میزبانی وب

cpanel چیست؟ + نحوه ورود به سی پنل چگونه است؟

وقتی یک هاست و یا سرور تهیه می‌کنید برای استفاده بهتر از آن نیاز به یک کنترل پنل دارید. کنترل پنل میزبانی وب، نرم‌افزاری است که به عنوان یک رابط گرافیکی بین کاربر و امکانات موجود در هاست می‌باشد. خدمات زیادی بر روی آنها مانند انتقال فایل‌ها، ارسال و دریافت ایمیل، نصب گواهینامه امنیتی Ssl، مدیریت دیتابیس، مدیریت دامین، تهیه بکاپ و … ارائه می‌‌‌شود. یکی از این کنترل پنل ها سی پنل است. در این مقاله می خوانید که سی پنل چیست و با بخش های مهم cpanel آشنا می شوید.

cpanel یا سی پنل چیست؟

 سی پنل یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌های سرور لینوکسی است. cpanel به کاربران این امکان را می‌دهد تا همه خدمات را به راحتی در یک مکان واحد مدیریت کنند. در حال حاضر سی پنل یکی از استانداردترین کنترل‌ پنل‌ها و آسان‌ترین راه برای مدیریت سایت شما می‌باشد. که بیشتر طراحان و توسعه دهندگان وب به خوبی با آن آشنا هستند و شرکت‌های میزبان وب بیشترین استفاده را از کنترل پنل cPanel دارند. هم‌‌اکنون می‌توانید با خرید هاست سی پنل ایران هاست از این سرویس بر روی وب سرور لایت اسپید استفاده کنید.

سی پنل چیست

کاربرد cPanel چیست؟

با استفاده از کنترل‌پنل cPanel می‌توانید بخش‌های مختلفی مثل آپلود فایل، انتقال فایل از طریق FTP، بکاپ، ایمیل، DNS ZONE، نصب برنامه‌های جانبی، کنترل دامنه و ساب دامنه، پایگاه داده MySQL و موارد دیگر را مدیریت کنید.

 cPanel به شما امکان نصب انواع مختلف نرم‌افزار و سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و  .. را می‌دهد.

محیط سی پنل

 

 

هاست سی پنل چیست؟

وقتی کنترل پنل هاستی، سی پنل است به اصطلاح گفته می شود هاست سی پنل. در واقع هاستی به نام هاست سی پنل وجود ندارد و منظور همان هاستی ایت که با سی پنل کنترل می شود.

نحوه ورود به سی پنل

برای ورود به cpanel می‌بایست آدرس سایت را به شکل https://yourdomain/cpanel در مرورگر خود وارد کنید و در صفحه نمایش داده شده نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و بر روی لاگین کلیک کنید. یا از پورت ۲۰۸۲ و ۲۰۸۳ در انتهای نام دامنه خود استفاده کنید.

هنگام ورود به سی پنل بصورت کلی مقدار مصرف منابع مثل فضای دیسک، تعداد دیتابیس، ترافیک ماهیانه و .. را مشاهده می‌کنید. این یک راه آسان جهت بررسی کلی وب سایت شما در یک نگاه می‌باشد. قطعا بیشترین استفاده از کنترل پنل در سرویس‌های میزبانی مختص سی پنل می‌باشد اما غیر از cpanel نرم افزار‌های دیگری نیز وجود دارند که محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش نصب پرستاشاپ

 

بخش‌های اصلی cpanel

در سی پنل ابزارهای زیادی جهت مدیریت سایت وجود دارد برخی از امکانات سی پنل به شرح زیر می‌باشد:

مدیریت فایل‌ها

مدیریت فایل مهمترین و پرکاربردترین ابزاری می‌باشد که سی پنل در اختیار کاربران خود قرار داده است. این بخش ابزار پیچیده خاصی ندارد و به راحتی از طریق File manage و یا ftp امکان آپلود فایل‌ در سایت مقدور می‌باشد.

همچنین در صورتی‌که برای کسب ‌و‌ کارتان سایتی دارید و یا مدیر یک سرور هستید قطعا تهیه و ریستور بکاپ برای شما اهمیت بالایی دارد. سی پنل ابزاری ساده اما قدرتمند جهت تهیه بکاپ از سایتتان دارد.

مدیریت فایل سی پنل

ساخت و مدیریت دیتابیس

در صورتی که طراحی سایت شما با وردپرس، جوملا و انواع سیستم مدیریت محتوا باشد باید حتما از دیتابیس استفاده کنید. در این بخش می‌توانید پایگاه داده جدید بسازید ، پایگاه داده‌های موجود را مدیریت کنید و همچنین تنظیمات مربوط به پایگاه داده را از طریق نرم افزار phpMyAdmin تغییر دهید.

بخش دیتابیس سی پنل

مدیریت دامین‌ها

این بخش مربوط به تمام تنظیمات دامنه و ساب دامنه‌ها می‌باشد. با استفاده از این بخش می‌توانید هر تعداد دامنه را که می‌خواهید به دامنه اصلی ریدایرکت کنید و یا دامنه و ساب دامنه جدید اضافه کنید و تنظیمات رکوردهای DNS نیز از بخش Zone Dditor مقدور می‌باشد.

مدیریت دامنه ها

ایمیل

با استفاده از این بخش می‌توانید ایمیل اکانت‌های خود را ایجاد کنید و از همان طریق با استفاده از نرم افزار Round cube  ارسال و دریافت ایمیل را چک کنید.

مدیریت ایمیل در سی پنل

ابزارهای آمارگیر

برای اطلاع از آمار بازدید کنندگان سایت، مصرف پهنای باند، و تعداد کاربران ورودی سایت می‌توانید از بخش Metrics استفاده کنید.

آمارگیر cpanel

ابزارهای تنظیماتی

از تنظیمات قسمت Preferences می‌توانید برای تغییر قالب، تغییر زبان، تغییر اطلاعات تماس، تغییر رمز حساب سی پنل، مدیریت حساب‌ها استفاده کنید.

تنظیمات cpanel

ابزار‌های امنیتی

با توجه به آپدیت جدید گوگل کروم تمامی وبسایت‌ها بدون گواهینامه امنیتی ssl دچار خطا و اختلال در ورود می‌شوند. با تهیه گواهینامه ssl در این بخش امکان نصب بر روی کنترل پنل سی پنل امکان پذیر می‌باشد.

بخش امنیت cpanel

ابزار‌های نرم‌افزاری

در این  بخش نرم افزارهای جانبی قرار داده شده‌است که کاربرانی که به ابزارهایی بیشتر از ابزار‌های موجود در سی پنل مانند  PHP Version Selector, CloudFlare نیاز دارند، از آن استفاده کنند.

برای آپیدت نسخه php  از این قسمت لازم است اقدام کنید برای آموزش آپدیت php وردپرس مقالات دیگری از ایران هاست را مطالعه نمایید.

بخش نرم افزار سی پنل

ابزارهای پیشرفته

تنظیمات اختصاصی‌تر کنترل پنل سی پنل در بخش ADVANCED وجود دارد. تنظیماتی مثل Cron Jobs که می‌توانید دستوارت زمان بندی شده را اجرا کنید.

بخش پیشرفته سی پنل

مزایا و معایب سی پنل

سی پنل هم همانند دیگر کنترل پنل‌ها مزایا و معایب خود را دارد ، اما در اکثر موارد بسیار خوب عمل می‌کند و انتخاب معقولی برای کاربران می‌باشد. در زیر برخی از مزایا و معایب سی پنل را مشاهده کنید:

مزایا cpanel

مزیت اصلی سی پنل داشتن امکان ساخت تعداد زیادی دیتابیس می‌باشد

  • داشتن رابط کاربری ساده
  • استفاده آسان از ابزارها
  •  ارائه آمار و ارقام مربوط به سایت
  • نصب نرم افزار بصورت خودکار
  • بکاپ‌گیری بصورت آنلاین

معایب cpanel

مزایای کنترل پنل سی پنل به مراتب بیشتر از معایب آن می‌باشد اما:

  •  cPanel در مقایسه با کنترل پنل‌های دیگر بسیار حرفه ای نیست
  • هزینه بالای لایسنس سی پنل نسبت به بقیه کنترل پنل‌ها
  •  سی پنل برای سرور‌های داخل ایران تحریم می‌باشد
  •  ناسازگاری با هاست ویندوزی

جایگزین cpanel

direct admin و کنترل پنل Plesk یکی از بهترین ها جایگزین سی پنل است که کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از خدماتی که ارائه می‌دهد سایت و ایمیل‌های خود را مدیریت کنند.

مزایا پلسک :

  •  امنیت بالا
  • پشتیبانی از انواع سیستم مدیریت محتوا
  • پشتیبانی از وب، دیتابیس و میل سرورها
  • امکان نصب بر روی سرور‌های ویندوزی

مزایا دایرکت ادمین:

  • مقرون به صرفه بودن
  • تحریم نبودن IP ایران
  • رابط کاربری ساده
  • سرعت مناسب

هم اکنون لایت اسپید وب سروری است که سرعت و کارایی بالایی دارد و جایگزین مناسبی برای وب سرور آپاچی می‌باشد. به همین دلیل اگر بر روی سرور، لایت اسپید به همراه سی پنل نصب شود سرعت فوق العاده‌ای را تجربه خواهید کرد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا