دامنهمیزبانی وب

addon domain چیست؛ نحوه ساخت ادان دامین

گستردگی و تنوعی که در امکانات مربوط به میزبانی وب یا web hosting وجود دارد بسیار زیاد است. آن‌قدر که حتی ممکن است بسیاری از افراد فعال در همین حوزه نیز بسیاری از آن‌ها را نشناسند. به طور کلی خود موضوع دامنه به تنهایی طیف وسیعی از امکانات و ویژگی‌ها را شامل می‌شود که اغلب افراد فقط با موضوعاتی مانند دامنه‌ها، زیر دامنه‌ها، دامنه‌های پارک شده و DNS آشنا هستند. درحالی‌که در این میان امکان بسیار کاربردی و مهمی مانند ادان دامین از قلم افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود. به همین دلیل می‌خواهیم در این مطلب به طور مفصل در خصوص ادان دامین صحبت کنیم. قرار است بدانیم ادان دامین چیست؟ چگونه ساخته می‌شود و چطور می‌شود آن را به سی پنل و دایرکت ادمین اضافه کرد؟

Addon domain چیست؟

شاید تصور شما هم این است که روی یک هاست تنها می‌توان یک دامنه پارک کرد. به این معنی که تمام هاستی که برای یک سایت خریداری می‌شود تنها قادر به پذیرایی کردن از همان یک سایت است. به این ترتیب می‌توان روی این فضا فقط یک کنترل پنل نصب کرد. این در حالی است که می‌توان روی یک هاست، تا جائیکه فضا و ظرفیت آن اجازه می‌دهد، دامنه‌های جدید اضافه کرد. هر دامنه جدیدی که به یک هاست اضافه می‌شود، یک ادان دامین است. پس اگر به addon domain نیاز دارید در هنگام خرید هاست دقت کنید که هاست موردنظر این امکان را به شما ارائه دهد.

وقتی از یک ادان دامین استفاده می‌کنید، در واقع بخش کنترل پنل (سی پنل یا دایرکت ادمین) سایت‌های شما یکی است، اما می‌توانید هر دو یا چند سایت را به صورت مستقل از هم و بدون وجود اختلالی مدیریت کنید. در واقع نام دامنه‌های شما مختلف است، اما آدرس ایمیل شما به عنوان صاحب هاست یکی است و می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافه برای شارژ هاست جدید، چند سایت را روی یک هاست اضافه کنید.

وقتی یک میزبانی وب یا هاست می‌خرید، اولین دامنه‌ای که روی آن ایجاد می‌کنید، دامنه اصلی شما نامیده می‌شود. سپس هر دامنه جدیدی که به این هاست اضافه کنید، یک ادان دامین محسوب می‌شود. اگر هنوز به طور کلی با مفهوم دامنه چیست آشنا نیستید پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله‌ای در این مورد میباشد.

ادان دامین چیست

کاربرد ادان دامین

ادان دامین دقیقا همان کاری را انجام میدهد که دامنه اصلی شما قابلیت آن را دارد. اگر دامنه شما به گونه های متفاوتی قابل نوشتن است می توانید از ادان دامین استفاده کرده و ثبت دامنه مشابه را انجام داده و سپس ان را به هاست خود اضافه و روی دامنه اصلی ریدایرکت کنید. یا یک سایت با دامنه مستقل در آن بالا بیاورید. البته باید دقت کنید که فضای هاست شما بین این دو سایت تقسیم می شود.

تفاوت ساب دامین و ادان دامین چیست؟

زیر دامنه بخشی از دامنه اصلی سایت است و قبل از نام دامنه قرار می گیرد و بین نام اصلی سایت و نام زیر دامنه یک نقطه قرار دارد. همانطور که در تعریف ادان دامین گفتیم، addon domain یک دامنه مستقل است و مثل ساب دامین وابسته به دامنه اصلی نیست. ادان دامین در کنار دامنه اصلی، در واقع دو سایت جدا بر روی یک هاست هستند.

 

بیشتر بخوانید: vpn چیست

 

آموزش ساخت ادان دامین در cPanel

برای افزودن ادان دامین در سی پنل و ایجاد ادان دامنه مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- وارد حساب کاربری خود در سی‌پنل شوید.

۲- طبق تصویر زیر روی گزینه Addon Domains کلیک کنید.

ساخت addon domain

۳- در قسمت Create an Addon Domain نام دامنه جدید را بدون پیشوند www در قسمت New Domain Name وارد کنید.

اضافه کردن دامنه به cpanel

۴- به بخش‌های Subdomain و Document Root کاری نداشته باشید. خود سی پنل به طور خودکار این بخش‌ها را پر می‌کند. در مورد ساب دامین مقاله نحوه ایجاد ساب دامین را بخوانید.

۵- اگر می‌خواهید یک حساب FTP برای دامنه جدید خود ایجاد کنید، روی گزینه FTP account associated with this Addon Domain کلیک کنید.

ساخت addon domain در سی پنل

۶- cPanel به طور خودکار بخش FTP Username را پر می‌کند. در صورتی که تمایل دارید از نام کاربری حساب FTP دیگری استفاده کنید، نام کاربری مورد نظر را به صورت دستی وارد کنید. سپس رمز عبور جدید را در کادرهای متنی مناسب وارد کرده و تأیید کنید.

۷- حالا روی گزینه Add Domain کلیک کنید.

اضافه کردن دامنه به سی پنل

ادان دامین شما ساخته شد.

 

بیشتر بخوانید:  پارک دامین چیست

 

افزودن ادان دامین در دایرکت ادمین

برای اضافه کردن ادان دامین در دایرکت ادمین مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- وارد حساب کاربری خود در دایرکت ادمین شوید.

۲- در منوی اصلی مراحل زیر را طی کنید :

Home >> Account Manager >> Domain Setup

ساخت ادان دامین در دایرکت ادمین

۳- روی گزینه add new کلیک کنید.

۴- نام دامنه ای را که می خواهید به عنوان ادان دامین اضافه کنید را وارد کنید.

۵- روی گزینه create کلیک کنید.

اضافه کردن دامنه به دایرکت ادمین

چگونه به ادان دامین فایل اضافه کنیم؟

وقتی در سی پنل یک ادان دامین ایجاد می‌کنید، سیستم به صورت خودکار یک زیر دامنه جدید ایجاد می‌کند. شما می‌توانید فایل‌های جدید خود را که به مربوط به ادان دامین است در این زیر دامنه آپلود کنید. به یاد داشته باشید که دایرکتوری پیش فرض برای دامنه جدید افزونه public_html/AddonDomain است.

هرگز پس از ایجاد کردن یک ادان دامین، زیر دامنه‌های خود را تغییر ندهید یا حذف نکنید. زیرا انجام این کار ممکن است باعث ایجاد تغییر یا حذف نمایش ادان دامین شما شود.

آنچه در این مطلب مطالعه کردید در این خصوص بود که ادان دامین چیست و چه کاربردی دارد؟ سپس به آموزش ساخت ادان دامین پرداختیم و نحوه ساخت آن را در دو پنل سی پنل و دایرکت ادمین بررسی کردیم. چنانچه در خصوص ادان دامین پرسشی دارید که در این مطلب به آن پاسخ داده نشده است، آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا