رایانش ابری

Microsoft System Center Data Protection Manager یا SCDPM چیست و امکانات آن

در پاسخ به پرسش SCDPM چیست بایستی گفت یکی از تفاوت های کلیدی محصولات مایکروسافت با دیگر محصولات مشابه، طراحی معماری این محصولات بر اساس امکان مدیریت متمرکز می باشد همانطور که در ویندوز ۹۵ و کامل تر آن در ویندوز ۹۸ دیده شد که به جای ثبت تنظیمات بصورت پراکنده، رجیستری ویندوز معرفی شد تا امکان ثبت و بایگانی تنظیمات بصورت متمرکز وجود داشته باشد. به همین صورت می توان Domain Controller و بصورت تخصصی تر Active Directory ویندوز سرور را به عنوان یک نمونه موفق از ابزاری بیان نمود که امکان مدیریت متمرکز را ایجاد می نماید. حال شرکت مایکروسافت پیرو همین رویکرد ابزار دیگری را معرفی کرده که به عنوان یکی از ستون های اصلی ارائه سرویس بر اساس رایانش ابری هم کاربرد دارد. البته این ابزار بخشی از ویندوز آژور نیز می باشد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

SCDPM چیست ؟

بصورت کلی این سرویس جدید ترین محصول مایکروسافت برای تهیه بک آپ می باشد اما پیشرفت هایی که این محصول نموده آن را از یک نرم افزار بک آپ گیری پیش پا افتاده به یک سرویس مستقل و مجزا با امکان سرویس دهی به طیف وسیعی از محصولات دیگر مایکروسافت تبدیل نموده. ساختار اصلی این سرویس بر اساس محافظت مستمر از داده ها بنا شده و یکی از تفاوت های اصلی که متمایز کننده SCDPM از دیگر نرم افزار های بک آپ گیری می باشد سرعت و دقت آن در تهیه بک آپ از دیتا های غیر تکراری و سرعت عمل آن در Restore داده مورد نظر است.

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه backup چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

Data Protection Manager 2012 برای محافظت از داده های سرویس های file servers، Exchange Server، Microsoft SQL Server، SharePoint و Microsoft Virtual Server با امکان Restore اطلاعات بصورت bare-metal restore (روشی از بک آپ گیری می باشد که در هنگام Restore آن نیاز به نصب نرم افزار یا سیستم عامل نیست) می باشد.برای دانلود SCDPM می توانید از طریق لینک اقدام نمایید.

 

امکانات جدید SCDPM 2012 SP1  چیست ؟

امکانات جدید SCDPM 2012 SP1  چیست ؟

  • افزایش کارایی بک آپ گیری مخصوصا در محیط های ذخیره سازی مبتنی بر CSV (یک فایل سیستم از نوع کلاستر است که در آن VM ها می توانند به یک VHD دسترسی مشترک داشته باشند. )
  • ۹۰۰% کارایی بهتر در تهیه Full Backup
  • پشتیبانی از SMB
  • محافضت از Hyper-V بر روی Remote SMB (در این روش این امکان وجود دارد که یک VM به همراه فایلهای تنظیمات آن، فایل VHD و SnapShot های آن VM بر روی SMB ذخیره گردد) که در صورت ترکیب شدن DPM با SMBامکانات زیر را به همراه دارد:
  • کارآمدی بیشتر در تهیه Full Backup
  • محافظت مستمر حتی در هنگام Live Migration. پشتیبانی از Live Migration خود قابلیت زیر را در پی دارد:
  • پشتیبانی از انتقال به صورتهای inter-cluster، cluster to standalone، و standalone to cluster migrations
  • امکان استفاده از قابلیت Scale-Out (مقیاس پذیر) فایل سرور
  • امکان حذف Page File های یک VM در هنگام تهیه بک آپ Incremental به منظور بهینه نمودن استفاده از فضای بک آپ
  • پشتیبانی از قابلیت deduplicated (این امکان از تکثیر فایلهای تکراری جلو گیری می نماید و بدین وسیله از مصرف فضای ذخیره سازی بهینه تر استفاده می نماید. این قابلیت اولین بار در Windows 8 معرفی شد.)
  • پشتیبانی از امکان بک آپ گیری بر روی Windows Azure Online Backup
[irp posts=”۱۳۶۴۸″ name=”VMware چیست و تفاوت آن با Hyper-V”]

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا