رایانش ابری

بررسی Disaster Recovery در سرویس های ابری

Disaster Recovery Plan یا DRP برنامه ای است که بر اساس آن یک کسب و کار آنلاین  در مواقع بحرانی و بروز حادثه که موجب از بین رفتن داده ها و از کار افتادن سرویس شده است بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. ضمن اینکه باید بتوانید در کمترین زمان ممکن عملیات بازگردانی داده های از دست رفته را به پایان برسانید.

Disaster

[irp posts=”۱۴۷۳۰″ name=”Disaster recovery چیست + ۵ راهکار برای استفاده از آن در وردپرس”]

بررسی Disaster Recovery در سرویس های ابری

سرویس های ابری امکانات Disaster recovery  را افزایش داده اند و همزمان باعث صرفه جویی در هزینه ها و زمان شدند. سرویس های ابری قابلیت هایی را در DR در اختیار شما قرار می دهند که تنها سازمان های بزرگ به آن دسترسی دارند ضمن اینکه این سازمان ها نیاز به متخصصین کارآموزده داشته و  باید مرتبا ساختار تجهیزات خود را بررسی  کنند. در حالی که سرویس های ابری این امکانات را به راحتی در اختیار شما قرار می دهند.

در دیتاسنترهای مدرن سرویس هایی با عنوان Full Disaster Recovery ارایه می شود که بر اساس آن نه تنها داده ها بلکه در صورت نیاز تمامی تنظیمات و پیکربندی های انجام شده را بتوان برای راه اندازی یک سرور بازگرداند.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، سرویس های ابری توانسته اند  خط هزینه و زمان را به سمت چپ نمودار منتقل کنند و نتیجتا به میزان قابل توجهی در هزینه و زمان صرفه جویی کنند. بر این اساس همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید (خط قرمز) فرایند Disaster recovery با سرویس های ابری بسیار مقرون به صرفه تر و سریعتر است.

Fig1_DisasterRecovery

امروزه سازمان ها به دنبال انعطاف پذیری و کنترل راحتر هستند و سرویس های ابری این را ثابت کرده اند.

در گذشته شرکت ها داده های خود را بر روی دیسک ها و نوارهای مغناطیسی ذخیره می کردند که قابل اطمینان نبودند و باید در جای امنی نگهداری می شدند، ضمن اینکه مراحل بازگرداندن داده ها نیز مراحل پیچیده و زمان بری بود.

امروزه با وجود سرویس های ابری دلیلی برای استفاده از روش های سنتی  وجود ندارد.از مزیت سرویس های ابری این است که داده های شما را در مکانی دورتر از مکان فعلی شما نگهداری می کنند.  شما در سرویس های ابری این امکان را دارید که انتخاب کنید داده هایتان در کجا ذخیره شوند،چه تعداد و در چه زمانهایی از بخش خاصی از آنها پشتیبان تهیه شود.

ممکن است روش های زیادی را برای نگهداری از پشتیبان داده های خود انتخاب کنید. ممکن است اطلاعات خود را بر روی هاردهای خارجی و دستگاه های ذخیره ساز قرار دهید، ویا ممکن است با راه اندازی سرور Backup در ساختمان کناری سازمان بخواهبد داده های پشتیبان را از مکان فعلی خود کمی دور نگه دارید. در موارد مهم تر سازمان ها ترجیح می دهند برای اجتناب از حوادث طبیعی و اتقافات پیش بینی نشده داده های پشتیبان را در مکانی جغرافیایی بسیار دورتر از مکان فعلی نگهداری کنند. مسلما راه اندازی یک سرور پشتیبان، نگهداری و مدیریت آن نیازمند هزینه های زیادی است. ضمن اینکه شما باید منابعی را در ابتدا بصورت کامل خریداری کنید و بودجه خود را صرف تجهیزاتی کنید که ممکن است بعد ها مورد استفاده قرار گیرند.

در ذیل به برخی از مزایای استفاده از سرویس های ابری در موارد DR اشاره می شود :

۱. قابلیت پشتیبان گیری در مکان های جغرافیایی مختلف :
ممکن است سروری که از اطلاعات شما در آن پشتیبان تهیه می شود در منطقه نزدیک شما باشد و یا آنسوی جهان.

۲. هزینه پایین تر:

بسیاری از شرکت ها ، به خاطر هزینه پایین این سرویس و صرفه اقتصادی آن ، بدون نیاز به راه اندازی سرور های پشتیبان و مدیریت آنها به سراغ سرویس های ابری می روند. هر زمان که نیاز به منابع بیشتری برای ذخیره داده های جدید باشد، خصوصا در شرایط خاص سرویس های ابری آن را در اختیار شما قرار میدهند، وتنها همان مدت زمانی که از این منابع استفاده کردید از شما هزینه در یافت می کنند.

۳. سرعت در بازگردانی اطلاعات :

در سرویس های ابری به خاطر نوع ساختار آن فرایند بازگردانی اطلاعات بسیار سریعتر صورت می گیرد.به دلیل وجود امکانات و ابزارهای گوناگون فرایند بازگردانی اطلاعات ساده تر است و بیستر مراحل بصورت خودکار انجام می شود.

۴. امنیت بیشتر:

به علت وجود ساختار های امنیتی، فرایند بازگردانی اطلاعات در سرویس های ابری از امنیت بالاتری برخوردار است.

سیستم چند لایه :

در سرویس های ابری می توان با تعریف یک سیستم چند لایه ، منابع را مدیریت کرده و هزینه ها را پیش بینی کرد. برای مثال شرکتی که یک سایت فروشگاهی دارد شاید بخواهد از درخواست ها و اطلاعات خرید هر ۱۰ دقیقه پشتیبان تهیه کند اما تمایل دارد  از بخش های دیگر در هر دو ساعت بک آپ تهیه شود. این سناریو ها به راحتی در سرویس های ابری قابل پیاده سازی بوده و هزینه های آنها نیز قابل پیش بینی است.

بر این اساس داده هایی که با عنوان اولویت پایین تر در نظر گرفته می شوند منابع کمتری در اختیار آنها قرار می گیرد، در حالی که داده های مهم تر به گونه ای پیکر بندی می شوند که در زمان نیاز هر مقدار که منابع نیاز داشته باشند مصرف کنند.

در پروسه DR موارد مهمی وجود دارد که از دید سرویس دهنده باید بررسی شوند :

  1. باید مطمئن شوید که داده ها بصورت امن تنها در اختیار کاربران احراز هویت شده قرار می گیرد.
  2. آیا پهنای باند و منابع شبکه مورد نیاز برای فرایند Recovery تامین شده است
  3. جزییات فرایند بازیابی داده ها دقیقا به چه شکل است

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا