سئو

آموزش ایندکس صفحات در گوگل و ۷ روش افزایش سرعت ایندکس

ربات های گوگل با استفاده از خزنده یا یا همان کرالر ها به ایندکس صفحات جدید در دنیای اینترنت می پردازند. هر صفحه ای که در سایت ها ساخته می شود برای دیده شدن نیاز به ایندکس شدن داد. اگر گوگل یا دیگر موتورهای جستجو، سایت شما را ایندکس نکند، سایت شما در نتایج جستجو قابل دیدن نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم بگوییم ایندکس سایت چیست و به آموزش ایندکس سایت در گوگل بپردازیم.

منظور از ایندکس سایت چیست؟

بعد از معرفی سایت به گوگل، گوگل با crawler ( ربات های خزنده گوگل )، در محیط وب صفحات جدید را پیدا می‌کند. گوگل این کار را با یک رباتی به نام Googlebot ‌انجام می‌دهد. Index صفحه در گوگل، ‌بطور کلی به این معنی است که گوگل سایت و صفحات شما را می‌بیند و در یک دیتابیس بزرگ آن را ذخیره می‌کند.
زمانی که شما مطلبی را در گوگل سرچ می‌کنید، از گوگل درخواست می‌کنید تمامی ‌صفحات ایندکس شده را به شما نشان دهد. به دلیل اینکه برای این درخواست، ممکن است میلیون‌ها محتوا مرتبط با مطلب درخواستی شما وجود داشته باشد، لذا الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تمامی ‌تلاش خود را می‌کند تا صفحات را مرتب کند، به نحوی که شما بهترین و مرتبط ترین مطلب را در ابتدا مشاهده کنید.

اما گاهی اوقات روند ایندکس شدن صفحات سایت به مشکل می‌‌خورد. توجه کنید یکی از مشکلات مربوط به ایندکس نشدن صفحات مربوط به کند بودن لود سایت ها می شود. به همین منظور بهتر است از یک هاست پرسرعت برای سایت های خود استفاده کنید و به طور مرتب آن را چک کنید تا سرعت لود صفحات با مشکل مواجه نشود. برای تهیه انواع هاست از جمله هاست حرفه ای وردپرس می توانید از خدمات ایران هاست استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید: robots.txt چیست

 

نحوه بررسی ایندکس شدن سایت

برای مشاهده ایندکس یک سایت در گوگل، مستقیما به سراغ موتور جستجوی گوگل می‌رویم. طبق تصویر، نام سایت خود را بعد از عبارت “:Site”در گوگل سرچ کنید. عددی که به عنوان نتایج جستجو نشان داده می‌شود، تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما در گوگل را نشان می دهد.

نحوه بررسی ایندکس شدن سایت در گوگل

 

بیشتر بدانید: موتور جستجوگر خارجی

 

جهت بررسی ایندکس صفحه در گوگل برای یک آدرس ‌به خصوص، از ساختار زیر استفاده کنید. در نتایج می‌توانید مشاهده کنید که آیا ایندکس صفحه در گوگل به درستی انجام شده است یا خیر.

site:Mywebsite.com/xample

اگر بعد از وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر در گوگل با :site با خطای زیر موجه شدید، باید بدانید که صفحه شما در گوگل ایندکس نشده است.

برای آشنایی با نحوه ایندکس سایت در گوگل در ادامه ی مقاله همراه ما باشید.

خطا ایندکس نشدن صفحه در گوگل

چطور باید صفحات را در گوگل ایندکس کرد؟

برای ایندکس کردن سایت در گوگل، یک  روش مهم وجود دارد آن هم استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل و بخش url inspection است. زمانی که دریافتید فرایند ایندکس شدن در گوگل به درستی انجام نشده است، برای شروع به سراغ ابزار URL inspection می‌رویم.

استفاده از ابزار URL inspection

ابزار URL Inspection ، این امکان را به شما می‌دهد تا صفحات سایت خود را به گوگل معرفی کنید و به ربات های گوگل بگویید صفحه جدید ساخته اید. در ضمن زمانی که می خواهید از بدانید آدرسی از سلیت شما ایندکس شده است یا نه نیز از این ابزار می توان استفاده کرد. این ابزار بطور خاص برای صفحات وب‌سایت طراحی شده است و شامل فایل‌های عکس، ویدئو و غیره نمی‌شود.

برای استفاده از این ابزار ابتدا باید از قبل سایت خود را در Google Search Console تعریف کرده باشید. پس از ورود به صفحه ابزارهای کنسول، در سمت چپ سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس در بخش بالای صفحه، طبق تصویر در بخش جستجو آدرس صفحه مورد نظر را وارد کنید.

چگونگی استفاده از ‌ابزار URL Inspection

پس از وارد کرن آدرس صفحه مورد نظر باید روی گزینه request indexing کلیک کنید تا درخواست شما برای ایندکس صفحه در گوگل ثبت شود و کرالر ها برای ثبت این صفحه در نتایج گوگل به سراغ صفحه شما بیایند.

 

بیشتر بخوانید: ارور ۴۰۱

 

بررسی گزارش URL inspection

همانطور که میدانید این ابزار به بررسی ایندکس شدن سایت می‌پردازد. در ادامه قدم به قدم به بررسی گزارش URL Inspection که مربوط به یک صفحه از وب سایت است می‌پردازیم. اگر فرایند ایندکس صفحات در گوگل به درستی انجام شده باشد، شما عبارت “URL is on Google” را خواهید دید.

چگونگی استفاده از ‌ابزار URL Inspection

در مقابل اگر آدرس مورد نظر ایندکس نشده باشد، عبارت “URL is not on Google” نمایش داده می‌شود.

URL is not on Google

در بخش سمت راست صفحه، شما گزینه Request Indexing را مشاهده می‌کنید. با استفاده از این گزینه می‌توانید درخواست کنید ایندکس صفحات در گوگل مجددا انجام شود.

گزینه Request Indexing

در بخش Coverage اطلاعات مفصل‌تری در مورد پروسه ایندکس شدن صفحات توسط گوگل را مشاهده می‌کنید و خواهید دید که آیا گوگل در این پروسه موفق عمل کرده است یا خیر.

بخش Coverage در سرچ کنسول

در بخش enhancement گزارش گوگل را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد آیا صفحات سایت در دستگاه‌های موبایل به خوبی بارگذاری می‌شوند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، بارگذاری این صفحه در دستگاه‌های موبایل کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

بخش enhancement در سرچ کنسول

در نظر داشته باشید اطلاعاتی که نشان داده می‌شوند مربوط به آخرین زمان ایندکس سایت در گوگل است. اگر می‌خواهید گزارش نمایش داده شده به روز باشد، می‌توانید از گزینه TEST LIVE URL در سمت راست صفحه استفاده کنید.

TEST LIVE URL

روش‌های سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل

اگرچه ثبت درخواست ایندکس صفحات، به کراولرهای گوگل اطلاع می دهد که بیابند و صفحه جدید را ایندکس کنند، اما برای سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات در گوگل، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. این تکنیک‌ها می‌توانند مشکلات ایندکس صفحه در گوگل را نیز برطرف کنند. سریع ترین راه برای ایندکس شدن صفحات جدید شامل موارد زیر است.

۱. ربات گوگل را بلاک نکنید

بسیاری از مالکین وب سایت‌، برای بلاک و کنترل ربات‌های موجود در محیط وب، از فایل robots.txt استفاده می‌کنند. اگر در فایل خود از کد زیر استفاده کرده باشید در حقیقت دسترسی ربات‌های جستجو را بلاک کرده اید.
۱ User-agent: *
۲ Disallow: /

۲. استفاده از از Site Map

sitemap چیست؟ سایت مپ به گوگل می‌گوید که چه صفحاتی در سایت شما مهم هستند و کدامیک اهمیتی ندارند. جدا از اینکه صفحه مورد نظر شما در Sitemap وجود دارند، گوگل باید بتواند به تمامی‌صفحات شما دسترسی داشته باشد. برای شروع، بهتر است صفحات خود را در site map اضافه کنید، تا موتورهای جستجوی گوگل دسترسی بهتری به آنها داشته باشند.

۳. اصلاح صفحات اورفن ( orphan)

چک کنید که آیا در سایت شما صفحه ای وجود دارد که لینک ورودی برای آن تعریف نشده باشد یا به اصطلاح دیگر هیچ صفحه ای اورفن یا یتیم نباشد. از آنجایی که گوگل، محتوای جدید را با خزیدن در سایت پیدا می‌کند، صفحاتی که دارای لینک ورودی نباشند توسط گوگل قابل دسترس نیستند و بازدیدکنندگان سایت نیز این صفحات را نخواهند دید. گوگل محتوای جدید را با خزیدن در سایت شما پیدا می‌کند و وجود لینک‌های داخلی این مسیر را هموار می‌کند.

اگر می‌خواهید ربات‌های گوگل در سریع ترین زمان ممکن صفحات شما را ایندکس کنند، در صفحات سایت حتما از لینک‌های داخلی استفاده کنید.

۴. اصلاح لینک‌های nofollow

این لینک‌ها نوعی لینک هستند که تگ nofollow برای آنها تعریف شده است. این لینک‌ها از انتقال ترافیک سایت به URL مقصد جلوگیری می‌کنند. البته گوگل هم این لینک‌ها را دنبال نمی‌کند و با مشاهده این تگ از ادامه پروسه ایندکس صرف نظر می‌کند. توصیه می‌شود حتما تمامی‌لینک‌های داخلی به لینک‌های دیگر، قابلیت follow ‌داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: سرچ کنسول چیست

 

۵. به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی با لینک

اگر مطالب خود را با لینک های فالو در شبکه های اجتماعی و یا دیگر بلاگ ها و انجمن ها به اشتراک بگذارید، شانس اینکه کراولر گوگل از آن طریق صفحه شما را شناخته و ایندکس کند نیز بالا می رود. با این روش یک بک لینک هم به دست آورده اید. در این مورد مقاله backlink چیست؟ را مطالعه کنید.

۶. استفاده از محتوای با ارزش

مطمئن شوید از محتوای با ارزش و غیر تکراری در صفحات خود استفاده می‌کنید. تهیه محتوای با کیفیت بالا کار ساده ای نیست اما لازم است بدانید تا در صورتی که وب سایت شما دارای اطلاعات منحصر بفرد و ارزشمندی باشد که توضیحات مفیدی را در مورد محصولات یا خدمات شما به کاربران ارایه دهد، موتورهای جستجو نیز از آن مطلع شده و با افزایش رتبه صفحه مواجه می شوید.

۷. تاثیر بک لینک در ایندکس شدن سایت

 یکی از مشکلات بزرگی که اکثر سایت های تازه ساخته شده دچار آن هستند، ایزوله بودن وب سایت در فضای اینترنت می باشد. چنین سایت هایی هیچ گونه لینک خارجی ندارند و هیچ لینکی در وب سایت های دیگر به آن ها اشاره نمی کند. که این امر باعث می شودکه Crawler حتی از وجود چنین سایت هایی مطلع نشوند بنابراین نباید از تاثیر بک لینک در سئو غافل بود. در مقاله ایجاد بک لینک در این مورد شما را راهنمایی کرده ایم.

در نظر داشته باشید، ایندکس شدن سایت به معنی افزایش رتبه آن نیست. این دو مطلب کاملا جدا از هم هستند. اما شروع فرایند بهبود رتبه گوگل، با ایندکس شدن در گوگل آغاز می‌شود. با توجه به نکاتی که در خصوص ایندکس سایت در گوگل گفته شد، می‌توانید بسیاری از مشکلات ایندکس در گوگل را برطرف کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام وعرض ادب و احترام
    بنده سایتی داشتم که دو سال حدودا قدمت داره .
    اما یه چند ماهی هست که ولش کرده بودم .
    الان تقریبا ۱۰ ۱۵ روزه دارم مطلز قرار میدم ، به صورت یک روز درمیان و منظم
    اما فعلا این مطالب ایندکس نشدن
    به نظر شما ایندکس دستی رو شروع کنم و با سرچ کنسول ایندکس رو انجام بدم ؟ یا اینکه فعلا به همین روند ادامه بدم تا بالاخره گوگل خودش با رباتش بعد از مدتی ایندکس کنه به صورت خودکار ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا