عمومی

wayback machine چیست؛ دیدن نسخه قدیمی سایت با وی بک ماشین

تصور کنید اگر جایی محتوای اینترنت و سایت‌ها بایگانی می‌شدند، دیگر پایان کار یک وب سایت به معنی مرگ همیشگی آن نبود. ضمن اینکه می‌توانستیم مطالبی را که قبلا بر روی سایت مورد نظر قرار داشته اما حالا توسط مدیر سایت پاک شده را ببینیم یا حتی جالب‌تر از آن می‌توانستیم ببینیم سایت مورد نظر مثلا ۱۰ سال پیش چه شکلی بوده است! خوشبختانه باید گفت از سال ۱۹۹۶ تا کنون شرکت غیر انتفاعی (اینترنت آرشیو) به بایگانی محتوای اینترنت مشغول است. هرچند که بایگانی تمام محتوای اینترنت تقریبا غیر ممکن است اما این شرکت تمام سعی خود را می‌کند که سایت‌های بیشتری را بر روی سرورهای خود ذخیره کند. در ادامه به شما می گوییم wayback machine چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

wayback machine چیست؟

در سایت archive.org/web سرویسی به نام eayback machine ارائه می شود. با این سرویس می توانید بک آپی که توسط این سایت از سایت های مختلف را در تاریخ های متفاوت مشاهده کنید. این ذخیره سازی در برخی موارد مانند سایت‌های مهم و پربازدید حتی شامل صوت٬ تصویر و نرم افزار هم می‌شود. این شرکت بودجه مورد نیاز خود را از منابع مختلفی همچون شرکت‌های همکار٬ کمک های مالی٬ کتابخانه‌های همکار و… تامین می‌کند.

هرچند که این شرکت کار خود را از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز کرده بود اما دسترسی به محتوای بایگانی شده تا سال ۲۰۰۱ برای عموم آزاد نبود. از آن پس شرکت اینترنت آرشیو با راه اندازی سرویس Wayback Machine خود دسترسی رایگان به محتوای بایگانی شده را برای عموم فراهم آورد.

 

 

wayback machine چیست

نحوه کار wayback machine

این که صفحات ذخیره شده در چه بازه زمانی از حیات سایت موجود باشد، برمی‌گردد به محبوبت یا اعتبار آن. مثلا اگر آدرس گوگل را تایپ کنید خواهید دید که روزی چند بار از صفحه اصلی آن یک کپی گرفته شده و در دیتاسنتر اینترنت آرشیو ذخیره می‌شود.

اما هرچقدر که به عقب بر می‌گردیم، تعداد دفعات ذخیره سازی در طول یک ماه کمتر و کمتر می‌شود.

تنها کافیست در قسمت WayBack Machine آدرس سایت مورد نظر خود را وارد نمایید تا این سایت فهرستی از نسخه‌های آرشیو شده را در اختیار شما قرار دهد.

نحوه کار wayback machine

پس از وارد کردن آدرس، تقویم روزهایی که این سرویس، سایت شما را آرشیو کرده است را مشاهئه می کنید

تقویم ماشین آرشیو

نقطه های آبی نشان دهنده روزهایی است که از سایت شما صفحاتی آرشیو شده است.

نقطه های سبز نشان دهنده این است که ربات بعد از رسیدن به سایت شما به سمت دیگری هدایت شده و چیزی آرشیو نکرده است.

باید این مورد را در نظر داشته باشید که این سرویس همه صفحات و بخش های سایت شما را آرشیو نمی کند.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا