طراحی و توسعه وب سایتطراحی وب سایت

چگونگی استفاده از روانشناسی مشتری جهت ایجاد یک وب سایت بهتر

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا بعضی وب‌سایت‌ها شمارا به خود جذب می‌کنند و شمارا ترغیب می‌کنند که چیزی که پیشنهاد می‌کنند را خریداری کنید، درحالی‌که سایر وب‌سایت‌ها شمارا با حس بیشتر خواستن تنها می‌گذارند؟ مهم­ترین دلیل این موضوع به استفاده از روانشناسی مشتری وجود در پروسه ی طراحی وب‌سایت مرتبط است.

بسیاری از طراحان و صاحبان کسب‌وکارها، به‌جای صرف زمان ‌برای ساخت راهبردی یک وب‌سایت که برای مشتریِ ایده ال مهندسی‌شده، آن وب‌سایت را بر اساس ویژگی‌های خود می‌سازند. در فضای وبی که روزبه‌روز ازدحام در آن بیشتر می‌شود، این امر حتی از اینکه وب‌سایتتان واضح و متمرکز بر هدف باشد نیز حیاتی‌تر است.

با به‌کارگیری برخی اصول روانشناسی انسانی، قادر خواهید بود که در مسیر ایجاد یک وب‌سایت که نه‌تنها خوب به نظر برسد بلکه برگرداند (افراد را در دفعات بعدی نیز به وب‌سایت برگرداند و دوباره بازدید کنند)، حرکت کنید.

با موردتوجه قرار دادن روانشناسی، قادر خواهید بود تجربه‌ای بهتر برای بازدیدکنندگانتان ایجاد کنید که این امر احتمال اینکه بازدیدکنندگام کاری را انجام دهند که شما به آن سمت هدایتشان می‌کنید را بالا می‌برد: خرید آنچه شما پیشنهاد می‌کنید، به اشتراک‌گذاری کار شما، ثبت‌نام برای خبرنامه‌تان و غیره.

اعتماد، ستون فقرات هر معامله‌ای در وب است. بدون اعتماد، هر فروش یا کسب هر نوع موفقیتی برای وب‌سایتتان بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. ایجاد اعتماد، به‌خصوص در فضای آنلاین بسیار مشکل است.

با استفاده از روانشناسی، قادر خواهید بود وب‌سایت خود را قابل‌اعتمادتر جلوه دهید که این امر به ایجاد یک حالت آسودگی در بازدیدکننده‌تان کمک می‌کند. باید پذیرفت که افراد اگر در حالت آسودگی باشند، احتمال اینکه آنچه شما پیشنهاد می‌کنید را بپذیرند بیشتر است.

عناصری وجود دارند که وقتی شخصی وارد یک وب‌سایت می‌شود، صرف‌نظر از سبکی که در سایت استفاده می‌کنید، انتظار دارد (آن عناصر) در آنجا باشند. اگر بینندگان شما در لحظه‌ای که وارد سایت می‌شوند گیج شوند، احتمال اینکه سایت را ترک کنند زیاد است.

وقتی شخصی در وب‌سایت شما گشت‌وگذار می‌کند، توقع دارد هدف شما و نحوه­ی ناوبری به بخشهای مختلف وب‌سایت به‌وضوح بیان شود. فراتر از این دو عنصر، نیاز خواهید داشت که تقویت‌هایی داشته باشید که به‌عنوان پشتیبان سیستم برای هدف سایت شما عمل نمایند.

این عناصر، می‌توانند چیزهایی مثل سبک رنگ، سبک فونت و استفاده یا عدم استفاده از تصاویر باشند. وب‌سایت شما نیاز به برقراری ارتباط با کاربران در سطحی منسجم دارد تا به بازدیدکنندگانتان بهترین تجربه ممکن را ارائه دهد.

برای ساخت یک وب‌سایت مؤثر، نیاز خواهید داشت الگویی را که کاربر برای آنالیز و جستجو در وب‌سایت بکار می‌برد و همچنین هدف پشت سر هر صفحه را بشناسید. اکثر خوانندگان تمایل دارند که با الگوی Z وب‌سایتها را بخوانند، بنابراین شما باید عناصر مهم وب‌سایت خود را طبق این الگو  قرار دهید.

مطمئن شوید که صفحات هدفمندی دارید. هیچ صفحه‌ای در سایت شما نباید وجود داشته باشد که بدون هدف باشد. وقتی یک کاربر وارد صفحه‌ای از وب‌سایت شما شود، دلیل بودن آن صفحه در آنجا باید کاملاً برجسته باشد.

درنهایت، نیاز است که بدانید که وب فضایی پرازدحام است و اکثر مردم باحالت ذهنی مشوشی وارد وب‌سایت شما می‌شوند. با استفاده از یک فضای سفید تعمدی در وب‌سایتتان، به بینندگانتان اجازه می‌دهید که عمیق‌تر نفس بکشند و کمی استراحت کنند.

تمام این قطعات در کنار یکدیگر به شما کمک خواهند کرد که تجربه کاربری بهتری را فراهم کنید. حالا که درکی پایه‌ای از قدرت استفاده از روانشناسی برای ساخت یک وب‌سایت بهتر پیدا کردید، زمان آن است که با چند تکنیک آغازین آشنا شوید:

  1. وارد ذهن کاربرشوید

دانستن اینکه کاربران یا بازدیدکنندگان واقعی شما چه کسانی خواهند بود، اولین و بحرانی‌ترین گام در فرایند می‌باشد. با صرف زمان جهت نگاشتن و دانستن اینکه بازدیدکننده انحصاری شما چه کسی است، قادر خواهید بود وب‌سایتی مبتنی بر نحوه استفاده آن‌ها از وب بسازید و همچنین برخی عوامل آغازگر احساسی را در سایتتان در هم بیامیزید.

  1. کل سایت خود را طرح‌ریزی کنید

ساخت یک نقشه برای وب‌سایتتان به شما در تعیین هدف هر صفحه کمک می‌کند. بهترین راه برای انجام آن این است که لیستی از تمام عناصری که در سایتتان نیاز دارید تهیه کنید، سپس آن را صفحه به صفحه بشکنید. این کار به شما در حصول اطمینان از اینکه هیچ‌چیز از قلم نیفتاده نیز کمک می‌کند.

  1. نام تجاری خود را بیان کنید

عناصر خاصی از نام تجاری وجود دارند که شما می‌خواهید در طراحی‌تان گنجانده شوند. این کار می‌تواند در ساخت لیستی از این عناصر و همچنین به این دلیل که نمی‌خواهید کل تأثیر نام تجاری خود را کاهش دهید، کمک‌کننده باشد.

معمول‌ترین عناصر عبارت‌اند از: لوگوی سایت شما، کل طرح رنگ شما و تایپوگرافی کل سایت.

  1. آزمودن مستمر

هنگامی‌که کل عناصر خود را انتخاب کردید و یک کپی از وبسایت خود را ایجاد کردید، وقت آن است که به‌طور مستمر عناصر مختلف را در وبسایت خود بیازمایید. این کار در یافتن اینکه کاربرانتان چه چیزی دوست دارند و چه عناصری اشتیاق آنها را کاهش میدهد، یاری دهنده است.

پس از آزمایش‌های مستمر، شما با وب‌سایتی که بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که در مرحله اول داشتید روبرو خواهید شد.

با پیاده‌سازی برخی از اصول روانشناسی مشتری، شما سایتی خواهید داشت که عیناً برای خدمت‌رسانی به مشتریانتان ساخته‌شده است. به‌هرحال، شما ترجیح می‌دهید که سایتی داشته باشید که برای شما و نه علیه شما کار کند.

سلیم شهری

علاقه‌مند به IT

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا