طراحی وب سایت

wordpress Rest API چیست و چه اهمیتی دارد؟

wordpress Rest API ویژگی جدیدیست که به هسته وردپرس اضافه شده (نسخه ۴.۴) و آینده این پلتفرم را رقم خواهد زد. همانند بسیاری از افراد شاید ندانید Rest API چیست و چه قابلیت هایی را در وردپرس در اختیار شما قرار می دهد. در این مقاله به بررسی Wordpress Rest API خواهیم پرداخت اینکه چرا باید به آن اهمیت داد.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

در این مقاله به سراغ WP Rest API (که با نام Jason Rest API نیز شناخته می شود ) و سپس به سوال restful api چیست پاسخ دهیم.

در وردپرس rest api چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید با ۳ مفهوم API ،Json و REST آشنا شوید.

API چیست؟

API مخفف Application Programming Interface است. قطعه نرم افزاری که به عنوان واسط  بین دو برنامه دیگر عمل می کند. برای مثال اگر از یک برنامه ثالث برای ارسال پست ها به twitter استفاده می کنید ، شما در حال استفاده از Twitter API برای اتصال پلتفرم به نرم افزارتان هستید.

API چیست ؟

Json چیست؟

JSON مخفف عبارت JavaScript Object Notation است و یک فرمت مشخص برای تبادل داده بر اساس زبان برنامه نویسی JavaScript معرفی می کند.
امروزه استفاده از API های JSON بسیار رایج است زیرا بسیاری از زبان های برنامه نویسی به راحتی می توانند داده های خود را به ساختار JSON تبدیل کنند. بر این اساس، محیط کاربری که بر اساس این فرمت باشد می تواند بین اپلیکیشن های مختلف یا زبان های برنامه نویسی مختلف قرار بگیرد و به عنوان یک مفسر عمل کند.

REST چیست؟

REST مخفف Representational State Transfer است و یک مدل برای ساختن API بر مبنای HTTP معرفی می کند، با این ویژگی که :

  • سبک باشد
  • برای داده های با حجم بالا مناسب باشد
  • سازگاری بسیار بالایی داشته باشد
  • کاربر پسند باشد

حال باید در پاسخ restful api چیست بگوییم Wordpress (JSON) REST API یک رابط بین وردپرس و دیگر اپلیکیشن های نرم افزاری بوده و خصوصیت آن سازگاری بالا و جامع بودن آن است.

REST چیست؟

چرا اتصال api به وردپرس اهمیت دارد؟

اتصال api به وردپرس ایده جدیدی نیست. در حقیقت وردپرس API هایی برای تعامل با قالب ها، افزونه ها وغیره دارد. اما سوال اینجاست چرا از همان API های موجود استفاده نمی کند؟

API موجود در وردپرس دیگر قدیمی شده است

در مورد استفاده از api در وردپرس بایستی گفت API موجود برای موارد داخلی خود وردپرس بسیار خوب عمل می کند اما در ارتباط با نرم افزاری های خارچ از پلتفرم وردپرس بسیار دردسر سازند و برنامه نویسان زیادی را به زحمت انداخته است.

Wordpress REST API جدید یک رابط جامع است

همانطور که دریافتیم نکته کلیدی در ساخت API جامع بودن آن است. این API بر اساس JSON ایجاد شده و وردپرس را قادر می سازد تا به راحتی با دیگر وب سایت ها و سرویس ها ارتباط برقرار کند. WP REST API یک تحول بزرگ است زیرا وردپرس را قادر می سازد تا با دیگر وب سایت ها ارتباط برقرار کند و اهمیتی ندارد که این وب سایت ها با چه زبان برنامه نویسی نوشته شده اند. از آنجایی که طرف مقابل بر روی پروتکل HTTP اجرا می شود، دو طرف می توانند درخواست هایشان را به صورت دو طرفه ارسال کنند. این روش تقریبا به هر اپلیکیشنی اجازه می دهد تا از طریق یک مسیر استاندارد با پلتفرم وردپرس تعامل داشته باشد.

JavaScript تبدیل به PHP جدید می شود

اگر اخبار را دنبال کرده باشید می دانید که اخیرا سایت وردپرس آپدیت جدیدی را ارایه کرده است بر این اساس :

  • بخش مدیریت به جای استفاده از HTTP و زبان php کاملا بر اساس JavaScript نوشته شده است
  • بخش مدیریت صد در صد بر مبنای Rest API است.

توسعه وردپرس ساده تر و انعطاف پذیرتر شده است

همانطور که اشاره شد JSON ارتباط وردپرس با فضای بیرون را آسان تر کرده است. این مطلب برای برنامه نویسان بدین معنی است که نه تنها به ابزارهای مضاعفی دسترسی پیدا می کنند بلکه دیگر زبان های برنامه نویسی هم موقعیت منصفانه ای برای ادغام با وردپرس پیدا می کنند در حالی که این مورد در گذشته بسیار محدود بوده است.

در نتیجه استفاده از فریم ورک هایی چون Ruby on Rails و دیگر فریم ورک ها برای وردپرس فراهم شده است.

ادغام محتوای ثالث بسیار آسانتر شده است

به دلیل اینکه WP REST API وردپرس را قادر ساخته تا با دیگر تکنولوژی های دیگر تعامل خوبی داشته باشد. بر این اساس قرار دادن محتوای وردپرس در دیگر اپلیکیشن ها و سرویس ها نیز بسیار آسان شده است.

Backend در وردپرس برای همیشه تغییر خواهد کرد

همانطور که در آپدیت جدید مشاهده می کنید، WP REST API قادر است تمامی مسئولیت های بخش مدیریت وردپرس را بر عهده بگیرد. یک رابط جامع و فراگیر، این مطلب یدین معنی است که داشبورد وردپرس آماده است تا دوباره انگاری شود و حتی کاملا جایگزین گردد. برنامه نویسان قادر خواهند بود بخش مدیریت و یا بخش بلاگ را آنطور که خودشان دوست دارند کاملا جدا از وردپرس بسازند.

وردپرس وارد بازار موبایل اپلیکیشن ها خواهد شد

دیگر مزیت فرمت JSON این است که هم توسط IOS و هم توسط Android پشتیبانی می شود. این مزیت باعث می شود که راه ها برای گسترش اپلیکیشن های موبایل تحت وردپرس هموار شود. توانایی قرار گیری آسان محتوا از طریق API این پتانسیل را برای وردپرس ایجاد می کند تا به عنوان سروری برای کاربران موبایل قرار بگیرد.

تقاضا برای برنامه نویسان مسلط به وردپرس افزایش خواهد یافت

بهترین خبر این است که ادغام WP REST API فرصت هایی را برای کسانی فراهم می کند که متخصص در کار با وردپرس هستند. وقتی API راه ها را برای ورود دیگر پلتفرم ها به وردپرس باز کنند، تقاضا برای متخصصین وردپرس و هاست پرسرعت وردپرس افزایش خواهد یافت.

restful api چیست؟

وقتی یک api با rest مطابقت داشته باشد به restful می گویند. برای این اتفاق باید یک مجموعه از قواعد رعایت شود که استفاده و کاربرد API را راحت تر می کند.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا