سئو

۱۲ ابزار تحلیل سایت و آمارگیری از آن

در هر تجارتی دنبال کردن آمار، ارقام و بررسی اطلاعات برای گرفتن تصمیم مناسب، یکی از دلایل اصلی موفقیت یا شکست است. تجارت ها از بزرگ تا کوچک می بایست، گزارش های دقیقی از سفارشات، انبار، فروش، خرید و خیلی موارد دیگر تهیه نمایند تا بتوانند تشخیص دهند که تجارت انها به چه سویی می رود و در صورت نیاز اقدامات و تمهیداتی جهت اصلاح آن اتخاذ کنند. برای یک کسب و کار دنبال کردن این اعداد و ارقام به وسیله ابزار آمارگیری بسیار مهم است.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

تجارت شما ممکن است در حال حاضر در بهترین وضعیت خود باشد، اما به کجا می رود؟ چگونه به اینجا رسید؟ برای اینکه به خوبی متوجه شوید که در کنار خرید هاست پرسرعت ایران و خارج خوب، دیزاین مناسب صفحات، کارکرد درست سایت چه چیزی مناسب وب سایت شما است و به رشد آن کمک می کند، نیاز به یک سیستم تحلیل و آماری خوب دارید.

۱۲ ابزار تحلیل سایت و آمار گیری

ترتیب این لیست طبق نظر شخصی می باشد و ممکن است ابزار تحلیل سایتی را (در این لیست و یا خارج آن) بیابید که از نظر شما استحقاق رتبه اول باشد

۱- Google Analytics

Google Analytics ابزار تحلیل سایت و آمارگیری است و می توان آنرا به عنوان نرم افزار آمار بازدید سایت هم در نظرگرفت. البته نرم افزار های دیگری هم برای کنترل آمار بازدید یک سایت مانند: StatCounter ، Site Meter، Shinystat و … نیز وجود دارد.

اکثر کاربران با گوگل انالیتیکز شروع کار می کنند (و با دلیل موجهی هم اینکار را انجام می دهند)، این تحلیلگر گوگل به هیچ عنوان ابزار بدی نیست، این ابزار اطلاعات مناسبی را ارائه می دهد و رایگان هم هست!

این ابزار، نقطه عطف اندازه گیری داده در وب سایت شما می باشد و اگر آنرا در وب سایت خود فعال نکرده اید، باید الان انجام بدین و برای بازدهی هرچه بیشتر پیشنهاد می شود انرا در کنار Google Webmaster Tools استفاده کنید.

Google Analytics

Google Analytics امکانات بسیار متنوعی نیز دارد که من فکر می کنم خیلی از افراد زمان صرف به کارگیری بهینه آنها نمی کنند. بلاگ KISSmetrics (علی رغم شرکت رقیب بودن در صنعت تحلیل وبسایت و آماری) پست هایی ارائه داده تا بتوان از Google Analytics حداکثر میزان بازدهی را دریافت نمود به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه  گوگل آنالیتیکس چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

به صورت کلی Google Analytics اسکریپت تحلیل رفتاری بازدیدکنندگان سایت است، اما برای افرادی بیشتر مفید خواهد بود که تازه وارد صنعت تحلیل و آمارگیری شده اند. در لینک زیر می توانید آموزش نحوه استفاده از این ابزار را در دانشنامه ایران هاست مطالعه فرمایید:

۲- Clicky

Clicky

Clicky Analytics (که در GetClicky.com واقع شده) تحولاتی در صنعت تحلیل و آمار ایجاد می کند که به امروز همچنان این تحولات ادامه دارد. Clicky به عنوان نرم افزار آمار بازدید سایت می تواند بعد از Google Analytics بهترین ابزار باشد برای همین معمولا اولین نرم افزاری است که کاربران پس از Google Analytics به آن کوچ می کنند.
تفاوت اصلی و کلیدی در تاخیر اطلاعات آماری است. در Google Analytics شما یک روز بعد اطلاعات آماری را دریافت می کنید در حالیکه در Clicky اطلاعات به صورت آنی ارائه می شوند.

به صورت کلی اگر به دنبال یک پکیج تحلیل و آمارگیری مناسب برای وب سایت خود می گردید که دسترسی آنی به اطلاعات آماری را ارائه می دهد، من شخصا Clicky را پیشنهاد میدهم، اما نگذارید این امر جلوی شما را برای مطالعه باقی ابزار های موجود در این لیست بگیرد.

 ۳- Mint

Mint Analytics یکی از ابزار های جدید مورد علاقه من است و در قیمت بسیار مناسبی ارائه می شود، این تنها ابزاری در لیست ما می باشد که شما تنها کافیست یک بار هزینه آنرا بپردازید.

Mint

Mint واقع در HaveAMINT.com، به صورت پیش مبلغ ۳۰$ به ازای هر وب سایت دریافت می کند، اما دیگر به صورت دوره ای هزینه دیگری دریافت نخواهد کرد. این ابزار در مقابل ابزارهای دیگر که هزینه های بسیار پایین دوره ای میگیرند بسیار مناسبتر است، اما می خواهید از ابزار های تحلیل و آماری در بازه طولانی مدت استفاده کنید Mint یکی از انتخاب های اصلی شما می بایست باشد.

نه تنها این ابزار دارای یک قیمت مناسب است، بلکه با امکانات تازه و ساده ای ارائه می شود. اطلاعات و جداول ارائه شده در این ابزار تحلیل و آمار ساده بوده و راحت قابل فهم می باشند و هرآنچه که نیاز دارید را به شما ارائه می دهند.

 

بیشتر بخوانید: utm چیست

۴- Church Analytics

 این ابزار تحلیل و آمارگیری یکی از زیباترین رابط های کاربری موجود در حال حاضر را دارا می باشد. یکی از افتخارات این ابزار آمارگیری، ارائه اطلاعاتی می باشد که واقعا به آنها نیاز دارید و داده هایی که به رشد وب سایت شما کمک نمی کند، ارائه نمی شود. Church Analytics به نسبت در این عرصه نوظهور می باشد، اما با توجه به مشاهدات من، این ابزار یک نرم افزار جمع آوری و تحلیل اطلاعات وبسایت مطمئن و قابل اعتماد به شمار می رود.

Church Analytics

یکی از مزایای این ابزار، رابط کاربری ساده آن می باشد، زیرا در ابزار های تحلیل و آمارگیری بسیار مهم است که راحت قابل استفاده باشند.

۵- KISSmetrics

یکی دیگر از سایت های تحلیل سایت KISSmetrics است، یک سیستم عالی برای شناختن بازدیدکنندگان شما ارائه می دهد، من شخصا این ابزار را بیشتر برای تجارتهای فروش آنلاین پیشنهاد می دهم. امکانات ارائه شده در این ابزار ممکن است برای بلاگ ها مناسب نباشد.

KISSmetrics

البته نمی گوییم که نمی توان برای بلاگ ها استفاده کرد، مخصوصا برای بلاگ هایی که محصولاتی را برای ارائه دارند، اما ابزارهایی که در این سیستم لحاظ شده مسلما برای فروشگاه های آنلاین تعبیه شده اند و من این ابزار را برای اینگونه وب سایت ها به جای ابزار های دیگر این لیست پیشنهاد می دهم.

۶- Open Web Analytics

Open Web Analytics تمرکز خود را بر سادگی ابزار خود گذاشته است و ماهیت Open source بودن آن نیز مشهود به این امر است. اگر شما به دنبال ابزاری رایگان که قابل قیاس با Google Analytics باشد، هستید، این ابزار مناسب شما است به خصوص اگر شما علاقمند استفاده از پروژه های Open source هستید.

Open Web Analytics

۷- Clicktale

اگر واقعا می خواهید بدانید که مشتریان شما چگونه با وب سایت شما در تعامل هستند، در این ابزار می توانید به صورت عینی تعاملات آنها را با وب سایت خود با استفاده از Clicktale مشاهده نمایید.

Clicktale

با این ابزار می توانید مشاهده کنید که بازدیدکنندگان وب سایت شما با چه بخش های وب سایت در تعامل بوده و بیشتر به آنها توجه داشته اند و در مقابل آن چه بخش هایی را نادیده گرفته اند.

اگر شما چنین اطلاعاتی را در رابطه با بازدیدکنندگان خود می خواهید داشته باشید، حتما پیشنهاد می شود Clicktale را آزمایش کنید.

۸- CrazyEgg

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل سایت CrazyEgg است که از پروژه های Neil Patel (مالک فعلی KISSmetrics) می باشد و راهکار های بصری زیادی در رابطه با نحوه گشت و گذار بازدیدکنندگان در وب سایت شما ارائه می دهد.

CrazyEgg

این ابزار چند “maps” (نقشه) برای مشاهده اینکه چگونه بازدیدکننگان شما در حال مرور وب سایت هستند ارائه می دهد:

  • Heatmap: یک تصویر از محل هایی که مردم در وب سایت شما کلیک نموده اند ارائه می دهد. این به شما اجازه می دهد که بفهمید چه بخش هایی محبوب بوده و می توانید با در نظر گرفتن این امر در آینده تغییراتی در وب سایت خود اعمال کنید.به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی هیت مپ ما را مطالعه نمایید.
  • Scrollmap: این نقشه به شما نشان می دهد که چقدر کاربران در صفحات شما Scroll کرده اند و به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی بازدیدکنندگان، صفحه ی شما را رها کرده اند.
  • Confetti: با این نقشه می توانید تمام کلیک هایی که در وب سایت شما می شود را طبقه بندی کنید و بر اساس نتایج آن منابع وب سایت خود را مدیریت کنید.
  • Overlay: وقتی که شما به این نقشه نگاه می کنید می توانید متوجه شوید که بر روی هر مولفه در صفحه ی شما چند بار کلیک شده است.

۹- Piwik

نمونه دیگری از ابزار های تحلیل سایت شرکت Piwik است که ابزار تحلیل و آمارگیری ثابت و قدرتمندی ارائه می دهد که Open source نیز می باشد.

Piwki یکی دیگر از ابزار های رایگان تحلیل و آمارگیری جایگزین Google Analytics می باشد و با توجه به مشاهدات من تقریبا همان داده های آماری را ارائه می دهد بنابراین این ابزار قابل قیاس با Google Analytics می باشد با تاکید بر پروژه Open source بودن.

Piwik

این ابزار یک نرم افزار PHP MySQL می باشد که شما آنرا بر روی وب سرور خود دانلود و نصب می کنید. در انتهای مراحل ۵ دقیقه نصب یک قطعه کد JavaScript به شما داده می شود. کافیست این قطعه کد را Copy نموده و آنرا در وب سایتی که می خواهید رهگیری شود Paste کنید.

۱۰- CloudFlare

CloudFlare

سرویس جدیدی که با آن به تازگی آشنا شدیم CloudFlare است، یکی دیگر از ابزارهای تحلیل وب سایت. این وب سایت به نوعی یک مورد خلاف قاعده در این لیست می باشد، اما با توجه به آزمایشات انجام شده، CloudFlare ابزار مناسب تحلیل و آمارگیری ارائه می دهد.

علت اینکه می گوییم خلاف قاعده است، به این علت می باشد که این وب سایت بیشتر تاکید بر امنیت و سرویس های CDN دارد و سرویس تحلیل و آمارگیری را در کنار آنها به عنوان مکمل ارائه می دهد. cdn ارائه شده در این سرویس گاها در سایت هایی که در ایران هستند به مشکلاتی برخورد می کند اگر قصد استفاده از cdn را دارید بهتر است از شرکت های ایرانی این خدمات را دریافت کنید بهترین cdn ایرانی را در مقاله ی دیگری معرفی کرده ایم.

به نظر می رسد این سرویس افزونه مناسبی به هر وب سایتی می باشد، حتی بسته رایگان آن، زیرا این سرویس را به عنوان محصولی معرفی می کند که می تواند وب سایت ها را جهت یافتن مشکلات امنیتی اسکن کرده و از تکنولوژی روز دنیا برای افزایش سرعت وب سایت استفاده کند و به شما اطلاعاتی در رابطه با بازدیدکنندگان وب سایتتان با آمار و جداول ارائه دهد.

 

بیشتر بخوانید: کلود فلر چیست

 

۱۱- ثبت آمار سایت در AWSTAT 

AWStats یک ابزار آمارگیری رایگان است که تحت لیسانس GNU توزیع شده است .این ابزار با خط فرمان کار می کند.و البته دارای رابط گرافیکی (CGI) می باشد.این ابزار می تواند با فراهم آورندگان هاستینگ که دارای  PERL,CGI,LOG هستند کار کند.

از این ابزار   قوی برای گرفتن آمار Ftp  یا میل سرور به صورت گرافیکی می باشد.

این برنامه ی تحلیلگر log به عنوان یک CGI از خط فرمان کار کرده و تمامی اطلاعات ممکن در log شما را در تعدادی صفحات گرافیکی نشان می دهد.این ابزار از اطلاعات جزئی نیز جهت پردازش فایل های log استفاده می کند و می تواند فایل های log از بیشتر ابزارهای سرور مانند log فایل های آپاچی (با فرمت ELF,XLF,CLF)، webstar ، IIS (با فرمت W3c) و میل سرور  و Ftp  سرورها را تحلیل کند.

لینک زیر مقایسه ای بین مشهورترین ابزار آمارگیری  مانند Awstat,analog,webalizer را نشان می دهد

همچنین ویژگی های زیر را پشتیبانی می کند :

  • توانایی تحلیل فرمت های مختلف ،
  • کار با خط فرمان و نمایش در مرورگر به عنوان CGI
  • به روز آوری آمارها می تواند از مرورگر وب نیز انحام شود
  • حجم نامحدود فضای فایل log ، پشتیبانی از فایل های logجدا شده
  • پشتیبانی از فایل های کش DNS
  • دارای پلاگینی برای فیلتر  کردن IP ها بر حسب موقعیت
  • دارای پلاگینی برای فیلتر  کردن IP ها بر حسب شهر بازدیدکننده
  • دارای پلاگینی برای فیلتر  کردن IP ها بر حسب مناطق آمریکا و کانادا و گزارشات ISP
  • Option های زیاد برای فیلتر کردن و استفاده از پلاگین
  • پشتیبانی از وب سایت های چند نامی
  • چندزبانه بودن
  • گزارش استاتیک در قالب صفحات Html/Xhtml و pdf
  • آنالیز دیتابیس می تواند در فرمت XML ذخیره شود.
  • جهت استفاده از این ابزار نیاز به موارد زیر دارید :
  • سرور شما باید به فایل log دسترسی داشته باشد.
  • باید بتواند اسکریپت های perl را اجرا نماید.
  • اطلاعات زیر توسط  AWStats نشان داده می شود :
  • تعداد ویزیت و تعداد ویزتهای یکتا .
  • زمان ویزیت و آخرین ویزیت
  • کاربران هویت سنجی شده و آخرین کاربر authenticate شده
  • روزها و ساعات پرترافیک هفته (صفحات ، hit ها)
  • دامین و کشور بازدیدکنندگان
  • آخرین ویزیت ها و لیست آدرس های IP
  • بیشترین صفحات مرور شده .
  • انواع فایلها
  • سیستم عامل و مرور گر مورد استفاده
  • بازدیدهای رباتها (۳۱۹ ربات یافت شده )
  • حمله ی کرم (۵ نوع خانواده ی کرم )
  • کمک به موتورهای جستجو جهت یافتن ،کلمات کلیدی استفاده شده در سایت شما
  • خطاهای مربوط به HTTP
  • گزارشات شخصی دیگر بر مبنای URl,  پارامترهای url
  • تعداد دفعاتی که سایت شما favorite شده است .
  • اندازه ی صفحه

۱۲- ثبت آمار سایت در Alexa

آمار وب سایت Alexa می تواند به فرایند افزایش ترافیک وب سایت به شما کمک کند.

الکسا (alexa):یکی از ابزارهای تحلیل وب سایتها الکسا می باشد که رتبه ترافیک وب سایتها در ایران و جهان و را نشان می دهد. هم چنین این وب سایت تحلیلهای جزیی تربی از وب سایت را نشان می دهد . .

الکسا، شرکت اطلاعات وبی است که شما می توانید رتبه ترافیک (traffic rank) هر وب سایت یا وبلاگ را در آن ببینید. این رتبه ترافیک، نشان دهنده محبوبیت وب سایت و ترافیک وارده به صفحات آن است.

 

نتیجه گیری

بسیار مهم است که داده ها و ترافیک وب سایت خود را زیر نظر داشته باشید.
اگر تصمیم دارید وب سایت خود را به یک تجارت تبدیل کنید، شما باید با آن مثل یک تجارت برخورد کنید و به کمک تحلیل و آنالیز سایت آنرا ارتقا دهید. در تجارتهای آنلاین شناختن ترافیک و نتیجاتا بازدیدکنندگان، کلید اصلی موفقیت می باشد.

بنابراین یک ابزار تحلیل و آمارگیری مناسب بیابید و با استفاده از آن موفقیت خود را اندازه گیری کنید.

سوالات متداول

در هر تجارتی دنبال کردن آمار، ارقام و بررسی اطلاعات برای گرفتن تصمیم مناسب، می توان گفت یکی از دلایل اصلی موفقیت یا شکست است. تجارت ها از بزرگ تا کوچک می بایست، گزارش های دقیقی از سفارشات، انبار، فروش، خرید و خیلی موارد دیگر تهیه نمایند تا بتوانند تشخیص دهند که تجارت انها به چه سویی می رود و در صورت نیاز اقدامات و تمهیداتی جهت اصلاح آن اتخاذ کنند.
Mint واقع در HaveAMINT.com، به صورت پیش مبلغ ۳۰$ به ازای هر وب سایت دریافت می کند، اما دیگر به صورت دوره ای هزینه دیگری دریافت نخواهد کرد. این ابزار در مقابل ابزارهای دیگر که هزینه های بسیار پایین دوره ای میگیرند بسیار مناسبتر است، اما می خواهید از ابزار های تحلیل و آماری در بازه طولانی مدت استفاده کنید Mint یکی از انتخاب های اصلی شما می بایست باشد.
یک سیستم عالی برای شناختن بازدیدکنندگان شما ارائه می دهد، من شخصا این ابزار را بیشتر برای تجارتهای فروش آنلاین پیشنهاد می دهم. امکانات ارائه شده در این ابزار ممکن است برای بلاگ ها مناسب نباشد.
یک تصویر از محل هایی که مردم در وب سایت شما کلیک نموده اند ارائه می دهد. این به شما اجازه می دهد که بفهمید چه بخش هایی محبوب بوده و می توانید با در نظر گرفتن این امر در آینده تغییراتی در وب سایت خود اعمال کنید.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا