طراحی وب سایت

adblock چیست و چگونه کار می کند؟

مواجهه با پیام های تبلیغاتی در وب سایت ها برای همه ی ما آزاردهنده است. در این مقاله با نرم افزاری آشنا می شوید که اجازه نمیدهد تبلیغات بیش از اندازه توجه شما را از محتوای سایت دور کند. نام این نرم افزار اد بلاکر است. اگر میخواهید بدانید اد بلاکر ads blocker چیست با ما همراه باشید.

برنامه اد بلاکر یا adblock چیست؟

خب حتما این سوال برایتان پیش آمده که اد بلاکر یعنی چی ؟ همان طور که نامش پیداست، به معنی بلاک کننده تبلیغات است. حالا کار ads blocker چیست ؟

AdBlocker یا AdsBlocker نرم افزارهایی هستند که کاربران با نصب آنها بر روی مرورگرهایشان، مانع از نمایش تبلیغات در وب سایت ها می شوند. امروزه گسترش استفاده از این نرم افزارها باعث شده هزینه هایی که صرف تبلیغات در وب سایتها می شود بی نتیجه بماند. علاوه بر این در آزمایشات صورت گرفته مشاهده می شود که حتی بخش های اصلی برخی از وب سایت ها نیز به درستی نمایش داده نمی شوند.

در ادامه از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ ی سرور ابری آلمان ) به بررسی AdBlocker ها و مواردی می پردازیم که می تواند بر روی نمایش محتوای وب سایت شما تاثیر بگذارد.

برای دانلود AdBlocker برای کروم به این سایت مراجعه کنید

adblock چیست

آمارها نشان می دهد استفاده از این قابلیت Adblock روز به روز افزایش می یابد. با پلاگین مسدود کننده تبلیغات بصورت پیشفرض بر روی مرورگر safari پس از عرضه ios9 ، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. موضوع اصلی اینجاست که  اگر شما در حال طراحی وب سایت هستید، تکنولوژی Adblock برایتان مهم است. زیرا افزایش استفاده از نرم افزارهای Adblock، بر روی وب سایت شما تاثیر خواهد گذاشت حتی اگر از تبلیغات هم استفاده نکرده باشید.

مهمترین نکاتی که در ابطه با ads blocker باید بدانید

نکته ۱ : نشان ندادن برخی نتایج در جستجوی گوگل با استفاده از اد بلاکر

بسیاری از پلاگین مسدود کننده تبلیغات نه تنها تبلیغات را نشان نمی دهند، بلکه سایت های پیشنهادی در جستجوی گوگل را نیز نمایش نمی دهد.

به عنوان نمونه در تست انجام شده، AdBlock Plus در حالت فعال قرار داده شد  و  عبارت Managed Wordpress مورد جستجو قرار گرفت. همانطور که میبینید با اینکه هیچ تصویر یا ساید بار تبلیغاتی وجود ندارد، نتایج گوگل نیز فیلتر شده است. در سمت چپ نتایج جستجوی گوگل در حالت عادی نمایش داده شده و در سمت راست زمانی که AdBlock Plus فعال باشد :

تنها کاری که می توانید در مقابله با این اتفاق بکنید این است که بدانید سئو چیست و در نتیجه با یک SEO بهینه شده و بسیار قوی به جنگ آن بروید. از تکنیک های حساس تر SEO  استفاده کنید و کاری کنید که کاربران به راحتی بتوانند در جستجوی گوگل وب سایت تان را پیدا کنند.

محتوای با کیفیت ایجاد کنید و از توضیحات متا استفاده کنید.بطوری که هر صفحه ای که ایجاد می کنید دقت کنید توضیحات متا و تگ های آن تمرکز محتوای آن صفحه را نشان دهد.

امکان اشتراک گذاری مطالب برای شبکه های اجتماعی را برای وب سایتتان فعال کنید. به اشتراک گذاشته شدن محتوای وب سایت در شبکه های اجتماعی،تاثیر به سزایی بر روی رتبه بندی شما خواهد گذاشت.

نکته ۲ : بلاک بخش های Call-to-Action

در  وب سایت KiisMetrics ، بخشی از صفحه نخست به توضیح سرویس Kiismetrics می پردازد. بر روی این بخش یک تکنیک  Call-to-Action قرار داده شده که با کلیک بر روی آن نسخه آزمایشی سرویس مربوطه آغاز می شود. همانظور که در تصویر ملاحظه می کنید، در صورتی که AdBlock فعال باشد، کل بخش call-to-action  نمایش داده نمی شود.

منظور از بلاک شدن Call-to-Action در اد بلاکر چیست

اگر در وب سایتتان بخش هایی دارید که از چنین روشی استفاده می کند، مطمئن شوید در دستگاه های مختلف با فعال بودن پلاگین مسدود کننده تبلیغات، به درستی لود می شوند.

نکته ۳ : اختلال در آمارگیری وب سایت با adblocker

بسیاری از AdBlocker ها بطور سلطه جویانه ای اجرای اسکریپت ها بر روی وب سایت را بلاک می کنند. در حالی که بسیاری از این اسکریپت ها هم می توانند برای مصارف تبلیغاتی استفاده شوند و هم برای نمایش بخش هایی بر روی وب سایت مورد استفاده قرار بگیرند، AdBlocker می تواند همچنین از اجرای کدهای مربوط به آمار (حتی اسکریپت های Google Analytic)نیز جلوگیری کند. کدهای آمارگیری می توانند در چنین حالاتی بلاک شوند که باعث می شود داده های جمع آوری شده ار بازدیدکنندگان که برای تجزیه تحلیل و تصمیم گیری های تجاری مورد استفاده قرار بگیرند را دچار انحراف می کند.

اگر وب سایتتان یک CMS است می توانید از پلاگین های ویژه ای که مخصوصا برای دور زدن adBlocker ها طراحی شده اند استفاده کنید.

نکته ۴ : کار نکردن برخی از ابزارهای اصلی وب سایت

وب سایت Fortune تعدادی از وب سایت ها را به همراه برخی از وب سایت های فروشگاهی مورد آزمایش قرار داده است. در بررسی های انجام شده، آنها مشاهده کردند در صورتی که نرم افزار Crystal Adblock فعال باشد، نمی توانند وب سایت sear.com  را بدرستی بر روی تلفن همراه لود کنند.

در تست دیگری که انجام شد، نرم افزار AdBlock Plus بر روی یک کامپیوتر Desktop نصب شد، در نتایج بدست آمده دیده شده که برخی از بخش های وب سایت نمایش داده نمی شود.  به تصاویر زیر دقت کنید، در سمت چپ وب سایت بدون AdBlock Plus لود شده و در تصویر سمت راست وب سایت مربوطه در شرایطی لود شده که AdBlock Plus فعال بوده است.

نرم افزارهای adblock

همانطور که مشاهده می کنید در صورت فعال بودن پلاگین مسدود کننده تبلیغات بخشی از سایت فروشگاهی کار نمی کند. در این حالت کاربران نمی توانند اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند، واین اتفاق بدی است. به شما پیشنهاد مقاله ما با موضوع راه اندازی فروشگاه اینترنتی را برای کسب اطلاعات در این حوزه مطالعه نمایید.

اقدامات لازم در استفاده از adblock چیست؟

وب سایت های در حال طراحی باید در صفحه نمایشگر های مختلف، رزولیشن های مختلف، دستگاه های تلفن همراه، کامپیوترهای همراه و در مرورگرهای مختلف،خصوصا مرورگرهایی که بصورت پیش فرض دارای AdBlock هستند تست شوند تا میزان تاثیر گذاری آنها بر روی تجربه کاربر دقیقا مشخص شود.

 

بیشتر بخوانید: پاک کردن سرچ گوگل

 

معرفی نرم افزار های ادبلاکر

adblock fast چیست

برنامه adblock fast یک قانون تنظیم فیلتر بهینه شده را اجرا می کند تا سرعت صفحات وب را بیشتر کند اما فضای دیسک، سیکل های CPU و حافظه کمتری را نسبت به سایر مسدود کننده های تبلیغاتی مصرف می کند. همچنین برخلاف سایر مسدود کننده های تبلیغ ، Adblock Fast اجازه “تبلیغات قابل قبول” را نمی دهد. این برنامه مناسب موبایل است.

remove ads چیست؟

Remove Ads نرم افزاری دسکتاپی برای حذف تبلیغات مسنجرها مانند ICQ, MSN Messenger, Paltalk و … است. این نرم افزار قابلیت بلوکه کردن انواع  تبلیغات را بدون نیاز به آپدیت فراهم می کند.

اکستنشن ads killer plus

افزونه ads killer plus برای جلوگیری از مشاهده تبلیغات در مرورگر کروم قابل استفاده است. این برنامه تبلیغات های ویدئویی، پاپ آپ  و … را مسدود می کند.

نرم افزار adblock plus

adblock plus نرم افزاری اندرویدی است که نمایش تبلیغات در برنامه های اندروید را مسدود می کند و باعث جلوگیری از نمایش تبلیغات در نرم افزارهای رایگان و در وب سایت ها می شود.

چگونه اد بلاکر را غیر فعال کنیم؟

اگر به سایتی اطمینان کامل دارید، می توانید برای اجازه دادن مشاهده تبلیغات و سایت های پیشنهادی گوگل و موارد مشابه، قابلیت های ادبلاکر را در آن غیر فعال نمایید.

غیرفعال کردن Ad blocker در مرورگر گوگل کروم

به منظور انجام این مورد در صفحه گوگل کروم بر روی گزینه view site information که در کنار آدرس بار قرار دارد کلیک کرده و گزینه site settings را انتخاب می‌نماییم. در صفحه باز شده گزینه ads را پیدا کرده و با انتخاب منوی پنجره ای روبروی آن گزینه allow را انتخاب می‌نماییم. سپس با بارگذاری مجدد وبسایت اعمال تغییرات مورد نظر را مشاهده میکنیم.

غیر فعال کردن Ad Blocker در مرورگر فایرفاکس

قابلیت adblock به صورت پیشفرض در firefox وجود ندارد اما قابلیت مشابه Enhanced Tracking Protection گاهی مواقع از نمایش الگوهای تبلیغاتی جلوگیری میکند و تقریبا دارای عملکردی مشابه برنامه ad blocker است. به منظور غیر فعال سازی این قابلیت ابتدا بر روی ایکون شبیه سپر در کنار آدرس بار در مرورگر firefox کلیک کرده و گزینه Enhanced Tracking Protection را غیر فعال میکنیم.

حال با بارگذاری مجدد صفحه مربوطه اعمال تنظیمات جدید را مشاهده میکنیم. همچنین در صورتی که extension ادبلاکر بر روی firefox شما نصب شده باشد از طریق مراحل زیر میتوانیم برای غیر فعال نمودن آن اقدام کنیم:

پس از باز نمودن مرورگر، بر روی گزینه tools سپس select add-ons کلیک میکنیم. از تب سمت چپ گزینه extensions را انتخاب میکنیم و پس از پیدا کردن گزینه ad block گزینه disable را انتخاب مینماییم.

غیر فعال کردن قابلیت اد بلاک در مرورگر اپرا

به منظور غیر فعال کردن adblocker به صورت زیر عمل میکنیم.

پس از باز کردن صفحه مرورگر opera روی دکمه منو (easy setup) در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و در زیر تب “privacy & security” گزینه block ads را غیر فعال می نماییم.

همچنین در صورتی که extension adblocker بر روی مرورگر شما نصب باشد میتوانید از طریق مراحل زیر آن را نیز غیر فعال نمایید:

ابتدا مرورگر را باز کرده و بر روی نماد adblock در سمت راست منوی Opera کلیک راست کنید سپس گزینه manage extensions را انتخاب کرده و adblock را در لیست extension های Opera انتخاب کنید. با کلیک بر روی غیرفعال کردن میتوانید adblock را غیرفعال نمایید.

سوالات متداول

آیا باید از اد بلاکر استفاده کرد؟

با استفاده از adblock مرورگر شما ایمن می شود و حتی در برخی مواقع از شر ویروس ها و … در امان می مانید. اما باید بدانید برخی از شرکت ها برای اینکه توسط ad blocker بلاک نشوند پول پرداخت کرده تا در لیست سفید قرار بگیرند.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا