کسب و کار

نیچ مارکتینگ یا بازایابی گوشه ای چیست؟

به کمک بازاریابی تخصصی کسب‌وکارها رونق گرفته و سود بالایی دریافت می‌کنند. یکی از روش‌های بازاریابی نیچ مارکتنیگ است که به آن بازاریابی گوشه‌ای نیز گفته می‌شود. در این روش به جای تولید انواع مختلفی از محصولات و هدف قرار دادن جامعه بسیار بزرگ، تنها به تولید و فروش محصولات خاص برای افراد خاصی در جامعه اقدام می‌شود. این روش می‌تواند مزایای زیادی را برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. در این مقاله درباره نیچ مارکتینگ چیست و جزئیات آن صحبت می‌کنیم.

نیچ مارکتینگ به چه معناست؟

نیچ مارکتینگ که به آن بازاریابی گوشه‌ای نیز گفته می‌شود، یک استراتژی بازاریابی هدفمند است که هدف آن بخش‌های کوچک، خاص و مشخصی از جمعیت است. سازمان‌هایی که این استراتژی را اتخاذ می‌کنند، به عنوان بازاریابی متمرکز شناخته می‌شوند. این سازمان‌ها بخش خاصی از بازار را شناسایی کرده و یک برنامه بازاریابی را با عادات و ترجیحات آن بخش تنظیم می‌کنند.

نیچ مارکتینگ به چه معناست
از این نوع بازاریابی می‌توان برای دستیابی به مشتریانی استفاده کرد که می‌توان آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های مختلف مانند جمعیت شناسی، سرگرمی‌ها، مشاغل یا علاقه به دلایل اجتماعی یا سیاسی مورد هدف قرار داد. کالاها و خدماتی که در زیر چتر این بازاریابی قرار دارند شامل محصولاتی هستند که برای برطرف کردن نیازهای خاصی طراحی و ساخته شده‌اند.

این موارد می‌توانند شامل رسیدگی به شرایط فیزیکی خاص (مانند درماتیت، شوره سر یا آکنه)، محصولات تناسب اندام برای خوش‌رنگ کردن قسمت‌های خاص بدن، لباس‌هایی برای تیپ‌های خاص و برنامه‌ریزی عروسی برای مشتریانی که از میزان بودجه‌شان آگاه هستند، باشند.

 

 

انتخاب بازار نیچ به چه صورت است؟

بازار نیچ بخشی از یک بازار بزرگ‌تر است که می‌تواند با نیازها، ترجیحات یا هویت منحصر به فرد خود تعریف شود که آن را از بازار به طور کلی متفاوت می‌کند. تقریباً هر بازاری را می‌توان بر اساس نیازهای مختلف تقسیم بندی کرد. برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای تعریف یک نیچ بر اساس موارد زیر صورت می‌گیرد:

  • قیمت (قیمت بسیار بالا، متوسط، دارای تخفیف)
  • از نظر جمعیت شناسی (جنسیت، سن، سطح درآمد افراد ، میزان تحصیلات)
  • سطح کیفیت محصول (ممتاز، دست ساز، قیمت مناسب)
  • از نظر روانشناسی (ارزش‌ها، علایق مختلف، نگرش‌های متفاوت)
  • شرایط جغرافیای (ساکنان یک کشور، شهر یا محله)

انتخاب بازار نیچ به چه صورت است؟

مزایای نیچ مارکتینگ کدامند؟

این نوع بازاریابی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نیازهای خاص مخاطبان خود را درک و مستقیماً با آن‌ها صحبت کنند. از آنجایی که نیچ مارکتینگ تماماً به ایجاد ارتباطات مناسب می‌پردازد، بسیاری از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی گزینه‌های هدف‌یابی خود را به‌طور خاص برای بازارهای خاص بهبود داده‌اند. مهم‌ترین مزیت‌هایی که این نوع بازاریابی برای شرکت‌ها به همراه دارد به صورت زیر هستند:

ایجاد وفاداری بیشتر به برند

تعداد افراد کمتر در میان مخاطبان خاص به معنای شانس بیشتری برای ایجاد روابط صمیمی و ارزشمند با مشتریان است. بسیاری از مشتریان خاص به خریداران دائمی برند شما تبدیل می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: crm چیست

 

با برندهای کمتری رقابت کنید

هرچه کسب‌وکار شما تخصصی‌تر باشد، رقبای کمتری داشته و افراد کمتری به دنبال انجام همان فعالیت هستند. یک نیچ راهی برای متمایز کردن خود در بازار است.

هزینه بازاریابی بهتر

با ابزارهایی برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی و گزینه‌های هدف گذاری دقیق، به سرعت با مخاطبان خود آشنا می‌شوید. به این صورت می‌توانید از بودجه خود هرچند محدود در مکان‌های کاملا مناسب استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: ریتنشن مارکتینگ

 

سرمایه گذاری کمتر

در این نوع بازاریابی تجارت شما به سرمایه کمتری نیاز دارند. زیرا کالاهای تولید شده محدود هستند و برای بازار کوچک‌تری نیز تولید می‌شوند. به عنوان مثال لازم نیست کاتالوگ محصولات خود را برای هزازان نفر در یک شهر خاص ارسال کنید، با شناخت مشتریان خاص خود تنها تعداد کمتری کاتالوگ برای آن‌ها ارسال می‌کنید.

معایب نیچ مارکتینگ

این روش در کنار تمام مزایای گفته شده دارای چندین عیب است. معمولا شرکت‌های بسیار بزرگ به دنبال پیدا کردن بازارهای موفق هستند، به همین دلیل ممکن است با یافتن این بازارها کار برای شما به عنوان یک شرکت کوچک‌تر سخت شود و رقابت دشواری به وجود بیاید.
به همین دلیل اگر شرکتی کوچک بوده و به دنبال راه‌هایی برای رشد و پیشرفت است نباید از این نوع بازاریابی استفاده کند. هرچه بازار کوچک‌تر باشد، حاشیه سود کمتری نیز حاصل می‌شود. همچنین رشد کمتری نیز حاصل می‌شود زیرا مشتریان کمتری نیز در این بازار وجود دارند.
شاید بتوان مهم‌ترین عیب این نوع بازاریابی را تمرکز بر بازارهای خاص و ویژه دانست. به این صورت تجارت شما بیش از اندازه به یک بازار وابسته می‌شود و در صورت نیاز به رشد و تغییر این کار به راحتی انجام نشده، همچنین در مقابل تغییرات بازار آسیب پذیر است.

فروشگاه ساز

نمونه‌هایی از نیچ مارکتینگ

ایده‌های بسیار متفاوتی در این زمینه وجود دارد که به رشد و درآمد بسیار بالایی رسیده‌اند. در ادامه تعدادی از نمونه‌های موفق نیچ مارکتینگ معرفی شده‌اند:

نمونه‌هایی از نیچ مارکتینگ

فعالیت در زمینه حیوانات خانگی

یکی از ایده‌هایی که در این زمینه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، فعالیت در حوزه حیوانات خانگی است. در ابتدا می‌توانید با تحقیق در منطقه‌ای خاص، بیشترین نوع حیوانات خانگی را شناسایی کنید، پس از آن برای تهیه محصولات موردنیاز آن‌ها فعالیت کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی عصبی چیست

 

فعالیت در حوزه گیمینگ

حوزه گیمینگ یکی از حوزه‌های بسیار پرطرفدار مخصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. گیمرها به دسته‌های مختلف گیمر موبایل، گیمر رایانه و یا کنسول‌ها تقسیم بندی می‌شوند. فروش بیش از اندازه محصولات در حوزه گیمینگ می‌تواند فرصت مناسبی برای نیچ مارکت‌ها باشد. فروش محصولات موردنیاز گیمرها، لوازم جانبی و .. می‌تواند به عنوان ایده‌ای برای فروش محصول باشد.

محصولات ارگانیگ

امروزه بسیاری از افراد به دنبال خرید و استفاده از محصولات ارگانیک و سالم هستند. این امر مخصوصا در کشور ما به دلیل استفاده زیاد افراد از مواد غذایی محلی بسیار زیاد است. فروش محصولاتی مانند سبزیجات محلی، خشکبار، عسل طبیعی و … می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

اقلیت‌ها

اقلیت‌ها شامل افرادی که دارای معلولیت هستند، مانند نابینایان، ناشنوایان، معلولین حرکتی و یا حتی اقلیت‌های مذهبی نیز به وسایل و خدمات مختلفی نیاز دارند. این اقلیت‌ها می‌توانند سوژه‌های بسیار مناسبی برای نیچ مارکتینگ باشند.

 

بیشتر بخوانید: تجارت الکترونیک چیست

 

چگونه از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟

این نوع بازاریابی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در یک بازار گسترده‌تر، فضای عالی را برای خود ایجاد کنند و در هزینه های sem بسیار کمک کننده هستند در مورد آنکه sem چیست در مقالات دیگر بخوانید. برخی از کسب‌و‌کارها با کشف و برآوردن نیازهای مشتری که به آن‌ها توجه نشده است، موقعیت‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. برای استفاده از این نوع بازاریابی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

چگونه از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم

تحقیق کامل

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد استفاده از این بازاریابی، انجام تحقیقات کامل و گسترده است. باید ببینید آیا کسب‌وکار شما قابلیت استفاده از این بازاریابی را دارد یا خیر. زمانی که شرکت شما تنها در زمینه محصولی خاص فعالیت می‌کند که مشتریران خاص خود را دارد، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

با استفاده از مارکتینگ اتومیشن فرآیند بازاریابی شما متحول خواهدشد. اطلاعات بیشتر در مورد آنکه مارکتینگ اتومیشن چیست را در مقالات دیگر ایران هاست بدست آورید.

 

بیشتر بخوانید: تبدیل صدا به متن

 

آشنایی با حوزه فعالیت

سازمان‌هایی که برای مشتریان خاص بازاریابی می‌کنند باید هم ویژگی‌های جایگاه خود و هم صنعت را به عنوان یک عنصر کلی درک کنند. شرکت در رویدادها و همچنین تکنیک‌های پیشرفته مدیریت رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی در این زمینه به شما کمک می‌کند.

تطبیق پذیری

برندهایی که دارای استراتژی بازاریابی خاص هستند باید بهترین روش تبلیغ را متناسب با مشتریان خود پیدا کنند. برخی از مشتریان ممکن است به بازاریابی ایمیلی بهتر پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر بیشتر با ترکیبی از بازاریابی اینستاگرام و ویدیو تعامل دارند.

جمع‌بندی

نیچ مارکتینگ از جمله روش‌های بازاریابی بسیار مفید است که می‌تواند برای برخی از کسب‌وکارهای خاص مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این روش باعث می‌شود شرکت‌ها و کسب‌وکارها با سرمایه کمتر و جامعه هدف کوچک‌تر به سود مناسبی دست یابند.

این مقاله توسط تیم ایران هاست، ارائه دهنده ی فروشگاه ساز اینترنتی و سرور مجازی تهیه شده است. با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را همراهی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا