رایانش ابری

نکاتی در مورد تست سرویس های ابری

پردازش ابری در حال حاضر وارد مرحله واقعیت در زیر ساخت های سازمان های مدرن شده است و بسیاری از سازمان ها به مزایای ارایه سرویس های از راه دور نسبت به سرویس های داخل محل پی برده اند. لذا این سرویس ها نیز همانند سرویس های دیگر پس از راه اندازی نیازی به گذراندن آزمون هایی جهت اطمینان از کارایی درستشان دارند.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

cloud_server

نکاتی در مورد تست سرویس های ابری

تست و مدیریت سرویس های ابری چه تفاوتی با سرویس های IT  سنتی دارد؟ ارایه کنندگان سرویس های ابری با چه چالش های خاصی مواجه هستند؟

چالش های تست :

چالش اول : دسترس پذیری

اولین و اصلی ترین چالش ارایه کنندگان سرویس های ابری بررسی میزان در دسترس بودن سرویس است. وقتی  کاربران به جای راه اندازی سرویس های محلی خود به دنبال گرفتن سرویس های ابری هستند  ، مسلما باید به آنها این اطمینان داده شود که هر زمان و هر جایی  که باشند بدون داشتن هیچگونه تاخیری می توانند به سرویس و داده های خود دسترسی داشته باشند. سرویس های ابری با وجود اینکه از راه دور هستند  باید به گونه ای ارایه شوند که کاربر احساس کند  سرویس محلی است.

چالش دوم :اعتماد به سرویس

  آیا   شما کنترلی بر روی زیرساخت های ارتباطاتی بین کاربران و سرور ها دارد؟  شما چه امکانات مدیریتی دارید که زیر ساخت های ارتباطی را تست و نظارت کنید و از کیفیت سرویس خود مطمئن شوید؟

چالش سوم : بررسی میزان  عملکرد و راندمان سرویس

در این چالش شما باید به بررسی تمامی جوانب از جمله صرفه جویی در هزینه،فضا، مصرف برق؛توسعه پذیری،برخورداری از سرورهای قدرتمند و به روز و دارای بودن ارتباطات پرسرعت بپردازید.

از نقطه نظر تست ، لایه هایی هستند که یک سرویس دهنده ابری باید بتواند آنها را مدیریت کنید :

  • تست ارتباطات داده (WAN) موجود بین سرویس ابری و کاربران، این موردی بسیار مهم و اساسی در اطمینان کاربران به سرویس و در دسترس بودن آن است
  • تست زیرساخت دیتاسنتر : سرورها و ارتباطات شبکه بین سرورها ، در دسترس بودن سرویس و میزان Uptime آنها،و همچنین استفاده بهینه از منابع برای اطمینان از بهره وری سرویس. اگر درباره دیتاسنتر نمیدانید، به مقاله data center چیست مراجعه نمایید
  • ساختار مانیتورنگ در دیتاسنتر
  • اپلیکیشن ها و تجهیزات مجزا جهت مانیتورینگ هر یک از سرور ها بصورت جداگانه که به بررسی در دسترس بودن سرویس های سرور و راندمان کاری سرور مربوطه می پردازد

تست ارتباطات

تست مسیر ارتباطی بین سرویس  و کاربر نهایی،اولین جنبه ای هست که ارایه کنندگان سرویس های ابری باید آن را بررسی کنند. در پایه ترین سطح، این امر  شامل تست ارتباطات و همچنین  شامل تست های متناسب با سرویس های ابری، همانند محاسبه میزان تاخیر نیز باشد.

سیستم های مالی مختلفی وجود دارند که برای تست میزان تاخیر در یک محیط WAN می توان از آنها استفاده کرد. این تست ها معمولا توسط موسسات مالی برای تشخیص میزان زمانی که طول می کشد تا یک تراکنش مالی با بورس سهام انجام شود استفاده می شوند. لذا سرویس دهندگان کلاد می توانند از این ابزارها برای بررسی میزان نرخ تاخیر ارتباطات خود استفاده کنند.

معمولا ارایه کنندگان سرویس های ابری خود مالک ارتباطات WANو زیر ساخت های اینترنتی نیستند . با این حال با وجود مانیتورینگ شبکه و تجهیزات تحلیلی در دیتاسنتر و بخش های مدیریت سرویس ، سرویس دهنده ابری باید میزان عملکرد WAN را برای دست یابی به بهترین سطح ارایه خدمات ، محاسبه کند.

مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ شبکه و تحلیل عملکرد زیر ساخت دیتاسنتر بسیار حیاتی است یه اندازه ای که ارایه کنندگان سرویس های ابری باید بیشترین تمرکز خود را بر روی استراتژی های ایجاد اطمینان به سرویس بگذارند نه صرفا بر روی رفع مشکلات.

Downtime برای سرویس های ابری اتفاق بسیار بدی است. اگر نتوانید به کاربر نشان دهید که توانایی همیشه در دسترس نگه داشتن سرویس وی را دارید، قطعا کاربران خود را از دست خواهید داد، در اینصورت است که کاربر ترجیح می دهد سرویس های Local خود را راه اندازی کند.

یک استراتژی برای افزایش اطمینان کاربران ، ثابت نگه داشتن عملکرد شبکه و وجود مانیتورینگ  است تا قبل از بحرانی شدن مشکلات، از آن خبر دار شوید.

تست ماشین های مجازی

مجازی سازی بخش مهم زیرساخت بسیاری از ارایه کنندگان سرویس ابری است. ادغام کردن سرویس های ابری چندگانه در یک یا چند سرور فیزیکی هم باعث افزایش بهره وری شده و هم باعث کاهش هزینه های نگهداری،مصرف انرژی و فضای نگهداری می شود.

یکی از نتایج یکپارچه سازی سرور ها، نیاز آنها به داشتن ارتباطات سریعتر است. در اینصورت نیاز به زیرساخت ارتباطی بهتری است تا متناسب با این حجم از پهنای باند باشد. بر همین اساس ساختار مانیتورینگ شبکه باید بدون از دست رفتن دیتا با این نرخ بالای داده به کار خود ادامه دهد.

در داخل خود ماشین های مجازی، برای کمک به عملکرد مانیتورنیگ روش های ادغامی نیز وجود دارد. همانطور که برای ساختارهای  فیزیکی  تجهیزات مانیتورینگ وجود دارد، نسخه های مجازی این اپلیکیشن ها نیز برای نظارت بر ارتباطات و سرویس های مجازی وجود دارد.

همچنین اپلیکیشن های تست مجازی  به ارایه کنندگان سرویس های ابری  کمک می کنند با تعریف پورت های مجازی ،بتوانند برای تست لودینگ در یک محیط ابری از آنها استفاده کنند. این مطلب زمانی مفید است که بخواهید میزان دسترس پذیری یک سرویس را جهت ارایه به حجم زیادی از کاربران تست کنید، در این حالت دیگر نیازی به راه اندازی یک شبکه تست بزرگ نیست.

زمانی که مجازی سازی باعث بهبود کارایی سرویس شد، مانیتورینگ شبکه و ساختار ابزارهای تحلیل هنوز در  سرور های واحد  راه اندازی و کنترل می شوند. در بسیاری از موارد این امر بدین دلیل است که مانیتورینگ شبکه و ابزاری تحلیل برای پردازش های خود نیاز به مصرف منابع دارند.

حالتهایی وجود دارد که می توان این ابزارها و اپلیکیشن ها را با هم در یک سرور ادغام کرد. اگر اپلیکیشن ها همگی سیستم عامل های مشابهی دارند، با استفاده از کارت های شبکه هوشمند می توان مطمئن شد که داده های جمع آوری شده بین اپلیکیشن ها به درستی به اشتراک گذاشته می شود. در این حالت تمامی داده ها در زمانی مشابه جمع آوری می شوند و برای اهداف متفاوت در اختیار اپلیکیشن های مختلف قرار می گیرند.

موقعیت هایی وجود دارد که اپلیکیشن ها بر اساس سیستم عامل های متفاوتی هستند. با این حال باز هم می توانید ماشین های مجازی مختلفی بر روی یک سرور فیزیکی ایجاد کنید.

با ادغام ابزارهای تحلیل و مانیتورینگ شبکه، ارایه کنندگان سرویس های ابری می توانند بیش از این کارایی سرویس هایشان را بهبود دهند. تست سرویس های ابری ، استفاده از زیرساخت های با راندمان بالا و مانیتورینگ لحظه ای شبکه خصوصا تست دسترسی و بازدهی سرویس همان چیزی است که  شما را از سرویس دهندگان  آماتور جدا می سازد.

تست امنیت اپلیکیشن های سرویس ابری

شاید بتوان تست اپلیکیشن ها در سرویس های ابری را همانند اپلیکیشن های تحت وب در نظر گرفت اما در نظر داشته باشید اپلیکیشن های تحت وب در  ساختار های سنتی  راه اندازی شده اند، ضمن اینکه اپلیکیشن های وب دارای حد و مرزهایی هستند که در سرویس ابری چنین مرزهایی وجود ندارد.

برای تست موثر امنیت اپلیکیشن های ابری ،  تست های امنیتی از داخل و خارج را باید در سمت دیگر زیرساخت  سرویس ابری و در خود اپلیکیشن  ایجاد کنید تا مطمئن شوید که داده های کاربران و داده هایی که توسط اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند امن هستند.

تست از داخل و از خارج

این تست بدین معنی است که تمامی زیر ساخت سرویس ابری به عنوان یک سیستم مورد آزمایش قرار بگیرد. سیستم های ابری می توانند بصورت مجزا و یا سیستم های چندگانه باشند.  مهمترین نکته ای که باید مد نظر قرار بگیرد شناخت ساختار سرویس ابری و روشی است که اپلیکیشن ها در داخل سیستم فعالیت می کنند. فرد تست کننده باید آشنایی کاملی با اتصلات داده ها  و جزییات انتقال داده ها داشته باشد.

تست کل  سیستم ابری

تست کل سیستم در سرویس ابری یعنی تست تمامی اپلیکیشن های سرویس های Private , Public , hybrid ابری.

بسیاری از اپلیکیشن ها  طراحی شده اند تا داده ها را بین اپلیکیشن های دیگر share  کنند.  تمرکز اصلی این تست این است که مشخص کند که آیا می توان خارج از روال های معمول به داده ها دسترسی پیدا کرد. باید مشخص کنید که آیا می توانید با دستکاری تنظیمات سیستم  بدون احراز هویت به داده ها دسترسی پیدا کنید و یا به صف بسته های داده در ترافیک  داده ها ی سرور دسترسی پیدا کنید.  باید بررسی شود که آیا هکرها می توانند به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشند.

برای یک سازمان بسیار مهم است که هیچ دسترسی غیر مجازی به داده های آنها صورت نگیرد.در نهایت به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات در حوزه مدل های سرویس رایانش ابری  مطالعه نمایید.

سوالات متداول

چالش اول : دسترس پذیری - چالش دوم :اعتماد به سرویس - چالش سوم : بررسی میزان عملکرد و راندمان سرویس - چالش چهارم: تست ماشین های مجازی
بسیاری از اپلیکیشن ها طراحی شده اند تا داده ها را بین اپلیکیشن های دیگر share کنند. تمرکز اصلی این تست این است که مشخص کند که آیا می توان خارج از روال های معمول به داده ها دسترسی پیدا کرد. باید مشخص کنید که آیا می توانید با دستکاری تنظیمات سیستم بدون احراز هویت به داده ها دسترسی پیدا کنید و یا به صف بسته های داده در ترافیک داده ها ی سرور دسترسی پیدا کنید. باید بررسی شود که آیا هکرها می توانند به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشند.
اولین و اصلی ترین چالش ارایه کنندگان سرویس های ابری بررسی میزان در دسترس بودن سرویس است. وقتی کاربران به جای راه اندازی سرویس های محلی خود به دنبال گرفتن سرویس های ابری هستند ، مسلما باید به آنها این اطمینان داده شود که هر زمان و هر جایی که باشند بدون داشتن هیچگونه تاخیری می توانند به سرویس و داده های خود دسترسی داشته باشند. سرویس های ابری با وجود اینکه از راه دور هستند باید به گونه ای ارایه شوند که کاربر احساس کند سرویس محلی است.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا