وردپرس (wordpress)

وب سایت سفارشی یا CMS

ما باید یک وب سایت سفارشی ایجاد کنیم یا از CMS هایی نظیر وردپرس استفاده کنیم؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

این سوالی است که بارها با آن مواجه شده اید. در نظر بگیرید که وب سایت شما یک وب سایت سفارشی است و توسط یک برنامه نویس از ابتدا برای شما طراحی شده است،اما پس از مدتی کار با آن می بینید که کنترل همه چیز در دستان شما نیست. هر باری که چیز جدیدی میخواهید حتی یک چیز ساده باید به شرکت طراح وب سایت مراجعه کنید.

در مقابل وضعیتی را در نظر بگیرید که وب سایتتان را تحت CMS همچون وردپرس، سایت ساز رایگان، جوملا و غیره راه اندازی می کنید. پس از مدتی می بینید پاسخگوی نیازهای شما نیست و باز هم اشتباه بزرگی کرده اید!

در این مقاله سعی داریم راه حل هایی را ارایه کنیم تا بهترین انتخاب را  داشته باشیم.

طراحی سایت

وب سایت سفارشی یا CMS ؟

نیازهای خود را یادداشت کنید

یادداشت نیاز ها می تواند همانند یک چراغ هدایت باشد. بگذارید این مورد را با یک مثال برایتان روشن کنم :

در نظر بگیرید قصد دارید یک خانه بخرید. موارد زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. به عنوان مثال خانه شما چه اندازه ای باید داشته باشد؟ آپارتمان باشد یا یک خانه ویلایی؟ چند اتاق خواب داشته باشد؟ آشپزخانه آن چه اندازه ای باید داشته باشد؟ آیا نیاز به دفتر کار دارید؟ و غیره.

می توانید کمی بیشتر وقت بذارید و تمامی گزینه ها را بررسی کرده و آنها را بسنجید.

نیازهای کاربردی

چه کسی ؟ چه چیزی؟ چطور و چرا؟  :  اینها سوالات اساسی هستند که باید از خودتان بپرسید.

چه کسی قرار است با وب سایتتان کار کند. این افراد ممکن است کارکنان سازمان و یا مشتریان شما باشند.

چه چیزی برمیگردد به کارهایی که این اشخاص باید در سایت انجام دهند. کاربران وب سایت می تواند  کارکنانی باشند که باید  صفحات و محتوای وب سایت را به روز کنند و همچنبن مشتریانی که  باید از وب سایتتان خرید کنند.

 چگونه این کارها باید انجام شوند؟  آیا کارکنان باید محتوا را از طریق خود وب سایت آپدیت کنند و یا سیستم دیگری برای اینکار وجود دارد. آیا می توان این کارها را از طریق تلفن همراه هم انجام داد؟ آیا مشتریان در همین وب سایت باید خرید خود را انجام دهند و یا اینکه قرار است به جای دیگری منتقل شوند؟

و سوال آخر اینکه چرا کارکنان باید مرتبا محتوای وب سایت را به روز کنند و چرا مشتریان تنها باید از طریق وب سایت خرید کنند.

با بررسی و پاسخ به این سوالات می توانید نیاز های کاربردی خود تان مشخص کنید.

در وب سایت سفارشی شما باید این نیازهایتان را کامل و دقیق مشخص کنید حتی اگر خواسته معقولی نباشد.  در CMS گستره زیادی از افزونه ها و ماژول ها وجود دارد که می توانید آنها را تست کنید.

نیازهای طراحی و تجربه کاربر از کار با وب سایت

آیا کاربران به راحتی می توانند مسیرشان را در وب سایت پیدا کنند؟ راهنمای وب سایت در چه بخشی قرار دارد؟ بخش های اصلی طراحی وب سایت شما چه هستند؟  این بخش های طراحی به کاربران چه چیزی را القا می کنند؟

زمانی که نیازهای طراحی تان را لیست می کنید،نگاهی به سایتهای دیگر بیاندازید و سعی کنید از آنها الگو بگیرید. وب سایت Crayon  وب سایت بسیار مناسیبی است و می توانید با درج نیازهایتان از آن ایده بگیرید. حتی می توانید در نرم افزارهی طراحی ساده،طرح اولیه خود را بزنید، چه بهترست که  قلم و کاغذ بردارید و طرحتان را بکشید. پس از اینکه طرح اولیه تان را ایجاد کردید،نگاهی به آن بیاندازید و ببینید چه حسی به شما می دهد. ببینید به چه رنگهایی نیاز دارید؟چه فونتی می خواهید و قرار است از چه تصاویری در آن استفاده کنید.

اگر قصد طراحی وب سایت سفارشی را دارید ایجاد طراحی اولیه بسیار مهم است اما اگر قرار است از یک CMS استفاده کنید می توانید با جستجو در میان قالبهای موجود،چیزی را که مد نظر دارید پیدا کنید. [irp posts=”۳۹۹۰″ name=”در ۴ مرحله راه اندازی سایت شخصی با سایت ساز”]

انتخاب هاست

بر اساس اینکه می خواهید وب سایت سفارشی داشته باشید و یا از CMS استفاده کنید ممکن است هنگام انتخاب یک پلان هاست، با محدودیت هایی مواجه شوید. لذا پیش بینی نیاز های وب سایت و انتخاب یک پلان هاست مناسب بسیار مهم است.

امنیت

امنیت مسئله بسیار مهمی است. جدا از اینکه چه نوع وب سایتی را قرار است راه اندازی کنید،مسئله امنیت بسیار مهم است خصوصا اگر قرار است اطلاعات حساسی را در وب سایتتان قرار دهید،مانند اطلاعات مشتریان و نگهداری تراکنش های مالی.

در مورد CMS ها اطلاعات و متون بسیاری را می توانید بیابید بطوری که همگی بطور مفصل به تشریح ویژگی های امنیتی CMS ها می پردازند.  کیفیت کد نویسی بعد دیگر امنیت وب سایت است. شاید شما احساس امنیت بیشتری  با کدنویسی سفارشی کنید زیرا کدهای آن کمتر از CMS های چون وردپرس و دروپال شناخته شده هستند، اما این بدین معنی نیست که واقعا سایت های سفارشی امن تر هستند. این مطلب تنها بدین معنی است که افراد کمتری سعی کرده اند که به آن وب سایت نفوذ کنند ولی در مقابل چشمان زیادی بر روی CMS  ها متمرکزاست، لذا افراد بیشتری در حال تلاش برای نفوذ به آنها هستند اما در مقابل این را هم در نظر داشته باشید که افراد بیشتری نیز پیوسته بر روی افزایش امنیت CMS ها کار می کنند.

اگر درباره دروپال می خواهید اطلاعاتی بیشتری کسب کنید، به مقاله Drupal چیست مراجعه نمایید.

2

آموزش و ایجا د راهنما

معمولا ما رغبت چندانی برای خواندن راهنما نداریم. ما می خواهیم مستقیما سراغ کار برویم و هر جا که به مشکل برخوردیم به منابع آموزشی مراجعه کنیم. اما عیب یابی مسئله بسیار مهمی است. این همان دلیلی است که  چرا به راهنما نیاز داریم. زمانی را در نظر بگیرید که روند کار  آن طور که باید انجام نمی شود و باعث ایجاد نوعی حس نا امیدی می شود. پس چه کاری باید انجام داد که باعث افزایش این حس در کاربران شما نشود.

اگر وب سایت سفارشی را انتخاب کرده باشید باید برای تمام بخش ها متون راهنما ایجاد کنید. این کار زمان زیادی نیاز دارد و نمی توان به سرعت آن را انجام داد ضمن اینکه با هر بار تغییر محیط کاربری و به روز رسانی وب سایت نیاز است که متون راهنما را مجددا اصلاح کنید.  آیا زمان انجام این کار را دارید؟

در مقابل برای  CMS متون آموزشی بسیاری موجود است که می توانید از آنها استفاده کنید. حتی افرادی هستند که متون آموزشی با جزییات بسیار خوبی را ارایه کرده اند و می توانید این آموزشها را در خیلی از وب سایت ها ببینید.

پشتیبانی و نگهداری از وب سایت

پس از راه اندزی وب سایت چه اتفاقاتی ممکن است برای آن بیفتد؟ در ظول زمان به چه آپدیت ها و چه نوع بهینه سازی هایی نیاز است؟ چه کسی مسئول این کارهاست؟ اگر مشکلی برای وب سایت بوجود آید چه اقدامی باید بکنید؟

اگر در حال کار با یک وب سایت سفارشی باشید میزان شانس اینکه مشکلتان سریعا رفع شود بستگی به دانش و توانایی های کسی دارد که وب سایتتان را طراحی کرده است. اگر این شخص در دسترس نباشد چطور؟ معمولا پس از چند سال به دلایل مختلف ارتباط با طراح وب سایت قطع می شود. آیا شخص دیگری وجود دارد که بتواند این مشکل را حل کند؟ چه مدت زمانی نیاز دارد تا  ساختار وب سایت شما را بشناسد و مشکلش را حل کند؟

در CMS ها ، ساختار  وب سایت ها مشابه هم هستند زیرا هسته عملیاتی آنها همگی مشابه  است و این ویژگی باعث می شود به راحتی بتوانید افراد متخصص هر نوع CMS ی را پیدا کرده و در کمترین زمان ممکن مشکلتان را برطرف کنید.

مهارت های مورد نیاز

ساخت وب سفارشی؟ شما نیاز به طراحی،کدنویسی،تست و مدیریت پروژه دارید. اگر خودتان  این مهارت ها را نداید باید به سراغ اشخاص دیگری بروید. همانطور که در  بالا گفته شد نگهداری و پشتیبانی یک ضرورت است و شما باید تا زمانی که از وب سایت نگهداری می کنید باید مهارت های گفته شده را داشته باشید و یا از شخص دیگری استفاده کنید.

استفاده از  CMS ؟ ممکن است به برخی از مهارت های گفته شده نیاز داشته باشید و یا شاید هم نداشته باشید! زیرا منابع بسیاری در خصوص طراحی ،ساخت،نگهداری و پشتیبانی وجود دارد و شما انعطاف پذیری بیشتری دارید. برای مثال ممکن است وب سایتان را با یک قالب راه اندازی کنید و پس از مدتی آن را با یک قالب دیگر جایگزین کنید.

آیا طراحی یک وب سایت سفارشی ارزش هزینه کردن را دارد؟

بسته به اینکه چه نیازهایی دارید، در راه اندازی یک وب سایت سفارشی هزینه و زمان بسیار زیادی نسبت CMS ها صرف می شود. شاید فکر کنید شما در حال ایجاد یک وب سایت هستید اما در حقیقت شما دارید یک نرم افزار را از پایه طراحی می کنید. در نظر داشته باشید که CMS ها اکثرا رایگان هستند.

باید از خودتان بپرسید که آیا ارزش صرف این هزینه را دارد؟

اما اگر CMS ها نتوانند نیازهای شما را برآورده کنند و یا وب سایت شما به گونه ای باشد که باید یک نرم افزار نحت وب در آن راه اندازی کنید موضوع فرق می کند.

استفاده از سایت ساز

در کنار سیستم های مدیریت محتوای عمومی همانند وردپرس و جوملا، سیستم های مدیریت محتوای دیگری نیز وجود دارند که توسط شرکت های میزبانی و طراحی وب سایت ارایه می شوند. این فروشگاه ساز حرفه ای در واقع تمام قابلیت های سیستم های مدیریت محتوای متن باز عمومی را دارا می باشد اما مزایای بیشتر همچون پشتیبانی فنی شرکت ارایه دهنده خدمات را به همراه دارند.

زمانی را صرف کنید و تمامی موارد گفته شده را مورد بررسی قرار دهید،با این کار در موقعیتی قرار میگیرید که هم اطلاعات بیشتری دارید و می توانید تصمیم منطقی تری بگیرید.

به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه انتخاب سیستم مدیریت محتوا مطالعه نمایید.

سوالات متداول

این سوالی است که بارها با آن مواجه شده اید. برای دریافت پاسخ این سوال این مقاله را مطالعه کنید.
شما نیاز به طراحی،کدنویسی،تست و مدیریت پروژه دارید. اگر خودتان این مهارت ها را نداید باید به سراغ اشخاص دیگری بروید. همانطور که در بالا گفته شد نگهداری و پشتیبانی یک ضرورت است و شما باید تا زمانی که از وب سایت نگهداری می کنید باید مهارت های گفته شده را داشته باشید و یا از شخص دیگری استفاده کنید.
بسته به اینکه چه نیازهایی دارید، در راه اندازی یک وب سایت سفارشی هزینه و زمان بسیار زیادی نسبت CMS ها صرف می شود. شاید فکر کنید شما در حال ایجاد یک وب سایت هستید اما در حقیقت شما دارید یک نرم افزار را از پایه طراحی می کنید. در نظر داشته باشید که CMS ها اکثرا رایگان هستند. باید از خودتان بپرسید که آیا ارزش صرف این هزینه را دارد؟ اما اگر CMS ها نتوانند نیازهای شما را برآورده کنند و یا وب سایت شما به گونه ای باشد که باید یک نرم افزار نحت وب در آن راه اندازی کنید موضوع فرق می کند.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا