دامنه

ساب دامین چیست؛ نحوه ساخت زیر دامنه

اگر تابحال یک سایت راه اندازی کرده اید و یا قصد راه اندازی یک سایت دارید حتما اسم ساب دامین یا زیر دامنه را شنیده اید. امروزه، شرکت‌های ارائه دهنده‌ی هاست و دامنه با امکانات و تسهیلات فراوان قابلیت‌های متعدد به کاربران خود ارائه می دهند تا نیازمندی‌های کاربران خود را به بهترین شکل برآورده کنند. یکی از این قابلیت ها subdomain است. در این مقاله ما به شما می گوییم زیر دامنه یا ساب دامین چیست و به چه منظور از آن استفاده می‌شود؟ و در ادامه می گوییم ساخت ساب دامین در سی پنل و ساخت subdomain در دایرکت ادمین چگونه است؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

دامنه چیست؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید باید نام یا آدرس آن را به همراه پسوند انتخاب کنید که برای این کار باید ثبت دامنه انجام دهید. در دنیای وب، متناظر با هر آدرس وب‌سایت ( IP ) یک نام که همان دامنه است، وجود دارد و کاربران اینترنت هر وب‌سایت را با نام دامنه آن می‌شناسند. انتخاب نام دامنه کاری تخصصی است که باید علاوه بر قابلیت به‌یادسپردن، نامی جذاب باشد و قابلیت برندشدن نیز داشته باشد.

دامنه یا Domain نامی منحصربفرد برای یک آدرس اینترنتی است که یک وب‌سایت‌ با این نام شناخته می‌شود. آدرس اینترنتی وب‌سایت، یک آدرس آی‌پی (IP) است که با اعدادی منحصربفرد آدرس‌دهی می‌شود و برای ساده‌شدن دسترسی به وب‌سایت، به‌جای آدرس آی‌پی از دامنه استفاده می‌شود که از یک نام و یک پسوند که با نقطه از هم جدا می‌شوند، تشکیل شده است. هر دامنه می‌تواند یک یا چند زیر دامنه یا ساب دامین داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد اینکه subdomain چیست بدانید.

 

تعریف ساب دامنه

زیر دامنه چیست؟

subdomain یا زیر دامنه ( یا ساب دامنه ) زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی محسوب می‌شود که قبل از دامنه اصلی می‌آید و با یک نقطه از دامنه اصلی جدا می‌شود. ساب دامین بخشی از دامنه اصلی شما می باشد و به همین دلیل نیز به آن زیر دامنه گفته می شود. در واقع، زیر دامنه یا ساب دامین برای کمک به سازماندهی و ایجاد بخش‌های مختلف وب‌سایت اصلی استفاده می‌شود.

زیر دامنه زیرمجموعه‌ای از دامنه و بخشی از یک دامنه بزرگ‌تر است و بیانگر وابستگی نسبی است. برای مثال، زیر دامنه mail.yahoo.com یک زیر دامنه مربوط به پست الکترونیک یاهو از وب‌سایت یا دامنه yahoo.com است.

 

بیشتر بخوانید: آدرس ip چیست

 

کاربرد ساب دامین چیست؟

زیر دامنه‌ها به‌طور معمول توسط سازمان‌ها با نام‌هایی یکتا برای مقاصد مختلف و مرتبط که به کارکرد یا خدمت خاصی از وب‌سایت یا دامنه اصلی مربوط می‌شوند، ایجاد و استفاده می‌شوند.

بنابراین، محتوایی که زیر دامنه‌ها ارایه می‌دهند مرتبط با مضامین و محتوای دامنه اصلی یا مرتبط با خدماتی است که دامنه اصلی ارایه می‌دهد؛ اما ممکن است زیر دامنه‌ها وب‌سایت‌هایی جداگانه نیز باشند. در مواردی که دامنه‌ای تهیه شده باشد و نیاز به یک یا چند دامنه دیگر نیز باشد که امکان تهیه وجود نداشته باشد نیز می‌توانید از زیر دامنه یا ساب دامین استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: ادان دامین چیست

کاربردهای زیر دامنه چیست؟

با اینکه ساب دامین بخشی از دامنه اصلی است، اما موتورهای جستجو به‌صورت بخشی مجزا ساب دامنه را می خوانند. از این رو، می‌توان از زیر دامنه ها برای ساماندهی وب‌سایت‌ها استفاده کرد. سازمان‌ها به دلایل مختلف از زیر دامنه ها استفاده می‌کنند:

  • ایجاد نسخه های مختلف از وب سایت برای زبان های مختلف
  • ایجاد نسخه موبایل بر روی وب سایت
  • با استفاده از ساب دامنه میتوانید شبکه ای از سایت های غیر مرتبط راه اندازی کنید
  • برای بخش‌های مختلف یک وب‌سایت یا صفحات مختلف و متمایز یک وب‌سایت می‌توانید زیر دامنه‌های گوناگون و مربوط به هر صفحه را ایجاد و از آنها استفاده کنید. برای مثال، وب‌سایتی که مربوط به یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی است تصمیم به ایجاد فروشگاه اینترنتی دارد که به این منظور، زیر دامنه shop را به ابتدای نام دامنه اصلی خود اضافه می‌کند
  • در مثال بالا برای ایجاد وبلاگ از زیر دامنه mag در ابتدای نام دامنه استفاده می‌کند

نحوه ساخت ساب دامین

زمانی که دامنه ثبت می‌شود به یک هاست یا سرور متصل می‌شود که می‌توانید زیر دامنه‌ها را به تعداد مورد نیاز در آن بسازید. برای خرید هاست پرسرعت و با پشتیبانی ۲۴ ساعته می توانید با پشتیبانان ایران هاست تماس بگیرید.

برای ایجاد ساب دامین و مدیریت آنها باید به پنل مدیریت فضای میزبانی ( هاست ) وارد شوید؛ دو پنل میزبانی هاست رایج، کنترل پنل cpanel و پنل دایرکت ادمین هستند.

در ادامه، برای آشنایی بیشتر، ساخت ساب دامین در سی پنل و نحوه ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین توضیح داده می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: whois چیست

 

آموزش ساخت ساب دامین در سی پنل

  • مطابق با تصویر زیر، ابتدا وارد محیط مدیریت هاست سی پنل شوید و از منو یا بخش “Domains” گزینه “Subdomains” را انتخاب کنید.
  • نام ساب دامین مورد نظر را تایپ و دکمه “Create” را کلیک کنید.

ساخت ساب دامنه در سی پنل

آموزش ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین

  • مطابق با تصویر زیر، ابتدا وارد محیط مدیریت هاست دایرکت ادمین شوید و از بخش مدیریت دامنه، بخش مدیریت زیر دامنه را انتخاب کنید.
  • نام زیر دامنه مورد نظر را تایپ و دکمه “Create” را کلیک کنید.

ایجاد زیر دامنه در دایرکت ادمین

پس از ساخت ساب دامنه، یک پوشه به همان اسم در public_html ایجاد می‌شود.

 

سوالات متداول

برای استفاده از زیر دامنه نیاز به cms است؟

برای مدیریت محتوای زیر دامنه نیز باید یک cms جدید یا هر نوع قالب محتوای مورد نظر را در آن راه اندازی کنیم. اگر نمی دانید cms چیست در مقالات دیگر ما در این باره بخوانید.

برای هر دامنه، چند زیر دامنه می توان ایجاد کرد؟

در صورتی که مدیریت سرویس‌دهنده امکان تعریف زیر دامنه‌ها یا ساب دامین‌های بیشمار را فراهم کرده باشد، بدون نیاز به خرید دامنه‌های متفاوت و پرداخت هزینه‌های اضافی می‌توانید با تعریف زیر دامنه‌های مورد نظر از دامنه اصلی برای مقاصد مختلف استفاده کنید. این مقاله توسط تیم ایران هاست ( خدمات هاستینگ از جمله خرید هاست ویندوز ) تهیه شده است.

‫۲ دیدگاه ها

    1. با عرض سلام،
      خیر لزوما نیاز به سرور اختصاصی ندارید! البته که بعضی از سیستم های هاستینگ این قابلیت را برای هاست های اشتراکی خود میبندند!
      اما هاست های اشتراکی ایران هاست، قابلیت ساخت و مدیریت ساب دامین را در اختیار تمامی کاربرانش قرار داده است.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا