میزبانی وب

کنترل پنل هاست چیست؛ مقایسه انواع کنترل پنل هاستینگ

در پاسخ به کنترل پنل هاست چیست؟ بایستی گفت هر میزبانی وبی که به ارائه خدمات می پردازد، یک کنترل پنل مدیریتی دارد که با توجه به قابلیت های آن، میزان ارائه خدمات و قیمت آنها به مشتریان متفاوت می باشد. در این مقاله قصد داریم در باره تفاوت میان کنترل پنل های میزبانی وب توضیح دهیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

منظور از کنترل پنل هاست چیست؟

کنترل پنل یک نرم افزار است که برای مدیریت اتفاقاتی که در فضای هاست رخ می دهد. با استفاده از کنترل پنل شما امکان دسترسی و مدیریت تمامی امکانات هاست را دارا خواهید بود. ارسال فایل، تغییرات در صفحه وب نصب پلاگین ها و نرم افازرهای تحت وب ، مدیریت ایمیل ها و … همگی با وجود کنترل پنل هاست امکان پذیر است.

انواع کنترل پنل هاست

انواع کنترل پنل هاست شامل دو دسته کلی می شوند این بدان معناست که در صورت خرید هاست ایران یا خارج، کنترل پنل سازگار و متناسب با آن سرویس در اختیار شما قرار می گیرد :

  • کنترل پنل های ویندوزی
  • کنترل پنل های لینوکسی

پرکاربردترین کنترل پنل ویندوزی

پرکاربردترین کنترل پنل های ویندوزی شامل موارد زیر می باشند:

  • Plesk
  • hosting controller
  • eXtend

کاربردی ترین کنترل پنل هاست لینوکسی

کاربردی ترین کنترل پنل لینوکسی عبارتند از:

  • CPanel
  • DirectAdmin
  • Gnupanel
  • ISPConfig
  • ispCP
  • SysCP
  • Usermin
  • Virtualmin
  • Cortex
  • H-sphere
  • InterWorx
  • MachPanel
  • Kloxo
  • eXtend
  • webmin
  • DotNetPanel (wsp)
  • ispCP
  • DTC (Domain Technologie Control)
  • ehcp
  • Helm

معرفی اجمالی کنترل پنل Plesk 

کاربرد بالای پلسک در بین کاربران وب سایت‌ها نشان داده است که پس از سی پنل می‌توان آنرا به عنوان یکی از پرکاربردترین کنترل پنل‌ها دانست. پلسک به دلیل انعطافی که در پیاده‌سازی بر روی سیستم عامل لینوکس و همچنین ویندوز دارد مورد توجه اغلب شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست قرار گرفته است و بر روی سرویس‌های میزبانی متفاوتی ارائه می‌شود.

این کنترل پنل به مانند تمامی کنترل پنل های هاست به سادگی امکان افزودن دامنه، تعریف وب سایت ، مدیریت DNS ها و تعریف ایمیل را برای کاربران خود فراهم کرده است و رابط کاربری بسیار ساده ای دارد. علاوه بر این، مجموعه‌ای از ابزارهای امنیتی نیز برای افزایش امنیت وب‌سایت و محیط میزبانی در آن ارائه شده است. همچنین انواع مختلفی از ابزارهای اتوماتیک نیز در آن ارائه شده که می‌توانید با آرامش خاطر بر روی وب سایت‌های خود تمرکز کنید و دغدغه مراقبت و نگهداری زیرساخت‌ها را نداشته باشید.

معرفی اجمالی کنترل پنل Plesk

معرفی اجمالی  کنترل پنل Cpanel 

محبوب‌ترین کنترل پنل برای هاست لینوکسی حال حاضر سی پنل است که دلایل این توجه زیاد کاربران به لینوکس نیز بر هیچ کس پوشیده نیست. امکان ایجاد ایمیل اکانت‌ها و پسورد هر یک به سادگی، چک کردن ایمیل‌ها از طریق کنترل پنل تنها با یک کلیک و بدون نیاز به پسورد و یا وارد کردن لینک ورود به ایمیل در مرورگر، امکان تهیه بکاپ از بخش‌های متفاوت سایت، سازگاری با انواع وب‌سرورهای لینوکسی، سرعات بالای بررسی درخواست‌ها و پاسخ به کاربران، رابط گرافیکی عالی با دسته بندی بخش‌های متفاوت سرویس هاست از طریق نوار ابزار متفاوت و بسیاری امکانات و ویژگی‌های دیگر که در این کنترل پنل فراهم شده است و همین امر دلیلی بر محبوبیت بالای آن است.

معرفی اجمالی  کنترل پنل Cpanel 

برای نصب و راه‌اندازی این کنترل پنل بر روی سیستم عامل لینوکس منابع سخت افزاری مانند CPU و RAM بالایی نیاز نیست و با حداقل هزینه در جمع آوری سرور می‌توان این کنترل پنل را نصب و وب سایت‌های کاربران را مدیریت کرد و در کنار مدیریت سرور از طریق WHM، دسترسی  End User را هم به کاربران ارائه کرد تا هر یک مدیریت سایت خود را بر عهده بگیرند.

این کنترل پنل در سه دسته بندی متفاوت مدیر سرور، نماینده و کاربر ارائه می شود. کنترل پنل cpanel بر پایه ی Unix بوده که از رابط گرافیکی و ابزار طراحی برای ساده کردن فرایند میزبانی سایت استفاده می کند. با کنترل پنل cpanel شما مدیریت همه جانبه ای بر روی وب سایت خود خواهید داشت از مدیریت فایل گرفته تا کنترل پهنای باند و سیستم پست الکترونیک. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله سی پنل چیست را بخوانید.

cpanel و whm

معرفی اجمالی کنترل پنل هلم 

هلم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کنترل پنل‌های ویندوزی است که پشتیبانی آن متوقف شده و جای خود را به نسخه های جدید کنترل پنل های  ویندوزی مانند  Web Site Panel داده است.  این کننرل پنل امکان مدیریت چندین سرور را به صورت همزمان داشته و با فراهم آوری یک کنترل پنل ساده مدیریت مشتریان را راحت تر کرده است. از آنجایی که همه ی حساب‌ها توسط  administrator قابل دسترسی هستند دیگر نیازی به لاگین شدن به کنترل پنل با همان نام کاربری نیست.حتی اگر سایت‌های مشتریان در سرورهای راه دور قرار گرفته باشند نیز می‌توان به سادگی از طریق پنل اصلی مدیریت آنها را به عهده گرفت.

معرفی اجمالی کنترل پنل هلم 

امکان دسته بندی کاربران عاید و نمایندگیان از دیگر ویژگی‌های هلم است که راحتی برای مدیران سرور این امکان را فراهم می کند که دسته‌های متفاوتی از کاربران ار به همراه مصرف منابع آنها مدیریت کند. از طرفی دیگر رابط کاربری بسیار کاربردی و ساده آن نیز به محبوبیت هلم افزوده است که امکان افزودن دامنه، مدیریت ایمیل ها و مشاهده جزئیات مصرف هر بخش از هاست در آن وجود دارد.

 

معرفی اجمالی  کنترل پنل wsp) Web Site Panel)

یکی دیگر از کنترل پنل‌های ویندوزی تحت دات نت است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است و برای مدیریت هاست ویندوزی مناسب می باشد. این کنترل پنل مانند Dot Net Panel از پلتفرم های لینوکسی و وب سایت های طراحی شده با PHP  و همچنین CMS های معروفی همچون وردپرس و جوملا نیز پشتیبانی می‌کند. امکان تعریف هر دو دیتابیس MS-SQL و My SQL را هم دارد.

طی سال‌های اخیر مایکروسافت تلاش فراوانی برای رفع اشکالات نسخه‌های قبلی این کنترل پنل انجام داده است و نسخه جدید  Web Site Panel  را تحت عنوان SolidCP ارائه داده است. این کنترل پنل  در مقایسه با انواع قبلی خود کارایی بیشتری دارد و همچنین مشکلاتی که کاربران در استفاده از WSP داشته اند نیز مرتفع شده است. در نسخه جدید و بروز شده آن می توان به سادگی از طریق صفحه اصلی مدیریت کاربر،حجم  فضای مصرفی هاست، ترافیک ماهانه، تعداد ایمیل تعریف شده، تعداد وب سایت‌ها و دیتابیس را مشاهده کرد. همچنین به عنوان ادمین امکان درج نکته و نت در صفحه اصلی مدیریت هر کاربر وجود دارد که این امر نیز برای مدیریت وب سایت ها سهولت ایجاد کرده است.

معرفی اجمالی  کنترل پنل wsp 

معرفی کنترل پنل Dot Net Panel

کنترل پنل Dot Net Panel همانگونه که از نام آن نیز پیداست تنها کنترل پنلی می باشد که بطور کامل بر اساس تکنولوژی جدید و فوق العاده مایکروسافت که همان Net Framework می باشد پیاده سازی شده است و بر خلاف دیگر کنترل پنل ها سازگاری بسیار بالایی با انواع ویندوز و همچنین زبان برنامه نویسی ASP.Net دارد. همچنین با توجه به پشتیبانی خوب ویندوز از زبان PHP این کنترل پنل در این زمینه نیز بسیار کارامد می باشد وبا مدیریت وب سایت های طراحی شده با PHP نیز سازگار است.

در هاست ویندوز ایران هاست کنترل پنل Plesk نیز کنترل پنل بسیار مناسبی می باشد اما با توجه به ضعف های شدید آن در چند نسخه اخیر و همچنین سرعت بسیار پایین آن نمی توان آنرا رقیب خوبی برای کنترل پنل DotNetPanel معرفی نمود. این سیستم  با توجه به امکانات بسیار بالای آن دارای قیمت بالایی می باشد و باعث افزایش هزینه های شرکتهای هاستینگ می شود و ثانیا با توجه به امکانات این کنترل پنل نصب و راه اندازی آن در مقایسه با دیگر سیستم ها پیچیده تر بوده و نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد. امکانات این نوع پنل مشابه با cpanel است .

معرفی کنترل پنل دایرکت ادمین

Direct Admin از دیگر کنترل پنل‌های لینوکسی است که برخی طراحان وب سایت ها در کار با آن احساس خوبی دارند و می توانند به راحتی مدیریت وب سایت را انجام دهند. لایسنس این کنترل پنل در مقایسه با سی پنل و پلسک ارزان تر است و لذا انتخاب برخی از شرکت های ارائه دهنده سرویس میزبانی است. این کنترل پنل پلتفرمی بسیار آسان و ساده برای سیستم‌های تحت لینوکس و BSD است. این کنترل پنل نیز دارای رابط گرافیکی ساده و همچنین بسیار پایدار و سریع است.
این کنترل پنل سه سطح دسترسی مختلف شامل Admin، User و Reseller را ارائه می‌کند و قابلیت‌ها و امکانات متنوعی از جمله مدیریت FTP، سهولت ایجاد حساب‌های ادمین و نماینده، ابزار ضد اسپم داخلی، بکاپ گیری منظم از سایت و… را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در کل دایرکت ادمین به دلیل راحتی در استفاده ، سرعت بالا ، پایداری و عدم تحریم از جمله پنل‌های میزبانی معروف در بین کاربران است.

پنل دایرکت ادمین

معرفی کنترل پنل Zpanel

ZPanel یک کنترل پنل مدیریتی برای میزبانی وب طراحی شده  با زبان قدرتمند PHP است. این کنترل پنل دارای نسخه های مختلفی می باشد که با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک سازگار است و به صورت متن باز (open source) در پکیج رایگان ارائه می شود و نیازی به خرید لایسنس ندارد. با وجود ارائه رایگان این کنترل پنل ، ZPanel در بین کنترل پنل‌هایی که به طور رایگان عرضه می شوند از نظر امنیت امیدوار کننده تر است و امتحان خود را به خوبی پس داده است. به همین دلیل مورد استقبال عموم کاربران هاست قرار گرفته است.

ایجاد حساب‌های FTP ، تعریف نام دامنه ، ایجاد پایگاه داده‌های MySQL ، افزودن صندوق‌های ایمیل ، مدیریت DNS Zone در این کنترل پنل به روشی مشابه Cpanel  قابل انجام است و در نهایت مانند دیگر کنترل پنل‌های کاربردی هاست نیازهای متفاوت کاربران را برطرف می کند.

کنترل پنل های رایگان

در کنار کنترل پنل‌هایی که برای راه اندازی و کار با آنها نیاز به خرید لایسنس است برخی کنترل پنل های رایگان نیز ارائه می‌شوند. استفاده از آنها در اغلب شرکت‌های میزبان هاست کاربر دارد و مورد استقبال طراحان نیز قرار گرفته است. از جمله آنها میتوان به Web Site Panel مایکروسافت، Zpnale ، ISPConfig، WEBIN و… اشاره کرد. اما هیچگاه نباید فراموش کرد که کنترل پنل‌های رایگان مشکلات و کمبودهایی نیز دارند. به طور مثال در اکثر موارد پشتیبانی خوبی ارائه نمی کنند و ممکن است در صورت بروز برخی از مشکلات، برطرف کردن آن دشوار و زمان بر باشد و حتی در آخر به نتیجه مطلوبی نرسید.

مقایسه انواع کنترل پنل هاست به ترتیب محبوبیت

ایران هاست

مشخصات مدیر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا