گوگل ادز و تبلیغات آنلاین

ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات چیست | نحوه محاسبه بازگشت هزینه تبلیغات گوگل ادز

در پاسخ به بازگشت هزینه تبلیغات چیست بایستی گفت اگر از پلتفرم‌های تبلیغاتی آنلاین مانند گوگل ادز ( که در مقاله تبلیغات گوگل ادز چیست در مورد آن صحبت کرده ایم) برای تبلیغات خود استفاده کرده باشید احتمالا با اصطلاح ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات در تعیین استراتژی کمپین مواجه شده‌اید. اما دقیقا به چه معنی است و اصلا چه اهمیتی در تبلیغات دارد؟

مانند مشاغل دیگر،  یک دیجیتال مارکتر نیز، همیشه در تلاش است تا بهترین بازده سرمایه‌گذاری خود را به دست آورد. دلیل آن هم مشخص است، می‌خواهد پول کمتری خرج کند و درآمد بیشتری داشته باشد.

اما:

ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات چیست ؟

ROAS یک نمونه از اصطلاحات در گوگل ادز و معیار بازاریابی است که راندمان یک کمپین پولی را ارزیابی می کند. از این متریک می‌توان برای مقایسه کمپین‌ها  با یکدیگر استفاده کرد تا بتوانیم بهترین و سودآورترین کمپین‌ها را مشخص کنیم.

مهم‌ترین مشکل برای بازاریابان دیجیتال شاید تشخیص افزایش هزینه‌های کمپین باشد. مشکل بعدی زمانی است که تبلیغات مختلفی هم‌زمان در حال اجرا هستند و آنها نمی‌توانند تصمیم بگیرند که سرمایه‌گذاری بر روی کدام کمپین را افزایش دهند.

این متریک به مدیران بازاریابی کمک می‌کند تا بهترین شیوه تبلیغات را مشخص کرده و بودجه مناسبی برای آن در نظر بگیرند.

ROAS یا بازگشت هزینه تبلیغات چیست ؟

[irp posts=”۲۴۲۹۴″ name=”۱۳ روش کاهش هزینه تبلیغات در گوگل”]

نحوه محاسبه بازگشت هزینه تبلیغات گوگل ادز

تا اینجا با مفهوم ROAS آشنا شدید اما برای محاسبه آن نیاز است از ماشین حساب خود کمک بگیرید.

اولین نکته‌ای که باید از آن اطلاع داشته باشید میزان هزینه مصرفی برای یک کمپین برای یک دوره زمانی خاص مثلا یک ماه است.

نکته: این مبلغ تنها مربوط به هزینه‌های تبلیغاتی کمپین است و موارد دیگری مانند هزینه ارسال و … را شامل نمی‌شود.

خب با دانستن مقدار هزینه، به سراغ فاکتور بعدی یعنی میزان درآمد حاصل از کمپین مورد نظر می‌رویم.

اگر از ویژگی Conversion در کمپین گوگل ادز خود استفاده کرده‌اید پیدا کردن عدد درآمد خیلی ساده است اما در صورت فعال نبودن هم، می‌توانید با بررسی میزان فروش خود به این مبلغ دست پیدا کنید.

پس از ثبت میزان هزینه و درآمد می‌توانیم از طریق فرمول زیر مقدار بازگشت هزینه تبلیغات را محاسبه کنیم:

برای درک این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما برای کمپین گوگل ادز خود ۲۰۰ دلار مصرف کرده‌اید و میزان درآمد شما چیزی معادل ۶۰۰ دلار است . با تقسیم درآمد بر میزان هزینه نتیجه برابر با ۳ خواهد بود. این بدان معناست که میزان درآمد شما به ازای هر ۱ دلار هزینه، ۳ دلار می‌باشد.

این موضوع ممکن است جالب به نظر برسد اما همه‌ی باریاب‌ها سود خود را به این شکل محاسبه نمی‌کنند. اصطلاح بازگشت میتواند برای هر بازاریاب مفهوم متفاوتی داشته باشد.

برای بازگشت هزینه، یک سناریو دیگر نیز وجود دارد و آن هم محاسبه میزان سود یک کمپین نسبت به هزینه‌ی آن است.

 

با توجه به فرمول بالا، ROAS با توجه به نسبت سود واقعی کمپین به هزینه های کمپین محاسبه شده است. مثلا اگر درآمد شما ۶۰۰ دلار است و ۵۰% آن صرف جنس و بسته بندی می‌شود، سود واقعی شما ۳۰۰ دلار است که این عدد با توجه به فرمول بالا و با هزینه‌ی ۲۰۰ دلاری کمپین برابر با ۱.۵ دلار می‌باشد.

یعنی ۱ دلار بودجه تبلیغات برابر است با ۱.۵ دلار سود خالص!

به هر حال، از هر فرمولی برای محاسبه میزان بازگشت هزینه های کمپین خود استفاده می‌کنید باید آن فرمول در طول زمان ثابت باشد وگرنه باعث ایجاد مشکل در نحوه‌ی محاسبات مالی شما خواهد شد.

تفاوت ROI با ROAS چیست ؟

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین بازگشت هزینه تبلیغات و ROI این است که ROAS نسبتی حاصل از مقایسه میزان هزینه با میزان درآمد شما است ، در حالی که ROI محاسبه میزان مبلغی است که قبل از صرف هزینه نصیب شما می‌شود.به بیان ساده‌تر تنها هدف ROI این است که تعیین کند آیا این کمپین ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر!

با در نظر گرفتن حاشیه ، می توانید سود کلی خود را به سرعت تعیین کرده و ROI واقعی خود را حساب کنید.

همچنین ROI معیاری است برای تعریف اثربخشی یک کمپین آفلاین، مانند هزینه تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، و تقریبا برای قبل از عصر تبلیغات آنلاین است. امروزه ROAS (بازده هزینه تبلیغات) به روشی برتر برای تعیین سودآوری کانال‌های تبلیغاتی دیجیتال تبدیل شده است.

اهمیت ROAS چیست ؟

یک دلیل اهمیت اندازه گیری ROAS این است که به شما کمک می‌کند عملکرد یک کمپین را ارزیابی کنید. هنگامی که کمپین‌های مختلفی را همزمان اجرا می‌کنید می تواند به شما نشان دهد کدام کمپین از عملکرد بهتری برخوردار است، کدام کمپین را باید افزایش بودجه داد و کدام کمپین باید متوقف شود!

اگر همه کمپین‌های شما بودجه ۱۰۰ دلاری داشته باشند چرا نباید برای کمپینی که درآمد آن ۵ دلار به ازای هر ۱ دلار تبلیغات است بیشتر هزینه کنید؟

با این روش به راحتی می‌توانید کمپین های موفق را تشخیص داده و بر روی آنها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهید.

چطور ROAS خود را بهبود دهیم؟

برای بهبود عملکرد کمپین باید یکی از دو کار زیر را انجام دهید:

  • کم کردن هزینه‌های تبلیغات
  • افزایش درآمد نسبت به هزینه

معمولا روش اول نسبت روش دوم ساده‌تر است و شما می‌توانید با بهبود عملکرد کمپین، هزینه‌های خود را حداقل تا ۳۰% کاهش دهید.

اگر برای کسب و کار خود از تبلیغات آنلاین مثل گوگل ادز استفاده می‌کنید حتما تنظیمات کمپین خود را بررسی کرده و تغییرات لازم را انجام دهید.

برای کاهش هزینه تبلیغات گوگل می توانید مقاله ما به همین عنوان بخوانید.

سوالات متداول

ROAS چیست؟

ROAS یک معیار بازاریابی است که راندمان یک کمپین پولی را ارزیابی می کند. از این متریک می‌توان برای مقایسه کمپین‌ها با یکدیگر استفاده کرد تا بتوانیم بهترین و سودآورترین کمپین‌ها را مشخص کنیم.

تفاوت ROI با ROAS در چیست ؟

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین ROAS و ROI این است که ROAS نسبتی حاصل از مقایسه میزان هزینه با میزان درآمد شما است ، در حالی که ROI محاسبه میزان مبلغی است که قبل از صرف هزینه نصیب شما می‌شود.به بیان ساده‌تر تنها هدف ROI این است که تعیین کند آیا این کمپین ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر!

اهمیت ROAS چیست ؟

یک دلیل اهمیت اندازه گیری ROAS این است که به شما کمک می‌کند عملکرد یک کمپین را ارزیابی کنید. هنگامی که کمپین‌های مختلفی را همزمان اجرا می‌کنید می تواند به شما نشان دهد کدام کمپین از عملکرد بهتری برخوردار است، کدام کمپین را باید افزایش بودجه داد و کدام کمپین باید متوقف شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا