میزبانی وبدامنه

آموزش اتصال دامنه به هاست ( + تست dns ست شده )

برای راه اندازی یک وب سایت به هاست و دامنه احتیاج داریم. بعد از خرید هاست و دامنه چه کنیم؟ باید برای در دسترس قرار گرفتن سایت، دامنه را به هاست متصل کنیم. اتصال دامنه به هاست عملیاتی آسان اما مهم است که، جهت متصل نمودن وب سایت طراحی و میزبانی شده در هاست به دامنه انجام می‌گردد. اضافه کردن دامنه به هاست به صورت کلی، در ۲ سناریو مختلف قابل تعریف و انجام خواهد بود. در این مقاله ما ابتدا به تعریف کوتاهی از دامنه و هاست خواهیم پرداخت و سپس ۲ سناریو مطرح شده را، برای شما توضیح می‌دهیم.  همچنین در انتهای مقاله نحوه تنظیم dns روی هاست را به شما عزیزان بصورت گام به گام و شفاف توضیح خواهیم داد.

نحوه اتصال هاست به دامنه

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، آموزش اتصال دامنه به هاست علی رغم سادگی بسیار با اهمیت است. علت این اهمیت، نیاز وب­ سایت یا اپلیکیشن شما به یک آدرس مشخص و ساده جهت دسترسی است. در همینجا باید بگوییم که آموزش اتصال دامنه به هاست سی پنل یا هاست های دیگر تفاوتی با یکدیگر ندارد پس با ما همراه باشید تا نحوه وصل کردن دامنه به هاست را به شما شرح دهیم.

نحوه اتصال دامنه به هاست از طریق DNS انجام می‌شود. DNS یا همان Domain Name System سرویسی است که دامنه‌ها را به آدرس‌های IP تبدیل می‌کند. نحوه تنظیم dns روی هاست به این صورت است که مقادیر NS مربوط به DNS سرور هاست خود را داشته باشید. هر هاست دارای دو یا چند آدرس NS اختصاصی است که شما باید آنها را در دامنه خود تنظیم نمایید.

در نحوه اتصال دامنه به هاست دو حالت پیش می آید:

۱- دامنه و هاست از یک شرکت هاستینگ خریداری شده باشند

در اتصال هاست به دامنه، اگر شما هم دامنه و هم هاست را از یک جا خریداری کرده باشید، لازم است تا دامنه را به اسامی سرور هاستینگ (DNS nameservers)، مانند :

  • dns1.iranhost.com
  • dns2.iranhost.com

شرکت هاستینگ خود متصل کنید. اگر شرکت هاستینگ اتوماسیون خوبی داشته باشد، اتصال دامنه به هاست، به صورت خودکار توسط شرکت انجام می شود و در غیر این صورت موارد زیر را دنبال کنید:

 

  • به پنل هاستینگ خود مراجعه کرده و با وارد کردن مشخصات به داشبورد خود وارد شوید.
  • در این حالت که هاست و دامنه را از یک جا خریداری کرده اید، لازم است تا اسامی سرور (nameservers) را که از طریق ایمیل و توسط شرکت هاستینگ برای شما ارسال می شود را به دامنه متصل کنید.

تغییر DNS

  • بعد از اینکه این کار را انجام دادید، اسامی سرور هاستینگ (DNS nameservers) خود را یک به یک وارد کنید. دقت کنید که در هر خط فقط یک Nameserver را وارد کنید و بعد از اینکه اسامی سرورها را وارد کردید روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

تغییر DNS

حدود ۲۴ ساعت کاری طول می کشد تا اسامی سرور شما به درستی به روزرسانی شود.

۲- دامنه و هاست از دو شرکت مجزا خریداری شده اند

اگر دامنه خود را از یک شرکت و هاست را از شرکتی مجزا خریداری نموده اید، برای اتصال هاست به دامنه بدین شکل است که ابتدا اسامی سرور (nameserver) را از شرکت هاستینگ دریافت کنید و سپس اسامی DNS را در پنل دامنه خود پیکربندی و تنظیم نمایید.

زمانی که اسامی سرور تغییر کردند، به احتمال زیاد وب سایت شما در دسترس نمی باشد و باید یک مدت زمانی صبر کرد تا اتصال دامنه به هاست از طرف شرکت هاستینگ بر قرار شود. این مدت زمان معمولا دو روز کاری طول می کشد و بعد از این مدت دامنه به هاست متصل می شود.

اگر دامنه‌ی خود را از یک شرکت معتبر ثبت دامنه اینترنتی تهیه کرده باشید جهت مدیریت دامنه، وب­سایتی را در اختیار شما می‌گذارند که امکان تغییر اطلاعات مالک دامنه و تنظیمات و ثبت NS را خواهید داشت. در صورتیکه به این پنل دسترسی ندارید می‌بایست، از شرکت میزبان دامنه خود تقاضا نمایید که تغییرات مربوط به NS دامنه‌ی شما را انجام دهند.

برای انتقال دامنه به هاست جدید نیز باید تغییر dns را به روش های گفته شده انجام دهید.

 اگر با cpanel اشنایی ندارید. مقاله ورود به سی پنل را بخوانید.

تنظیمات DNS دامنه چگونه است؟

برای انجام تنظیمات دامنه و نحوه ست کردن dns در پنل دامنه کافیست به منوی مورد نظر وارد شوید و در فیلدهایی که عموما Name Server (به اختصار NS) نامیده می‌شود، مقادیر NS هاست خود را کپی نمایید. بنا به قوانین بین المللی هر هاست و دامنه باید حداقل ۲ مقدار NS داشته باشد و این مقادیر معتبر نیز باشند.

در صورتیکه اقدام به وارد نمودن یک NS نمایید یا ۲ بار یک مقدار را تکرار کنید، در پنل دامنه خطا دریافت خواهید کرد. همچنین در برخی از مواقع در صورتیکه مقادیر NS شما معتبر نباشند و یا دچار اشکال شده باشند، در حین تنظیم DNS خطا دریافت خواهید کرد. در صورتیکه با مراحل تنظیمات DNS خود مشکل داشتید، می‌توانید از شرکت ثبت کننده دامنه‌ی خود راهنمایی دریافت نمایید.

 

بیشتر بخوانید: dns گوگل

 

از کجا بفهمیم dns ست شده است؟

اطلاع از ست شدن DNS های سایت و تست DNS سایت خیلی مهم است و می توانید با روش زیر از ست شدن DNS های سایت خود مطلع شوید.

ابتدا به سایت www.intodns.com رفته و پس از ورود، در کادر نمایش داده شده، اسم دامنه خود را وارد کرده و روی دکمه Report کلیک کنید.

اطلاع از ست شدن DNS

بعد از این کار جدولی نمایش داده می شود که اطلاعات مختلفی را نشان می دهد. در ردیف Domain NS records، DNS های دامنه خود را مشاهده خواهید کرد. برای اطلاع از DNS هایی که به صورت پیش فرض برای اتصال دامنه به هاست استفاده شده است، می توانید ردیف NS records from your nameservers  را مشاهده کنید.

در ردیف Domain NS records، DNS های دامنه خود را مشاهده خواهید کرد

اگر مشکلی نداشته باشد، قسمت status به شکل یک تیک سبز رنگ نشان داده می شود. با این روش می توانید به راحتی از ست شدن dns بر روی هاست ست اطمینان حاصل کنید. البته باید بدانید که زمان ست شدن dns دامنه ir کمی طولانی تر از دامنه com است.

 

بیشتر بخوانید: فرق هاست و دامنه

 

تست DNS سایت با CMD

روش دیگری که میتوان DNS را با آن چک نمود، CMD است.

CMD خود را باز نمایید و دستور ping domain.com را در آن وارد نمایید. در صورتیکه موفق به گرفتن ping شدید، یعنی DNS فعال است.

تست DNSسایت با CMD

در این مقاله نحوه اتصال دامنه به هاست را آموختید. اگر قصد دارید یک دامنه با پسوندهای متفاوت را بر روی یک سایت تنظیم کنید می توانید مقاله پارک دامنه چیست را بخوانید.

بیشتر بدانید

تعریف دامنه (Domain)

برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین و فعالیت در دنیای وب، از ثبت دامنه باید شروع کنید. اولین قدم برای راه اندازی وب­سایت، انتخاب نام دامین متناسب کسب و کار شماست. پس از ثبت دامنه، با نام آن در دنیای مجازی شناخته خواهید شد. اینترنت از اتصال چندین کامپیوتر قدرتمند که به آنها سرور می‌گویند تشکیل شده است.

تعریف دامنه

دسترسی به این سرورها از طریق آدرس IP قابل انجام است. هر سرور می‌تواند یک یا چند آدرس IP داشته باشد. بدیهی است برای قریب به اکثر افراد حفظ نمودن این آدرس‌های IP که از ترکیب چند عدد ساخته می‌شوند کاری دشوار و دردسرساز خواهد بود. برای رفع این مشکل، مفهوم دامنه شکل گرفت. دامنه‌ها با کمک DNS سرورها به آدرس‌های IP اشاره شده متصل می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد dns به مقاله دی ان اس چیست مراجعه کنید.

تعریف هاست (Host)

هاست یا در واقع میزبانی وب، همان فضای کسب و کار در دنیای دیجیتال است، برای راه اندازی وب سایت پس از ثبت دامنه، خرید هاست پرسرعت قدرتمند ضروری است. میزبانی وب در حقیقت بخشی از یک سرور در اینترنت می­باشد، که به کسب و کار شما تخصیص داده شده است. با این میزبانی به سرویس های مورد نیاز برای راه اندازی وب سایت، از جمله فضای دیسک، ترافیک، ایمیل اکانت، FTP اکانت و دیتا بیس ها دسترسی داشته باشید.

 

سوالات متداول

چگونه یک دامنه جدید را به هاست خود متصل کنیم

نحوه اتصال دامنه به هاست از طریق DNS انجام می‌شود. DNS یا همان Domain Name System سرویسی است که دامنه‌ها را به آدرس‌های IP تبدیل می‌کند. نحوه تنظیم dns روی هاست به این صورت است که مقادیر NS مربوط به DNS سرور هاست خود را، داشته باشید. هر هاست دارای دو یا چند آدرس NS اختصاصی است که شما باید آنها را در دامنه خود تنظیم نمایید.

زمان ست شدن dns دامنه ir چقدر است؟

ست شدن DNS دامنه های ir بین ۷ الی ۲۴ ساعت امکان دارد طول بکشد.

 

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳۳ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر .
    ببخشید من یک دامنه ی جدید از یک شرکت مجزا از هاستم خریداری کرده بودم و می خواستم اونو جایگزین دامنه ی اصلی کنم . DNS هارو وارد کردم ولی سینک نشدن . از پشتیبانی شرکت هاستم هم پرسیدم ولی حل نشد . ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با سلام
      برای مشاهده وب سایت خود در WampServer روی اینترنت نیاز است یک سری تنظیمات روی Wamp ، فایروال و روتر اینترنت خود انجام دهید. با توجه به اینکه توضیحات آن طی یک کامنت قابل ارایه نیست می توانید با جستجو جمله « Remotely accessing your Windows WAMP server sites over the internet » در اینترنت مقاله های مرتبط با این عملیات را پیدا کنید.

    1. پس از خریداری میزبانی وب سایت از ایران هاست دسترسی های کنترل پنل برای شما ارسال می گردد. پس از ورود به کنترل پنل می بایست فایل ها و دیتابیس خود را به کنترل پنل منتقل کنید. پس از انتقال نیاز است آدرس دهی صفحات اصلاح گردد. روش ساده تر استفاده از افزونه Duplicator است. با آن از محیط لوکال یک پکیج نصبی تهیه می کنید و سپس آن را در سرویس میزبانی خریداری شده خود منتقل و نصب می کنید. به این صورت دیگر نیازی به اصلاح آدرس دهی هم نیست.
      راهنمای استفاده از Duplicator در دانشنامه ایران هاست موجود است که برای سادگی کار شما لینک آن در پایین درج شده است:
      https://support.iranhost.com/kb/a1253/wordpress-duplicator-.aspx

  2. سلام. تا جایی که من میدونم dns server ها فرمت خاصی دارن و چون نام شرکت هاست شما توی این فرمت میاد کلیت این آدرس یکتا میشه و میشه شبیه یه کدپستی برای همه ی کسانی که از اون سرویس دهنده هاست خریداری کردن.
    مرحله اول tld ها سینک میشن و بنا به سطح دامنه دسته بندی میشن و توی مرحله بعد روی dns هر سرویس دهنده ست میشه اون دامنه.

  3. سلام و خسته نباشین….
    ۱- شرکت هاستینگ چطوری آدرس یک دامنه جدید رو با dns server های دنیا سینک میکنه؟ از چه طریقی اینکار انجام میشه؟
    ۲- برای سینک آدرس ها اول از TLD ها سینک میشه یا اینکه نه اول با root dns server های دنیا سینک میشه؟
    این سلسه مراتبی سینک یک آدرس رو ممنون میشم توضیح بدین…
    سپاسگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا