میزبانی وب

cloudflare چیست؟ ( آموزش cloudflare برای سایت + تصویر )

در این مقاله به بررسی این پرسش خواهیم پرداخت که cloudflare چیست و در ادامه به مزیت های آن می پردازیم.

کلود فلر  یا cloudflare چیست؟

نرم افزار cloudflare سرویسی برای افزایش و بهبود عملکرد و کارائی و همچنین ارائه خدمات امنیتی است. به طور متوسط یک سایت روی CloudFlare که ۴۰% سریعتر بارگذاری می شود، ۶۰% پهنای باند کمتری استفاده می کند و ۶۵% درخواست های کمتری دارد و این سرویس امنیت را برای وب سایت شما بیشتر می کند ، به نوعی خدمات کلود فلر سرویس CDN را با امکانات پیشرفته و بیشتر، به شما ارئه میدهد.

مزایا cloudflare 

در گذشته ارائه ی محتوای وب و همچنین مدیریت موارد امنیتی ، همگی توسط باکس های اختصاصی موجود در رک سرور همچون فایروال ها، لود بالانسر ها و همچنین سایر استراتژی های بهینه سازی صورت می پذیرفت. هزینه های مرتبط و نگهداری در این روش از دسترس اکثر صاحبان وب سایت ها خارج بود اما سرویس کلودفلر تمام این موارد را به صورت بسیار کارامد ارائه می دهد.

کلود فلر داری شبکه ی بسیار عظیمی از ۳۲ data center مختلف در اقصی نقاط جهان می باشد که در عمل بین وب سرور سایت شما و اینترنت قرار می گیرد. در صورتی که یک کاربر یک صفحه ی وب را درخواست نماید ، این درخواست به جای سرور اصلی که می تواند یک هاست یا سرور مجازی خارج و یا سرور اختصاصی باشد توسط cloud flare پاسخ داده خواهد شد و بدین ترتیب حجم اطلاعات مبادله شده بر روی شبکه کلودفلر قرار خواهد گرفت.

— کاهش زمان لود سایت با cloudflare

به وسیله ی قرار گرفتن محتوای static وب سایت شما بر روی کلودفلر زمان لود وب سایت برای تمامی بازدید کنندگان کاهش می یابد. محتوای static شامل قسمت هایی از یک صفحه ی وب می باشند که اغلب تغییر نمی کنند : همانند javascript ها ، css ها و تصاویر. از از آنجایی که اکثر کاربران از سایت هایی که زمان لود بالایی دارند دوری می کنند، بدین ترتیب بازدیدکنندگان وب سایت شما افزایش پیدا خواهند کرد و بازدیدکنندگان زمان بیشتری را برای بررسی وب سایت شما خواهند گذراند. همچنین با توجه به تراکم جغرافیایی بالای دیتاسنتر کلودفلر زمان لود وب سایت برای بازدیدکنندگان حتی در صورت وجود فاصله ی زیاد تا سرور اصلی به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.

 

بیشتر بخوانید: دیتاسنتر چیست

 

— سازگاری بسیار بالای کلودفلر

سازگاری بسیار بالای کلودفلر موجب می شود که محتوای dynamic وب سایت همچنان به روز رسانی گردند و عملیات caching بر روی آن ها تاثیر گذار نباشد .همچنین برای ارسال سریع محتوای dynamic نیز یک تکنولوژی مبتنی بر WAN با نام Railgun ارائه می شود که ترکیبی از فشرده سازی tunneling ، GZIP امن بین سرور اصلی و سرور لبه ی کلودفلر و همچنین فشرده سازی ویدیویی مانند می باشد.

مزایای cloudflare

کلودفلر همانند یک مکمل بسیار مناسب برای پلاگین های caching در cms های مختلف نظیر جوملا و وردپرس می باشد و در حالی که اکثر این افزونه بر بهینه سازی پایگاه داده و سرور تمرکز می کنند ، کلود فلر بهینه سازی در سطح شبکه را ارائه می دهد. در کل امکان استفاده از کلودفلر در هر نوع وب سایتی موجود می باشد.

در صورتی که شما در حال ساخت و یا ویرایش صفحات وب خود باشید و قصد refresh نمودن اطلاعات cache شده ی مربوط به وب سایت خود در کلودفلر را دارید، با ورود به پنل مدیریتی حساب کاربری خود این امکان برای شما موجود می باشد و در واقع به صورت دستی می توانید این مورد را انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید:  cdn چیست

 

— غربال کردن بازدیدکنندگان

یکی از مزایای دیگر استفاده از کلودفلر غربال کردن بازدیدکنندگان جهت جداسازی کاربران واقعی از حملات ربات های مخرب است.

همچنین کلوفلر توانایی بالایی در شناسلیی و مقابله با حملات ddos دارد و متدهای پیچیده ای را جهت مقابله با این تهدید ها به کار می گیرد .کلود فلر از شبکه ی anycast استفاده می کند ، این بدین معناست که ترافیک وب از طریق کارامدترین مسیر ممکن مسیر یابی می شود و در واقع وابسته به یک مسیر خاص نمی باشد. در نتیجه حتی اگر یک وب سایت مورد حمله ی ddos قرار گیرد ، با انعطافی که کلودفلر در انتقال ترافیک مناسب به سرور اصلی دارد ، وب سایت up خواهد ماند.

حمله ddos

— تکنولوژی migrate and polish

یکی دیگر از تکنولوژی های ارائه شده ی این سرویس تکنولوژی migrate and polish می باشد. این تکنولوژی جهت بهینه سازی لود تصاویر در تلفن همرا است .migrate به وسیله ی انتخاب سایز مناسب تصاویر برای تلفن همراه بازدید کننده و polish با کاهش حجم تصاویر ، زمان لود تصاویر در تلفن های همراه را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند.

این سرویس یک بستر بسیار مناسب برای وب سایت های پر بازدید می باشد ، زیرا امکان مدیریت درخواست های همزمان به وسیله تکنولوژی های پیشرفته ی caching وجود دارد. بدین ترتیب بدون استفاده از پهنای باند سرور اصلی حجم بالای درخواست ها پاسخ داده می شود

 

— ارائه ssl در cloudflare

کلودفلر با ارائه گواهی SSL امکان برقراری ارتباط به صورت کاملا رمزگذاری شده (encrypted) را مهیا نموده است .لازم به ذکر است که این امکان در پلان رایگان کلودفلر موجود نمی باشد.

همچنبن در پلان های غیر رایگان امکانات امنیتی بسیار متنوعی وجود دارد .برای مثال در صورتی که وب سایت شما مورد حملات ddos قرار گیرد ، امکان اضافه کردن آزمون captcha به صورت آنی برای وب سایت شما موجود است . همچنین سطوح امنیتی متفاوتی نظیر استفاده از پایگاه داده ی ip های نا امن در کلودفلر و یا بلاک کردن یک رنج ip آدرس ها و همچنین بلاک کردن بر اساس کشور نیز موجود می باشد.

— راه اندازی آسان

برخلاف بسیاری از ابزارهای سنتی با عملکرد مشابه ، کلودفلر نیاز به پیکر بندی خاصی ندارد و به محض ثبت نام در وب سایت آن (به آدرس www.cloudflare.com ) و تغییر dns دامنه ی خود به dns های اعلام شده ی کلود فلر ، cache شدن خودکار محتوای وب سایت شما بر اساس پسوند فایل ها آغاز خواهد شد. ضمنا در هر لحظه امکان غیر فعال کردن این سرویس برای وب سایت شما نیز موجود می باشد.

معایب کلود فلر

  • اگر کلود فلر آسیب ببیند، سایت شما هم از دسترس خارج می شود.
  • این امکان وجود دارد که گاهی کاربر واقعی شما به اشتباه هکر شناخته شود و مسود شود.
  • در صورتی که از هاست اشتراکی استفاده می کنید باید امکان سنجی کنید که کلود فلر با هاست اشتراکی امکان دسترسی دارد یا خیر.
  • استفاده از کلودفلر زمانی برای سایت مفید است که بازدید بالایی داشته باشید و یا اینکه بخواهید با استفاده از CloudFlare از سایت خود در مقابل
  • هکرها محافظت کنید.

آموزش cloudflare برای سایت

— ابتدا وارد سایت کلود فلر شوید

— سپس بر روی Sign up در منوی بالا کلیک کرده و یک حساب کاربری بسازید.

— یک تاییدیه ایمیل برای شما ارسال می شود آن را تایید کرده تا حساب کاربری شما فعال شود.

— بعد از فعال شدن حساب کاربری بر روی Add a WebSite کلیک کنید.

— در کادری Enter your site آدرس دامنه را وارد نمایید ( بدون http و www )

 

— در کادر انتهای صفحه پلن رایگان را انتخاب می کنیم.

 

— در مرحله بعد NameServer داده شده توسط کلودفلر را با نیم سرورهای هاست خود جا به جا کنید.

 

پورت های کلودفلر

—  پورت‌های http کلودفلر 

۸۰ – ۸۸۸۰ –  ۲۰۵۲ – ۲۰۸۲ – ۲۰۸۶ – ۲۰۹۵

— پورت‌های https کلودفلر

۴۴۳ – ۲۰۵۳ – ۲۰۸۳ – ۲۰۸۷ – ۲۰۹۶ – ۸۴۴۳

 

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا