دامنه

ایرانیان هم می توانند دامنه سطح بالا ثبت کنند

سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ثبت نام دامنه های سطح بالا از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های حقوقی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش عصر ارتباط، با آغاز ثبت نام دامنه‌های سطح بالا از سوی آیکن (ICANN)  تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقوقی ایرانی نیز می‌توانند نسبت به خرید دامنه  سطح بالای مورد نظر خود طبق شرایط تعیین‌شده اقدام کنند.

موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص‌ یافته اینترنتی (ICANN) برای سومین بار در تاریخ اینترنت و پس از ۹ سال وقفه، اقدام به پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا یا TLD کرده است. org ، com و net از جمله دامنه‌های سطح بالایی هستند که پیش از این تخصیص یافته‌اند.برای درک بیشتر tld چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

این پسوندها یا TLDها پیش از سال ۱۹۹۸ و در زمان‌های متفاوت ایجاد شدند و پس از آن نیز در سال ۲۰۰۰ پسوندهای aero ،biz ،coop ،info ،museum ،name و pro و در دور دوم که در سال ۲۰۰۳ برگزار شد نیز پسوندهای asia ،cat jobs ،mobi ،travel و tel پا به عرصه وجود نهادند و اکنون برای سومین بار امکان ارائه درخواست بدون هیچ‌گونه محدودیتی فراهم شده است.به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تعریف هاست و دامنه مقاله اختصاصی ما را مطالعه نمایید.

ثبت نام دامنه های سطح بالا

ثبت نام دامنه های سطح بالا برای ایرانیان

سعید مهدیون مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران در این باره به خبرنگار ما گفت: «از بدو تولد آیکن تاکنون، دو بار امکان ثبت این دامنه‌ها فراهم شده که بر اساس آن ۲۲ دامنه سطح بالا ثبت و فعال شده است.» او افزود: «اکنون این فضا فراهم شده تا هر شخصیت حقوقی با هر سلیقه‌ای بر اساس طرح تجاری و با دیدگاه‌هایی همچون مذهبی و دولتی یک‌ سری از اسامی مورد نظر خود را با عنوان نام دامنه ثبت کند.»

به گفته مهدیون با فراهم شدن این فضا، اشخاص حقوقی که فکر می‌کنند می‌توانند طرح تجاری خوب و مناسبی روی این نام‌های دامنه ارائه دهند، فراهم شده است و پیش‌بینی می‌شود حدود هزار دامنه سطح بالا در دنیا بتوانند حق ثبت بگیرند و روی آن فعالیت تجاری کنند.

او افزود: «اشخاص حقوقی، سازمان‌ها، بخش دولتی، بخش غیردولتی و نهادهای عمومی می‌توانند در صورتی که طرح تجاری خوبی داشته باشند، برای پر کردن فرم‌های مربوطه به سازمان فناوری اطلاعات ایران مراجعه کنند.»

آیکن در کتاب راهنمایی که بدین منظور تدوین شده است، مراحلی را جهت ارائه هشدار و اعتراض برای دولت‌ها در نظر گرفته تا آنها بتوانند از ثبت TLDهای مورد نظر و حساس خود از طریق ارائه هشدار یا توصیه اصلاحی و یا طرح دعوای حقوقی جلوگیری کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله دامنه جانشین چیست را مطالعه فرمایید و اطلاعات بیشتری در مورد دامنه ها کسب نمایید

محدودیتی در ثبت نام دامنه‌های سطح بالا برای ایرانیان وجود ندارد

مهدیون گفت: «محدودیتی در مورد ثبت این دامنه‌ها وجود ندارد و به همین دلیل ممکن است بعضی از اسامی که حساسیت‌های جهانی و کشوری روی آن وجود دارد، در این فرآیند از سوی دیگران ثبت شود. به همین دلیل فرآیندهایی برای این کار پیش‌بینی شده تا در صورتی که اسامی پیشنهادشده به آیکن حساسیت‌زا یا به هر دلیلی مساله‌دار هستند، بتوان آنها را طی یک فرآیند هشدار به آیکن اطلاع داد و طی مذاکره چالش‌های مواجه‌شده با آنها را حل کرد.»

او افزود: «اگر نام‌های دامنه‌ای که مورد اختلاف واقع می‌شوند طی مذاکرات حل نشوند، پیش‌بینی شده در یک فرآیند دادگاهی اصلاح شوند.»

در حالی که در دوره‌های پیش ایران هیچ‌ گاه نسبت به ثبت دامنه‌های ثبت بالا اقدام نکرد، در این دوره هم سازمان فناوری اطلاعات ایران قصد ندارد از سوی ایران به طور مشخص نسبت به ثبت دامین خاصی اقدام کند اما چنانچه دستگاه‌های دولتی و خصوصی قصد ثبت دامنه خاصی داشته باشند، می‌توانند از امکاناتی که این سازمان فراهم کرده در جهت همکاری با آنها برای ثبت این دامنه‌ها بهره‌مند شوند.

مهدیون گفت: «سازمان فناوری اطلاعات می‌توانند اطلاعات مورد نیاز، فرم‌ها و راهنمایی‌های خاصی را به متقاضیان ارائه دهد. چنانچه نام دامنه خاصی وجود داشته باشد که در مورد آن چالشی وجود داشته باشد، کمیته‌ای ذیل کارگروه مدیریت فاوا تشکیل شده که در این زمینه فعالیت می‌کند.»

او افزود: «در این زمینه با تمام دستگاه‌های دولتی مکاتباتی انجام شده که اسامی‌ای را که ممکن است مساله‌دار باشند پیشنهاد دهند تا وقتی فرآیند ثبت ‌نام شروع می‌شود، بتوانیم از اکنون این نام‌ها را شناسایی کرده و منافع کشور را حفظ کنیم.»

مهدیون گفت: «سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یک دستگاه دولتی به دنبال فرآیند هشدار و اعتراض است تا بتواند برخی اسامی را که برای کشور مهم است با توجه به مسائل حقوقی پیچیده آن در نظر بگیرد و منافع کشور را پیگیری کند.»

ثبت نام متقاضیان از طریق تکمیل فرم‌های اینترنتی خواهد بود و شروع ثبت درخواست از تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۲ مصادف با ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۰ شروع می‌شود و در تاریخ ۱۲ آوریل مصادف با ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ پایان خواهد یافت.

هزینه ثبت نام دامنه های سطح بالا

هزینه ثبت نام دامنه های سطح بالا

هزینه ثبت هر TLDجدید ۱۸۵ هزار دلار است که باید به موسسه آیکن پرداخت شود و هر متقاضی در طی مراحل ثبت نام ملزم به ارائه مستنداتی در خصوص اثبات توان مالی، فنی و مدیریتی برای TLDجدید است.

پیش‌بینی می‌شود در این دوره درخواست ثبت بیش از ۵۰۰ پسوند عمومی و جغرافیایی و بیش از یک هزار پسوند تجاری به آیکن ارائه شود.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ما با موضوع “جدیدترین پسوندهای دامنه که از آنها چیزی نمی دانید” برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا