رایانش ابری

ITaaS به عنوان خدمتی فراتر از فقط رایانش ابری

ITaaS مخفف فناوری اطلاعات به عنوان سرویس، یکی از کلمات اختصاری گمراه کننده است. زیرا دنبال کننده الگوی گیج کننده و آزار دهنده XaaS می باشد، افراد زیادی تصور می کنند که همانند SaaS ، سرویس PaaS یا IaaS تنها یک الگوی ارائه رایانش ابری یا بستر نرم افزاری اطلاعات است. در ادامه اثبات خواهد شد که این فرض اشتباه برای بسیاری از سازمان های فناوری اطلاعات هزینه بر خواهد بود.

در واقع فناوری اطلاعات به عنوان سرویس (ITaaS) یک تجارت جدید فناوری اطلاعات و الگوی عملکرد است، نه یک نرم افزار قابل  ارائه به مشتریان، ITaaS چیزی بیشتر از فقط نرم افزار است. درحالی که تعاریف بسیاری موجود می باشد، فناوری اطلاعات به عنوان یک سرویس (ITaaS) به ارائه دهنده خدماتی تبدیل شده که به جای سازماندهی تکنولوژی سنتی خدمات فناوری اطلاعات را هماهنگ و ارائه می دهد. این مدل برای کاربران دسترسی مستقیم به سرویس و خدمات داخلی و شخص ثالث را از طریق خدمات یکپارچه که استرداد وجه و صدور صورت حساب را پشتیبانی می کند، فراهم می سازد.

درحالی که رایانش ابری یک توانمند ساز مفید برای ITaaS است، خدمات فناوری مجازی و اختصاصی نیز می توانند بسته بندی و به کاربران ارائه شوند. در حالیکه ممکن است مسئولان IT صراحتاَ از اصطلاح خاص ITaaS استفاده نکنند، بسیاری در شرکت های فناوری ذاتاَ درک می کنند که آنها در رقابت در بازار فناوری هستند و باید خود به ارائه دهندگان خدمات تبدیل شوند. اما آنها قادر نیستند درک کنند که تبدیل شدن به ارائه دهنده ی خدمات یک انتخاب نیست؛ این تصمیمی است که کاربران برای آنها اتخاذ می نمایند. با عدم درک این واقعیت مهم، فناوری اطلاعات تمایل می یابد که بر روی مسائل فنی آشنا از جمله چگونگی ساختن پلت فرم یک رایانش ابری خصوصی IaaS (زیر ساخت به عنوان سرویس) تمرکز کند، و نه پرسش های سطح بالاتری پیرامون اینکه چه خدماتی باید ارائه شود و چرا تمرکز کنند.

این امر اثر خود را زمانی نشان می دهد که سازمان ها تلاش می کنند سرویس های رایانش ابری را حول مراکز داده موجود خود بنا کنند. استراتژی رایانش ابری انها معمولا بر این اساس خواهد بود که چگونه سرویس های ابری اختصاصی را بر روی زیرساخت فعلی موجود در سازمان پیاده سازی نمایند در حالیکه برای کاربران خود دسترسی به سرویس های ابری عمومی مانند Amazon AWS یا دیگر شرکت های ارائه دهنده ی سرویس های IaaS و PaaS را فراهم نمایند. این اقدام اشتباه کلاسیک شرکت های فناوری را به ارمغان میاورد که به جای توجه به کاربران و نیازهای آنها به ارائه سرویس بر روی زیر ساخت قدیمی تمرکز کنند.

سازمان هایی که در رابطه با تبدیل به ITaaS جدی هستند در عوض با کاربران، نرم افزار و سرویس های تجاری خود شروع می کند. آنها تمرکز خود را بر روی پاسخگویی پرسش های بنیادی می پردازند که بپاسخگویی آنها رای بخش IT سنتی دشوار و دور از ذهن می باشد:

  • کاربران تجاری و توسعه دهندگان ما برای نوآوری به چه خدماتی نیاز دارند؟
  • آیا فناوری اطلاعات داخلی بهترین موقعیت برای ارائه این خدمات به کاربران می باشد؟
  • آیا IT سازمان می تواند این خدمات را در بازار رقابتی کنونی قیمت گذاری نموده و ارائه دهد؟
  • فرآیند ها و سیاست های ما برای حمایت از چرخه حیات خدمات جدید چگونه باید تغییر کنند؟

پاسخ به این سوالات چیزی است که پاسخ به مدل ها و پلت فرم ها را پیش می برد. پاسخ ممکن است عمومی، خصوصی، مدل رایانش ابری Hybrid، و یا محیط مجازی یا اختصاصی باشد. اما این نیاز و خواسته های کاربر است که سلسله سرویس رسانی ITaaS را به پیش می برد نه زیرساخت ها.

ITaaS یک مدل عملیاتی جدید را تضمین می کند که نیازمند مهارت ها، فرآیندها، سیاست ها و رویکردهای جدید است. بسیاری از مدیران ارشد اطلاعات درخواهند یافت که این چالش ها برای غلبه بر موانع فنی در ارتباط با تحویل مدل، چالش برانگیز تر خواهند شد. توصیف ITaaS در رایانش ابری یا اصطلاحات تکنولوژی کاملاَ این نکته را نادیده گرفته است.

 

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا