عمومی

شرکت گوگل طی قرارداد جدیدی متعهد به پرداخت سالیانه ۳۰۰ میلیون دلار به شرکت موزیلا می شود.

شرکت موزیلا با تحریک رقابت بین گوگل و مایکروسافت به ثروت و سرمایه کمپانی خود افزود.

طبق گزارش بلاگ وال استریت جورنال، گوگل تعهد کرد تا مبلغی معادلی ۳۰۰ میلیون دلار سالانه به شرکت موزیلا پرداخت کند، و آن شرکت نیز در مقابل تعهد کرد تا در یکی از محبوب ترین محصولات خود یعنی مرورگر Firefox موتور جستجوی پیش فرض را روی Google تنظیم نماید.

البته شرکت موزیلا اعلام کرده است که : “مذاکرات بسیار سود آور دوطرفه ای با شرکت گوگل داشته است که در صورت توافق دو طرف، آن دو شرکت قرارداد ۳ ساله ای را با هم امضا خواهند کرد.

موزیلا و گوگل از بروز هرنوع اطلاعات دیگری در این زمینه خود داری کردند.

اما کارا سویشر، یکی از نویسندگان AllThingsD از بلاگ وال استریت جورنال، اظهار داشته که بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه که مایل به اعلام نامش نبوده، شرکت گوگل متعهد به پرداخت سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار به موزیلا شده است.

او همچنین اضافه می کند که این بالا بودن این مبلغ به دلیل پیشنهاد های زیاد شرکت های مایکروسافت و همچنین یاهو بوده است، که در نهایت گوگل با بالاترین پیشنهاد توانست نظر موزیلا را به خود جلب نماید.

بر طبق آمار اعلام شده توسط کمپانی متریکس (Metrics)، موتورهای جستجوی Bing  و Yahoo  تا ماه نوامبر امسال، هرکدام با در دست داشتن ۱۵% از سهم بازار موتور های جستجو در مقام دوم قرار دارند و شرکت گوگل همچنان با سهم ۶۵% در بازار موتورهای جستجو با اقتدار در مقام اول قرار دارد.

اگر منبع سویشر درست گفته باشد، این مبلغ ۳ برابر مبلغی است که گوگل سال گذشته به فایرفاکس برای قرار دادن موتور جستجوی خود به عنوان موتور پیش فرض پرداخت کرده است.

در سال ۲۰۱۰ مبالغ پرداختی گوگل به موزیلا ۸۴% درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می داد یعنی مبلغی معادل ۱۰۳ میلیون دلار . همچنین در سال ۲۰۰۹ این مبلغ معادل ۸۹ میلیون دلار یعنی ۸۹% کل درآمد موزیلا بود.

کل مبالغ پرداختی گوگل به موزیلا در مجموع سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ حدود ۲۶۰ میلیون دلار تخمین زده شده است، که این مبلغ تنها ۴۰ میلیون دلار کمتر از کل درآمدی است که فایرفاکس از نرم افزار های متن باز خود کسب می کرده است .

هردو شرکت گوگل و موزیلا و از ارائه هرگونه اضهار نظر در مورد مقاله منتشر شده توسط AllthingsD مبنی بر افشای مبلغ مورد توافق دوشرکت خودداری نموند.

با توجه به اینکه مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار مبلغ قابل توجهی می باشد، اما تحلیلگر IDC ، آل هیلوا معتقد است که این مبلغ برای شرکت هایی با این ابعاد مبلغ عقلانی می باشد.

هیلوا در این زمینه می گوید : « بله، ۳۰۰ میلیون دلار مبلغ زیادی است و نشان دهنده میزان اهمیت این معامله است. این مبلغ شدت رقابت فوق العاده بالا بین قدرت های بزرگ اینترنتی را نشان می دهد، که موزیلا نیز از این رقابت به خوبی استفاده کرده و حتی آن را تشدید می کند.»

در این باره همچنین خبری حاکی بر این است که موزیلا در ماه اکتبر برای ایجاد رقابت بیشتر بین مایکروسافت و گوگل یک نسخه آزمایشی از فایرفاکس را انتشار داد که در موتور جستجوی مایکروسافت، یعنی Bing در آن موتور جستجوی پیش فرض بود.

اگر موتور Bing می توانست با موزیلا بر سر اینکه موتور جستجوی پیش فرض فایرفاکس باشد به توافق برسد، قطعا قادر بود سهم خود را از موتورهای جستجو افزایش چشم گیری دهد اما تحلیلگر مالی کمپانی Online Service Division ، «کی لو» در این زمینه می گوید: “مایکروسافت به راحتی نمی تواند قول بزرگ اینترنتی مانند گوگل را از صحنه رقابت بیرون راند زیرا این سهم این کمپانی از بازار اینترنت به قدری است که می تواند حتی آن را به طور کلی تغییر دهد.”

ال هیلوا در جمع بندی و تفسیر این اتفاق می گوید : «این موضوع اهمیت دسته برنامه های مرورگر را ثابت می کند. مرورگرهای برای استفاده عام مردم به صورت مجانی عرضه می شوند اما هم اکنون می بینیم که تنها قسمت جستجوی مرورگر ها بازاری با ارزش ۱ میلیارد دلار را بوجود آورده است.»

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا