عمومی

چگونه می توانیم مرورگرهای خود را مورد آزمایش کارایی قرار دهیم ؟

مرورگرها امروز عضو جدا نشدنی از زندگی هر شخص درگیر با اینترنت شده اند. این نرم افزارها همه حاضر بوده و همواره در حال رقابت با یکدیگر هستند. به عبارت دیگر یکی از نرم افزارهایی که همه افراد بر روی هر نوع از سخت افزاری از آن استفاده می کنند، قطعا مرورگر اینترنت می باشد. در این مقاله قصد بررسی نحوه کارکرد و میزان بازدهی این مرورگرها را داریم.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

با افزایش محبوبیت استفاده از اینترنت بین مردم جهان، هم اکنون مرورگرهای اینترنتی پراستفاده ترین نرم افزارهای موجود در تمام دنیا هستند. این نرم افزار ها امروز به حدی پرمصرف شده اند که تقریبا می توان تمامی امور محاسباتی را از طریق آن ها انجام داد.

تست و بررسی مرورگرها می تواند بسته به نوع استفاده، به صورتی بسیار پیچیده و یا به مراتب ساده تر انجام شود. در این مقاله سعی شده تا به صورتی جامع نسبت به محک این نرم افزار ها اقدام شود. Benchmark های انجام شده به صورت ترکیبی از محک رفتاری مرورگر و همچنین آزمایش امور رایج در دنیای واقعی می باشد تا با استفاده از آن ها بتوان به دیدی کلی از میزان کارایی و بازدهی هر مرورگر دست یافت. قابل ذکر است که آزمایش های انجام شده در این مقاله تنها مختص به نسخه های تحت کامپیوتر Desktop مرورگرهاست و هنوز شامل نسخه های تحت موبایل آن ها نمی شود.

در صورتیکه مرورگر مورد علاقه شمانیز جزو مرورگرهایی است که به صورت پنهانی از نسخه های ترکیبی Netscape استفاده  میکند، بنابراین به احتمال زیاد در این مقاله قادر به مشاهده نتایج بررسی آن خواهید بود. همچنین با توجه به اینکه دو مرورگر بزرگ Firefox و Chrome در شش هفته آینده نسبت به ارایه بسته بروزرسانی خود اقدام خواهند کرد، لذا می توان گفت که نتایج بررسی های انجام شده در آینده می تواند بسیار با نتایج فعلی متغییر باشد، زیرا این بسته های بروزرسانی در برخی از موارد شامل تغییرات به مراتب بزرگی هستند که باعث تغییر روند رفتاری یک مرورگر می شوند.

[irp posts=”۵۸۵۲″ name=”مرورگر اینترنت اکسپلورر چیست + [نحوه ی سازگاری صفحات وب با مرورگر ie]”]

مرورگرهای Desktop تحت ویندوز و Mac تست شده در این مقاله به شرح زیر می باشند :

Google Chrome

Firefox

مرورگر Internet Explorer 9 (تنهابرای ویندوز ۷)

Internet Explorer 10 (تنها برای ویندوز ۸)

Opera

Safari (تنها برای سیستم عامل Mac)

نحوه انجام آزمایش ها

ما هر یک از تست های زیر را ۳ مرتبه تکرار می نماییم، سپس برای انجام آزمایش بعدی، ابتدا کامپیوتر را ریستارت کرده تا مطمئن شویم هیچ پردازش اضافه ای وجود ندارد و مرورگر اصطلاحا به صورت سرد (Cold) اجرا می شود. همچنین پس از اجرا کردن مرورگر به مدت ۳۰ ثانیه صبر می کنیم تا مطمئن شویم تمامی پردازش های پشت پرده نرم افزار پایان یافته است.

محک بازدهی مرورگرها (Performance Benchmark)

آزمایش Acid3 که توسط Web Standard Project ارایه می شود، شرایط مرورگرها را با توجه به استانداردهای رایج می سنجد. از آنجا که هنوز در این آزمایش، تکنولوژی HTML 5 مورد بررسی قرار نمی گیرد، می توان آن را نسبتا تاریخ گذشته در نظر گرفت. اما استفاده از این تست برای بررسی اکثر المان های اساسی مرورگر مناسب می باشد و مرورگرهایی که قادر به کسب امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ تست Acid3 نشوند، قائدتا نرم افزارهای قدیمی و نامناسبی شمرده خواهند شد.

تست Google Octane که به عنوان جانشین تست Google V8 مورد استفاده قرار می گیرد، میزان بازدهی Javascript مرورگرها را با آزمایش مواردی همچون بهینه سازی کدها، رمزنگاری و رمزگشایی، تقلید از کدها (emulation) و محاسبات آرایه ها مورد بررسی قرار داده و برای هریک از موارد فوق امتیازی را در نظر می گیرد. مرورگرهایی که امتیاز کلی بالاتری را در این تست کسب نمایند، طبعا در بازدهی بیشتری برخوردار هستند. (تصویر فوق، نمونه ای این تست می باشد)

Mozilla Kraken یکی دیگر از تست های بررسی بازدهی Javascript مرورگر می باشد که به صورت ویژه ای بر نحوه پردازش فایل های صوتی، تصویری، Al، JSON، و رمزنگاری تمرکز دارد. در این نتیجه این تست، اعداد پایین تر نشان دهنده بازدهی بهتر مرورگر می باشند.

تست HTML 5 ، بابت هر یک از موارد HTML 5 که مرورگر پشتیبانی می کند، امتیازی را برای آن در نظر می گیرد و مجموع امتیاز ها در مجموع از ۵۰۰ محاسبه شده و به کاربر نمایش داده می شود. با توجه به اینکه HTML 5  هنوز به اندازی نسخه های پیشین آن مورد استفاده قرار نگرفته است، این تست بیشتر جنبه دور اندیشی خواهد داشت.

ابزارهای JSGameBench، GUImark3 و Microsoft FishIE Tank بر روی بازدهی HTML5 در محیط های بازهای تحت وب تمرکز کرده و مرورگر را مبنی این المان ها مورد بررسی قرار می دهند. بخش Canvas در HTML 5 نقش بسزایی را در خلق اشکال ۲ بعدی متحرک در صفحات وب ایفا می کنند.

هریک از سه تست فوق از استانداردهای متفاوتی استفاده می کنند. برای مثال تست FishIE Tank، تعدادی ماهی را به صورت انیمیشن بر روی مرورگر شما نمایش می دهد و کیفیت پخش آن ها را بر واحد فریم بر ثانیه (FPS) اندازه گیری می کند.

تست Microsoft Chalkboards یک سری آزمایش های زمانبندی شده را بر مبنای HTML5 روی مرورگر  انجام داده و مدت زمان انجام عنوان عملیات مانند Panning، زوم و بزرگ نمایی (Scaling) را اندازه گیری می کند. در نهایت نتایج سریعتر، نشان دهنده قدرت بیشتر مرورگر در پردازش HTML5 می باشند.

تست Facebook Ringmark نحوه پشتیبانی مرورگر از قابلیت های مختلف HTML 5 را بررسی می کند. گرچه این تست در اصل برای مرورگرهای تحت موبایل طراحی شده اند، اما به خوبی بر روی مرورگرهای تحت Desktop نیز کار کرده و با استفاده از آن ها می توان به مقایسه ارزشمندی از مرورگرهای تحت موبایل و تحت Desktop دست پیدا کرد.

تست های مشابه دنیای واقعی

برای محک جدی تر یک مرورگر باید ۴ تست مشابه دنیای واقعی را بر روی آن ها انجام دهید تا ببینیم مرورگرها را در شرایط واقعی و تحت ترافیک کاری سنگین به چه صورتی عمل می کنند. این تست ها به رفتارهای خاص مرورگر در شرایطی مانند: اجرا شدن پس از روشن شدن تازه سیستم عامل، میزان مصرف حافظه در حال اجرا، مدت زمان لازم برای بسته شدن، و اجرا شدن پس از Awake شدن کامپیوتر نگاه دقیق تری می اندازند.

این تست ها نیز مانند تست های محک زنی (Benchmark) سه بار انجام شده و سپس میانگین آن ها به عنوان نتیجه نهایی در نظر گرفته می شود. همچنین بر خلاف تست های محک زنی که تنها با یک Tab باز در مرورگر انجام می شد، تست های دنیای واقعی یک بار با ۵ Tab باز و یک بار با ۵۰ Tab باز صورت می گیرید. هدف از انجام این کار شبیه سازی شرایط دنیای واقعی است که در آن بسیاری از افراد چندین Tab را به صورت همزمان باز می کنند. همچنین Tab ها بر مبنای انتخاب های موجود در حالت های واقعی انتخاب می شوند، سایت هایی مانند موتورهای جستجو، سایت های پخش کنند رسانه، سایت های خبری و سایت های ارایه دهنده سرویس ایمیل. برای مثال ۵ Tab باز شده در یکی از تست های ما عبارتند از : Google.com، CNET.com، Outlook.com، aparat.com و Pandora.com.

با استفاده از اطلاعات فوق شما نیز می توانید نسبت به تست هریک از مرورگرهای مورد علاقه خود اقدام کنید و مرورگر برتر را انتخاب کنید.

سوالات متداول

آزمایش Acid3 که توسط Web Standard Project ارایه می شود، شرایط مرورگرها را با توجه به استانداردهای رایج می سنجد. از آنجا که هنوز در این آزمایش، تکنولوژی HTML 5 مورد بررسی قرار نمی گیرد، می توان آن را نسبتا تاریخ گذشته در نظر گرفت. اما استفاده از این تست برای بررسی اکثر المان های اساسی مرورگر مناسب می باشد و مرورگرهایی که قادر به کسب امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ تست Acid3 نشوند، قائدتا نرم افزارهای قدیمی و نامناسبی شمرده خواهند شد.
تست Google Octane که به عنوان جانشین تست Google V8 مورد استفاده قرار می گیرد، میزان بازدهی Javascript مرورگرها را با آزمایش مواردی همچون بهینه سازی کدها، رمزنگاری و رمزگشایی، تقلید از کدها (emulation) و محاسبات آرایه ها مورد بررسی قرار داده و برای هریک از موارد فوق امتیازی را در نظر می گیرد. مرورگرهایی که امتیاز کلی بالاتری را در این تست کسب نمایند، طبعا در بازدهی بیشتری برخوردار هستند.
تست HTML 5 ، بابت هر یک از موارد HTML 5 که مرورگر پشتیبانی می کند، امتیازی را برای آن در نظر می گیرد و مجموع امتیاز ها در مجموع از ۵۰۰ محاسبه شده و به کاربر نمایش داده می شود. با توجه به اینکه HTML 5 هنوز به اندازی نسخه های پیشین آن مورد استفاده قرار نگرفته است، این تست بیشتر جنبه دور اندیشی خواهد داشت.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا