رایانش ابری

مقایسه ۵ ارائه دهنده سرویس پردازش و ذخیره سازی ابری Amazon Cloud Drive VS iCloud VS DropBox VS Google Music VS Ubunto One

در ادامه سعی شده تا بهترین سرویس های پردازش ابری در سال ۲۰۱۱ را معرفی و بررسی نماییم.معرفی ۵ سرویس ابری ارائه شده از ابر قدرت های دنیای فناوری اطلاعات….

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

در گذشته اگر با یک شخص عادی در مورد پردازش ابری صحبت می کردید، احتمالا چشمانش از تعجب باز مانده و از شما معنای این کلمه را می پرسید . اما هم اکنون شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک در حال مذاکره برای چگونگی ایفای نقش پردازش ابری در دنیای کسب و کار هستند. همچنین این تکنولوژی به آرامی در حال هموار کردن راه خود در زندگی اشخاص عادی نیز می باشد.

بررسی مزیت های ذخیره سازی ابری

ممکن است هم اکنون فکر کنید که شما هنوز جزو این کاربران پردازش ابری نیستید. اما قبل از آن این سئوالات را از خود بپرسید، آیا از نرم افزار DropBox  برای ذخیره سازی فایل هایتان استفاده نمی کنید؟ ایمیل های خود را در Gmail دریافت نمی کنید ؟ آیا تا کنون تجربه استفاده از iCloud شرکت اپل را نداشتید ؟ و با سرویس هایی  مانند Google Apps ، Office 365  و یا zohr doc  کار کرده اید ؟ اگر جوابتان در هر یک از سئوالات مثبت می باشد باید به شما تبریک بگوییم، زیرا شما نیز از کاربران این تکنولوژی هستید. بسیاری از ما تا بحال به نرم افزار ها و سرویس ها صرفا به عنوان یک نرم افزار سرویس دهنده به سرویس گیرنده (Server/Client) نگاه کردیم که مفهوم درستی می باشد، اما آنها جزو سرویس های پردازش ابری نیز هستند.

اخیرا سرویس های ابرهای شخصی به حوزه ” زیرساخت به عنوان سرویس” و یا infrastructure as a Service  (IAAS) انتقال پیدا کرده است که باعث شده تا بتوانید ذخیره سازی فایل ها، رسانه های دیجیتالی و بسیاری سرویس های دیگر را بدون هزینه و یا با قیمت های ناچیز استفاده نمایید.در نتیجه تعداد این سرویس ها روز به روز رو به افزایش رفته و سرویس های جدید با قابلیت های بیشتری هر روزپدیدار شدند. بنابراین با رونق هر چه بیشتر این تکنولوژی، فرصت را برای بررسی چند نوع از این سرویس ها مناسب دیدم.

در ادامه سعی شده تا بهترین سرویس های پردازش ابری در سال ۲۰۱۱ را معرفی و بررسی نماییم.

سرویس Amazon Cloud Drive/Player

آمازون بزرگتری فروشگاه خرده فروش اجناس در اینترنت می باشد، اما در ارائه سرویس های پردازش ابری سهم مهمی دارد. با راه اندازی و استفاده از سرویس Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon CE 2) این سازمان تبدیل به بزرگترین سرویس پردازش ابری عمومی شده است.

سرویس Cloud Drive برای کاربران شخصی کاربرد فراوانی دارد. این سرویس فضایی معادل ۵ گیگابایت را به صورت مجانی در اختیار شما می گذارد که می توانید از این فضا برای Stream  کردن فایل های موسیقی خود برای حداکثر تا ۸ دستگاه مختلف استفاده نمایید. و اگر فایل های موسیقی خود را از آمازون خریداری نمایید، این عملیات در فضای ابری سایت آمازون ذخیره گشته و فضایی از هیچ یک از دستگاه های شما استفاده نمی نماید. همچنین آمازون فضای نا محدودی را برای ذخیره سازی فایل های موسیقی به شما ارائه می دهد اما در هیچ قسمتی از سایت ذکر نشده است که فضای مختص به شما تا چه زمانی برایتان باقی خواهی ماند.

برای آپلود و دانلود کردن فایل های موسیقی خود می بایست از سرویس مبتنی بر وب Amazon Cloud Player استفاده نمایید که این سرویس همچنین در سیستم عامل های اندروید نیز موجود می باشد.

اگر احتیاج به فضایی بیش از ۵ گیگابایت دارید و یا می خواهید از آمازون برای نگهداری کلکسیون موسیقی خود استفاده نمایید ، این سایت پلان های مختلفی را برای پرداخت و اختصاص حجم های مختلف از ۲۰ تا ۱۰۰۰ گیگابایت به قیمت ۱دلار به ازای هر گیگابایت در ماه در اختیارتان قرار میدهد. بنابراین مثلا برای دریافت ۲۰گیگابات باید هزینه معادل ۲۰ دلار در ماه پرداخت نمایید.

سرویس Apple iCloud چیست؟

شاید بتوان iCloud شرکت اپل را یکی از پیشرفته ترین سرویس های ابری شخصی به شمار آورد. این سرویس فضایی معادل ۵ گیگابایت را به بصورت مجانی به شما اختصاص می دهد. نکته قابل توجه این است که فایل های موسیقی، برنامه های کاربردی، کتاب ها، برنامه های تلویزیونی و همچنین Stream  عکس هایی که مستقیما از سرویس هایApple  خریداری نمودید در این فضای ۵ گیگابایتی محاسبه نمی شوند. در واقع انواع فایل های خریداری شده از اپل هیچ فضایی را در iCloud  اشغال نمی کنند.

این سرویس امکاناتی بیش از یک فضای ذخیره سازی و یک سرور دریافت موسیقی ارائه می دهد. iCloud  تمامی سرویس های بیسیم اپل را پشتیبانی می نماید، که این سرویس ها شامل همسان سازی لیست مخاطبان تلفنی (Contacts) ، سرویس های ایمیل، پشتیبانی های تهیه شده از تلفن همراه، و موقعیت های مکان یابی GPS می باشد. و حتی آخرین نسخه از این سرویس می تواند دستگاه های iphone و ipod  گم شده شما را با استفاده از GPS  پیدا کند.

امکانات ابتدایی سرویس iCloud  به راحتی از طریق وب و از هر دستگاه آنلاینی قابل دسترسی می باشد. اما برای استفاده از تمامی امکانات پیشرفته آن، شما باید از سیستم عامل Lion  در کامپیوتر های Mac ، ویندوز ویستا و یا ۷ برای کامپیوتر های غیر از اپل با استفاده از نرم افزار iTunes 10.5، دستگاه های iPad ، iPhone و یا iPod های لمسی که تحت سیستم عامل iOS 5 هستند، استفاده نمایید.

سرویس DropBox

تصور می کنم همه ما نرم افزار Dropbox  را بشناسیم. این سرویس ذخیره سازی ابری از پیشگامان فناوری IAAS شخصی می باشد.

برخلاف بقیه سرویس های ذخیره سازی ابری، Dropbox احتیاجی به هیج گونه مرورگر وبی ندارد و امکان نصب و راه اندازی در تقریبا تمامی کامپیوتر های شخصی (از جمله لینوکس)  و انواع دیگر دستگاه را دارد.

این موضوع باعث محبوبیت بسیار Dropbox  می شود . زیرا می توانید از آن به راحتی همانند سایر نرم افزار های مدیریت فایل استفاده نمایید. خوشبختانه یا بختانه، ذخیره سازی فایل  تنها سرویس است که Dropbox  ارائه می دهد، گرچه در بسیاری موارد ممکن است این تمام چیزی باشد که احتیاج دارید. این سرویس به شما امکان می دهد تا در هر زمان و مکان از طریق هر کامپیوتر، تبلت و یا گوشی های هوشمند به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید. این امکان باعث شده تا این نرم افزار محبوبیت بسیاری داشته باشد.

Dropbox  تنها فضایی معادل ۲ گیگابایت را در امکان شما می گذارد، زیرا این نرم افزار برای ذخیره اسناد و نه فایل های رسانه ای طراحی شده است.در صورتی که به فضای بیشتری احتیاج دارید، می توانید با پرداخت هزینه های معیین فضای بیشتری را اجاره نمایید.این سرویس فضای ۵۰ گیگابات را در ازای ۹.۹۹ دلار در ماه و ۱۰۰ گیگابایت را در ازای ۱۹.۹۹ دلار در ماه ارائه می دهد.

سرویس Google Music  :

سرویس ابری Google Music یک نسخه بتا می باشد، اما تاکنون حداقل برای من بخوبی کار کرده است.
سرویسی که گوگل ارائه می دهد یک فضای ذخیره سازی مختص موسیقی می باشد.بر خلاف بقیه سرویس ها گوگل فضای ثابتی را برایتان مشخص نمی کند، و در عوض شما می توانید معادل ۲۰،۰۰۰ شعر موسیقی را در این سرویس نگهداری نمایید. در صفحه وب Google music ، یک شمارشگر وجود دارد که به شما کمک می کند تا از نزدیک شدن به تعداد فایل های موسیقی خود به حد مجاز خود مطلع شوید.
اگر حجم هر فایل موسیقی را به صورت متوسط ۵ مگابایت در نظر بگیریم، در نتیجه Google Music  فضایی معادل ۲۰ گیگابایت را در  اختیار کاربران قرار می دهد، و هزینه آن ؟ هیچ …

قابلیت پخش موسیقی در این سرویس از طریق وب و بر روی تمامی کامپیوتر های شخصی و دستگاه هایی با سیستم عامل اندروید که دارای برنامه Google Music می باشند وجود دارد.شما می توانید بر روی هر تعداد از کامپیوتر و تا تعداد ۸ دستگاه دارای اندروید فایل های موسیقی خود را گوش بدهید گرچه به صورت همزمان فقط امکان استفاده از آن ها در یک کامپیوتر یا دستگاه اندرویدی وجود دارد.برای آپلود فایل های خود باید از نرم افزار Google Music Manager  که قابل نصب بر روی سیستم عامل های  Linux, Mac و Windows می باشد، استفاده نمایید. همچنین برای خرید فایل های موسیقی جدید نیز می توانید از سرویس جدید گوگل به نام Google Music Store  استفاده نمایید

سرویس Ubuntu One

احتمالا با شنیدن این نام فکر خواهید کرد که Ubuntu One  فقط مختص کاربران Ubuntu Linux  و یا Linux  باشد. اما باید بگویم که در اشتباهید. این سرویس فضایی معادل ۵ گیگا بایت به صورت کاملا مجانی و دارای قابلیت Streaming  موسیقی در اختیارتان قرار می دهد و سیستم عامل های Windows, Mac  و Android  را نیز  پشتیبانی می کند.
سرویس Streaming موسیقی در حال حاضر با فضای ۲۰ گیگابایتی و با هزینه ۳.۹۹ دلار در ماه و یا ۳۹.۹۹ دلار در سال قابل خریداری می باشد.
همچنین در صورتی که مایل فضایی بیش از ۵ گیگابایت برای ذخیره سازی فایل های اطلاعات و اسناد خود هستید می توانید با پرداخت هزینه ۲.۹۹ دلار در ماه و یا ۲۹.۹۹ دلار در سال فضایی ۲۰ گیگابایتی را اجاره نمایید.

سرویس هایی که تا اینجا معرفی شد، شاید از بهترین ها باشند ، اما سرویس های جدید تری در زمینه ذخیره سازی ابری هر روزه بوجود می آیند تا امکانات بیشتری را برای کاربران به ارمقان آورند.
در همین زمان نیز شرکت های بزرگ تولید کننده سیستم عامل مانند Apple  و Ubuntu  و همچنین قدرت های بزرگ دنیای وب مانند Google  اقدام به تولید و یکپارچه سازی تمامی سرویس های خود در پردازش های ابری هستند. یکی از پرسنل شرکت SUN  در زمانی که این شرکت هنوز توسط کمپانی Oracle  تصاحب نشده بود، گفته است : ” شبکه ها همگی یک کامپیوتر هستند.” (Network is the Computer) امروزه بهتر است این جمله به این صورت  تغییر دهیم : “تکنولوژی ابری یک کامپیوتر است”(The Cloud is the computer) و با وجود امکاناتی که این سرویس های ابری ارائه می دهند این “کامپیوتر” می توانید کامپیوتر شخصی شما  یا سرور مجازی ابری در منزل یا محل کارتان باشد.

سوالات متداول

آمازون بزرگترین فروشگاه خرده فروش اجناس در اینترنت می باشد، اما در ارائه سرویس های پردازش ابری سهم مهمی دارد. با راه اندازی و استفاده از سرویس Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon CE 2) این سازمان تبدیل به بزرگترین سرویس پردازش ابری عمومی شده است.
شاید بتوان iCloud شرکت اپل را یکی از پیشرفته ترین سرویس های ابری شخصی به شمار آورد. این سرویس فضایی معادل ۵ گیگابایت را به بصورت مجانی به شما اختصاص می دهد. نکته قابل توجه این است که فایل های موسیقی، برنامه های کاربردی، کتاب ها، برنامه های تلویزیونی و همچنین Stream عکس هایی که مستقیما از سرویس هایApple خریداری نمودید در این فضای ۵ گیگابایتی محاسبه نمی شوند. در واقع انواع فایل های خریداری شده از اپل هیچ فضایی را در iCloud اشغال نمی‌کنند.
Transfers & Backups سرورهای هوشمند - Monitoring - قابلیت مدیریت از راه دور سرورهای هوشمند - دسترس پذیری - نصب سیستم عامل در سرورهای هوشمند - کنسول مدیریت

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی ما با موضوع “وب سرویس چیست” برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه مطالعه نمایید.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا