رایانش ابری

اهمیت سرویس های Hybrid و علت پیش بینی بزرگ بازار آن

چند سالی است که ما با سرویس های نو ابری خو گرفته ایم، حالا زمان مناسبی است که عملکرد چند مدل را بررسی کنیم. سرویس های ابری عمومی مانند Amazon AWS دارای واحدهای تحقیقاتی و مطالعاتی مختص به خود هستند و سرویس های ابری خصوصی پشتیبانی های قدرتمندی را از متخصصین IT  آینده گرا دریافت می کنند. اما یک مدل دیگری سرویس ابری وجود دارد که بین متخصصین IT در حال محبوب شدن است و آن سرویس ابری Hybrid می باشد که البته این امر دلیل موجهی نیز دارد.

با طلوع سرویس های ابری، ما خیلی از مزایایی سرویس های ابری عمومی و خصوصی شنیده ایم. سرویس های ابری عمومی به ما اجازه می دهند سرویس هایی با قیمت مناسب تهیه نماییم و به سازمان ها کمک می کنند به راحتی از سرویس های سنتی به مدل های ابری نقل مکان کنند. سرویس های ابری خصوصی معمولا داخل یک سازمان توسعه یافته اند و از مزایایی که سرویس های ابری را جذاب می کند بهره می برند. اما متاسفانه میزان بازده ای این نوع سرویس ها عموما برای شرکت های کوچک مناسب نیست زیرا هزینه ی پیش آن برای تهیه سخت افزار و لایسنس های مربوطه می تواند در مقابل سرویس های ابری عمومی که از یک شرکت ثالث تهیه می شود بسیار بالا و دردسر ساز می باشد.

سرویس های ابری Hybrid از داخل تکامل دیتا سنتر ها خارج شد و وارد محیط های ابری گردید. افراد IT به صورت ۱۰۰% ایده ی نقل مکان به محیط ابری را قبول نکردند، چه عمومی و چه خصوصی به علت موارد امنیتی (که تصور می شود ضعیف است)، در دسترس بودن و از همه مهمتر کنترل. اما حالا در چند سال بعد IDC بازار را برای سرویس های ابری Hybrid پیش بینی می کند که از رشد ۲۵ میلیارد دلاری مشاهده شده در سال ۲۰۱۴ به رشد ۸۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۱۹ برسد. این اطلاعات آماری قابل توجه برای مدلی از سرویس ابری می باشد که تصور نمی شده چنین محوبیتی را کسب کند و حتی بتوان گفت از رشد بیشتری نسبت به سرویس های خصوصی و عمومی ابری داشته باشد.

بنابراین چرا سرویس های ابری Hybrid اینقدر مهم هستند؟ و چرا پیش بینی بازار آن اینقدر بزرگ است؟ خوب، در ابتدا بگذارید با مزایای سرویس های ابری Hybrid شروع کنیم. برای بیان ساده، می توان گفت سرویس های ابری Hybrid تمام مزایایی که محیط ابری معمولی ارائه می دهد را همانند یکپارچی، ساختار شبکه، مدیریت و امنیت به ارمغان میاورد اما در محیط تا حدی داخلی اعمال می شود.

در حال حاضر مارکت در وضعیتی است که دیگر مشکلی به علت پیچیدگی طراحی، اجرا و نگهداری محیط های Hybrid تقریبا ندارد. این بدان معنا می باشد که یک سازمان می تواند با استفاده از منابع محاسباتی داخل سازمانی شروع به کار نماید و چند منبع ابری خارجی استفاده کرده و قدرت محاسباتی را افزایش دهد و سپس برگشته و آن منابع ابری را با منابع قدرتمند تر تعویض کرده و از مدیریت پذیری، امنیت و قیمت پایین ارائه دهنده های خاص سرویس های ابری بهره برداری نمایند.

با ترکیب سرویس های ابری خصوصی داخل سازمانی و سرویس های ابری عمومی، سازمان ها می توانند نه تنها از مزایای سرویس های استاندارد شده ی اشتراکی استفاده کنند بلکه از تغییر پذیری، پرداخت براساس مدل به کار رفته و امکان اجرا سرویس های جدید با بازدهی بالانیز بهره برداری نمایند. سرویس های ابری این اجازه را می دهند که به معنای واقعی سرویس های ابری را در کنار دیتاسنتر های داخل سازمانی به عنوان گسترش دهنده استفاده نمایید.

تصور کنید از سرویس ذخیره سازی فایل خارجی استفاده نمایید همانند اینکه آنها در دیتابیس سنتر شما قرار گرفته اند، اما بدون نیاز به فراهم نمودن پیش نیاز هایی مانند پچ کردن، نگهداری و بک آپ گیری. محاسبات ابری را حتی می توان به صورتی به کار برد که بتوان پردازش اطلاعات یا توسعه را تسریع و آسان نماید.

یکی دیگر از بهترین مزایای سرویس های ابری Hybrid این امر است که می توانید از آن در موارد مختلفی استفاده نمایید. همانند امنیت، شبکه، یکپارچه سازی، مدیریت و مشاوره. همچنین، امکان اجرای آن در هر زمینه ای وجود دارد شامل چندرسانه ای، سرگرمی، محاسبات پیچیده، مراقبت های بهداشتی، دولت، تحصیلات و تحلیل و آمارگیری سازمان ها.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما با موضوع سرور هوشمند چیست را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

 

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا