عمومیکسب و کار

تولید محتوا چیست؟ آموزش استراتژی محتوا به زبان ساده

از گذشته تاکنون روش‌های مختلفی برای جذب مشتری و تعامل بیشتر در کاربران وجود داشته که فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از آن‌ها استفاده کرده‌اند. تولید محتوا روشی است که در آن با ارائه اطلاعاتی مفید، کاربردی، سرگرم کننده، آموزشی و … به تعامل بیشتر با کاربر پرداخته می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها در پلتفرم‌های مختلف از تولید محتوا استفاده می‌کنند. حال باید ببینیم تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد.

تولید محتوا چیست؟

شاید نتوان تعرفی و توضیح ساده‌ای برای تولید محتوا پیدا کرد، زیرا ممکن است از نظر افراد مختلف تعریف‌های متفاوتی برای آن وجود داشته باشد. محتوا تمام ان چیزی است که در فضای اینترنت با آن سروکار داریم. مطالبی که در وب سایت‌ها نوشته شدهف ویدیوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، پادکست‌هایی که گوش می‌دهید، کتاب‌های دیجیتال و همین مقاله‌ای که توسط گروه ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی پرسرعت ترین هاست سی پنل ایران ) تهیه شده و اکنون مشغول خواندن آن هستید، محتوا هستند.

تولید محتوا به فرآیندی گفته می‌شود که یک فرد با عنوان کارشناس محتوا تولید کرده و در بستر مناسبی ارائه می‌دهد. هر فرد کارشناس محتوا ممکن است در زمینه خاصی از تولید محتوا تخصص داشته و برخی از افراد نیز در زمینه‌های کاری متفاوتی محتوا تولید می‌کنند.

تولید محتوای دیجیتال

در واقع هر چیزی که در بستر اینترنت و از طریق کانال‌های دیجیتال منتشر می‌شود، محتوای دیجیتال نامیده می‌شود. به کمک تولید محتوا، اطلاعات مفید یا بعضاً سرگرم کننده‌ای را به افراد منتقل می‌کنیم. تولید محتوا در واقع جذاب کردن این اطلاعات است، به گونه‌ای که برای فرد خواننده جذاب باشد.

تولید محتوای سایت چیست؟

یکی از اساسی‌‎ترین بخش‌های وب سایت محتوای آن است. یک محتوای جذاب و کاربرپسند موجب ماندگاری بیشتر کاربر در یک وب سایت خواهد شد. که این خود باعث افزایش رتبه وب سایت در موتورهای جست‌و‌‌جو می شود. و با بازاریابی محتوا می توانید این ترافیک را به خریدار تبدیل کنید اگر نمی دانید بازاریابی محتوا چیست در مقالات دیگر ما در این باره بخوانید.

محتوای وب سایت می تواند به صورت نوشتاری، تصویری و صوتی و … باشد. با استفاده از محتوای سایت به نیازهای کاربر پاسخ داده و فرایند جذب مخاطب شروع می شود. پاسخ به نیازهای یک کاربر موجب ترغیب آن به بازدید از بخش‌های دیگر سایت نیز خواهد شد. حال تصور کنید که شما یک وب سایت فروشگاهی دارید و این توقف بازدیدکنندگان علاوه بر اینکه به رشد سئوی سایت شما منجر می‌شود، مشوق خرید و استفاده آنها از خدمات شما نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چگونه مشتری جذب کنیم

چرا تولید محتوا مهم است؟

حال که متوجه شدیم تولید محتوا چیست، باید ببینیم چه اهمیت و مزایایی برای کسب و کارها دارد. این فعالیت از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فعالیت‌هایی است که برای کسب‌وکارها و فعالیت‌های اینترنتی انجام می‌شود. از تولید محتوا برای اهداف مختلفی مانند سئو، بازاریابی محتوایی ، تبلیغات و … استفاده می‌شود. محتوا برای تمام افراد به عنوان بخش مهمی از روزمره تلقی می‌شود. شما به کمک گوشی همراه خود در طول روز انواع مختلفی از اطلاعات را به دست می‌آورید. برای یافتن پاسخ سوالات خود در وب سایت‌ها جستجو می‌کنید، ویدئوهایی سرگرم کننده و آموزشی مشاهده می‌کنید و بسیاری از فعالیت‌هایی که با محتواهای موجود ارتباط دارند.

شما می‌توانید با استفاده از محتوا، افراد را به سمت کسب و کار خود جذب کنید. فعالیت خود را برای آن‌ها معرفی و با محتواهای جذاب آن‌ها را به دنبال کننده جدی تبدیل کنید. با تولید محتوا در آن‌ها احساس نیاز پدید آورده تا از محصولات شما استفاده کنند. تمام فعالیت‌های مرتبط با تولید محتوا در نهایت به افزایش میزان مخاطب، میزان فروش و درآمد شما می‌انجامند.

فرقی ندارد هدف شما از جذب مخاطب چیست، در هر صورت بهترین راه برای این کار تولید محتوای هدفمند و البته ارزشمند است. با این کار به راحتی آن‌ها را به سمت خود بکشانید. مهم‌ترین کسب وکارهای دنیا از این روش برای افزایش تعداد مخاطبان خود استفاده می‌کنند.

انواع محتوا کدامند؟

محتواها انواع مختلفی دارند و معمولاً افراد به محتواهای مختلفی علاقه داشته و آن‌ها را دنبال می‌کنند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع محتوا کدامند؟

۱) پست‌های وبلاگ یا مقالات

معمول‌ترین و پر استفاده‌ترین شکل محتوا در وب، پست‌های وبلاگ و مقاله‌هایی است که در وب سایت‌ها منتشر می‌شود. این نوع محتوا اطلاعات زیادی را به مخاطبان ارائه می‌دهد. محتوای مکتوب می‌تواند ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت شما هدایت کند و در عین حال مصرف کنندگان را در مورد محصولات، برند و تخصص شما در این زمینه آگاه کند.

وبلاگ فرصت‌های طلایی برای بهینه سازی کلمات کلیدی و به دست آوردن لینک‌های ورودی هستند که به طور چشمگیری به سئو و رشد ترافیک کمک می‌کند. این نوع محتوای آنلاین به نویسندگان این امکان را می‌دهد که از چندین کلمه کلیدی اصلی و فرعی برای بهبود سئو سایت استفاده کنند.

۲) کتاب‌های الکترونیکی و گزارش‌ها

کتاب‌های الکترونیکی و گزارش‌ها به برندها این امکان را می‌دهند تا موضوعات خود را تعمیم داده و جزئیات بیشتری را به مخاطب ارائه دهند. به طور معمول، این نوع محتوا حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه طول دارد و به صورت PDF قابل دانلود است.

ثابت شده است که محتوای طولانی برای کسب و کارهای مختلف بسیار ارزشمند است. در نهایت، هدف این نوع محتوا ارتقای سطح تخصصی و دانش مرتبط با کسب و کار است. کتاب‌های الکترونیکی به بهبود رتبه سئو شما کمک می‌کنند. علاوه بر آن گزارش‌ها معمولاً برای افراد جذاب بوده و مورد توجه آن‌ها قرار می‌گیرند.

۳) پادکست

امروزه پادکست‌ها طرفداران بسیار زیادی داشته و بیش از ۲۹ میلیون پادست تولید شده است. این شکل از تولید محتوا تقریباً جدید محسوب شده و به عنوان ایده‌ای هوشمندانه برای کسب و کارها به کار می‌رود. اگر با مفهوم این نوع محتوا آشنا نیستید در مقاله پادکست چیست بیشتر در این باره توضیح داده ایم. مزیت پادکست این است که فرد می‌تواند در شرایط و موقعیت‌های مختلف مانند زمان‌های حضور در باشگاه، هنگام رانندگی و … از آن‌ها استفاده کنند. پادکست می‌تواند موضعات مختلف سرگرم کننده یا اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما باشد. در این زمینه نیز راه‌حل‌ها و پلتفرم‌های نرم‌افزاری زیادی برای تبلیغ پادکست شما وجود دارد.

بیشتر بخوانید: موشن گرافیک چیست

۴) خبرنامه ایمیلی و کمپین‌ها

اگر کسب‌وکار شما به‌طور مداوم محصولات، به‌روزرسانی‌ها یا اطلاعات جدیدی برای به اشتراک گذاشتن دارد، یک خبرنامه ایمیلی بهترین نوع ارائه محتوای دیجیتال است. معمولاً ایمیل‌ها ساده، مختصر و به طور کلی کوتاه هستند. نکته کلیدی در این زمینه این است که برای ایمیل‌های خود عنوان‌های معنی دار در نظر بگیرید تا در پوشه هرزنامه یا سطل زباله قرار نگیرند.

۵) محتوای ویدیویی

مزایای محتوای ویدیویی مانند سهولت در استفاده و در دسترس بودن آن، باعث شده تا جایگاه مناسبی در میان محتواهای مختلف داشته باشد. به این صورت ممکن است در سال‌های آینده تمام محتواهای موجود به صورت ویدیویی باشند. ویدیوی زنده نیز یکی دیگر از انواع محبوب محتوای دیجیتال است که بسیاری از برندها از آن برای ایجاد تعامل با مخاطبان خود در زمان واقعی استفاده می‌کنند. امروز در دنیای محتوای ویدئویی از تکنیک های بازاریابی مختلفی استفاده می کنند که به آن ویدئو مارکتینگ می گویند.

۶) اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها از جذاب‌ترین محتواهای تولید شده هستند. این نوع محتوا به راحتی قابل اشتراک گذاری و مصرف است. در این نوع محتوا، اطلاعات و آمارهای جالب و مفیدی در قالب نمایش‌های بصری ایجاد می‌شود تا خواندن آن برای افراد راحت‌تر شود. اگر در متن تولید شده از اینفوگرافیک استفاده کنیدف سی درصد احتمال مطالعه آن نسبت به محتوای بدون اینفوگرافیک افزایش می‌یابد. این نوع محتوا نسبتاً سریع تولید شده و عملکرد بسیار قدرتمندی دارد. اگر حجم زیادی از محتوای شما بر اساس واقعیت‌ها و آمار و ارقام است، تبدیل این مقالات به محتوای بصری راهی ساده اما بسیار موثر برای جذب ترافیک بیشتر است.

بیشتر بخوانید: کپی رایتینگ چیست

۷) پست‌های رسانه‌های اجتماعی

شکی وجود ندارد که هر کسب و کاری باید در برخی از رسانه‌های اجتماعی فعالیت کرده و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کند. اما استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به تنهایی به عنوان شبکه‌های توزیع محتوا کافی نیست. همچنین باید محتوایی ایجاد کنید که مختص کانال‌های مختلف شما باشد. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به موتورهای جستجوی متمرکز بر برند تبدیل می‌شوند.

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های جدیدی را منتشر کرده‌اند که کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها برای تعامل بیشتر با فالوورهای خود و سرعت بخشیدن به چرخه فروش استفاده کنند. تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ به هرگونه انتشار پست، استوری، لایو و … در اینستاگرام تولدی محتوا در اینستاگرام گفته می‌شود. به عنوان مثال انتشار استوری در اینستاگرام و یا برگزاری لایو از این طریق می‌تواند به تعامل شما با کاربر کمک کند. اینستاگرام به برندها اجازه می‌دهد تا لینک مستقیم محصول را در پست‌ها و استوری‌های خود قرار دهند.

۸) وبینارها

وبینارها شکل دیگری از محتواهای جذاب هستند که می‌توانند برای آموزش مشتریان جذاب و شگفت انگیز باشند. وبینارها می‌تواند از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول بکشند و در نهایت نیز امکان پرس و پاسخ برای شرکت کنندگان فراهم باشد.

 

انواع روش های تولید محتوا

— تولید محتوا با استفاده از اطلاعات خودتان 

یکی از روش های تولید محتوا به خصوص محتوای آموزشی استفاده از اطلاعاتی است که خود شخص دارد. د راین روش اطلاعات خود را دسته بنید می کنید و بر اساس کلمات کلیدی یا نیاز مخاطبانتان به صورت متنی یا ویدئویی ضبط می کنید. در این روش می توانید از خلاقیت خودتان برای ایجاد ویدئوهایی که جذاب هستند استفاده کنید.

— تولید محتوا با بررسی سایت های رقیب

یکی از روش های متداول برای تولید محتوا استفاده از رقبا می باشد به این صورت که محتوای تولید شده چندیین نفر را می بینید و یا مقالاتشان را می خوانید و متناسب با چیزی که از آن دستگیرتان شد نکات مهم را به نحو دیگری بیان می کنید.

— تولید محتوا براساس ترجمه مقالات

در این روش مقالاتی که به زبان انگلیسی در سایت های خارجی منتشر شده را ترجمه و بازنویسی می کنید.

— استفاده از هوش مصنوعی

حتما شما هم این روزها از قابلیت های متفاوت هوش مصنوعی شنیده اید. یکی از کاربردهای مختلف سیستم هوش مصنوعی استفاده ازآن برای تولید محتوا می‌باشد. از نوشتن یک توئیت گرفته تا درست کردن یک پست در اینستاگرام و نوشتن بلاگ های متفاوت. همه و همه با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است. انواع مختلف هوش مصنوعی برای تولید محتوا وجود دارد بعضی از انها به طور تخصصی برای تولید محتوای متنی به وجود آمده اند که لیست انها را در مقاله تولید محتوا با هوش مصنوعی آورده ایم.

بعضی از آنها نیز اختصاصا برای تولید محتوای تصویری به وجود آمده‌اند که لیست آنها را در مقاله ساخت عکس با هوش مصنوعی می توانید پیدا کنید. به این ترتیب کار تولید محتوا برای عموم افراد به کاری راحت تر تبدیل شده است.

 

استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی تولید محتوا به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای هدف گذاری، توضیح و معرفی برند، توضیح محصول، شناخت مشتریان، تحلیل رقبا، تحقیق درباره کلمات کلیدی، راهنمای نوشتن و نحوه توزیع محتوا صورت می‌گیرد. در واقع زمان بندی و برنامه ریزی برای داشتن محتوای مفید و ارائه درست و اصولی آن استراتژی محتوا نامیده می‌شود.

استراتژی قبل از شروع کار طراحی و نوشته می‌شود و در تمام مسیر تولید محتوا باید تمرکز خود را بر روی آن قرار دهید. در تمام طول تولید محتوا نباید از استراتژی منحرف شوید، زیرا به اهداف خود نمی‌رسید.

بسیاری از افرادی که تجربه تولید محتوا برای وبلاگ یا شبکه اجتماعی خاصی را داشته‌اند، با مشکل پیدا کردن موضوع روبرو شده‌اند. چه موضوعی برای صفحه ما مفید است؟ چه موضوعی با صفحه ما مرتبط است؟ کدام موضوع برای کاربر جذاب‌تر است؟ کدام موضوع مرا به اهدافم نزدیک می‌کند؟ و بسیاری از سوالاتی این چنین که می‌تواند وقت و انرژی زیادی را از شما بگیرد. مهم‌ترین مزایای نوشتن استراتژی محتوا به صورت زیر است:

  • زمان کمتری برای تولید محتوا هدر می‌رود.
  • تولید محتوای شما کاملاً اصولی و هدفمند پیش می‌رود.
  • احتمال موفقیت مجموعه بسیار بالا می‌رود.
  • جایگاه بسیار مناسبی نسبت به رقبا پیدا می‌کنید.
  • سئو وب سایت شما بهبود می‌یابد.
  • محتواهای کاملاً مفید و یکپارچه برای سایت خود تولید می‌کنید.
  • باعث افزایش تعامل با کاربران می‌شود.
  • به تقویت برند شما کمک می‌کند.
  • طراحی استراتژی می‌تواند امکان ارزیابی شما را فراهم کند.
  • اثربخشی محتوا را بالا می‌برد.

۴ نکته مهم در تولید انواع محتوا

۱) هدف از تولید محتوا برای وب سایت :

باید مخاطبان، علایق و نیازهای آن‌ها را به‌خوبی بشناسیم و بدانیم هدف از تولید محتوا برای سایت چیست و قرار است در نهایت به چه نتیجه‌ای دست یابیم.

۲) تازگی و بکر بودن :

ایجاد محتوای جدیدی که کاربر را به سمت مشاهده سایت بکشاند و اصطلاحا آن‌را میخکوب کند.

۳) جذاب بودن محتوا :

استفاده از اینفوگرافیک و تصاویر جذاب با با رنگ و لعاب خاص که علاوه بر چشم‌نواز بودن بتواند مفهوم آن درخواست را نیز به کاربر انتقال دهد.

۴) تنوع در انواع محتوا :

استفاده از انواع دسته‌بندی‌های یک محتوا می‌تواند سرگرم‌کننده بوده و به جذابیت سایت بیافزاید. استفاده هم‌زمان از متن، تصویر یا ویدیو در یک سایت می‌تواند عامل مهمی در جذب کاربران و مشاهده آن سایت باشد.

سخن آخر

در این مقاله از ایران هاست به طور کامل به معرفی تولید محتوا، استراتژی و اهمیت آن در کسب‌وکارهای مختلف پرداختیم. حال که متوجه شدیم تولید محتوا چیست با به کارگیری آن در فعالیت و کسب‌وکار خود به افزایش کاربران و در نهایت افزایش میزان سود خود کمک کنید.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا