رایانش ابری

SCOM چیست و همه چیز درباره System Center Operations Manager 2012

در پاسخ به SCOM چیست بایستی گفت SCOM یا System Center Operations Manager یکی دیگری از مجموعه محصولات پکیج System Center می باشد که برای پایش و تهیه گزارش های گوناگون از وضعیت سرویس ها و زیرساخت های شبکه ارائه شده. این ابزار هم مانند بقیه ابزار هایی که در پکیج System Center ارائه شده با هدف متمرکز نمودن مدیریت انواع سرویس ها را دارا می باشد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

از طریق این نرم افزار می توان ترافیک، سلامت، امنیت، کارایی و حق دسترسی کاربران را برای سرویس ها، سرور ها، سرور های مجازی، کامپیوتر های داخل شبکه و حتی یک نرم افزار کاربردی مستقل تعیین و مانیتور نمود.این نرم افزار یکی از ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی رایانش ابری می باشد.

رابطه Cloud Computing و SCOM چیست ؟

در حقیقت از این نرم افزار به عنوان ابزاری برای Cloud Monitoring یاد می کنند. در رایانش ابری به دلیل اینکه چیدمان تجهیزات زیرساخت، سخت افزار و نرم افزار به گونه ای طراحی شده تا در عین حال تکثر پیکره واحد ی تشکیل دهد برای پایش این مجموعه نیاز به ابزاریست که امکان پایش تمامی اجزاء این مجموعه از یک سوئیچ تا نرم افزار های کاربردی مورد استفاده را پوشش دهد. چنانچه بخواهیم برای هر گروه از تجهیزات از یک نرم افزار پایش استفاده نماییم طبیعتا در انتها مجموعه ای از نرم افزار های پایش خواهیم داشت که نه تنها کار با آنها مشکل خواهد بود نمی شود گزارش هایی جامع از آنها استخراج نمود. به عنوان مثال فرض کنیم برای مانیتور سوئیچ ها و Router ها از یک نرم افزار و برای پایش نرم افزار میل سرور از یک ابزار دیگر استفاده نماییم طبیعیسست که هم داده های تکراری ذخیره می شود و هم امکان نتیجه گیری کلی از خروجی دو نرم افزار به راحتی وجود ندارد اما چنانچه برای هر دو مورد از یک نرم افزار با قالب داده ای مشخص و استاندارد های یکپارچه استفاده کنیم در انتها به جای بررسی خروجی نرم افزار های مختلف می توانیم دیدیس ۲۶۰ درجه نسبت به عملکرد سرویس خود داشته باشیم.

مزیت SCOM 2012 چیست ؟

Fabric Monitoring

منظور از مفهوم Fabric در یک Private Cloud المانهای فیزیکی و مجازیی هستند که سه دسته Compute، Storage و Hardware را شامل می شوند. این مفهوم اصطلاحی است که در دیتاسنتر ها رایج است و در گذشته نمونه سخت افزاری آن که محصولی ترکیبی از دو کمپانی Cisco و HP بود با هزینه ای بالا تولید شده بود اما امروزه با وجود ابزراهای نرم افزاری موجود مانند SCOM و SCVMM می توان این مفهوم را با تجهیزات در دست به صورت مجازی به وجود آورد. در SCOM 2012 این مفهوم در نظر گرفته شده و به عنوان مثال با انتخاب آن می توانید سلامت یک سرور مجازی را از طریق یک کنسول از نظر شبکه، عملکرد حافظه ذخیره سازی، عملکرد سیستم عامل و نرم افزار های کاربردی پایه و در نهایت سخت افزار مانیتور نمود.

Microsoft Monitoring Agent

Microsoft Monitoring Agent یک agent جدید است که جایگزین Operations Manager Agent شده و تفاوت آن در اضافه شدن .NET Application Performance Monitoring (APM) می باشد. APM امکان Trace نرم افزار های تحت وب نوشته شده توسط .NET را در حالت Real Time دارا می باشد و می توان در لحظه یا بصورت ادامه دار نرم افزار های در حال اجرا را پایش نمود. Trace های انجام شده توسط APM بصورت IntelliTrace log ذخیره می شوند که امکان بازبینی در Visual Studio را دارند. ابن لاگ ها شامل خطا های نرم افزار و همچنین کارایی ان می شوند. [irp posts=”۱۳۸۷۲″ name=”برنامه Performance Monitor چیست و آموزش راه اندازی آن در ویندوز”]

IPv6

در SCOM 2012 R2 امکان استفاده و بهره برداری از IPv6 اضافه شده.برای کسب اطلاعات در حوزه پروتکل IPV6 چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

Java Application Performance Monitoring

در SCOM 2012 ابزاری برای مانیتور و به دست آردن اطلاعاتی در مورد کارایی رویداد ها، میزان منابع مصرف شده، مدت زمان اجرای رویداد ها، اطلاعات stack traces و همچنین ایجاد شمارنده هایی برای محاسبه زمان متوسط اجرای درخواست ها و تعداد درخواست های ثبت شده در هر ثانیه را برای نرم افزار های تحت جاوا وجود دارد.

System Center Advisor

این پکیج پس از نصب محصولات مایکروسافت نصب شده بر روی سرور ها را شناسایی و آنالیز می نماید سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده مواردی را مانند نصب یک پچ امنیتی فراموش شده را به شما گوشزد می کند. یا به شما بهترین تنظیمات عملی را برای بهینه کردن کارایی سیستم اعلام می دارد. بدین ترنیب به شما کمک می کند تا تنظیمات ضعیف را سریع تر بیابید و در رفع مشکلات و کم کردن Down Time و افزایش کارایی موفق تر باشید.

UNIX and Linux Monitoring

به وسیله ابزار Universal Linux agents and Management Packs که در این SCOM ارائه شده در حال حاضر می توان سرور های مبتنی بر Linux و Unix را نیز در این کنسول مانیتور نمود.

سوالات متداول

SCOM یا System Center Operations Manager یکی دیگری از مجموعه محصولات پکیج System Center می باشد که برای پایش و تهیه گزارش های گوناگون از وضعیت سرویس ها و زیرساخت های شبکه ارائه شده. این ابزار هم مانند بقیه ابزار هایی که در پکیج System Center ارائه شده با هدف متمرکز نمودن مدیریت انواع سرویس ها را دارا می باشد. از طریق این نرم افزار می توان ترافیک، سلامت، امنیت، کارایی و حق دسترسی کاربران را برای سرویس ها، سرور ها، سرور های مجازی، کامپیوتر های داخل شبکه و حتی یک نرم افزار کاربردی مستقل تعیین و مانیتور نمود.
در حقیقت از نرم افزار SCOM به عنوان ابزاری برای Cloud Monitoring یاد می کنند. در رایانش ابری به دلیل اینکه چیدمان تجهیزات زیرساخت، سخت افزار و نرم افزار به گونه ای طراحی شده تا در عین حال تکثر پیکره واحد ی تشکیل دهد برای پایش این مجموعه نیاز به ابزاریست که امکان پایش تمامی اجزاء این مجموعه از یک سوئیچ تا نرم افزار های کاربردی مورد استفاده را پوشش دهد. چنانچه بخواهیم برای هر گروه از تجهیزات از یک نرم افزار پایش استفاده نماییم طبیعتا در انتها مجموعه ای از نرم افزار های پایش خواهیم داشت که نه تنها کار با آنها مشکل خواهد بود نمی شود گزارش هایی جامع از آنها استخراج نمود.
این پکیج پس از نصب محصولات مایکروسافت نصب شده بر روی سرور ها را شناسایی و آنالیز می نماید سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده مواردی را مانند نصب یک پچ امنیتی فراموش شده را به شما گوشزد می کند. یا به شما بهترین تنظیمات عملی را برای بهینه کردن کارایی سیستم اعلام می دارد. بدین ترنیب به شما کمک می کند تا تنظیمات ضعیف را سریع تر بیابید و در رفع مشکلات و کم کردن Down Time و افزایش کارایی موفق تر باشید.

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا