می باشد. اگر تنها بخوایم از راه الگوریتم های گوگل به صفحه نخست نتایج جست وجو راه پیدا کنیم طبعا زمان زیادی را طلب می کند. اما راه سریعتر برای رسیدن به درآمد استفاده از تبلیغات گوگل و بهینه سازی در کنار هم می باشد! بنابراین sem با این نگاه شامل دو بخش می شود سئو و بهینه سازی بر اساس الگوریتم های گوگل و استفاده از تبلیغات گوگل ادز، مانند پرداخت پول به ازای هر کلیک و یا انواع تبلیغات می شود.

بیشتر اوقات SEM اکیدا درگیر فعالیت های تبلیغاتی و پرداخت به ازای کلیک می شود. موارد زیر بخش های مختلف تبلیغات sem را تشکیل می دهد:

  • پرداخت برای تبلیغ در نتایج جستجو
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC) ( در این مورد مقاله ppc چیست را بخوانید.)
  • پرداخت به ازای هر تماس کاربر (ویژه دستگاه های موبایل)
  • پرداخت به ازای هر خرید

 

 

معایب و مزایا sem

سرعت بالا در نتیجه گیری یکی از مزایای مهم sem است. از مهم ترین معایب sem یا بازاریابی موتورهای جستجو این است که برای آن باید هزینه بکنید و اگر سایت شما کارایی لازم را نداشته باشد و جواب نساز کاربر را ندهد، همه ی هزینه های شما فقط برای حضور چند ثانیه ای و خروج زودهنگام کاربر از سایت بوده است.

 

 

SEO چیست؟

SEO اساسا یک مولفه از یک گروه SEM یا همان بازاریابی موتورهای جستجو است. بر اساس نمودار دانش گوگل، سئو فرایند افزایش تعداد بازدیدکنندگان ارگانیک یک وب سایت است بدین صورت که مطمئن شویم در صدر لیست نتایج جستجو قرار می گیرد. در مقاله seo چیست بیشتر در این مورد خواهید خواند.

سئو از دو نوع فعالیت مختلف تشکیل شده است :

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی

 

شباهت sem و seo

  • دیده شدن سایت در صدر نتایج جستجو
  • هم برای سئو و هم برای بازاریابی موتورهای جستجو تحقیق کلمات کلیدی مهم است.

 

 

تفاوت sem و seo

در بررسی تفاوت seo و sem بایستی گفت که سئو یک مولفه از SEM محسوب می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، بازاریابی موتورهای جستجو شامل مولفه هایی چون بهینه سازی پولی، پرداخت به ازای کلیک و بازاریابی شبکه های اجتماعی است. سئو، جمع آوری ترافیک بازدید به وسیله اقدامات غیر پولی و رایگان است.  ذکر این نکته مهم است که شما هرگز نباید از عبارات SEM و SEO به جای یکدیگر استفاده کنید، زیرا اینها عبارات یکسانی نیستند.

seo یا sem کدامیک بهتر است؟

بسیاری از بازاریابان شک دارند که کدامیک بهتر از دیگری است. اما در عمل می توان دید که SEO رویکرد بهتری است، ضمن اینکه باید توجه داشت بازاریابی موتورهای جستجو واقعی بدون استفاده از SEO موفق نخواهد بود.

به علاوه موقعیتهای فراوانی وجود دارد که پرداخت به ازای کلیک بیشتر از SEO معنی پیدا می کند. برای مثال، اگر شما به تازگی وب سایتی را راه اندازی کردید و قصد دارید به سرعت مورد بازدید قرار بگیرد، فکر خوبی است که یک عملیات پرداخت به ازای کلیک را آغاز کنید زیرا به زمان کمتری نسبت به SEO نیاز دارد، اما این مطلب نیز غیر عقلانی است که فقط بخواهید از پرداخت به ازای کلیک استفاده کنید و اصلا سراغ بهینه سازی موتورهای جستجو نروید.

اگر چه SEO به زمان زیادی نیاز دارد تا نتایج را نشان دهد، اما در انتها هزینه بسیار کمی دارد و شما اعتبار جستجویی را  ایجاد کرده اید که با استفاده از پرداخت به ازای کلیک به آن دست نمی یافتید.

وقتی زمان آن فرا می رسد که بهترین تاکتیک را انتخاب کنید، بسیار مهم است که نیازهایتان را مشخص کنید، و مطمئن شوید که ابتدا تفاوت seo و sem چیست؟ و سپس اقدام نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا