دامنه

نکات قانونی مهم در انتقال دامنه که از آنها چیزی نمی دانید!

انتقال دامنه از شخصی به شخصی دیگر و یا انتقال دامنه از شرکت به شرکتی دیگر می تواند موضوعی باشد که برای هر کسی که دارای دامنه است پیش بیاید. در این مقاله در مورد انتقال دامنه، انتقال مالکیت دامنه و نحوه ی انجام درست آن می خوانیم.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

چرا ما تصمیم به انتقال دامین می‌گیریم؟

دلایل مختلفی می‌تواند در تصمیم گیری افراد جهت انتقال دامنه دخیل باشد که از مهم ترین آنها می‌توان به تغییر مالکیت دامنه و عدم دریافت خدمات جامع از شرکت ثبت کننده دامنه (Registrar) اشاره کرد. در هر دو حالت کاربر موظف به ارسال مدارک و بررسی وضعیت دامنه از جمله تاریخ ثبت و انقضا، قفل دامنه، کد انتقال و دیگر موارد مورد نیاز جهت احراز هویت و مالکیت خواهد بود. مالک جدید پس از انتقال مالکیت به امکان تمدید، تغییر Nameserver ها و تغییراطلاعات هو ایز دامنه یا غیر فارسی دسترسی خواهد داشت.

معنای انتقال مالکیت دامنه 

مهم ترین اصل در انتخاب شرکت ثبت کننده دامنه، اطمینان خاطر از ثبت دامنه به نام شخص متقاضی است. معنای انتقال مالکیت دامنه، واگذاری تمامی اختیارات حقیقی و حقوقی دامنه ای است که شما جهت معرفی و گسترش کسب و کار در دنیای مجازی در قالب ثبت دامنه انتخاب نموده اید.

در دنیای واقعی، این نام دامنه همان «برند» شماست که اگر جهت ثبت و معرفی آن روش درست و مطمئنی انتخاب نشود، امکان سوءاستفاده از آن وجود خواهد داشت.

روش قانونی انتقال مالکیت دامنه

«صحت این درخواست مورد تایید است»؛ عبارتی ساده که سیاست هر شرکت جهت اعلام آن متفاوت است. دریافت مدارک، کسب اجازه تلفنی، ارسال ایمیل و… در نگاه اول روشی مطمئن به نظر می‌آید. اما با کمی تامل آگاه می‌شوید که اثبات رضایت طرفین جهت انتقال مالکیت دامنه در روش‌های ذکر شده مطمئن نیست. دریافت مدارک و انجام درست و کامل احراز هویت توسط شرکت ارائه دهنده خدمات ثبت دامین در چنین مواردی است که اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. متاسفانه شرکت هایی که جهت جابه‌جایی دامنه به قوانین مالکیت دامنه متعهد هستند، بسیار محدود هستند. زیرا انجام درخواست ارسال شده کاربر توسط برخی شرکت ها از هر طریقی، صرفا جهت سهولت و تسریع در انجام آن، باعث نادیده گرفته شدن حفره های امنیتی و نقض قوانین مالکیت می گردد. برای آنکه نحوه انتقال دامنه به شخص دیگر در صحت و سقم کامل انجام شود، تایید رسمی و امضاء یکی از مطمئن‌ترین روش‌های موجود ارائه درخواست بنا به نوع مالکیت حقیقی و حقوقی دامنه است.

انتقال دامنه

روند قانونی انتقال دامنه به شخص دیگر یا از یک شرکت به شرکت دیگر

نیاز به دریافت خدمات جامع، پنل دامنه، مدیریت متمرکز کلیه دامنه ها و…می‌تواند دلیل انتقال دامنه به شخص دیگر یا شرکت خدمات دهنده جدید باشد. هر دامنه جهت جابه‌جایی به شرکت جدید نیاز به کد انتقال دارد. این کد شامل یک سری از اعداد و حروف است که به ذهن سپردن آن تقریبا غیرممکن است. افراد با دسترسی به ایمیل ادمین دامنه و همچنین پرداخت هزینه می‌توانند دامنه را به شرکت جدید منتقل کنند.

پس در اختیار قرار دادن این کد به افراد مستلزم دریافت مدارک قانونی است. گاهی افراد دیگر به مدارک شناسایی و ایمیل‌های شخصی مالک دامنه دسترسی دارند. متاسفانه سوء استفاده از این دسترسی و ارسال درخواست انتقال مالکیت و یا انتقال دامنه از جانب این افراد، چالشی است که دامن‌گیر کاربران شرکت‌هایی می‌شود که مدارک قانونی را دریافت نمی‌کنند.

بررسی و احراز هویت تنها محدود به شرکت های داخلی نیست. رجیسترار بین المللی نیز با دریافت لینک تایید از طریق ایمیل دامنه، صحت درخواست انتقال دامنه به شخص دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد. مدت زمان انتقال دامنه ۷ الی ۱۰ روز با توجه به رجیسترار مقصد متغیر است. لذا داشتن حداقل ۱۰ الی ۱۵ روز اعتبار تا پایان انقضا در زمان اقدام به انتقال پیشنهاد می‌شود.

مثالی از مشکلات روش ناصحیح انتقال دامنه

برای مثال طراح یک شرکت به دلیل اختلاف با مدیران مجموعه و در پی آن قطع همکاری، اقدام به ارسال درخواست دریافت کد انتقال بر روی سربرگ جعل شده شرکت نموده است. پس از دریافت مدرک توسط شرکت ارائه دهنده خدمات دامنه کد انتقال در اختیار طراح قرار داده شده و ایشان اقدام به انتقال دامنه به شخص یا شرکت دیگری کرده‌اند. بعد از گذشت چند روز شرکت تماسی مبنی بر عدم رویت سایت و قطع ایمیل‌های سازمانی که مکاتبات بازرگانی بسیار مهمی با آن انجام می‌شده است با خدمات دهنده دامنه برقرار کرده و نتیجه بررسی بدین شرح اعلام می‌شود؛ Nameserver های دامنه تغییر کرده و به دلیل انتقال به شرکت دیگر امکان مدیریت مجدد آن نیست.

همچنین در اطلاعات Whois تنها نام رجیسترار بین المللی قابل رویت بوده و متاسفانه امکان بررسی اینکه دامنه به کدام شرکت زیرمجموعه رجیسترار منتقل شده است، ممکن نیست. علاوه بر ضرر و زیان غیر قابل جبران مالی و از دست دادن مکاتبات حیاتی شرکت، آنها مجبور به ثبت دامین دیگری جهت معرفی خود به مخاطبان شدند. پرداخت هزینه‌های گزاف تبلیغاتی و نگرانی بارگزاری اطلاعات نامرتبط با فعالیت شرکت مثل مطالب سیاسی، غیراخلاقی و…بر روی دامنه منتقل شده توسط طراح تا به نتیجه رسیدن پیگیری قانونی از مراجع مربوطه را می‌توان بهای عدم وجود روال مطمئن و قانونی در شرکت ارائه دهنده خدمات دامنه جهت انتقال دامنه دانست.

 

بیشتر بخوانید: CAPTCHA یا کپچا چیست

 

یک انتخاب درست و پیشگیری از مشکلات احتمالی

یک تصمیم و انتخاب مطمئن می تواند تمامی نگرانی های مربوط به مالکیت دامنه را از میان بردارد. شرکتی که متعهد به قوانین و حفظ مالکیت دامنه خریداری شده است می‌تواند اطلاعات درستی از اختیارات کاربر پس از خرید دامنه در اختیار ایشان قرار دهد. ایران هاست در این زمینه می تواند انتخاب خوبی باشد.

این مقاله توسط تیم ایران هاست ( ارائه دهنده خدمات خرید هاست پر سرعت و دامنه ) تولید شده است.

سفارش آنلاین دامنه

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام من دامنه مو در سرور آنلاین ثبت کردم پسوند دامنه info هست بعد پنج ماه وقتی میخوام وارد سایتم بشم خطای ای پی سرور سایت پیدا نشد میده تا الان مشکلی نداشتم چند روز پیش هم این خطا به مدت بیست چهار ساعت میزد که خودش درست شد اما الان دو روز شده با ثبت کننده دامنه تماس گرفتم و گفتن این پسوند در سال ۲٠۲٠ تحریم شد و باید مدارک از شخصی که خارج از ایران هست به ما بدید تا ما اون مدارک رو بدیم و دامنه از تحریم در بیاد درصورتی که من سال ۲۰۲۱ این دامنه رو خریدم و چند ماه هم مشکلی نداشت ایا میتونم این دامنه رو در ایران هاست انتقال بدم یعنی به ایران هاست انتقال بدم و باز از این مشکلات پیش نمیاد در کل این حرف اونا درسته اگر درسته چطوری دامنه من. تا الان مشکلی نداشته یا چرا چند روز پیش این مشکل پیش اومد. و. خودش درست شد اگر تحریم بود که از اول باید به مشکل میخورد لطفا جواب به ایمیل من هم بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا