عمومی

افزایش اختلال و کاهش سرعت اینترنت

بازار دیجیتال- سرعت اینترنتتان آنقدر پایین است که حتی نمی‌توانید یک صفحه اینترنتی باز کنید. خاموش و روشن کردن مودم و کامپیوتر هم کمکی به معقول شدن سرعت اینترنتتان نمی‌کند. مجبور می‌شوید به سیستم پشتیبانی شرکتی که از آن سرویس اینترنت می‌گیرید تماس بگیرید. بعد از ماندن پشت صف انتظار وقتی نوبتتان می‌شود کارشناس محترم مانند همیشه تنها یک جواب برای اختلال در سرویس شما دارد و آن هم اینکه مشکل از شرکت نیست، مشکل از دیتای مخابرات است.
این داستانی است که طی یک هفته اخیر برای اکثر کاربران اینترنتی به وجود آمده و هیچ‌کس هم تاکنون جوابگوی این مشکل نبوده است.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

افزایش روزانه پهنای باند

در حالی که این روزها کاربران اینترنت پرسرعت در کشور با قطع و وصل و کاهش کیفیت سرعت اینترنت خود مواجه هستند و شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی و مخابرات هم علت اصلی اختلال در اینترنت کشور را به شرکت زیرساخت ارتباط می‌دهند، اما از آن سو این شرکت هرگونه اختلال در شبکه اینترنت کشور را رد کرده و پیوسته نیز از افزایش پهنای باند کشور خبر می‌دهد.
در تازه‌ترین خبر هم هفته گذشته محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه شبکه زیرساخت هوشمند است، اظهار کرده زمانی که قطعی در مسیری اتفاق بیفتد، ارتباط به دلیل هوشمند بودن شبکه از مسیر دیگری برقرار می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به دلیل هوشمند بودن شبکه ارتباطات زیرساخت، قطعی نداریم، اظهار کرد: شرکت‌هایی که ارتباط نقطه به نقطه از ما می‌گیرند، باید مسیر «رزرو» داشته باشند که این کار صورت گرفته و ما هیچ زمانی قطعی نداریم.

در حالی خسروی از عدم قطعی سرویس اینترنت طی چند روز گذشته صحبت می‌کند که براساس اطلاعات به دست آمده از یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی حداقل از ابتدای آذرماه تا کنون شبکه اینترنت کشور با قطعی‌های چند ساعته مواجه بوده است. برای مثال در روز دوم آذرماه شبکه اینترنت کشور با ۱۳۵ دقیقه اختلال شدید، در روز سوم آذر با ۲۴۰ دقیقه اختلال شدید، در روز هشتم و نهم آذر با ۵ دقیقه قطعی کامل مواجه بوده است.

دلایل اصلی کاهش سرعت اینترنت

در تماس با شرکت زیرساخت در خصوص قطعی‌های‌ چند روز اخیر روابط عمومی این شرکت اظهار کرد که خبرنگاران زیادی طی این چند روز با ما تماس گرفته و صحبت از کاهش سرعت اینترنت می‌کنند که ما هم بلافاصله از بخش فنی خواستار گزارشی در این خصوص شدیم، اما آنها اعلام کرده اند که شبکه زیرساخت با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نیست. همچنین در ادامه مسوول روابط عمومی شرکت زیرساخت اعلام کرد که احتمالا مشکل اختلال به شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت بازمی‌گردد. در پایان هم این مقام مسوول تاکید کرد که زیرساخت روی شبکه فیلترینگ هم تغییراتی انجام نداده که باعث کندی سرعت اینترنت کاربران شود.

همچنین در ادامه افزایش قطعی و کاهش سرعت اینترنت، محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که قطعی اینترنت مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت نیست و مشترکانی که دچار مشکل شده‌اند علت را از مراکزی که اینترنت خود را دریافت کرده‌اند جست‌وجو کنند.

وی تاکید کرد که اینترنت از نظر زیرساخت مشکلی ندارد و افرادی که دچار کندی اینترنت شده‌اند با مراکز پشتیبانی اینترنت خود مانند شرکت‌های PAP تماس بگیرند.

اما تماس ما به شرکت‌های؛ خدمات دهنده اینترنت هم بی‌پاسخ ماند؛ چراکه آنها هر گونه مشکل سرویس شرکت خود را رد کرده و آن را به دیتای مخابرات یا هم زیرساخت ارتباط دادند.

کارشناسان بخش پشتیبانی یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت در این خصوص می‌گوید: «اینترنتی که به صورت کلی و از طریق شرکت زیرساخت وارد کشور می‌شود دچار مشکل است وگرنه کاربران می‌توانند به سایت شرکتی که از آن سرویس دریافت می‌کنند مراجعه و به اطلاعات صفحات خود دسترسی پیدا کنند.»

به گفته این کارشناس کاهش سرعت اینترنت روی برخی از آدرس‌های اینترنتی که به پروتکل HTTPS مرتبط است، دیده می‌شود.برای کسب اطلاعات در حوزه https چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید. برای مثال بیشتر کاربران در بازکردن میل یا استفاده از خدمات اینترنتی بانکی خود با مشکل شدیدی مواجه هستند.این کارشناس در خصوص اینکه با توجه به این اختلالات و عدم پاسخگویی زیرساخت و شرکت‌ها تکلیف هزینه‌ای که کاربران برای این سرویس پر اختلال پرداخت می‌کنند چه می‌شود، می‌گوید: «اگر مشکل از شرکت‌ها باشد و کاربران هم آن را ثابت کنند ما می‌توانیم مقدار ترافیک مجانی را در اختیار وی بگذاریم، اما اگر مشکل از طرف ما نباشد نمی‌‌‌توانیم برای جبران این ضرر کاری انجام دهیم. به گفته یکی دیگر از مدیران شرکت خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت که خواست نامش فاش نشود، سرویس اینترنت روزانه با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصد سرعت مواجه می‌شود و زیرساخت هم که تنها متولی ورود پهنای باند به کشور است آن را قبول نمی‌کند و همه مشکلات را به گردن شرکت‌ها می‌اندازد و این در حالی است که شرکت‌ها به صورت مستقیم به زیرساخت متصل هستند. وی در خصوص پیگیری شرکت‌های فعال در این حوزه برای پیدا کردن علت افت سرویسشان هم می‌گوید: «تنها پیگیری‌ای که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که نامه گزارش این اختلالات را به شبکه زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات ارسال کنیم، اما از آنجا که ما هنوز قرار داد SLA را با شرکت زیرساخت امضا نکرده‌ایم، نمی‌توانیم ادعایی در خصوص این اختلالات داشته باشیم.» وی ابراز امیدواری می‌کند که با امضای این قرارداد شاید شرکت‌ها بتوانند غرامت مادی خود را از زیرساخت دریافت کنند.به گفته وی قرار داد SLA سطح خدمات و کیفیت را تضمین می‌کند یعنی به مقدارهر قطعی براساس جدول SLA که هنوز مشخص نیست شرکت‌ها می‌توانند خسارت بگیرند. اما این فعال تایید می‌کند تا زمانی که زیرساخت قطعی شبکه اینترنت از طریق شبکه خود را قبول نکند این قرار داد هم کمکی به شرکت ها برای دریافت خسارت و در نتیجه ارائه سرویس جایگزین به کاربران نمی‌کند.برای کسب اطلاعات در حوزه sla چیست به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را مطالعه نمایید.

افزایش اختلال و کاهش سرعت اینترنت

اگر روزی هم شانس بیاوریم و شبکه اینترنت کشور با اختلال و افت سرعت مواجه نباشد، اما سرعت این سرویس در کشور آنقدر پایین است که استفاده از آن برای کاربران چندان لذت بخش نیست و به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با شرایط فعلی وضعیت اینترنت بهتر است که بگویم که اینترنتی در کشور وجود ندارد.محسن قدمیاری، کارشناس حوزه اینترنت، در خصوص وضعیت سرویس اینترنت پرسرعت در کشور می‌گوید: «سرعت اینترنت در کشور در مقایسه با سایر کشورها حتی برای مصرف خانگی هم کم است، در حالی که در برخی کشورها برای مصرف خانگی سرعت‌های بیشتری ارائه می‌شود.وی در ادامه افزود: «ما در دستیابی به دولت الکترونیکی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، یکی از این مشکلات بستر و پهنای باند محدود و سرعت ۱۲۸ kbps است که برای مصرف‌کنندگان خانگی (که قسمت عمده کاربران در حوزه خدمات دولت الکترونیکی هستند) در نظر گرفته شده است.

این پهنای باند در نظر گرفته شده جهت کاربران خانگی هم به‌صورت اختصاصی نبوده و بیشتر به‌صورت اشتراکی از سوی ارائه‌دهندگان اینترنت در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و این خود زمینه‌ساز مشکل اساسی دیگری است و روی همین سرعت کم هم نمی‌توان حساب باز کرد.» براساس اظهارات این کارشناس گاهی سرعت اینترنت خطوط پرسرعت ADSL حتی قدرت ثابت بودن را هم ندارند و بعضی اوقات از خط دایل‌آپ هم کندتر هستند. به باور وی مشکل اشتراکی بودن پهنای باند و ثابت نبودن آن، تنها مربوط به خطوط پرسرعت ADSL نبوده بلکه این معضل گریبانگیر سایر تکنولوژی‌ها مانند دایل‌آپ، وایمکس و GPRS نیز می‌شود.

به گفته این کارشناس شبکه، یک خط ADSL در سطح جهانی تقریبا توانایی ارائه پهنای باندی در حدود ۰/۱۲ مگابیت بر ثانیه را داراست در حالی که بیشترین سرعتی که در حال حاضر به کاربران این حوزه در کشور ارائه می‌شود، سرعت ۰/۲ مگابیت بر ثانیه است که این سرعت برای کاربران غیرخانگی درنظر گرفته شده است.

براساس اظهارات وی در حال حاضر امکان تهیه ADSL2+ در ایران توسط شرکت‌ها با سرعت ۰/۲ مگابیت بر ثانیه جهت کاربران غیرخانگی فراهم شده و این در حالی است که این خط توانایی ارائه سرعت ۰/۲۴ مگابیت بر ثانیه را دارا است و این نشان‌دهنده فاصله ما با استانداردهای بین‌المللی است.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا