عمومی

مرورگر اینترنت اکسپلورر و نحوه ی سازگاری صفحات وب با مرورگر IE

در عصر حاضر بهتر است که اسناد وب سایت با Html5 طراحی شده باشند چرا که این نسخه انواع مختلفی از استاندارها و مرورگرهای مختلف را پشتیبانی می کند در این مقاله به بررسی مرورگر اینترنت اکسپلورر چیست و کاربرد اینترنت اکسپلورر به صورت کامل می پردازیم و سپس به بررسی سازگاری با صفحات وب می پردازیم.

browser یا مرورگر چیست؟

در پاسخ به مرورگر اینترنت چیست بایستی گفت یک مرورگر وب شما را به هر کجای اینترنت می برد. این اطلاعات را از سایر قسمت های وب بازیابی می کند و آن را روی دسک تاپ یا دستگاه تلفن همراه شما نمایش می دهد. اطلاعات با استفاده از پروتکل انتقال Hypertext انتقال می یابد ، که نحوه انتقال متن ، تصاویر و فیلم را بر روی وب تعریف می کند. این اطلاعات باید به صورت یکپارچه به اشتراک گذاشته و نمایش داده شود تا افراد با استفاده از هر مرورگری ، در هر نقطه از جهان بتوانند این اطلاعات را ببینند.

browser یا مرورگر چیست

مرورگر اینترنت اکسپلورر چیست ؟

IE یا اینترنت اکسپلورر  یک نوع مرورگر وب است که توسط مایکروسافت ایجاد شده است. اما  تاریخچه مرورگر ie چیست ؟

اولین نسخه از این مرورگر در سال ۱۹۹۵ به عنوان بخشی از یک بسته‌ی الحاقی برای ویندوز ۹۵ عرضه شد. قرار است از سال ۲۰۲۲ این مرورگر دیگر در نسخه های ویندوز ارائه نشود و مرورگر ” اج ” جای آن را بگیرد.

ie چیست

مرورگر اینترنت اکسپلورر نسخه ی ۹  اکسپلولر توانایی نمایش و پشتیبانی از امکانات زیر درصورتیکه document type برابر standard باشد را دارا می باشد :

HTML5 (Working Draft), W3C Cascading Style Sheets Level 3 Specification (Working Draft), Scalable Vector Graphics (SVG) 1.0 Specification  .

البته در برخی حالات سایت ها به درستی نمایش داده نمی شوند. دلایل زیر می تواند باعث رخ دادن این موضوع شود  :

طراحی سایت ممکن است با توجه به رفتارهای مرورگر انجام شده باشد که این رفتارها در نسخه های بعدی تغییر پیدا کرده باشد.که با آشنا شدن مفاهیم html5 چیست و همچنین زبان css امکان پذیر می باشد و…. مانند جملات شرطی،بردارها و user-agent detection.

طراحی سایت ممکن است بر اساس رفتارهای غیر استاندارد پیاده سازی شده باشد.

طراحی ممکن است بر پایه ی توابعی باشند که در نسخه های جدید مرورگرها پشتیبانی نشوند.

پشنهاد می شود سایت به شکلی به روز رسانی شود که با آخرین استاندارها سازگار باشد.

برای اینکه مطمئن شوید که زمانی  طراحی مجدد همچنان سایت تان فعال است اینترنت اکسپلورر ۹ از قابلیتی با نام document compatibility پشتیبانی می کند  که مجموعه ویژگی ها است که باعث می شود مرورگر explorer بتواند صفحات سایت شما حتی اگر با مرورگرهای نسخه ی قبلی هم مشاهده شده باشد نمایش  دهد.

Document compatibility ویژگی هایی را که در صفحات وب پشتیبانی می شوند رابه همراه  نحوه ی نمایش آن را  کنترل و شما را قادر می سازد تا بتوانید حالتی را انتخاب کنید که مرورگر اینترنت اکسپلور برای نمایش سایت از آن استاده می نماید.

مرورگر ie چیست

موارد مورد نیاز برای حالت Document compatibility در مرورگر Intenet Explorer:

با ورود هر نسخه ی مرورگر ویژگی هایی به آن افزوده شده که استفاده از آن را راحت تر کرده و همچنین امنیت بیشتری به آن افزوده  و پشتیبانی کامل از استاندارهای آن را دارا باشد. با افزایش امکانات مرورگر این ریسک وجود دارد که نسخه های قدیمی نتوانند سایت را به درستی نمایش دهند. برای حداقل کردن این ریسک اینترنت اکسپلورر ۶ به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا نحوه ی تفسیر  و نمایش صفحات وب را انتخاب کنند. حالت Quirks mode به عنوان انتخاب پبش فرض است Standards mode بیشتر استاندارها را پشتیبانی می کند برای آنکه از این امکانات استفاده نمایید نیاز به استفاده از دایرکتیو <!DOCTYPE> دارید .

درصورتیکه سایتی این راهنما را نداشته باشد مرورگر اینترنت اکسپلورر سایت را در حالت quirks نمایش می دهد. و اگر مرورگر نتواند این راهنما را شناسایی کند در حالت standard  نمایش داده خواهد شد..

compatibility mode بسیار موفقیت آمیز بود چرا که به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا بهترین زمان برای انتقال سایت به حالت standard را انتخاب کنند.

با گذشت زمان سایت های بسیاری بر مد standard تکیه کرده اند.

Windows اینترنت اکسپلورر ۷ ویژگی را پیشنهاد داد که برای پشتیبانی از بسیاری از استاندارها از جمله universal selector  به کار می رفت .از آنجایی که راهنمای <!DOCTYPE> تنها دو mode را پشتیبانی می کرد (quirks mode and standards mode ) IE7 حالت standard جدیدی را جایگزین نسخه ی قبلی خود نمود.

نتیجه ی این کار عدم پیدا شدن نسخه ی جدید مرورگر توسط سایت هایی بود که بر اساس حالت استاندارد اینترنت اکسپلورر ۶ تنظیم شده بودند. چون interne explorer7 تنها از دو حالت پشتیبانی می کرد مالکین سایت مجبور شدند تا سایت خود را ارتقا داده تا بازدیدکنندگان بتوانند آنها را توسط Internet Explorer ۷.   مشاهده نمایند .

مفهوم document compatibility در مرورگر INTERNER EXPLORER معرفی شد که به طراحان سایت اجازه می دهد تا نسخه ای از  INTERNER EXPLORER را که سایتان از آن پشتیبانی می کند مشخص کنند. همچنین در این نسخه قابلیت مرورگر اکسپلورر  IE8 Standards mode. نیز اضافه گردید.

Internet Explorer ۹ از استاندارهایی مانند HTML5, Cascading Style Sheets, Level ۳ (CSS3), Scalable Vector Graphics (SVG) 1.1 نیز پشتیبانی می کند. از آنجایی که این استاندارها در حال توسعه هستند، اینترنت اکسپلورر ۹ آخرین رفتارها را پشتیبانی می نماید.

درصوتیکه که سایت شما به درستی در مرورگر نمایش داده نشد ، می توانید آن را به نحوی ارتقا دهید تا آخرین استاندارها ی وب را پشتیبانی نماید  یا تنظیمات مرورگر را به شکلی تغییر دهید تا بتواند نمایش صحیح را به دنبال داشته باشد جهت انجام این کار از المنت meta جهت افزودن X-UA-Compatible به صفحات شما استفاده می شود.

این قابلیت به شما اجازه می دهید تا بفهمید چه زمانی بایستی سایت خود را ارتقا دهید تا از ویژگی های جدید پشتیبانی نماید.

نحوه ی تعریف Document Compatibility :

از کد زیر استفاده نمایید :

<html>

<head>

  <!-- Mimic Internet Explorer 7 -->

  <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" >

  <title>My webpage</title>

</head>

<body>

  <p>Content goes here.</p>

</body>

</html>

در صورتیکه از مقدار IE=edge استفاده نمایید  مرورگر از بالاترین مد موجود استفاده خواهد کرد

نسخه های مختلف اینترنت اکسپلورر از امکانات و استانداردهای متفاوتی پشتیبانی می نمایند که در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم :

در IE9 HTML5 (Working Draft), W3C Cascading Style Sheets Level 3 Specification (Working Draft), Scalable Vector Graphics (SVG) 1.0 Specification, and others.

در IE8 : W3C Cascading Style Sheets Level 2.1 Specification and the W3C Selectors API; it also provides limited support for the W3C Cascading Style Sheets Level 3 Specification (Working Draft) and other emerging standards.

 منظور از پیکربندی وب سرور جهت نمایش در ie چیست ؟

این تنظیمات در فایل web.config بایستی ذخیره گردند

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<configuration>

  <system.webServer>

    <httpProtocol>

      <customHeaders>

        <clear />

        <add name="X-UA-Compatible" value="IE=10" />

      </customHeaders>

    </httpProtocol>

  </system.webServer>

</configuration>

جهت مشخص کردن مد صفحات وب در مرورگر internet explorer از خصوصیت documentmode شی document استفاده می شود.

مثلا تایپ دستور زیر در نوار آدرس مرورگرie نمایش نسخه ی صفحه ی وب جاری را به دنبال خواهد داشت :

javascript:alert(document.documentMode);

خصوصیت documentMode مقدار عددی نسخه ی مرورگر اکسپلورر ie را برمی گرداند مثلا اگر مرورگر internet explorer شما IE8 باشد  مقدار ۸ را برمی گرداند..

خصوصیت compatMode  معادل documentMode  در مرورگر IE6 است

IE

صفت content :

برای تغییر مد مرورگر از این صفت استفاده می شود که در تگ meta قرار می گیرد مثالهای زیر نحوه ی مقداردهی به آن را مشخص می کنند :

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=4">   <!-- IE5 mode -->

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=7.5" > <!-- IE7 mode -->

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=a" >   <!-- IE5 mode -->

<!-- This header mimics Internet Explorer 7 and uses

<!DOCTYPE> to determine how to display the webpage -->

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" >

زمانی مرورگر با صفحه ی وبی برخورد می کند که عبارت X-UA-Compatibleدر آن وجود ندارد از راهنمای <!DOCTYPE>  جهت مشخص کردن نحوه ی نمایش آن صفحه استفاده می کند اگر مقدار آن standard باشد  صفحه را در مد اینترنت اکسپلورر ۹ نمایش می دهد و اگر این دایرکتیو نیز موجود نباشد صفحه در قالب مرورگر ie وژن IE5 نمایش داده خواهد شد.

compatibility view در اینترنت اکسپلورر

مرورگر اکسپلور در موقعیت های زیر از document compatibility mode جدای آنچه در صفحه ی وب وجود دارد استفاده کرده و صفحه را نمایش می دهد :

قابلیت Compatibility View برای صفحه ی وب فعال شده باشد.

صفحه از یک اینترانت داخلی لود شود.

IE به شکلی تنظیم شده که از Compatibility View List استفاده نماید.

از ابزارهایی استفاده شده باشد که از تنظیمات صفحه ی وب صرف نظر کند.

بنابراین سایت ها بایستی حتما HTML5 document type را اعلام کنند تا صفحات آنها به درستی نمایش داده شود.امیدواریم با خواندن این مقاله با مرورگر اکسپلورر چیست آشنا شده باشید و در گام آخر به شما پیشنهاد می شود برای بروزرسانی مرور گر ie از طریق سایت اینترنت اکسپلورر اقدام به دانلود آخرین ورژن اینترنت اکسپلورر کامپیوتر خود نمایید.

سوالات متداول

یک مرورگر وب شما را به هر کجای اینترنت می برد. این اطلاعات را از سایر قسمت های وب بازیابی می کند و آن را روی دسک تاپ یا دستگاه تلفن همراه شما نمایش می دهد. اطلاعات با استفاده از پروتکل انتقال Hypertext انتقال می یابد ، که نحوه انتقال متن ، تصاویر و فیلم را بر روی وب تعریف می کند. این اطلاعات باید به صورت یکپارچه به اشتراک گذاشته و نمایش داده شود تا افراد با استفاده از هر مرورگری ، در هر نقطه از جهان بتوانند این اطلاعات را ببینند.
IE یا Internet Explorer یک مرورگر وب است که توسط مایکروسافت ایجاد شده است. اولین نسخه از این مرورگر در سال ۱۹۹۵ به عنوان بخشی از یک بسته‌ی الحاقی برای ویندوز ۹۵ عرضه شد.

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا