شبکه های اجتماعیکسب و کار

همه چیز در مورد تلگرام مارکتینگ + اصول و تکنیک های آن

اگر شما نیز در زمینه بازاریابی دیجیتال یا مدیریت فروشگاه‌های آنلاین فعالیت کرده باشید، به احتمال زیاد مبحث تلگرام مارکتینگ به گوش شما خورده و شما را کنجکاو کرده است. باید گفت که تلگرام یک شبکه اجتماعی محسوب نمی‌شود؛ اما با وجود امکان راه‌اندازی کانال و گروه‌هایی با تعداد نفرات بالا در تلگرام، بازاریابی با کمک تلگرام را یکی از بهترین روش‌های بازاریابی در ایران دانست.

با اینکه چند سال پیش تلگرام در ایران فیلتر شده است؛ اما امروزه کاربران ایرانی زیادی در تلگرام حضور دارند و این موضوع تلگرام را به یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل کرده. در این مقاله با بررسی مفهوم تلگرام مارکتینگ، انواع روش‌های بازاریابی با استفاده از تلگرام و انواع شاخص‌‌های کلیدی عملکرد یا kpi در تلگرام همراه شما هستیم.

تلگرام مارکتینگ چیست؟

 

تلگرام مارکتینگ

 

به طور کلی، تلگرام مارکتینگ یا بازاریابی با استفاده از تلگرام یکی از روش های تبلیغات در شبکه های اجتماعی و روشی است که در آن سعی می‌کنیم تا با ایجاد کانال‌ها و انجمن‌های تلگرامی، مشتریان را جذب کنیم و به اهداف بازاریابی خود برسیم.

به عبارت دیگر، در تلگرام مارکتینگ تلاش می‌کنیم تا با تولید محتوای مستمر و مناسب تلگرام و انتشار آن در کانال‌های و انجمن‌هایی که مخاطبان هدف ما در آن‌ها قرار دارند، آن‌ها را به انجام اقدام‌های سودآور مانند خرید تشویق کنیم.

لازم به ذکر است که تلگرام یک برنامه پیام‌رسان ابری است و به همین دلیل، اطلاعات در آن به هیچ وجه از بین نمی‌روند. همچنین کاربران می‌توانند تلگرام را روی هر نوع دستگاهی که دارند نصب کنند و محتواهایی مانند عکس، متن، ویدیو، اسناد و فایل صوتی را به اشتراک بگذارند یا ببینند. این موضوعات باعث شده‌اند تا کاربران زیادی به استفاده از تلگرام روی بیاورند و همین موضوع اهمیت تلگرام مارکتینگ را برای ما بیشتر و بیشتر می‌‌کند. در بخش بعدی بیشتر راجع به مزایای تلگرام مارکتینگ صحبت می‌کنیم.

 

 

مزایای تلگرام مارکتینگ

بازاریابی با استفاده از تلگرام یا تلگرام مارکتینگ مزایای بسیاری دارد و اگر می‌خواهید از این روش در فرآیند بازاریابی خود استفاده کنید، بهتر است تا با مزایای آن آشنا باشید. در این بخش به برخی از اصلی‌ترین مزایای تلگرام مارکتینگ اشاره خواهیم کرد.

— تلگرام مارکتینگ کم‌هزینه است

اگر سری به وب‌سایت‌هایی مانند جریان بزنید، می‌توانید کم‌هزینه بودنِ تلگرام مارکتینگ در مقایسه با بازاریابی در اینستاگرام و لینکدین را مشاهده کنید. باید گفت که هزینه بازاریابی در تلگرام با وجود کاربران ایرانی فراوان در آن بسیار کم است و اگر شما دارای بودجه‌ای محدود برای بازاریابی هستید، تلگرام مارکتینگ می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

همچنین در برخی از موارد مشاهده شده که کانال‌هایی بدون هزینه و با استفاده از اشتراک محتواهای خودشان در گروه‌ها و انجمن‌ها مخاطبان زیادی جذب کرده‌اند و شما هم می‌توانید با کمی هوشمندی از این روش استفاده کنید.

 

 

— امکان تعامل و ارتباط مستقیم با مخاطبان

 

تلگرام مارکتینگ چیست

 

در بازاریابی، هرچه بیشتر بتوانید در ذهن مخاطب خود نفوذ کنید، فروش شما نیز بیشتر خواهد شد و تعامل و ارتباط مستقیم با مشتریان، از بهترین ابزارهای نفوذ در ذهن مخاطبان هستند.

شما می‌توانید با ایجاد گروه‌های تلگرامی، به صورت مستقیم با مخاطبان خود در ارتباط باشید و بهتر نیازهای آن‌ها را رفع کنید. با وجود این امکان، مشتریان نیز بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و احتمال اینکه تعداد دفعات بیشتری از شما خرید کنند، افزایش می‌یابد. توجه داشته باشید که شما امکان افزودن عضو تا ۲۰۰ هزار نفر را در گروه‌های تلگرامی را دارید و این موضوع فرصت بزرگی در بازاریابی برای شما ایجاد می‌کند.

— افزایش ترافیک وب‌سایت

تلگرام یکی از بهترین ابزارها برای افزایش ترافیک وب‌سایت است و متاسفانه برخی از افراد به این موضوع کمترین اهمیت را می‌دهند. شما می‌توانید در تلگرام با هزینه بسیار کمتری در مقایسه با رپورتاژ آگهی‌‌، مخاطبان هدف خود را جذب کنید و سپس با استفاده از اشتراک لینک در کانال یا گروه تلگرامی خود، کاربران را به وب‌سایت ارجاع دهید.

همچنین شما می‌توانید صفحات مهمی از سایت خود را مشخص کرده، خلاصه‌ای از آن را در تلگرام قرار داده و کاربران را به بازدید از این صفحه فرا بخوانید تا افزایش رتبه آن را در گوگل مشاهده کنید.

 

بیشتر بخوانید: CAPTCHA یا کپچا چیست

 

— امکان ارتباط ۲۴ ساعته با مشتریان

بر خلافِ پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌آپ، شما می‌توانید در تلگرام ربات بسازید تا برخی از فعالیت‌‌ها به صورت اتوماتیک انجام شود. شما می‌توانید با استفاده از ربات‌های پیام‌رسان یا پاسخگو، کاری کنید تا در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به سوالات مشتریان به صورت خودکار پاسخ داده شود. این موضوع باعث می‌شود تا نرخ مشتریان از دست رفته شما کاهش یابد.

انواع KPI در تلگرام مارکتینگ

 

بازاریابی در تلگرام

 

به طور کلی، شما برای انجام هر فعالیتی در بازاریابی، نیاز به مشخص کردن KPI و هدف‌گذاری دارید و این موضوع درباره تلگرام مارکتینگ نیز صدق می‌کند. در این بخش به بررسی انواع KPI در تلگرام مارکتینگ می‌پردازیم. لازم به ذکر است که شما باید بر حسب نیاز و ارزش‌های کسب‌وکارتان برخی از این KPI ها را انتخاب و به صورت کمی مشخص کنید.

 
 

> تعداد کاربران گروه یا کانال

یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که بهتر است به عنوان یک هدف در تلگرام مارکتینگ در نظر بگیرید، تعداد مخاطبان گروه یا کانال تلگرامی شما است. شما می‌توانید هر ماه با توجه به بودجه تبلیغات و تعداد مخاطبانی که در کانال یا گروه خود دارید، تعداد افرادِ هدف برای جذب در کانال تلگرام را مشخص کنید.

> نرخ تعامل

نرخ تعامل نشان می‌دهد که کاربران چند درصد با محتواهای شما تعامل دارند. به عبارت دیگر، چه تعداد از بازدیدکنندگان پست‌های تلگرام شما را لایک می‌کنند، آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند یا زیر آن‌ها نظر خود را ثبت می‌کنند.

> ترافیک وب‌سایت

افزایش آمار ترافیک سایت نیز می‌تواند یکی از اصلی‌ترین اهداف شما در تلگرام مارکتینگ باشد. به عبارت دیگر، بهتر است تا در دوره‌های زمانی مختلف، مشخص کنید که قصد دارید تا با استفاده از تلگرام، چه تعداد مخاطب را به وب‌سایت ارجاع داده و ترافیک وب‌سایت را افزایش می‌دهید.

> آمار فروش

 

آموزش تلگرام مارکتینگ

 

اگر در تلگرام در حال مدیریت یک کانال یا گروه فروشگاهی هستید، افزایش آمار فروش در تلگرام باید جزو یکی از اصلی‌ترین KPI و اهداف شما در تلگرام مارکتینگ باشد. بهتر است امکانی را فراهم کنید تا ببینید که با استفاده از تلگرام و در یک دوره زمانی مشخص، چه تعداد فروش داشته‌اید.

همچنین اگر تنها در سایت محصول یا خدمات خود را به فروش می‌رسانید، می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند UTM آمار فروش خود به‌وسیله تلگرام را اندازه بگیرید.

 

 

انواع بازاریابی در تلگرام

حال که با مفهوم تلگرام مارکتینگ، مزایا و انواع KPI در آن آشنا شدید، نوبت به آن رسیده تا روش بازاریابی خود را در تلگرام انتخاب کنید. باید گفت که شما می‌توانید در تلگرام با سه روش فرآیند بازاریابی خود را پیش ببرید.

این سه روش عبارت‌اند از بازاریابی با کمک گروه‌های تلگرامی، بازاریابی با کمک کانال‌ها و بازاریابی با کمک ربات‌های تلگرامی. در ادامه به بررسی هر کدام از این سه روش بازاریابی در تلگرام می‌پردازیم.

 

  • بازاریابی با کمک گروه‌های تلگرامی

شما می‌توانید در تلگرام، انواع مختلفی از گروه‌ها با شرایط دلخواه خود را بسازید. همانطور که در بخش‌های قبلی نیز گفته شد، حداکثر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند در یک گروه تلگرامی عضو شوند و این موضوع برای شما یک کانال بازاریابی مستقیم و بزرگ می‌سازد.

همچنین شما در تلگرام امکان ساخت گروه‌های خصوصی و عمومی را دارید. به عبارت دیگر، اگر شما یک گروه خصوصی در تلگرام داشته باشید، افراد تنها می‌توانند با دعوت شما و سایر مدیران گروه، عضوِ آن شوند؛ اما در یک گروه عمومی، افراد می‌توانند با جستجوی نام آن یا کلیک بر روی لینک کانال، عضویت در آن را دریافت کنند. پیشنهاد می‌شود تا برای موفقیت بیشتر در تلگرام مارکتینگ، از گروه‌های عمومی برای بازاریابی خود استفاده کنید.

برای ساخت یک گروه تلگرامی کافی است تا با کلیک بر روی آیکونِ “سه نقطه” در بالای محیط تلگرام و انتخاب گزینه “ساخت گروه”، گروه تلگرامی خود را بسازید.

 

تلگرام مارکتینگ چیست

 

  • بازاریابی با کمک کانال‌های تلگرامی

یکی از رایج‌ترین روش‌های بازاریابی در تلگرام، بازاریابی با کمک راه‌اندازی یک کانال تلگرامی است. می‌توان کانال تلگرامی را مشابه با گروه تلگرامی و با دو تفاوت اصلی دانست. اولین تفاوت کانال با گروه تلگرامی در این است که تنها مدیران کانال امکان به اشتراک گذاشتنِ محتوا در آن را دارند و دومین تفاوت آن امکان بررسی مخاطبان کانال است.

به عبارت دیگر، اگر شما در یک گروه تلگرامی عضو شوید، می‌توانید اعضای آن را مشاهده کنید؛ اما در کانال تلگرامی اینگونه نیست و این امکان تنها برای مدیران کانال وجود دارد. پیشنهاد می‌شودد که اگر برند شما از محبوبیت بالایی برخوردار است، به هیچ وجه ساخت یک کانال تلگرامی را از دست ندهید.

 

  • بازاریابی با کمک ربات‌های تلگرامی

ربات‌های تلگرامی ابزارهایی مکمل برای بازاریابی در تلگرام هستند و بهتر است در کنار یک ربات تلگرامی، حتما یک کانال یا گروه تلگرامی نیز داشته باشید. اگر شما در تلگرام مخاطبان زیادی را جذب کرده باشید، باید زمان زیادی را نیز صرف پشتیبانی از مخاطبان کنید. خبر خوب این است که ربات‌های تلگرامی به صورت خودکار این کار را برای شما انجام می‌دهند. اگر با نحوه ساخت ربات تلگرامی آشنایی ندارید در مقالت دیگر ما در این باره بخوانید.

شما می‌توانید تعدادی از سوالات متداول کاربران را به همراه پاسخ آن‌ها به یک ربات تلگرامی دهید تا این ربات هنگام مواجه شدن با این سوالات توسط کاربران، به آن‌ها پاسخی مناسب ارائه کند. طبیعی است که هر چقدر اطلاعات بیشتری را در اختیار ربات تلگرام قرار دهید، ربات قوی‌تری خواهید داشت.

سخن آخر

در این مقاله از ایران هاست ( سرور مجازی ویندوز ) با بررسی مفهوم تلگرام مارکتینگ، انواع KPI در تلگرام و انواع روش‌های بازاریابی با استفاده از تلگرام، همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که شروع بازاریابی با تلگرام کاری نسبتا ساده است و بهتر است اگر قصد این کار را دارید، زودتر آن را شروع کنید؛ زیرا شما برخی از مباحث در تلگرام مارکتینگ را هنگام انجامِ آن خواهید آموخت.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا