شبکه

معرفی تکتولوژی Docker و حضور آن در Microsoft Azure

Container ها مکانی ایزوله است که یک اپلیکیشن بدون اینکه تاثیری بر روی دیگر بخش های سیستم بگذارد می تواند به راحتی اجرا شود. Container ها یی که بر روی یک ماشین اجرا می شوند هسته سیستم عامل یکسانی را به اشتراک می گذارند، به سرعت آغاز به کار می کنند و میزان منابع کمتری نیز مصرف می کنند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص Container ها می توانید به مقاله ای در همین رابطه رجوع کنید.

docker-machine-azure-768x262

تکنولوژیContainer های اپلیکیشن  که توسط  Docker  ارایه شده است این قول را داده که پروسه انجام فعالیت های IT را تغییر خواهد داد همانطور که مجازی سازی این کار را کرد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی Container  های Docker و نحوه پشتیبانی آنها در Windows Server بپردازیم.

Docker یک تکنولوژی  محبوب مدیریت Container  است که شما را قادر می سازد  به سرعت با container ها بر روی لینوکس و به همان شکل بر روی ویندوز کار کنید. با استفاده از Azure نیز شما این انعطاف پذیری را خواهید داشت تا بر اساس نیازهایتان Docker را در روش های متفاوتی راه اندازی کنید.

در حقیقت Docker  به عنوان  لایه ای  واسط بین سیستم عامل اصلی و  اپلیکیشن ها  قرار میگیرد  و اپلیکیشن ها  نیز با استفاده از این واسط از یکدیگر جدا شده و در اصطلاح ایزوله می شوند. در سیستم عامل لینوکس امکاناتی  برای ایزوله کردن  منابع وجود دارد که هم کرنل سیستم عامل و هم  منابع سخت افزاری و نرم افزاری سیستم عامل را بصورت ایزوله به نرم افزارها ارایه کرده و Docker نیز از آنها استفاده می کند.

Container های Docker بر اساس استادارد های باز هستند و container ها را قادر می سازند بر روی تمامی توزیع های لینوکس و ویندوز بر بالای هر زیر ساختی اجرا شوند. بسیاری از کاربران ترکیبی از ویندوز سرور و محیط کاری لینوکس را با هم اجرا می کنند.  Microsoft Azure نیز به مشتریانش بهترین انتخاب ممکن هر سرویس دهنده ابری را ارایه کرده است. با پشتیبانی از Docker Container در نسخه های جدید ویندوز سرور، استفاده از Docker  بر روی ویندوز سرور و لینوکس قابل پشتیبانی است. اپلیکیشن ها به راحتی می توانند با هم ترکیب شوند، و می توانند با هم بهترین تکنولوژی ها را از اکوسیستم لینوکس و اکوسیستم ویندوز  گردهم بیاورند. Container ویندوز سرور در دیتاسنتر شما ، دیتاسنتر میزبان شما و یا هر ارایه دهنده سرویس ابری و البته Microsoft Azure قابل اجرا است. به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه microsoft azure چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

docker2

Windows Server Container

Windows container  یک محیط عملیاتی با منابع کنترل شده ،قابل حمل و ایزوله برای اپلیکیشن فراهم می کند. این فرایند ایزوله کردن اپلیکیشن ها را قادر می سازد تا بدون خطر  از دست دادن وابستگی ها و پیکربندی های محیطی که بر اپلیکیشن اثر می گذارد ، اجرا شوند. با به اشتراک گذاری هسته یکسان و دیگر مولفه های کلیدی سیستمی، Container  ها سرعت راه اندازی  اولیه بالاتر و کاهش کلی مصرف منابع را به نمایش گذاشته اند. سرعت راه اندازی اوله بالاتر  به پیاده سازی و آزمایش سناریو ها و محیط های یکپارچه مداوم  کمک می کند و  همزمان با کاهش کلی مصرف منابع آنها را برای معماری هایی که  قابل ارایه بصورت خدمات باشند  تبدیل به گزینه ایده آلی می کند.

ساختار Windows server container امکان به اشتراک گذاری ، انتشار  و انتقال container ها به هر جایی که نسخه های جدید ویندوز سرور اجرا باشد را فراهم می کند با استفاده از این تکنولوژی میلیون ها برنامه نویس ویندوزی آشنا با Asp.NET,Powershell و غیره می توانند تکنولوژی Container را ارتقا دهند. دیگر نیاز نیست برنامه نویس ها  بین مزایای Container ها و استفاده از تکنولوژی ویندوز سرور یکی را انتخاب کنند.

Windows Server Container در اکوسیستم Docker

Docker  با ایجاد یک اکو سیستم باز و سریع بر مبنای تکنولوژی container لینوکس کار شگفت انگیزی انجام داده است، Docker یک محیط کاربری آسان برای مدیریت چرخه حیات container هایی  است که از مجموعه بسیار بزرگی از اپلیکشن های باز بیرون کشیده شده و  در Docker سرپرستی می شوند .  Container های ویندوز سرور  به اکوسیستم Docker آورده شدند  تا هر دو جامعه برنامه نویسان هر دو پلتفرم را پشتیبانی شوند.

به عنوان بخشی از آن، موتور Docker برای container های ویندوز سرور تحت پرتور پروژه متن باز Docker توسعه داده خواهد شد، و مایکروسافت نیز به عنوان یک عضو فعال جامعه در آن شرکت خواهد کرد.  نهایتا مشتریان ویندوز نیز قادر خواهند بود  همان Docker استاندارد و رابط کاربری آن را در محیط های توسعه چندگانه استفاده کنند.

docker1

Docker   در Microsoft Azure

مایکروسافت با ارایه Docker Container برای لینوکس در Azure اولین نسخه پلتفرم باز Docker را  در مایکروسافت Azure  ارایه کرد. این اقدام مایکروسافت کاربران را قادر ساخت تا Docker container ها را در Azure  به عنوان بخشی از پشتیبانی از لینوکس توسعه دهند.

در حال حاضر Azure  از اپلیکیشن های Docker در container های چندگانه به واسطه API های  Docker Orchestration  پشتیبانی می کند. این عمل کاربران را قادر می سازد تا اپلیکیشن های Docker را مستقیما از طریق Docker client به Azure  بیاورند. در نتیجه با توانمند سازی ویندوز سرور و کاربران لینوکس با ادغام Docker با Azure Gallery کاربران قادر خواهند بود  بصورت مستقیم با repository بر روی Docker کار کنند.

در حال حاضر مایکروسافت در حال همکاری با شرکت Docker است تا پشتیبانی Azure   از موتور Docker و API های Orchestration   را بهبود دهد تا به راحتی Docker Hub را با Azure Gallery و پرتال مدیریت آن ادغام کند.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه داکر چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا