گوگل ادز و تبلیغات آنلاین

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

یکی از متریک های مهم در گوگل ادز نرخ کلیک یا Clickthrough rate) CTR) است. نرخ کلیک در کسب و کارهای مختلف متفاوت است. اینکه نرخ کلیک چیست و  کمپین شما باید دارای چه درصدی از CTR باشد و یا راه‌‌های رسیدن به بهترین CTR چیست عناوینی هستند که ما در این مقاله بصورت کامل توضیح خواهیم داد. قبل از اینکه به سراغ روش های افزایش CTR برویم لازم است اطلاعات بیشتری درباره نرخ کلیک تبلیغات گوگل بدانیم.

نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که در بالا اشاره شد، CTR مخفف Click through Rate است. هنگامی که کاربران در گوگل با استفاده از کلیدواژه ها به جستجو می‌پردازند ممکن است تبلیغات شما نیز در بین نتایج گوگل نمایش داده شود. به هر بار نمایش تبلیغ در نتایج گوگل یک ایمپرشن IMPREESION می‌گویند. با تقسیم کلیک‌ها بر روی ایمپرشن‌ها و ضرب آن در عدد ۱۰۰ نرخ کلیک یا CTR شما محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه نرخ کلیک یا CTR

برای درک بیشتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید.

من در کمپین خود از کلیدواژه خرید هاست استفاده می‌کنم. اگر این کلیدواژه در نتایج گوگل ۱۰۰ بار نمایش داده شود و کاربران ۱۰ بار روی تبلیغ من کلیک کرده باشند مقدار CTR من برای این کلیدواژه عددی برابر با ۱۰% می‌باشد.

نکته: مقدار درصد CTR تبلیغ مشخص می‌کند که هدف‌گیری و تنظیمات کمپین گوگل ادز تا چه حد بهینه است.

چرا باید به نرخ کلیک اهمیت دهیم؟

اهمیت این موضوع به خاطر آن است که بالا بودن درصد کلیک می تواند بطور مستقیم، نمره کیفیت کلیدواژه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته گوگل اگر امتیاز کلمات کلیدی در یک کمپین پایین باشد هزینه کلیک‌ها ممکن است تا ۲۰۰% افزایش داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: کوالیتی چیست

چه عواملی بر روی نرخ کلیک یا CTR تاثیر می گذارند؟

در مجموع ۲ عامل مهم بر روی افزایش یا کاهش CTR تاثیرگذار است:

  1. عوامل بیرونی مانند مقدار اعتماد کاربران به سایت شما، سابقه فعالیت و نوع پشتیبانی شما در این حوزه، رفتارهای کاربران و …
  2. از عوامل درونی نیز می توان به هزینه کلیک کلیدواژه‌ها، میزان نمره کیفیت و نحوه نوشتن متن و جایگاه نمایش تبلیغ در نتایج گوگل اشاره کرد.

CTR را چگونه افزایش دهیم؟

نرخ کلیک یک کمپین تبلیغاتی متاثر از عوامل مختلفی است که به نمونه‌هایی از آن اشاره کردیم. در اینجا به بررسی دقیق‌تر آنها می‌پردازیم:

CTR را چگونه افزایش دهیم؟هزینه کلیک: اولین فاکتوری که می تواند در تعداد نمایش و کلیک‌های تبلیغ تاثیرگذار باشد میزان هزینه‌ای است که برای کلیدواژه در نظر گرفته می شود. با توجه به مزایده‌‌ای بودن گوگل ادز، تبلیغی در جایگاه بهتر نمایش داده می‌شود که هزینه کلیک بالاتری داشته باشد. قرارگرفتن در لینک اول نتایج گوگل، چیزی است تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

نمره کیفیت یا Quality Score : نمره کیفیت امتیازی است که گوگل با توجه به متن و لندینگ‌پیج شما  به کلیدواژه اختصاص می‌دهد. اگر کلیدواژه‌های شما دارای نمره کیفی بالایی باشند در نهایت کلیک بیشتر و هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد.

متن تبلیغ: استفاده از عناوین و توضیحات مناسب در متن تبلیغ می تواند به افزایش نرخ کلیک شما کمک فراوانی کند. در مقاله‌ی، دلایل عدم تائید متن تبلیغ در گوگل می توانید نکاتی که پیروامون تهیه درست متن می باشد بخوانید. با مطالعه این مقاله تا حد زیادی با اصول نگارش و تکنیک‌های نوشتن یک متن تبلیغ آشنا خواهید شد.

شاید در ابتدای فعالسازی کمپین شاهد نرخ کلیک مناسبی نباشید اما پس از گذشت زمان و با درک عوامل تاثیرگذار بر روی CTR می‌توانید مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و با رفع آن ها نرخ کلیک کمپین را افزایش دهید.

یکی از روش های افزایش CTR ، استفاده از متا دیسکریپشن مناسب است که کاربران را ترغیب به کلیک بر روی لینک شما می کند. در مقاله متا دیسکریپشن چیست می توانید این معقوله را به سادگی و به حرفه ای ترین شکل ممکن فرا بگیرید.

CTR مناسب برای تبلیغات چند درصد است؟

با توجه به جنس کسب و کار و میزان رقابت در کلمات کلیدی، مقدار CTR در حوزه‌های مختلف متفاوت است. اما در حال حاضر متوسط نرخ کلیک برای تبلیغ در نتایج جستجو ۲ درصد و برای تبلیغ در شبکه نمایش گوگل ۰.۵ درصد تخمین زده می‌شود. این امار رسمی گوگل نیست و میانگین کلیک از صنایع مختلف می باشد.

در جدول زیر میانگین CTR در صنایع مختلف را مشاهده می‌کنید:

نکته: عددهای درج شده در جدول آمار، نرخ کلیک صنایع مختلف در جهان را نشان می‌دهد اما در ایران به دلیل رقابت کمتر در تبلیغات، میانگین اعداد کمی بالاتر از نرخ جهانی آن است. با این حال اگر CTR تبلیغات شما از اعداد ذکر شده در جدول پایین‌تر است نیاز است کمپین خود را مجددا بررسی و تغییرات لازم را در آن انجام دهید.

در کمپین تبلیغاتی من CTR برخی از کلیدواژه‌ها بالای ۱۰۰% است! معنی آن چیست؟

اگر کاربری در هنگام جستجوی کلیدواژه و نمایش نتایج گوگل، بر روی تبلیغات شما بیش از یک بار کلیک کند گوگل در محاسبه نرخ کلیک دچار اشتباه شده و در جدول آمار ۱ نمایش و ۲ کلیک را ثبت می کند که در نهایت عدد درج شده در ستون نرخ کلیک برابر با ۲۰۰% خواهد بود! البته جای نگرانی نیست گوگل هزینه‌ کلیک‌های تکراری را محاسبه نکرده و آن‌ها را در ستونی به نام Invalid Click نمایش می دهد.

معنای CTR بالای 100%

 

بیشتر بخوانید: رپورتاژ آگهی چیست

نتیجه گیری

در پایان، به یاد داشته باشید که CTR می تواند در هر زمان تغییر کند و باید به طور مستمر کنترل شود. اگر CTR کلیدواژه‌های شما در حال حاضر مطلوب است دلیلی برای بالا بودن آن در طولانی مدت نخواهد بود! کمپین خود را به صورت روزانه بررسی کنید و تمام فاکتورهایی که می توانند در بهینه‌سازی کمپین به شما کمک کنند را زیر نظر داشته باشید.

سوالات متداول

Accordion Sample Descriهمانطور که در بالا اشاره شد، CTR مخفف Click through Rate است. هنگامی که کاربران در گوگل با استفاده از کلیدواژه ها به جستجو می‌پردازند ممکن است تبلیغات شما نیز در بین نتایج گوگل نمایش داده شود. به هر بار نمایش تبلیغ در نتایج گوگل یک ایمپرشن IMPREESION می‌گویند. با تقسیم کلیک‌ها بر روی ایمپرشن‌ها و ضرب آن در عدد ۱۰۰ نرخ کلیک یا CTR شما محاسبه می‌شود.ption
Accordion Samاهمیت این موضوع به خاطر آن است که بالا بودن درصد کلیک می تواند بطور مستقیم، نمره کیفیت کلیدواژه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته گوگل اگر امتیاز کلمات کلیدی در یک کمپین پایین باشد هزینه کلیک‌ها ممکن است تا ۲۰۰% افزایش داشته باشند.ple Description
با توجه به جنس کسب و کار و میزان رقابت در کلمات کلیدی، مقدار CTR در حوزه‌های مختلف متفاوت است. اما در حال حاضر متوسط نرخ کلیک برای تبلیغ در نتایج جستجو ۲ درصد و برای تبلیغ در شبکه نمایش گوگل ۰.۵ درصد تخمین زده می‌شود. این امار رسمی گوگل نیست و میانگین کلیک از صنایع مختلف می باشد.
اگر کاربری در هنگام جستجوی کلیدواژه و نمایش نتایج گوگل، بر روی تبلیغات شما بیش از یک بار کلیک کند گوگل در محاسبه نرخ کلیک دچار اشتباه شده و در جدول آمار ۱ نمایش و ۲ کلیک را ثبت می کند که در نهایت عدد درج شده در ستون نرخ کلیک برابر با ۲۰۰% خواهد بود! البته جای نگرانی نیست گوگل هزینه‌ کلیک‌های تکراری را محاسبه نکرده و آن‌ها را در ستونی به نام Invalid Click نمایش می دهد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون از مقاله خوبتون. من یه مشکلی دارم که ممنون میشم راهنماییم بفرمایید.
    از زمانی که بازدید سایتم توسط گوگل کم شده ، نرخ ctr و انس ریتم نسبت به سابق خیلی بالا رفته دلیلش چی میتونه باشه؟ ممکنه به خاطر این توسط گوگل پنالتی شده باشم؟

  2. سلام آقای علیخانی
    مطلبتون رو خوندم و به نظرم جالب بود.
    بنده به همراه یکی از همکارانم در جی‌ادز، مطلبی رو با موضوع میانگین کلیک کاربران روی تبلیغات گوگل منتشر کردیم.
    این مطلب کاملا به صورت اختصاصی توسط خودمون تولید شده و خوشحال میشیم که شما اون رو با کاربران ایران هاست به اشتراک بگذارید.
    اگه علاقه مند بودین خوشحال میشم از طریق ایمیل پاسخ بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا