عمومی

شرح و چگونگی تبدیل دیتابیس نسخه های Web و Workgroup در SQL Server 2008

نسخه ی SQL Server 2008 Web بطور ویژه برای شرکت های میزبانی وب طراحی شده است که دارای قابلیت های قوی در مقایسه با نسخه های دیگر SQL Server دارد. این نسخه یک گزینه ی کم هزینه و مناسب جهت پشتیبانی از برنامه های کاربردی بزرگ یا یک راه حل مناسب و معقول برای شرکتهای میزبانی وب می باشد. نسخه ی SQL Server ۲۰۰۸ Workgroup برای دپارتمان ها و شعبه های گوناگون ادارات کوچک بکار می رود. نسخه ی Workgroup حداکثر از دو CPU و ۴GB رم و حجم نامحدود پایگاه داده پشتیبانی می نماید. در ادامه به بررسی بازیابی فایلهای پشتیبانی سایر نسخه های SQL Server 2008 بر روی نسخه های مذکور خواهیم پرداخت.

معرفی و بیان ویژگی های نسخه ی SQL Server 2008 Web:

SQL Server 2008 Web از چهار پردازشگر و حافظه ی نامحدود و دیتابیس با حجم نا محدود پشتیبانی می نماید. انتقال Log ها در دسترس بودن پایگاه داده را بوسیله ی ایجاد فایل پشتیبانی خودکار، کپی کردن و بازیابی Log های تراکنش روی سرورهای جانشین،  بیشتر می نماید. این نسخه از درایور بهبود یافته ی SQL Server  برای برنامه های کاربردی PHP  روی سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می نماید. نسخه ی SQL Server 2008 Web از ابزار زیر نیز برای آسان نمودن بکارگیری  و اجرا استفاده می نماید:

− ابزار انتشار پایگاه داده

− زمان اجرای کاهش یافته با مدیریت و عملکرد بر مبنای سیاست ابزار انتخابی داده ها.

این نسخه تنها می تواند برای میزبانی  و پشتیبانی نمودن  از صفحات وبی که از طریق اینترنت و بطور عمومی قابل دسترسی هستند مانند سایتها ، برنامه های کاربردی و سرویسها مورد استفاده قرار گیرد.

SQL Server 2008 Web ممکن است برای پشتیبانی برنامه های کاربردی کسب و کار که بطور مستقیم از اینترنت قابل دسترسی نیستند،  مورد استفاده قرار گیرد. اگر احتیاج به قابلیت های بیشتر باشد، بایستی استفاده از  نسخه های Enterprise یا Standard را مد نظر داشته باشیم، زیرا  نسخه های مذکور دارای تمام ویژگی های در دسترس SQL Server 2008 Web است.

معرفی و بیان ویژگی های نسخه ی SQL Server 2008 Workgroup:

نسخه ی Workgroup ارزانترین نسخه ی تجاری SQL Server است و در نسخه های ۳۲ و ۶۴ بیتی عرضه میشود. این نسخه معمولا مناسب گروه های کاری کوچک است که به صورت داخلی از آن استفاده کنند و هنگام استفاده از نرم افزار در صورت نیاز میتوانند ویرایش های پیشرفته تری را خریداری کنند. محدودیت های این نسخه عبارتند از استفاده از تنها ۲ پردازنده و حداکثر ۴ گیگابایت حافظه. این نسخه در استفاده از Replication تنها به عنوان Subscriber میتواند شرکت کند. به جرات میتوان گفت اکثر قابلیت های مدیریتی SQL Server را پشتیبانی نمیکند.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به database server یا سرور دیتا بیس را مطالعه نمایید.

آیا می توان فایل پشتیبانی نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise را بر روی نسخه های Workgroup و Web  بازیابی نمود؟

پاسخ به این سوال مستلزم در نظر داشتن دو حالت می باشد:

۱- در صورت استفاده از بعضی ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise،  امکان بازیابی فایل پشتیبانی نسخه ی Enterprise  تنها بر روی همین نسخه ممکن است و امکان بازیابی آن در سایر نسخه ها نیست.  پس ابتدا لازم است از وجود و استفاده ی این ویژگی ها در نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise مطمئن شوید.

در نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise بطور کلی چهار ویژگی وجود دارد که هنگام بازیابی فایل پشتیبانی، ایجاد مشکل می کنند:

–          تقسیم بندی جدول/شاخص (Table/Index Partitioning)

–          رمز گذاری  شفاف داده ها (transparent data encryption)

–          تغییر بدست آوردن داده ها (Change data capture)

–          فشرده سازی داده ها (Data compression)

شکل ۱ ، یک نمونه ای از پیام خطایی که ممکن است هنگام بازیابی نسخه ی Enterprise پایگاه داده ی SQL Server 2008 از طریق کد زیر (با وجود فشرده سازی داده ها) بر روی نسخه  های Workgroup و web دریافت کنید را نشان می دهد:

[pre]

Restore DATABASE EnterpriseOnly FROM DISK = `C:SQLskillsIranhostEnterpriseOnlyDB.bck’

GO

[/pre]

از آنجا که SQL Server 2008 شامل ویژگی های زیادی می باشد . ممکن است هنگام بازیابی آن بر روی نسخه های پایینتر دچار مشکل شوید، لذا تمامی نسخه های این پایگاه داده ی قدرتمند شامل یک ویژگی مدیریت پویا است (DMV) که sys.dm_db_persisted_sku_features نامیده می شود. با استفاده از ویژگی مذکور، می توانید از وجود ویژگی هایی که در هنگام بازیابی نسخه های مختلف SQL Server 2008  بر روی  نسخه ی Web یا Workgroup ایجاد مشکل می کنند مطلع شوید. برای نمونه اگر کد زیر را در محیط Query مربوط به SQL Server 2008 وارد نمایید:

[pre]

SELECT * FROM sys.dm_db_persisted_sku_features;

GO

[/pre]

جدای از فشرده سازی داده ها، تمامی ویژگی های نسخه ی SQL Server 2008 Enterprise و SQL Server 2008 R2 که پایگاه داده ای با ویژگی های Enterprise Edition-Only می سازند،مستلزم دارا بودن سطح دسترسی در حد مدیر سیستم  یا مالک پایگاه داده هستند. البته در مورد ویژگی فشرده سازی داده ها تنها نیازمند داشتن سطح دسترسی تغییر جدول (ALTER TABLE ) بر روی جدول مد نظر می باشد. این به معنای آن است که مالک جدول بدون اینکه مدیر پایگاه داده (DBA) متوجه شود می تواند در یک پایگاه داده با ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise  تغییر ایجاد نماید. بنابراین شما در صورتیکه می خواهید پایگاه داده  را روی نسخه ای بغیر از Enterprise بازیابی نمایید بایستی از این موضوع که هیچ کس قادر به فعّال سازی این ویژگی ها بدون اطلاع شما نیست اطمینان حاصل نمایید.

 اما در صورتیکه در پایگاه داده شما (که قصد ایجاد فایل پشتیبانی از آنرا دارید)، ویژگی های مختص نسخه ی Enterprise فعال نباشد شما قادر به بازیابی آن روی نسخه های Workgroup  یا Web خواهید بود.

بازیابی سایر نسخه های SQL Server 2008 بر روی نسخه های Workgroup یا SQL Server 2008 Web:

سایر نسخه های SQL Server 2008 (بغیر از نسخه ی Enterprise که در بالا ذکر شد)، تنها در پشتیبانی از سخت افزار و سرویسهای دیگر با یکدیگر متفاوت می باشند که به بازیابی فایل پشتیبانی روی نسخه های مذکور مربوط نمیشوند. لذا برای ایجاد فایل پشتیبانی و بازیابی آن بر روی نسخه های SQL Server 2008 Web و Workgroup با استفاده از برنامه ی MS Management Studio لطفا مقاله ی نحوه ایجاد فایل پشتیبانی و بازیابی آن را رویت فرمایید.

منابع:

pcv

accsupport.nosa

recruitmentexchange

webhostingtalk

sqlblog

 weblogs.asp.net

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا