عمومی

تفاوت نسل، ورژن و نسخه Hyper-V VM + مزایا و معایب هریک از آنها

دیده شده است که کاربران در برخورد با اصطلاحات نسخه ها Hyper-V VM و Hyper-V VM generation سردرگم شده و نمی توانند این دو را از هم تمییز دهند. برای درک تفاوت این دو مفهوم ابتدا با توضیح generation –نسلهای- مختلف VM در Hyper-V شروع می کنیم.

نسلهای مختلف VM در Hyper-V

نسلهای Hyper-V VM مستقیما به سخت افزار مجازی VM مرتبط هستند. برای اولین انتشار Hyper-V، توسعه دهندگان باید قالبی از پیش طراحی شده که شامل مجموعه ای از سخت افزارهای مجازی می بوده است را ارائه می کردند. هدف سازندگان این بود که hyper-V امکان پشتیبانی از اکثریت سخت افزارهای موجود را داشته باشد و بدون مشکل در تمامی آنها اجرا شود. همچنین مد نظر داشتند که OS مهمان (Guest OS) توانایی شناسایی سخت افزار مجازی ماشین مجازی را به راحتی داشته باشد تا نهایتا دست کاربر برای انتخاب از مجموعه بالایی از سیستم عاملها باز باشد. این نسل از ماشین های مجازی نسل اول نام گرفت (Generation 2 Hyper-V VM).

اما با ارائه Windows server 2012 R2 تیم Hyper-V تصمیم به ارزیابی مجدد مجموعه سخت افزارهای پشتیبانی شده گرفتند تا با حذف دستگاههای از رده خارج بتوانند پلتفرمی را ارائه دهند که -حداقل بر روی کاغذ- با توجه به حذف شدن کامپوننتهای غیرضروری در هنگام اجرا منابع کمتری از سیستم سخت افزاری را استفاده کند. به دلیل ایجاد تمایز ما بین setup جدید و باز طراحی شده از setup اولیه، این نسخه نسل دوم ماشین مجازی (Generation 2 Hyper-V VM) نامیده شد.

بیایید قدری دقیقتر بررسی کنیم:

حذف شده ها: BOIS firmware ، Network adapter (based on imtel/Tulip 21140) ، IDE ، floppy ، DMA ، i8042 keyboard ، PS/2 mouse comtrollers ، S3 video ، PIT ، Super I/O ، PCI bus ، speaker ….

اضافه شده ها :

UEFI firmware ، SCSI controller ، new software-based DVD device و new network controller

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما با موضوع هایپر وی چیست را مطالعه نمایید.

مزایای نسل دوم VM

  • کاهش پهنه ی قابل حمله و افزایش امنیت
  • کاهش میزان مصرف منابع در پارتیشن اصلی hypervisor
  • سرعت بالاتر در اجرا و نصب سیستم عامل مهمان به دلیل عدم نیاز به پردازش اضافه برای سیستم عامل مهمان
  • قابلیتهای جدید برای ماشین های مجازی: قابلیت بوت شدن امن (فعال بودن به صورت پیش فرض)، بوت شدن از هارد مجازی SCSI ، بوت شدن از یک DVD مجازی SCSI ، بوت PXE با استفاده از standard network adaptor ، و پشتیبانی از UEFI firmware .

مزایای نسل دوم VM

مضرات نسل دوم VM

  • از نسل دوم VMها نمی توان به عنوان template دسکتاپ مجازی استفاده کرد.
  • RemoteFX پشتیبانی نمی شود
  • پشتیبانی محدود برای سیستم عامل مهمان : تنها ورژنهای ۳۲ بیتی ویندوز های ۸ و سرور ۲۰۱۲ به بالا پشتیبانی می شوند. (در ابتدا پشتیبانی از خانواده لینوکس وجود نداشت اما به مرور اضافه شد)

ملاحظات

  • ضمانتی بر اجرای بدون مشکل سیستم عامل مهمان وجود ندارد
  • پیش نیاز خاصی برای سخت افزار میزبان به جهت استفاده از UEFI firmware در نسل دوم لازم نمی باشد؛ میزبانها با BIOS firmware می توانند این کار را بدون مشکل انجام دهند.
  • تفاوت نسل تاثیری بر اپلیکیشن سیستم عامل مهمان ندارد.
  • پشتیبانی برای بوت کردن از DVD درایو فیزیک وجود ندارد. بوت کردن تنها از SCSI controller امکان پذیر است. (فایلهای .iso یا .vhdx )
  • نسل دوم تنها می توانند از دیسکهای .vhdx بوت شوند و از .vhd به عنوان دیتا دیسک برای اجرا می کنند.

مقایسه نسل اول و دوم vmها همانند مقایسه یک لپ تاپ قدیمی با ورژن جدیدتر آن است. نسل جدید کم حجمتر بوده و در عین حال کامپوننتهای جدیدتری را نیز در خود دارد و همچنین توانایی های نسل قدیمی تر را نیز دارا است.

ورژن یا نسخه ها Hyper-V VM

ورژن Hyper-V VM به عنوان ورژن پیکربندی VM نیز شناخته می شود. این اصطلاح نشان دهنده پیکربندی VM ، stateهای ذخیره شده و قابلیت انطباق با ورژن میزبان Hyper-V است. به عبارت دیگر، قابلیتهای hypervisor در دسترس برای یک VM خاص را نشان می دهد.

جدیدترین ورژنهای پیکربندی VM نمی توانند در ورژنهای قدیمی تر میزبانها اجرا شوند، اما ورژنهای قدیمی پیکربندی می توانند بر روی میزبانهای جدید اجرا شوند، ولی با عملکرد محدودتر زیرا میزبانهای جدیدتر تنها قابلیت یکسان سازی معکوس را دارند.

ماهیت وجود ورژنهای مختلف در سناریوهایی در محیطهای مختلط از میزبانهای Hyper-V بر روی نسخه های مختلف ویندوز دسکتاپ و ویندوز سرور، می تواند موجب سردرگمی می شود. از زمان آغاز ارائه شدن Hyper-V در ویندوز سرور ۲۰۰۸،  Hyper-V نسخه بندی جدید Hyper-V VM در هر ارائه و یا آپدیت مهم لحاظ کرده است. به عنوان مثال، ورژن پیکربندی VM در Hyper-V ویندوز سرور ۲۰۰۸ عدد ۱.۰ می باشد. در ویندوز سرور ۲۰۰۸ SP1 این ورژن به ۲.۰ تغییر کرد و در ویندوز سرور ۲۰۱۲ R2 به ۵.۰ ارتقا یافت. اخیرا نیز، با ارائه ویندوز سرور ۲۰۱۶ و ویندوز ۱۰ و انتشار آپدیتهای مربوطه، پیکربندی VMها از ۶.۲ به ۸.۰ ارتقا یافت.

ورژن یا نسخه Hyper-V VM

در نسخه های قدیمی تر، ارتقا پیکربندی VM در درون آپگرید میزبان انجام می شد. در ورژنهای جدیدتر این کار به Administrator واگذار شده است.

مفهوم کلی بسیار ساده است :

ویژگی های جدید Hyper-V تنها در یکسری نسخه های خاص پیکربندی VM در دسترس است. پس هیچ دلیلی وجود ندارد که به روز رسانی را به تاخیر بیاندازید، مگر اینکه از یک محیط مختلط Hyper-V استفاده می کنید و برنامه دارید تا ماشین های مجازی را ما بین میزبانهای مختلف با سیستم عاملهایی با نسخه های متفاوت منتقل کنید.

به عنوان نمونه، بوت امن در VMهای لینوکسی برای ماشینهای مجازی با نسخه پیکربندی ۶.۰ به بالا در دسترس است و PowerShell Direct از ورژن ۶.۲ به بعد.

مد نظر داشته باشد، پیکربندی VM تنها قابل ارتقا می باشد و امکان تنزل ندارد.

چند cmdlet می توانند برای چک کردن پیکربندی VMها کمک کننده باشند : Get-VM | select name, state, version. همچنین برای به روز رسانی دستی نیز داریم : Update-VMVersion -Name “VM name.”

شایان ذکر است، برای انجام این عملیان ماشین مجازی باشد خاموش باشد.

نتیجه گیری : Hyper-V Manager و PowerShell cmdlet می توانند ورژن یا نسخه پیکربندی و نسل یک VM را مشخص کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش هایپر وی را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

نسلهای Hyper-V VM مستقیما به سخت افزار مجازی VM مرتبط هستند. برای اولین انتشار Hyper-V، توسعه دهندگان باید قالبی از پیش طراحی شده که شامل مجموعه ای از سخت افزارهای مجازی می بوده است را ارائه می کردند. هدف سازندگان این بود که hyper-V امکان پشتیبانی از اکثریت سخت افزارهای موجود را داشته باشد و بدون مشکل در تمامی آنها اجرا شود. همچنین مد نظر داشتند که OS مهمان (Guest OS) توانایی شناسایی سخت افزار مجازی ماشین مجازی را به راحتی داشته باشد تا نهایتا دست کاربر برای انتخاب از مجموعه بالایی از سیستم عاملها باز باشد. این نسل از ماشین های مجازی نسل اول نام گرفت (Generation 2 Hyper-V VM).
۱-کاهش پهنه ی قابل حمله و افزایش امنیت ۲-کاهش میزان مصرف منابع در پارتیشن اصلی hypervisor ۳-سرعت بالاتر در اجرا و نصب سیستم عامل مهمان به دلیل عدم نیاز به پردازش اضافه برای سیستم عامل مهمان ۴-قابلیتهای جدید برای ماشین های مجازی: قابلیت بوت شدن امن (فعال بودن به صورت پیش فرض)، بوت شدن از هارد مجازی SCSI ، بوت شدن از یک DVD مجازی SCSI
۱-از نسل دوم VMها نمی توان به عنوان template دسکتاپ مجازی استفاده کرد. ۲-RemoteFX پشتیبانی نمی شود ۳-پشتیبانی محدود برای سیستم عامل مهمان : تنها ورژنهای ۳۲ بیتی ویندوز های ۸ و سرور ۲۰۱۲ به بالا پشتیبانی می شوند.

سیاوش غلامی

مدیر سرور ایران هاست - کارشناس ICT

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا