شبکه های اجتماعی

شادوبن چیست؛ رفع شادوبن اینستاگرام + تست شادوبن

شادوبن اینستاگرام یکی از محدودیت‌هایی است که اینستاگرام روی پست‌هایی که قوانین اینستاگرام را رعایت نمی‌کنند اعمال می‌کند. استفاده از هشتگ شکسته، رفتارهایی شبیه به ربات و رعایت نکردن سقف فعالیت‌های روزانه در اینستاگرام جزو دلایلی هست که می‌تواند باعث شادوبن شود. راهکارهایی برای خروج از شادوبن در اینستاگرام وجود دارد از جمله رعایت کردن استفاده از هشتگ ها، کنترل بر روی تعداد پست و استوری، پیام به اینستا برای رفع شادوبن و… که داده ایم.

شادوبن اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام مثل هر شبکه اجتماعی دیگه قواعد و قوانینی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها ممکن است پست‌ها یا اکانت بلاک یا غیر فعال شود. شادوبن چیست؟ Instagram shadowban یکی از محدودیت‌هایی هست که این شبکه برای پست‌هایی که از هشتگ خاصی استفاده میکنند یا رفتاری غیر عادی بروز میدهند، اعمال می‌کند. کاربران از هشتگ‌ها برای دیده شدن پست‌ها استفاده میکند اما در صورتی که شما از هشتگ‌های ممنوعه اینستاگرام استفاده کنید پست شما تنها برای افرادی که شما را دنبال میکنند به نمایش در میاد و نمی‌توانید آنها را در نتایج جستجو پیدا کنید.

هر چند تا بحال اصطلاح شادوبن در اینستاگرام توسط این شرکت رسما اعلام نشده است، اما عملکردش نشان می‌دهد که شادوبن وجود دارد. ولی اینستاگرام در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که در جستجوی هشتگ مشکلاتی وجود دارد و برخی از پست‌ها نشان داده نمی‌شود. در ادامه این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی هاست وردپرس پرسرعت ) در مورد راهکارهای رفع شادوبن توضیحاتی را ارائه میکنیم. با ما هراه باشید.

شادوبن اینستاگرام

چطور بفهمیم شادوبن شده‌ایم؟

با روش های زیر می توانید تست شادوبن را انجام دهید و ببینید که اینستاگرام شما شادوبن شده است یا نه.

  • هشتگ‌هاتون را دوباره بررسی کنید

همانطور که گفتیم استفاده کردن از بعضی هشتگ‌ها که توسط اینستاگرام محدود شدند، باعث شادوبن شدن اینستاگرام می شود. در واقع اینستاگرام برخی از هشتگ‌ها را به عنوان محتوای نامناسب نشانه گذاری کرده است و در نتیجه محتواهایی که با این هشتگ منتشر میشوند شادوبن خواهند شد. اگر احساس میکنید که شادوبن شده اید، هشتگ‌هایی که در ۱۰ تا ۱۵ پست اخیر استفاده کردید را در نتایج جستجو بررسی کنید تا مطمئن شوید که از هشتگ شکسته استفاده نکردید. استفاده بیش از حد هشتگ هم می تواند دردسر ساز شود. بهتر  است مقاله هشتگ در اینستاگرام را بخوانید.

زمانی که از هشتگ شکسته استفاده کنید، افرادی غیر از فالورهای شما با سرچ آن هشتگ پست شما را نمی‌بینند. همچنین ممکنه با پیامی مبنی بر اینکه این پست‌ها به خاطر دلایل امنیتی مسدود شدند مواجه شوید. بعلاوه زمانی که پست شما شادوبن شده باشد، میزان مشارکت با پست کم می‌شود. در واقع اینستاگرام پست را حذف نمی‌کند بلکه پست را در اکسپلور نمایش نمیدهد.

 

بیشتر بخوانید: اکسپلور اینستاگرام

 

  • از برنامه‌هایی که تست شادوبن را انجام میدن استفاده کنید

با توجه به اینکه شادوبن اینستاگرام زیاد اتفاق افتاده است، برخی از شرکت‌ها به دنبال راهکاری برای تشخیص آن روی آوردند و برنامه‌هایی را معرفی کردند. هر چند اینستاگرام این شرکت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و این شرکت‌ها هیچ وابستگی به اینستاگرام ندارند.

Triberr ابزاری است که کاربران اینستاگرام برای بررسی وضعیت اکانت خود از آن استفاده می‌کنند. این برنامه ۱۰ پست آخر شما را بررسی می‌کند و احتمال اینکه شما در شادوبن هستید را به شما اعلام می‌کند.

 

برنامه تشخیص شادوبن

  • از اکانتی که شما را فالو نمی‌کند، صفحه را بررسی کنید

برای اینکه از دید یک فرد خارجی اکانت اینستاگرام را بررسی کنید از یکی از دوستانتان بخواهید که شما را آنفالو کند یا یک اکانت جدید بسازید. بعد یک پست جدید با همان هشتگ‌های که تا بحال استفاده می‌کردید منتشر کنید. از صفحه‌ای که شما را فالو نمی‌کند با سرچ هشتگ بررسی کنید که آیا در نتایج جستجو در بخش Recent می‌توانید پستی که اخیر منتشر کرده اید را ببینید یا خیر.

از هشتگی که تعداد پست کمتری در آن زمینه منتشر و دیرتر آپدیت می‌شود استفاده کنید تا در زمان کوتاه‌تری بتوانید پست خود را پیدا کنید. اگر پست را پیدا نکردید ۵ دقیقه بعد مجددا امتحان کنید و باید این کار را با ۳ تا ۵ اکانت انجام بدهید. اگر نتوانستید پست را پیدا کنید احتمالا شما شادوبن شده‌اید.

 

بیشتر بخوانید: ریلز اینستاگرام 

چرا شادوبن شده‌اید؟

شادوبن شدن در اینستاگرام دلایل متعددی دارد که در ادامه برخی از آنها را نام می‌بریم:

  • نقض دستورالعل‌هایی که اینستاگرام برای انتشار پست و فعالیت در این شبکه تعیین کرده است.
  • استفاده از هشتگ‌های ممنوعه اینستاگرام که احتمالا دارای محتوای نامناسب هستند.
  • استفاده از روش‌های مانند خرید فالوور یا استفاده مکرر از هشتگ‌های مشابه
  • تعداد فعالیت‌هایی که انجام میدهید بیش از میزانی هست که اینستاگرام برای سقف فعالیت در یک روز در نظر گرفته است. مثلا تعداد لایک‌ها در روز نباید بیشتر از ۴۰۰ لایک باشد و در صورت نقض این قانون با محدودیت‌های اینستاگرام مواجه می‌شوید.

 

بیشتر بخوانید: دیلیت اکانت واتساپ

 

روش رفع شادوبن اینستاگرام

  1. برای خروج از شادوبن اینستاگرام بعد از پیدا کردن هشتگی که این مشکل را ایجاد کرده است، آن را از کلیه پست‌ها  حذف کنید و در پست‌های بعدی هم از این هشتگ استفاده نکنید. باید توجه کنید که در کامنت‌هایی که زیر پست منتشر میشوند، نیز این هشتگ‌ها وجود نداشته باشه.
  2. هشتگ‌های شبیه به هم و تکراری را از زیر پست پاک کنید.
  3. اگر در نرم افزار یا برنامه خاصی اطلاعات اکانت اینستاگرام خود را وارد کرده‌اید، آن را حذف کنید.
  4. فعالیت در اینستاگرام را کم کنید. اینستاگرام تنها اجازه ۵۰۰ عمل(لایک، کامنت، share پست و استوری) در روز را میدهد. فعالیت بیشتر از این تعداد از نظر اینستاگرام مشکوک است و می‌تواند ربات تشخیص داده شود.
  5. برای رفع شادوبن اینستاگرام می‌توانید مشکل را به اینستاگرام گزارش کنید. برای پیام به اینستا برای رفع شادوبن به بخش setting=>help=>Report a problem بروید و مشکل را در قالب پیام شرح دهید و آن را برای اینستاگرام ارسال کنید.

پیام به اینستا برای رفع شادوبن

چطور از شادوبن اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

از انجام کارهای مشکوک خودداری کنید:

اینستاگرم تلاش میکند تا از فعالیت ربات‌ها و اسپم‌ها در این صفحه جلوگیری کند و با الگوریتم‌هایی که دارد این کار را تشخیص می‌دهد و حساب شما را محدود می‌کند. بنابراین بهتر لست از فعالیت‌های اسپم گونه در اینستاگرام خودداری کنید. بعضی از این فعالیت‌ها عبارتند از:

• خرید فالوور و لایک
• استفاده از بات‌ها برای گذاشتن کامنت یا لایک کردن عکسها
• نظرات مشابه زیر پست‌های متعدد. مثلا زیر چند تا پست بنویسید “عالی”!
• استفاده از برنامه‌هایی که پستها را در زمان مشخصی منتشر می‌کنند. اینستاگرام قادر به تشخیص چنین برنامه‌هایی هست.

به جای این کارها، پست‌هایی منتشر کنید که واقعا جذاب است و کاربر تمایل دارد با آنها تعامل برقرار کند. برای شناخت کاربر و علایقش زمان بذارید تا بتوانید به درک درستی از خواسته‌های کاربر برسید.

نوع حساب کاربری خودتان را شخصی کنید:

بعضیها معتقدند که اینستاگرام به عمد حساب‌های کاربری تجاری را محدود می‌کند تا آنها را مجبور به استفاده از تبلیغات پولی کند. شما می‌تونید اکانت تجاری خود را به اکانت شخصی برگردانید تا از شادوبن اینستاگرام خارج شوید. هر چند با انجام این کار دیگر به اطلاعات آماری اینستاگرام دسترسی نخواهید داشت.

برای اینکه دچار مشکلاتی مانند شادوبن نشوید بهتر است که قوانین اینستاگرام را رعایت کنید و تلاش شما در راستای کسب رضایت کاربران در اینستاگرام باشد. محدود یا مسدود شدن در اینستاگرام فرآیند خسته کننده و گاهی زیان بار است و توصیه ما این است که با رعایت قوانین اینستاگرام از بروز محدودیت‌های اینستاگرام جلوگیری کنید.

 

سوالات متداول

شادوبن چقدر طول می کشد؟

شادوبن شدن در اینستاگرام موقتی است. کاربرانی که این اتفاق را تجربه کرده اند می گویند شادوبن حدود ۱۴ روز طول می کشد.

تفاوت اکشن بلاک و شادوبن چیست؟

در اکشن بلاک، فعالیت هایی نظیر لایک و فالو و کامنت به مدت چند روز محدود می شود و شما با دریافت پیغام متوجه بلاک شدن می شوید. ولی در شادوبن پیج شما انطور که باید دیده نمی شود و هیچ پیغامی در این مورد دریافت نمی کنید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام به شما
    پُست های پیجم در قسمت هشتگ نمایش داده میشوند اما آمار بازدید پُست ام از هشتگ ها خیلی کم شده همچنین میزان بازدید استوری های پیجم هم خیلی پایین آمده
    مشکل از کجا میتوانه باشه؟ لطفاً راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا