کسب و کار

رپورتاژ چیست؟ نکات مهم برای نوشتن رپورتاژ آگهی

مردم تبلیغات را دوست ندارند. شاید دلیل آن دریافت حجم بالایی از تبلیغات در زمینه‌های مختلف باشند. همین امر باعث شده استقبال مردم از تبلیغ به پایین‌ترین حد خود برسد. به همین دلیل امروزه بازاریابی محتوا مخصوصا محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر جایگاه ویژه‌ای در میان مردم یافته است. این محتوا می‌تواند به صورت متنی، ویدویی و هر نوعی از اشکال مختلف رسانه باشد که مردم را به سمت استفاده از خدمات یا خرید محصولاتی خاص هدایت می‌کند.

معنی کلمه رپورتاژ چیست؟

کلمه رپورتاژ به معنای گزارش است. اما منظور از رپورتاژ پیست؟ در واقع نوعی از تبلیغ است که به صورت غیرتهاجمی انجام شده و مخاطب ناخودآگاه به سمت استفاده از محصول یا خدماتی خاص سوق داده می‌شود.
تصور کنید فردی که در زمینه آموزش و خود آرایی فعالیت می‌کند. در صفحه اجتماعی خود روش‌های مختلفی را برای آرایش صورت معرفی می‌کند. هنگام آموزش دادن از برندهای مختلف لوازم آرایشی استفاده می‌کند. پس از اتمام آموزش افراد زیادی به دنبال انجام آن و یادگیری روش هستند. این افراد برای خرید لوازم آرایشی موردنیاز ناخودآگاه از همان برندهایی خرید می‌کنند، که در ویدیو استفاده شده‌اند.

به همین سادگی تمام اقلام مورداستفاده در برندهای خاصی توسط این فرد تبلیغ شده و افراد زیادی آن‌ها را خریداری می‌کنند. در ادامه این مقاله که توسط گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید دامنه ) تهیه و تولید شده است ابتدا توضیح می دهیم رپورتاژ چیست و در ادامه نیز اهمیت استفاده از آن و انواع آن را توضیح می دهیم.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی یا محتوای حمایت شده به محتوایی گفته می‌شود که اسپانسر به ازای انتشار او به منتشر کننده هزینه پرداخت می‌کند. به جای استفاده از روش‌های تبلیغی تهاجمی از این روش استفاده شده تا به طور نامحسوس مخاطب به سمت خدمات و محصولات خاصی هدایت شود.
محتوای حمایت‌شده با قرار گرفتن در کنار سایر مواردی که بیننده از آن‌ها لذت می‌برد، باعث می‌شود نام تجاری شما معتبر و قابل اعتماد باشد. علاوه بر آن این نوع محتوا به جای آزار مخاطب، تجربیات جدیدی به او اضافه می‌کند. در رپورتاژ آگهی، اعتماد عامل اصلی جذب مشتریان بالقوه است.

این نوع محتوا زمانی جذاب‌تر است که از یک شرکت یا اینفلوئنسر حمایت مالی می‌کنید که مخاطب اصلی شما را هدف قرار می‌دهد و قبلاً درباره موضوعاتی که با برند شما همسو هستند بحث کرده است. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، هر اشاره‌ای به نام تجاری شما به نظر یک تناسب طبیعی است تا یک تبلیغ تهاجمی.

رپورتاژ آگهی چیست
نمونه هایی از رپورتاژ در ادامه معرفی شده‌اند:

  • عکسی از یک اینفلوئنسر که لباسی را پوشیده است و این لباس توسط یک برند تهیه شده است.
  • یک پست وبلاگی که خدمات مختلف VPN را مقایسه می کند و توسط یک ارائه دهنده VPN خاص حمایت می‌شود.
  • ویدیویی در یوتیوب با پیامی در ابتدا مبنی بر اینکه یک تبلیغ کننده خاص از آن حمایت مالی کرده است.

 

بیشتر بخوانید: ۵۰۲ bad gateway چیست

 

تفاوت بین محتوای حمایت شده و تبلیغات بومی چیست؟

نوعی تبلیغات بومی است که مختص مشارکت حمایت شده بین دو برند است. این تفاوت شبیه ضرب المثل “همه مربع‌ها مستطیل هستند اما همه مستطیل‌ها مربع نیستند” است.

 

فرمت‌های رپورتاژ آگهی کدامند؟

از هر فرمتی می‌توانید برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. در واقع چیزی که این نوع محتوا را از دیگر محتوا‌ها جدا می‌کند، حمایت مالی است. انواع مختلفی از فرمت‌های زیر برای رپورتاژ آگهی استفاده می‌شوند:

  • مقالات
  • فیلم
  • عکس
  • اینفوگرافیک
  • توییت‌های حمایت شده (توئیتر)
  • تبلیغات
  • IGTV در اینستاگرام
  • استوری اسنپ چت
  • استوری فیس بوک
  • ویدئوهای یوتیوب
  • پادکست
  • و …

به این نکته توجه کنید که محتوای رپورتاژ باید مشابه با سایر محتواهای موجود در فید باشد.

محتوایی که شما به عنوان رپورتاز آگهی در وب سایت، شبکه اجتماعی یا هر بستر دیگری منتشر می‌کنید، باید با سایر محتواهای موجود مشابه باشد. در واقع نوع ارائه محتوا باید با محتواهای قبلی و بعدی یکسان باشد. به این صورت محتوا کاملا طبیعی بوده و هیچ شک و تردیدی در زمینه تبلیغی بودن به وجود نمی‌آید.

فرمت‌های رپورتاژ آگهی کدامند

اهمیت استفاده از رپورتاژ آگهی چیست؟

همان‌طور که گفته شد رپورتاژ به صورتی غیرتهاجمی تبلیغ را انجام داده و اعتماد به برند را در افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل داشتن عملکرد مناسب آن مهم‌ترین دلیل برای استفاده از آن است. رپورتاژها میزان فروش بسیار بیشتری نسبت به تبلیغات معمولی دارند.
علاوه بر آن خوانندگان تمایل بسیار بیشتری به خواندن مطالب رپورتاز آگهی نسبت به تبلیغات معمولی دارند. همین امر نشان دهنده اهمیت استفاده از رپورتاژ است. اگر برای یک بار از این نوع محتوا استفاده کنید تأثیر آن را در فعالیت و کسب‌وکار خود خواهید دید.
اگر نرخ تبلیغات شما کاهش پیدا کرده است و یا قصد استفاده از روش تبلیغاتی جدیدی دارید، رپورتاژ گزینه بسیار مناسبی برای شماست. رپورتاژ باعث افزایش اگاهی از برند می‌شود. همچنین به دور زدن ضد تبلیغ‌ها، افزایش میزان تعامل با مشتری و ایجاد فضای بیشتر برای ارجاع خریدار کمک می‌کند.

نکات مهمی که قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی باید در نظر بگیرید

اگر با خواندن این مطلب مصمم شده‌اید تا از رپورتاژ آگهی استفاده کنید، بهتر است قبل از آن نکات زیر را در نظر داشته باشید:

نکات مهمی که قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی باید در نظر بگیرید

یافتن کانال مناسب برای انتشار رپورتاژ

اولین و مهم‌ترین نکته قبل از نوشتن رپورتاژ آگهی، یافتن کانال مناسب برای انتشار آن است. ابتدا در میان کانال‌های مختلف بهترین و مرتبط‌ترین گزینه با فعالیت و خدمات خود را پیدا کنید. این کانال چه تعداد مخاطب دارد و مخاطبان آن چه ویژگی‌هایی دارند.

بررسی کانال انتخاب شده

در مرحله دوم باید با بررسی محتواهای قبلی در مورد این کانال تحقیقات لازم را انجام دهید. برای نوشتن یک رپورتاژ موفق باید سابقه موفق سایت را بررسی کنید. این که چه نوع محتوایی بیشترین بازدید را داشته؟ محتوای تصویری تهیه کنیم بهتر است یا متنی؟ و سوالاتی از این قبیل که به یافتن پاسخ مناسب برای آن‌ها می‌توان یک رپورتاز موفق آماده کرد.

تعیین میزان هزینه ی مختص برای رپورتاژ

سایت‌ها و کانال‌های مختلف بر اساس معیارهای متفاوتی هزینه درج رپورتاژ آگهی را تعیین می‌کنند. عوامل مختلفی مانند ناشر، نوع نوشتار و خدمات دیگر در تعیین هزینه تأثیرگذار هستند. همچنین تعداد لینک‌ها، رتبه سایت، تعداد کلمات متن و تصاویر نیز تعیین کننده قیمت هر رپورتاژ آگهی هستند.

بررسی تأثیر آگهی رپورتاژ

با بررسی نتیجه به دست آمده از انتشار رپورتاژهای مشابه و مقایسه آن با روش‌های دیگر و تعیین میزان ROI می‌توانید نتیجه موردانتظار را تخمین بزنید. اگر پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدید که رپورتاژ تأثیر مثبتی در روند فعالیت شما دارد، می‌توانید برای انتشار آن اقدام نمایید.

 

 

سخن آخر

رپورتاژ آگهی چیست؟ رپورتاژ یکی از بهترین و تأثیرگذارترین روش‌های انجام تبلیغ به صورت غیرتهاجمی است. در این روش می‌توانید به صورت کاملا نا محسوس محصولات و خدمات خود را به مخاطبان معرفی و آن‌ها را به سمت خرید و استفاده از آن‌ها هدایت کنید. نکات زیادی در مورد این نوع تبلیغ در این محتوا معرفی شد. اگر شما نیز قصد استفاده از مزایای این روش را دارید، قبل از استفاده حتما اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید.

این مقاله توسط تیم ایران هاست تهیه شده است، می توانید جهت خرید SSL به سایت ایران هاست مراجعه نمایید. همچنین با گذاشتن نظرات و پیشنهادات در قسمت نظرات مقاله می توانید ما را در ارتقاء کیفیت هر چه بیشتر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا