کسب و کارعمومی

گوگل ادسنس چیست؟( Google Adsense ) گام به گام ساخت اکانت گوگل ادسنس در ایران

گوگل سرویس‌های مختلفی حول‌محور تبلیغات دارد که گوگل ادز برای تبلیغ دادن و گوگل ادسنس برای تبلیغ گرفتن و کسب درآمد از نمایش تبلیغات ایجاد شده است.

میلیون‌ها کاربر در طول روز از موتور جست‌وجوی گوگل برای پیدا کردن نتایج موردنظرشان در وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ حجم بالای کاربران و جست‌وجوی آن‌ها در این کمپانی باعث شده است تا بهترین محل برای خرج کردن بودجه تبلیغات دیجیتال به‌شمار بیاید.

سرویس گوگل ادز، سرویسی است که وب‌سایت‌ها می‌توانند از طریق آن برای تبلیغات به‌صورت کلیکی و بنری اقدام کنند؛ به‌عنوان مثال می‌توانند در ردیف اول جست‌وجوهای کاربران در کلیدواژه‌های به‌خصوصی قرار بگیرند یا براساس نیازی که دارند، بنری را در وب‌سایت‌های مختلف نمایش دهند؛ اما موضوعی که در این مطلب مطرح است، همان وب‌سایت‌هایی هستند که تبلیغات را نمایش می‌دهند.

تصور کنید وب‌سایتی دارید که به‌صورت روزانه از کاربران زیادی در وب‌سایتتان میزبانی می‌کنید؛ از طرفی کسب‌وکارهایی وجود دارند که می‌خواهند خودشان را به کاربران شما معرفی کنند. در این شرایط، شما می‌توانید از طریق این پلتفرم به‌عنوان یک ناشر، تبلیغاتی که کسب‌وکارها از طریق گوگل ادز ثبت می‌کنند را در وب‌سایتتان نمایش دهید و به‌ازای بازدید و کلیک روی آن تبلیغات، کسب درآمد داشته باشید.

در ادامه این مطلب از ایران هاست ( ارائه دهنده خدمات خرید سرور ابری )، به موضوعات و پاسخ سوالاتی نظیر گوگل ادسنس چیست، ساخت اکانت گوگل ادسنس در ایران می‌پردازیم.

گوگل ادسنس چیست؟

گوگل ادسنس یا Google Adsense سرویس تبلیغاتی گوگل برای ناشران است؛ این سرویس به صاحبان وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغات بنری، متنی و ویدئویی روی وب‌سایتشان به نمایش بگذارند و از همین طریق کسب درآمد داشته باشند.

ناشران در Google Adsense می‌توانند به دو روش CTR و CPM کسب درآمد کنند؛ یکی از نکاتی که جذابیت این پلتفرم را دوچندان می‌کند این است که صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند تبلیغاتی که از طریق Google Adsense روی وب‌سایتشان به نمایش می‌گذارند را بر اساس ارتباط تبلیغات با محتوای وب‌سایتشان انتخاب کنند؛ برای مثال اگر شما صاحب یک وب‌سایت در تکنولوژی داشته باشید، می‌توانید تبلیغات همین حوزه را در وب‌سایتتان را کاربرانتان نمایش دهید تا علاوه‌بر اینکه نرخ کلیک را تبلیغ‌دهنده بالا ببرید، مخاطبانتان را با نمایش تبلیغات غیرمرتبط آزار ندهید.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که دو روش ذکر شده‌ی CPM و  CTR چیست؟  تبیلغات به صورت CTR یا Click-Trough Rate کسب درآمد از نمایش تبلیغات به ازای کلیک محسوب می‌شود؛ یعنی شما به ازای میانگین کلیک‌هایی که در بازه زمانی مشخصی از نمایش تبلیغات روی تبلیغ نمایش گذاشته شده داشتید درآمد کسب می‌کند و با هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ گوگل ادسنس در وب‌سایت شما می‌کند، درآمد شما افزایش میابد.

روش CPM یا Cost Per Mile به این صورت است که شما به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید (Impression) درآمد کسب می‌کنید. در این روش نیازی نیست که کاربرِ وب‌سایت شما روی تبلیغات کلیک کند؛ صرفا با باز کردن صفحه وب‌سایت شما و دیدن تبلیغات، برای شما درآمد ایجاد می‌شود.

یکی دیگر از سوالاتی که درباره Google Adsense ممکن است برای کاربران ایجاد شود این است که درآمد حاصل از گوگل ادسنس چقدر است؟ متأسفانه یا خوشبختانه، این سوال پاسخ درست و مشخصی ندارد و میزان درآمد ناشران می‌تواند بسته به میزان و نوع ترافیکی که وب‌سایت دارد، تعداد آگهی‌هایی که ناشر روی وب‌سایت قرار می‌دهد، نوع و تعداد محتوای وب‌سایت، موقعیتی که برای تبلیغات ادسنس در وب‌سایتتان درنظر می‌گیرید و جنس مخاطبینی که به وب‌سایتتان سر می‌زنند متغیر باشد.

ساخت حساب گوگل ادسنس برای ایرانیان

ساخت اکانت Google Adsense به‌طور کلی پروسه‌ی ساده‌ای دارد، اما ساخت حساب گوگل ادسنس در ایران قانوناً به‌دلیل تحریم بودن ایران مقدور نیست؛ اما دور زدن آن غیرممکن نیست!

سوالی که برای کاربران ایرانی به وجود می‌آید این است که چگونه گوگل ادسنس را فعال کنیم؛ فرایند ثبت نام و شرایط استفاده به شرح زیر است:

۱- داشتن یک وب‌سایت به زبانی غیر از فارسی

مشخصاً برای کسب درآمد از این تلفرم مستلزم داشتن یک وب‌سایت برای نمایش تبلیغات است که باید به‌دلیل تحریم‌ها به زبانی غیر از فارسی باشد. رایج‌ترین زبان در Google Adsense زبان انگلیسی است، اما می‌توانید به زبان‌های عربی، فرانسوی، آلمانی، چینی، بلغاری، چینی، لهستانی، ترکی، روسی، عبری، هندی، پرتغالی، هندی، یونانی هم فعالیت کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که برای استفاده از Adsense باید حداقل ۶ ماه از زمان ساخت وب‌سایتتان گذشته باشد؛ بنابراین در این مدت زمان، سعی کنید به تولید محتوای با کیفیت و سئو شده بپردازید.

۲- ایجاد حساب کاربری در ادسنس

شما می‌توانید از طریق وب‌سایت https://google.com/adsense به سادگی یک حساب کاربری ایجاد کنید. امکان ایجاد حساب کاربری ادسنس از طریق جیمیلی که دارید هم ممکن است، اما توصیه‌ای که داریم این است که اگر در ایران زندگی می‌کنید، یک جیمیل دیگری بسازید برای فعالیت در Adsense و با آن جیمیل در ادسنس حساب کاربری بسازید.

نکته: از آن‌جایی که ورود به گوگل ادسنس از طریق آی‌پی ایران مقدور نیست، باید از ابزارهای تغییر آی‌پی استفاده کنید؛ اما توصیه‌ی ما این است که ریسک استفاده از ابزارهای رایگان را به جان نخرید و حتما یا از سرویس‌های تغییر آی‌پی غیررایگان با کیفیت و بدون DNS Leak استفاده کنید یا از طریق یک VPS از آن استفاده کنید.

۳- اضافه کردن کد گوگل ادسنس در وب‌سایتتان

برای پذیرفته شدن در Adsense، گوگل نیاز دارد وب‌سایت شما و محتوایتان را بررسی کند تا با قوانین Adsense مطابقت داشته باشد؛ این کار از طریق کدی که این پلتفرم در اختیارتان قرار می‌دهد صورت بگیرد تا ربات‌های گوگل به بررسی وب‌سایت شما و محتواهایتان بپردازند.

۴- تنظیم اطلاعات پرداخت و هویتی

نکته‌ای که کار را در ساخت اکانت گوگل ادسنس برای ایرانیان سخت‌تر می‌کند، این است که Adsense از شما یک آدرس و شماره تلفن واقعی می‌خواهد و نمی‌توانید از آدرس و شماره تلفن جعلی استفاده کنید؛ چرا که گوگل کدی را در قالب یک نامه به محل معرفی شده توسط شما ارسال می‌کند که باید با وارد کردن آن کد در سیستم گوگل احراز هویتتان را انجام دهید.

به‌علاوه اینکه Google Adsense از شما اطلاعات بانکی هم می‌خواهد تا زمانی که درخواست تسویه حساب دارید، درآمد کسب شده را برایتان واریز کند که قاعدتاً حساب‌های بانکی ایرانی قابل قبول نیست.

از آنجایی که ساخت گوگل ادسنس در ایران مقدور نیست، برای کاربران ایرانی، توصیه می‌کنیم صحبتی با یکی از دوستان و آشنایانی که خارج از ایران دارید داشته باشید تا برای این مرحله از اطلاعات هویتی آن فرد که مقیم یکی از کشورهای غیرایرانیِ تحریم‌نشده را وارد کنید.

انواع تبلیغات در گوگل ادسنس

گوگل ادسنس برای ناشران انواع مختلفی از تبلیغات را در اختیار قرار داده است که درآمد هر کدام از نوع‌های تبلیغات Adsense می‌تواند متفاوت باشد؛ ضمن اینکه جایگاهی که شما برای نمایش تبلیغات در نظر می‌گیرید هم می‌تواند تأثیر به سزایی در کسب درآمد از Google Adsense داشته باشد.

۱) تبلیغات بر اساس جست‌وجو

در این نوع از تبلیغات، ناشر می‌تواند تبلیغات را بر اساس جست‌وجوی یک کلیدواژه خاص در وب‌سایتش نمایش دهد. به‌عنوان مثال ناشر می‌تواند برای تبلیغات در این روش برای یک فروشگاه موبایل، زمانی که کاربر در وب‌سایتش جست‌وجو می‌کند «خرید موبایل» تبلیغات را نمایش دهد که در این نوع نرخ کلیک هم بسیار بالا است.

۲) تبلیغات بر اساس محتوا

تبلیغ‌دهندگان در این روش کاربرانی را که به دنبال یک محتوا یا موضوع به‌خصوصی هستند را هدف‌گیری می‌کنند و ناشران می‌توانند تبلیغاتی را مرتبط با موضوع فعالیتشان و محتوایی که تولید کرده‌اند به نمایش بگذارند.

در این نوع از تبلیغات ناشر می‌تواند متن یا گیف/ویدئو با ابعاد مختلفی از تبلیغات را در وب‌سایتش قرار دهد و می‌تواند به دو روش CPC (پرداخت به ازای هر کلیک) و CPM (پرداخت به ازای هر هزار بازدید) تبلیغات را انجام دهد.

۳) تبلیغات بر اساس ویدئو

اگر ناشری وب‌سایتی برای میزبانی ویدئو داشته باشد یا در وب‌سایتش به تولید و نمایش محتوای ویدئویی بپردازد، می‌تواند از این روش برای نمایش تبلیغات ویدئویی پیش از شروع پخش ویدئوی اصلی استفاده کنند. (مشابه به مکانیزم نمایش تبلیغات در سرویس استریم ویدئوی یوتیوب)

نکته‌ای که ناشران برای استفاده از این نوع از تبلیغات در Adsense باید در نظر داشته باشند این است که تنها در شرایطی امکان تبلیغات بر اساس ویدئو وجود دارد که ناشر از پخش‌کننده خودش در وب‌سایتش استفاده کند و اگر ویدئو در یوتیوب آپلود شده باشد و در وب‌سایت Embed شده باشد استفاده از این نوع تبلیغ مقدور نخواهد بود.

۴) تبلیغات Page Level

گوگل در سال ۲۰۱۶ تبلیغات Page Level را با تمرکز بر کاربران گوشی موبایل توسعه داده است و این نوع از تبلیغات صرفا و صرفا زمانی نمایش داده می‌شوند که تجربه کاربری خوب باشد. تبلیغات Page Level به دو شکل تبلیغات را به کاربر نمایش می‌دهد:

۱- تبلیغات به‌صورت یک بنر نواری در تمام وب‌سایت (که امکان مخفی کردن آن هم وجود دارد)
۲- تبلیغات به‌صورت تمام صفحه، پیش از اینکه کاربر وارد صفحه‌ی بعدی شود

بیشتر بخوانید: تبلیغات در گوگل چیست

بهترین محتوا برای ساختن حساب در google adsense چیست؟

یکی از بهترین راه های برای فهمیدن آنکه چه محتوایی توسط ادسنس بیشتر درآمد زایی می کند مراجعه به فروم پشتیبانی آن می باشد. به صورت کلی گوگل ادسنس محتواهای مربوط به خرید و فروش اسلحه و نوشیدنی های الکلی را تایید نمی کند بنابراین نمی توانید به سراغ این نوع از محتوا بروید اما محتواهای مربوط به ارزهای دیجیتال، پزشکی و مباحث مالی و اقتصادی حجم سرچ بالایی دارند و مورد قبول ادسنس نیز هستند که می توانید از آنها استفاده نمایید.
در این فروم ها همچنین می توانید دلیل رد سایت های مختلف را ببینید یکی از مهم ترین دلایل رد سایت ها رد گوگل ادسنس عواملی از جمله کپی بودن محتواها، کم بودن حجم محتواها و آپدیت نبودن محتواها را ببینید با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که نوع محتوای پابلیش شده بسیار برای گوگل ادسنس حائز اهمیت می باشد.

میزان درامد از گوگل ادسنس

میزان درآمد از گوگل ادسنس به عوامل زیادی بستگی دارد که مربوط به وبلاگ یا وب سایت شما می باشد. از جمله :

  • میزان ترافیک یا ورودی وب سایت شما
  • محل قرار گیری تبلیغ در وب سایت
  • نوع تبلیغ استفاده شده در وب سایت
  • کیفیت محتوای تولید شده در سایت

جمع‌بندی

کسب درآمد از طریق Google Adsense یکی از روش‌های بسیار جذاب و پردرآمد رایج در تمام دنیا به‌شمار می‌رود؛ اما متأسفانه قانوناً ایرانیان از این روش محروم هستند. اگر بتوانید با دور زدن تحریم‌ها و استفاده از اطلاعات هویتی یکی از اشخاص معتمدی که از نزدیکانتان خارج از ایرانی زندگی می‌کند از گوگل ادسنس برای کسب درآمد استفاده کنید، قطعا درآمد شیرین و جذابی انتظارتان را می‌کشد.

سعی کردیم درباره اینکه گوگل ادسنس چیست، ساخت اکانت Adsense و از آن مهم‌تر ساخت گوگل ادسنس در ایران و اینکه چگونه Adsense را فعال کنیم بپردازیم و آگاهی مناسبی از اینکه Google Adsense چطور کار می‌کند و چه نوع تبلیغاتی را در اختیار ناشران قرار می‌دهد در اختیارتان قرار دهیم.

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا