سئو

موتور جستجوی بینگ یا Bing چیست؟

در مقاله ی موتور جستجو چیست گفتیم جدا از موتور جستجوی گوگل، موتور دیگری با عنوان بینگ وجود دارد که شاید خیلی از افراد از آن به اندازه گوگل استفاده نکنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که بینگ چیست (bing چیست) و چه زمان با گوگل در رقابت افتاده است. با ما همراه باشید.

مایکروسافت بینگ چیست؟

bing یا بینگ موتور جستجویی است که توسط مایکروسافت طراحی شده و کارکردی مشابه با موتور جستجوی گوگل دارد و خوشایند بودن آن برای کاربران، به دلیل پیچیده نبودن الگوریتم‌‌‌‌های آن است.

با توجه به آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۹ گوگل با داشتن سهم ۹۰ درصدی، همچنان در صدر محبوب‌ترین موتورهای جستجو قرار دارد و بعد از آن به ترتیب بینگ، بایدو، یاهو و یاندکس قرار دارند. شاید در نگاه اول سهم سایر موتورهای جستجو در مقابل گوگل ناچیز به نظر برسد اما موتور جستجوی  بینگ (Bing) با داشتن سهم ۸ درصدی و رشد جستجوها تا ۱.۳ میلیارد در ماه، در حال تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای جستجوگر محبوب کاربران، گوگل است.

در ری برندینگ جدید این موتور جستجو، نام آن به مایکروسافت بینگ تغییر پیدا کرد. موتور جستجو بینگ مایکروسافت در این ریبرندینگ لوگو خود را نیز تغییر داد. این موتور جست و جو نیز مانند گوگل الگوریتم های مربوط به خود را دارد که این اطلاعات در ادامه توسط گروه تولید محتوای ایران هاست ( معتبرترین مرجع تهیه سرور ابری خارجی ) گفته خواهد شد.

رشد موتور جستجوی بینگ

 

الگوریتم موتور جستجو بینگ چگونه کار می‌‌‌‌‌کند؟

بینگ دارای یک الگوریتم تمام صفحه‌‌‌‌‌ (Whole Page) است که محتوای نتایج (SERP) را قبل از نمایش برای کاربر، سازماندهی می‌کند. این الگوریتم باعث می‌‌‌‌شود که موتور جستجو قبل از نمایش نتایج به کاربر، سایت‌‌‌‌ها را از لحاظ محتوایی بررسی کرده و در نهایت مرتبط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین سایت‌‌‌‌‌‌‌ها را به کاربر نشان دهد.

Nathan Chalmers  مدیر ارشد تیم جستجوی بینگ، به تازگی درباره نحوه کار این موتور جستجو توضیحاتی را ارائه کرده است که در ادامه به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌پردازیم.

موتور جستجوی bing چگونه کار می کند

انتخاب بهترین گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای نمایش در صفحه نتایج

انتخاب بهترین گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای نمایش در صفحه نتایجانجام این کار بر عهده تیم‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که وظیفه بهینه سازی نتایج را بر اساس بهترین تجربه کاربری و سئو سایت دارند. در واقع هدف Bing این است که کاربر را در سریع‌‌‌‌‌ترین زمان ممکن به موفقیت برساند.

ملاک انتخاب کاندیدها در موتور جستجوی بینگ برای نمایش در نتایج برتر، ارزش محتوایی عناصر یا صفحات است. گراف‌‌‌های دانش، باکس‌های تصاویر و ویدئوها، دستورالعمل‌‌ها و … در صورتی که بتوانند ارزش بیشتری از لینک‌‌‌‌‌‌های آبی برای کاربران ایجاد کنند احتمال قرار گرفتن آن‌‌‌‌ها در رتبه‌‌های برتر، افزایش خواهد یافت

پس از انتخاب کاندیدها، نوبت داور مرحله آخر یعنی الگوریتم Whole Page است. این الگوریتم با سازماندهی کاندیدها، بهترین نتایج را بر اساس عبارت جستجوشده برای نمایش به کاربر، دسته‌‌‌‌بندی می‌‌‌‌کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله سئو چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کنید.

اگر هر صفحه از نتایج موتورهای جستجو را محصولی در نظر بگیرید که بینگ و گوگل به کاربران خود می‌فروشند، احتمالا با پاسخ به سوال زیر دید بهتری نسبت به الگوریتم‌‌‌‌‌‌‌های موتورهای جستجو پیدا خواهید کرد.

سایت Bing تمایل دارد چه کالاهایی را به مشتریان خود ارائه دهد؟

نقش الگوریتم Whole Page تولید بهترین محصول ممکن از بین قطعات موجود است که توسط تیم بهینه‌‌‌‌‌سازی موتور جستجو بینگ پیشنهاد شده است.

خب برای درک بهتر مسئله، به جزئیاتی درباره نحوه سازمان‌‌‌دهی نتایج می‌‌‌‌‌‌پردازیم.

ویژگی های موتور جستجو bing

ویژگی های برجسته موتور جستجوگر bing یکی از شاخص های مهم در رقابت با گوگل به حساب می آید که در زیر به برخی از این ویژگی ها می پردازیم:

  1. زمانی که در بینگ عبارت خود را جستجو می کنید، برای رسیدن به نتیجه بهتر، برخی پیشنهادات مرتبط با عبارت شما را به نمایش می گذارد. به این قابلیت اصطلاحات اتو ساجست (Auto-Suggest) گفته می شود و می توانید در صورت تمایل آنرا غیر فعال کنید. اما ما به شما چنین توصیه ای نمی کنیم.
  2. اسکرول بی انتها یا Infinite Scroll در جستجوی تصاویر در موتور bing به شما کمک می کند تا بین صفحات نتیجه جستجو در حرکت نباشید و این قابلتیست که به راحتی از آن نمیتوان صرف نظر کرد.
  3. قابلیت Quick View که به شما این امکان را می دهد تا بدون کلیک بر روی نتیجه جستجوی خود، مختصری درباره آن اطلاعات کسب نمایید.
  4. تاریخچه جستجو قابلیت دیگریست که Bing نسبت به گوگل دارد. در این ویژگی زمان و تاریخ عبارت جستجو شده ذخیره میگردد و شما می توانید مجددا به آن رجوع نمایید. این قابلیت امکان غیر فعال شدن در بینگ را داراست.
  5. قابلیتی که در جستجوی ویدئو ها در بینگ حائز اهمیت است، نمایش سی ثانیه ابتدایی نتایج بدون نیاز به کلیک و ورود به صفحه آن است که اصطلاحا به آن Smart Video Preview گفته می شود.

منظور از لینک های آبی در موتور جستجو بینگ چیست؟

پیوند ها یا لینک های آبی، ستون تمامی صفحات SERP محسوب می‌‌‌‌‌شوند. اگر یک محصول بخواهد جایگاهی بالاتر از لینک‌‌‌‌‌‌‌‌های آبی در نتایج داشته باشد، باید ارزش بیشتری نسبت به این لینک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در اختیار کاربر قرار دهد.  این محصولات را اصطلاحا عناصر غنی نام‌‌‌‌‌‌گذاری می‌‌‌‌‌‌‌کنیم.

الگوریتم نمایش نتایج در بینگ

اجرای مناقصه از بین کاندیدهای برتر

شاید تصور کنید که جایگاه‌‌های برتر، از آن سایت‌هایی است که از نظر ظاهر ارزش بیشتری نسبت به لینک‌‌‌‌های آبی ایجاد کرده‌‌‌‌‌‌‌اند اما لزوما اینطور نیست! Chalmers این نکته را فاش می‌‌‌‌‌کند که، الگوریتم Whole Page تصمیم گیرنده نهایی در این مورد است و انتخاب آن بر اساس تجربه کاربر از صفحات است.

به عنوان مثال شاید سایت شما دارای عناصر غنی باشد اما در هنگام جستوی عبارت کلیدی جایگاهی در نتایج برتر کسب نکند. مادر گذشته راجع به تحقیق کلمات کلیدی صحبت کرده ایم. اما در ادامه به دلایل مختلفی که برای این امر وجود دارد و مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین آن‌‌‌‌‌‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • صفحه مورد نظر هدف کاربر را دنبال نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • یکی دیگر از عناصر غنی کار را بهتر انجام می‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • SERP شلوغ می‌‌‌‌شود.
  • به بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بودن نتایج آسیب می‌‌‌‌‌‌‌زند.

استفاده از لینک ‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی

تبلیغات در بینگ مشابه تبلیغات در گوگل است و جایگاه صفحه شما بر اساس هزینه‌‌‌‌‌‌ای است که حاضر هستید بابت هر کلیک به بینگ پرداخت کنید.

البته لینک‌‌‌‌‌‌‌‌های تبلیغاتی تنها در زمانی ظاهر خواهند شد که الگوریتم Whole Page تشخیص به مفید بودن آن‌‌‌‌‌ها برای کاربر دهد. علت این کار، ارائه یک تجربه کاربری مفید توسط بینگ است. زیرا در صورت نمایش بیش از حد تبلیغات، ممکن است سایر صفحات با بی توجهی کاربران مواجه شده که این اتفاق بقای موتور جستجوگر را در معرض خطر قرار خواهد داد.

تبلیغات در موتور جستجوی بینگ

اندازه صفحه

برخی از صفحات نتایج SERP بسیار بلند و برخی بسیار کوتاه هستند. معمولا این اتفاق زمانی روی می دهد که عبارت جستجو شده توسط کاربر دارای ابهام باشد.

با افزایش تعداد عناصر غنی، تعداد کل نتایج کاهش می‌‌یابد. دلیل آن واضح بودن عبارت جستجو شده است.

در نقطه مقابل اگر کلیدواژه سرچ شده دارای ابهام باشد موتورهای جستجو سعی می‌کنند تا نتایج بیشتر و متنوع‌تری را برای افزایش رضایت کاربر در SERP نمایش دهند.

برنامه bing

شرکت مایکروسافت بینگ برای راحتی کاربران خود نسخه موبایل بینگ را منتشر کرد. اپلیکیشن بینگ به راحتی در موبایل های اندروید و ios نصب می شود تا کاربران بتوانند جستجوهای خود را در جستجوگر بینگ انجام دهند.

برای دانلود برنامه بینگ به این سایت مراجعه کنید

ثبت نام در مایکروسافت بینگ

برای ثبت نام در بینگ ابتدا به این لینک مراجعه کنید، و سپس با Gmail یا اکانت Microsoft خود لاگین شوید و در ادامه با همان ایمیل می توانید ثبت نام کنید. اگر در سرچ کنسول گوگل سایت خود را قبلا ثبت کرده اید باید بر روی Import کلیک کنید تا اطلاعات از گوگل به بینگ منتقل شود.

ثبت نام در بینگ

نتیجه گیری

در پایان این مقاله می‌توان نحوه رتبه‌بندی موتور جستجوگر بینگ را به این صورت خلاصه کرد:

  • جایگاه نمایش سایت ارتباط مستقیم با کیفیت محتوای صفحه دارد.
  • نمایش نتایج بر اساس رضایت کاربران از صفحه و تجربه کاربری ایده‌‌‌‌‌‌آل انجام می‌‌‌‌‌شود.
  • نمایش صفحات درنتایج بر اساس میزان ارتباط صفحه با عبارت جستجوشده توسط کاربر است.

‫۵ دیدگاه ها

      1. درسته، ولی باید دید بهتر بودن از چه جهت! بعضی کشورها بیشتر از اینکه گوگل استفاده کنن از موتور جستجوهای دیگه استفاده میکنن
        ولی اگه از نظر محبوبیت کلی بخوایم برتری رو بسنجیم، خب مسلما گوگل الان پیشرو هست

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا