میزبانی وب

راهنمای انتخاب هاست و دامنه با چند نکته مهم

دامنه و هاست، دو سرویس متفاوت هستند و همکاری آنها باعث می‌­شود یک ­سایت قابل نمایش باشد. نام دامنه، همان آدرس سایت شماست. کاربران با وارد کردن نام دامنه در مرورگر سیستم خود، سایت شما را می‌­­بینند. به عبارت دیگر، اگر سایت را همانند یک خانه در نظر بگیریم، نام دامنه آدرس آن است. در مقابل، هاست مکانی است که تمامی فایل‌های سایت شما در آن قرار می‌گیرند. برای آموزش خرید هاست و دامنه نکاتی مهمی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید..

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

آموزش و راهنمای خرید هاست و دامنه

در این مقاله که در مورد خرید هاست و دامین است، برای اینکه بدانیم چگونه هاست و دامنه بخریم، ابتدا در مورد خرید دامنه و سپس به توضیح خرید هاست می پردازیم.

انتخاب دامنه و خرید آن

همانطور که می دانید نام دامنه، همان آدرس وب سایت و به نوعی هویت شما بر روی محیط اینترنت است، لذا باید نامی را برای دامنه‌­­تان انتخاب کنید که مناسب کسب­ و کارتان باشد.

انتخاب دامنه برای خرید

۱. انتخاب نام مناسب برای دامنه

  • انتخاب نامی ساده با نوشتار راحت

اولین گام در آموزش خرید هاست و دامنه که قبل از اقدام به خرید آنها بایستی به آن دقت کرد پیدا کردن نامی است که نوشتن آن راحت باشد، برای موفقیت در محیط اینترنت بسیار ضروری است. اگر برای نام دامنه‌تان از عبارت مخفف استفاده می‌­­کنید(مانند u به جای you)، ممکن است پیدا کردن آن برای کاربران سخت باشد، لذا تا حدامکان، از نام‌های مخفف استفاده نکنید. اگر دامنه طولانی و پیچیده باشد، این خطر وجود دارد، که کاربران هنگام تایپ دامنه دچار اشتباه شوند. نام کوتاه و ساده بهترین انتخاب به هنگام خرید دامنه است. از اعداد و خط تیره هم استفاده نکنید.

نام دامنه باید کوتاه و کاربردی باشد

  •  از کلمات کلیدی در نام دامنه استفاده کنید

به هنگام انتخاب دامین از کلماتی استفاده کنید، که معرف کسب و کار و خدماتی باشند که ارایه می­­‌کنید. از کلمات کلیدی استفاده کنید، که کاربران برای پیدا کردن محصولات و خدمات شما، آنها را در اینترنت جستجو می­­‌کنند. این کار، به افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو کمک می‌­­کند.

  •  از نام­­‌های به‌­یادماندنی استفاده کنید

در راستای آموزش نحوه خرید هاست و دامین بایستی گفت دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید، در عین حال باید جذاب و به یاد‌ماندنی باشد. هر زمان که نامی را انتخاب کردید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و واکنش آنها را بسنجید.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه دامین چیست مقاله تخصصی ما را مطالعه نمایید

دامنه

۲. بررسی آزاد بودن نام دامنه انتخابی

پس از اینکه نام دامنه خود را انتخاب کردید، مطمئن شوید نامی که انتخاب می­­کنید، قبلا توسط شرکت و تحت برند دیگری ثبت نشده است. برای اینکار باید استعلام نام دامنه و تست آزاد بودن دامنه را انجام دهید.

نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که نام دامنه انتخابی شما تحت قانون کپی رایت نباشد. درغیر اینصورت، ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شده و متحمل ضررهای مالی شوید.

جستجوی نام دامنه

۳. یک پسوند مناسب انتخاب کنید

یکی از مهمترین نکات در آموزش نحوه خرید، بایستی گفت پسوند دامنه‌­­ها، مانند com، در انتهای نام دامنه قرار می‌گیرند. هرکدام از پسوندهای دامنه می­­‌توانند کاربردهای خاصی داشته باشند، بنابراین مطمئن شوید پسوندی را انتخاب می‌کنید که مناسب کسب و کارتان باشد. پسوند دامنه com بسیار محبوب است، اما تحت این پسوند، انتخاب دامنه‌­ای که کوتاه و به‌­یادماندنی باشد کمی سخت است. پسوندهای دیگری نیز وجود دارند که می­­‌توانید با کاربردهای آنها آشنا شوید:

Ir: مناسب ­سایت‌ها و اشخاص ایرانی

Co: مناسب برای شرکت­ها

Info: مناسب سایت­­های اطلاع رسانی

Net: مناسب سایت­­های فنی و سایت­­های فعال در بخش زیرساخت اینترنتی

Org: مناسب سازمان­­های غیرتجاری و غیرانتفاعی

Biz: مناسب سایت­­های تجارت الکترونیک

Me: مناسب سایت­­های شخصی و وبلاگ

 

بیشتر بخوانید: دامنه پرمیوم چیست

 

پسوند دامنه

۴. از شرکت­‌های معتبر خرید کنید

مهمترین نکته ی که در آموزش خرید هاست و دامنه بایستی گفت این است که مطمئن شوید، دامنه‌­­ای که خریداری می­­‌کنید حتما به نام شما ثبت شده و دارای پنل مدیریت باشد. اینها، مواردی هستند که بر روی قیمت دامنه تاثیر می­­‌گذارند. برخی از شرکت­های نامعتبر دامنه را با قیمت بسیار نازلی ارائه می­­‌کنند، اما به بهانه‌­­های مختلف مالکیت کامل آن را در اختیار شما قرار نمی­­‌دهند.

این مورد، در آینده ممکن است مشکلاتی را برای تمدید، تغییر و حتی انتقال دامنه برایتان ایجاد کرده و موجب ایجاد هزینه‌­­های گزافی ­شود. به یاد داشته باشید که دامنه، نام و اعتبار شماست. شرکتی که انتخاب می­‌کنید باید حداقل شرایط ذیل را داشته باشد :

  • تجربه و تسلط آن مجموعه در انجام مکاتبات با ثبت کننده‌­های بین‌­­المللی
  • عدم دخل و تصرف در مالکیت دامنه
  • انتقال دامنه بدون دریافت هزینه انتقال
  • امکان انجام تغییرات مالکیت، تغییر و ثبت NS اختصاصی با استفاده از پنل مدیریت دامین
  • دسترسی ۲۴ساعته جهت تمدید و ثبت دامنه

شرکت ایران هاست یکی از معتبرترین شرکت های ثبت دامنه است که طیف خدمات دامنه بسیار گسترده ای به مشتریان خود ارائه می دهد.

بعد از انتخاب شرکت برای خرید دامنه می توانید دامنه خود را به راحتی ثبت کنید. اگر می خواهید دامنه انتخابی شما در همان لحظه خریداری و فعال شود می توانید از پسوندهای  com. و net. و org. متناسب با نوع استفاده خود، انتخاب کنید. دامنه های بین المللی معمولا پس از ثبت، فعال و قابل استفاده هستند.

ایران هاست شرکت معتبر خرید دامنه

انتخاب هاست

در ادامه خرید هاست و دامنه، پس از انتخاب نام دامنه، زمان انتخاب هاست برای سایت فرا رسیده است. انتخاب یک هاست باکیفیت بسیار مهم است، چرا که یک شرکت هاست می‌­­تواند میزان تاثیرگذاری وب­سایت شما را افزایش دهد و یا آن را از بین ببرد. یک هاست ناپایدار، باعث از دست رفتن مشتریان، کاهش رتبه سایت و کاهش درآمد شما خواهد شد.

اگر در ابتدای راه‌­­اندازی سایت هستید، می‌­­توانید با هاست اشتراکی شروع کنید. بسیاری از کاربرانی که برای بار نخست از خدمات هاست استفاده می­­‌کنند، بهتر است به سراغ سرویس‌های اشتراکی بروند، چرا که ساده و به دور از پیچیدگی نگهداری سرور هستند.

گزینه دیگر، سرورهای مجازی یا سرورهای اختصاصی هستند، که در زمان مورد نیاز با ارتقا به این سرویس‌­­ها، می‌­­توانید نیازهای در حال افزایش ­سایت را پوشش دهید. اصطلاحی که این روزها بسیار به چشم میخورد نوع دیگری از میزبانی وب است بنام هاست python که می توانید آنرا جهت ثبت دامنه روی هاست خود انتخاب کنید.

۱. نوع هاست­‌تان را انتخاب کنید: هاست ویندوز یا هاست لینوکس

در راهنمای خرید هاست در قدم اول، باید مشخص کنید قصد دارید از هاست لینوکس استفاده کنید یا خرید هاست ویندوز مدنظر شماست. همانطور که از نام آنها پیداست، هاست ویندوز از سیستم­­‌ عامل و نرم‌­­افزارهای مختص ویندوز استفاده کرده و هاست لینوکس از نسخه­‌­های مختلف سیستم‌­­ عامل لینوکس استفاده می کند، اما برای شما چه تفاوتی دارد؟

اگر ­سایت­­‌تان با استفاده از ASP طراحی شده، و یا از دیتابیس MSSQL استفاده می‌­­کند، همچنین اگر تمایل دارید سایت­‌­تان بر روی وب سرور IIS مایکروسافت راه­­‌اندازی شود، شما نیاز به هاست ویندوز دارید.

اما در صورتی که وب­سایت شما توسط زبان­­های {PHP}، {Python} و غیره طراحی شده، و سایت شما نیاز به دیتابیس MySQL دارد، و همچنین اگر سایت شما، برای کارکرد صحیح نیاز به وب‌­­سرورهایی چون Apache و NGINX دارد می­‌­بایست خرید هاست لینوکس را در برنامه خود بگذارید.

علاوه بر این، اگر تمایل دارید با کنترل­­‌پنل‌­­های مشهوری چون cPanel و Plesk، سایتتان را مدیریت کنید، می‌­توانید از سرویس‌های لینوکسی استفاده کنید. علاوه بر این اگر از سیستم‌­های مدیریت محتوایی چون وردپرس استفاده می­‌کنید، سرویس خرید هاست وردپرس ایران گزینه بهتری است.

در نظر داشته باشید، برخی از شرکت­های میزبانی، سرویس­های ویندوزی ارایه می­‌کنند که قابلیت پیشتیبانی از سایت­های تحت PHP را نیز دارند.

انتخاب هاست ویندوز یا لینوکس

۲. به چه مقدار فضای ذخیره‌­سازی و پهنای باند نیاز دارید

در قدم بعدی، می‌­بایست میزان فضا و پهنای باند مورد نیازتان را تعیین کنید، خصوصا اینکه حجم فایل‌­های سایت چقدر است. برخی از هاست­‌ها، اعلام می‌­کنند فضای نامحدود ارایه می‌­دهند، اما در واقع این فضا تا زمانی نامحدود است که، شما فقط فایل­های ­سایت‌­تان را در آن آپلود کرده باشید، و فایل دیگری در هاست قرار نداده باشید. تعریف پهنای باند را می توانید در مقاله پهنای باند چیست بخوانید.

پهنای باند یا ترافیک، یعنی حجم داده­‌هایی که در یک دوره زمانی مشخص، بین سایت شما و کامپیوترهای بازدیدکنندگان سایت، ردوبدل می­‌شود. اگر انتظار دارید سایت شما بازدیدکننده زیادی داشته باشد، نیاز به پهنای باند بیشتری دارید.

همانند فضای ذخیره­‌سازی، بسیاری از شرکت­‌های هاست پهنای باند نامحدود ارایه می‌­کنند، اما در نظر داشته باشید برای این کار، شرکت‌­های هاست الگوی خاصی را در نظر می‌­گیرند، و کاملا نامحدود نیستند. این ذهنیت اشتباه، ممکن است باعث شود در آینده هزینه بیشتری بپردازید.

 

بیشتر بخوانید: انواع پسوند دامنه

 

۳. کیفیت سرویس هاست را بررسی کنید

کیفیت سرویس، را می‌­توان در قالب Uptime تعریف کرد. Uptime یعنی، سرورهای هاست چند درصد مواقع در دسترس هستند. این مورد، شامل مشکلات ­سایت شما و مشکلات کدنویسی که موجب لود نشدن سایت می­شود، نیست. در زمان انتخاب یک هاست، حتما بپرسید چه نوع ضمانتی در مواقع از دست خارج شدن سرور ارایه می‌­کنند.

۴. تنوع سرویس های شرکت مورد نظر انتخاب هاست

در خرید دامنه و هاست، ارایه سرویس‌­های متنوع و به روز، با شرایط فنی و قیمتی مختلف، نشان از گستردگی کار آن شرکت دارد. در حال حاضر هاست ابری، محبوب‌­ترین سرویس بین کاربران است، اما برخی از سایت‌­ها، بنا به زمان طراحی­‌شان، ممکن است نیاز به نسخه‌­های مشخصی از نرم‌­افزارهای سرور داشته باشند.

بنابراین، شرکتی را انتخاب کنید که دارای سرویس‌­های متنوع باشد، چرا که ممکن است ­سایت شما، با هر نسخه­‌ای سازگار نباشد، یا اینکه فقط بخواهید از هاست سی پنل ایران یا کنترل پنل­‌های خاصی استفاده کنید.

جدا از این، دقت داشته باشید برخی از شرکت‌­ها، همراه با هاست وب­‌سایت، سرویس ایمیل نیز ارایه می‌­کنند، یعنی در کنار وب­‌سایت، شما می‌­توانید تحت دامنه خودتان آدرس ایمیل داشته باشید.

خرید هاست ابری از شرکت های معتبر

۵. پشتیبان­‌گیری از اطلاعات به چه نحوی است

بسیاری از شرکت‌­های هاست، بطور منظم و خودکار، از اطلاعات شما پشتیبان تهیه می‌­کنند، و در صورت نیاز در اختیارتان قرار می­‌دهند. در این حالت، دیگر نگرانی برای بازگردانی اطلاعات قبلی نخواهید داشت. این خدمات توسط همه شرکت­ها ارایه نمی‌­شود. پشتیبان گیری یا Backup از هاست یکی از نکته های مهم در خرید هاست است که نباید نسبت به آن بی توجه بود.

 

۶. آیا هاست انتخابی شما، دوره تست رایگان دارد

یک نکته بسیار ظریف اما تعیین کننده در آموزش خرید هاست و دامین رایگان انتخاب شرکت هاستینگ می باشد، آیا شرکت مربوطه دوره تست رایگان دارد یا خیر. دوره تست رایگان، نشانه خوبی است از اینکه، آن شرکت میزبان به خدمات خود اعتماد دارد و می‌­تواند مشتریان خود را در حد مطلوب راضی نگه دارد. دوره تست رایگان، بهترین روش برای سنجش امکانات و کیفیت خدمات آن شرکت است.

تست رایگان در خرید هاست

۷. قیمت

قیمت خرید دامین و هاست، همیشه عامل مهمی در تصمیم‌­گیری است، اما فاکتور اصلی نیست. هرگز یک هاست را، تنها بدین خاطر که ارزان­تر است انتخاب نکنید و یا تبلیغات دروغین مبنی بر هاست و دامنه رایگان را باور نکنید. شما باید سرویسی را انتخاب کنید، که نیازهای شما را برآورده کند. بهتر است یک هاست با خدمات باکیفیت را انتخاب کنید، به جای اینکه یک هاست ارزان‌­قیمت را برگزینید، و در آینده مجبور شوید ­سایت خود را به هاست بهتری منتقل کنید.

۸. نظارت و پشتیبانی، به چه شکل انجام می­‌شود

جدا از تمامی نکاتی که در خصوص ویژگی‌­های خرید هاست با کیفیت گفته شد، یک ویژگی بسیار مهم کیفیت پاسخ­‌دهی پشتیبانی است. شما انتظار دارید وب­سایت‌­تان ۲۴ ساعته فعال باشد. بنابراین باید سراغ هاستی بروید که، ۷روز هفته بصورت ۲۴ ساعته، با تیم فنی مسلط و باتجربه، پاسخگوی شما بوده و بصورت مداوم بر هاست شما نظارت داشته باشند.

نکته دوم در مورد شرکت هاستینگ دامنه و هاست وجود پشتیبانی آنلاین است، علی رغم ادعای برخی از شرکت‌ها، پاسخگویی آنها آنلاین و در لحظه نیست و اکثر آنها مکاتبات از طریق ایمیل را ترجیح می‌­دهند. پشتیبانی ۲۴ ساعته بدین معنی است که شما در هر ساعت از شبانه­‌روز، حتی در روزهای تعطیل، با یک تماس تلفنی ساده بتوانید مشکل­‌تان را برطرف کنید.

پشتیبانی آنلاین

پس از خرید دامنه و هاست حالا نوبت اتصال دامنه به هاست و راه اندازی سایت در قدم بعدی است. این اقدامات دیگر در این مقاله نمی گنجد و باید مقاله اتصال هاست به دامنه را مطالعه کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. درورد برشما با توجه به ثبت نام اولیه در ایرنیک و دریافت شناسه نیاز به دامنه داریم خواهش میکنم راهنمائی کنید . علی کسکین تبریزی (مدیر عامل شرکت بهره برداران انرژی های پایدار)

  2. برخی از شرکت ها سرویسی تحت “خرید هاست و دامین رایگان” می دهد که کلا این سرویس ها دامنه رایگان شان ir است من با خرید هاست و دامنه رایگان ir کاملا راضی هستم ولی منتظر خرید هاست و دامنه رایگان کام هستم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا