امنیت

وی پی ان چیست؟ ( + vpn مخفف چیست؟ ) به زبان ساده

دسترسی به فضای اینترنت و استفاده از امکانات موجود در این فضا بسیار افزایش یافته است. یکی از سیستم‌ها و پروتکل‌هایی که در این فضا استفاده می‌شود، vpn است. این شبکه خصوصی به حفظ اطلاعات و افزایش امنیت شما در فضای اینترنت کمک می‌کند. در ادامه به معرفی اینکه vpn چیست و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

vpn چیست؟

در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات بهترین و پرسرعت ترین سرور ابری  ) فیلترشکن یا وی پی ان چیست؟ vpn به معنای شبکه خصوصی مجازی است. این شبکه امکان ایجاد یک اتصال ایمن و محافظت شده را هنگام اتصال به اینترنت برای شما فراهم می‌کند. وی پی ان‌ها ترافیک اینترنت شما را به طور کامل رمزگذاری کرده و هویت شما را پنهان می‌کنند. با این کار ردیابی اطلاعات شما سخت شده و امکان سرقت اطلاعات برای افراد دیگر دشوار می‌شود.

 

 

vpn مخفف چیست؟

کلمه VPN مخفف حروف ابتدایی عبارت Virtual Private Network است.

از زمان ایجاد اینترنت اولویت بر ارسال بسته‌ها بدون نقص و خرابی بود و به همین دلیل فضای اینترنت ذاتا فضای ناامنی است. تمام برنامه‌هایی که در سطح اینترنت استفاده می‌کنید، مانند ایمیل، وب، سیستم‌های پیام رسانی و … بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند، اما هنوز هم نمی‌توان به طور قطعی از امنیت آن‌ها صحبت کرد.

به همین دلیل هرلحظه ممکن است توسط افراد، سازمان‌های دولتی و … با حمله و سرقت روبرو شوید و اطلاعات خصوصی شما افشا شوند. VPN را می‌توان به عنوان پروتکلی معرفی کرد که اطلاعات شما را به صورت رمزنگاری شده و کاملا ایمن منتقل می‌کند.

کاربرد وی پی ان چیست؟

همان‌طور که گفته شد امنیت اطلاعات افراد در اینترنت بسیار مهم است. ISP شما هنگام اتصال به اینترنت اتصال شما را تنظیم می‌کند. همچنین با استفاده از یک آدرس IP شما را در اینترنت ردیابی می‌کند. ترافیک شبکه شما نیز از طریق سرورهای ISP هدایت می‌شود و هر فعالیتی که به صورت آنلاین انجام می‌دهید ثبت می‌شود. در این میان ممکن است ISP به نظر شما کاملا قابل اعتماد به نظر برسد، اما ممکن است در واقعیت این ویژگی وجود نداشته باشد. همین‌طور سابقه مرور شما را با تبلیغ‌کنندگان، پلیس، دولت و یا سایر اشخاص به اشتراک بگذارد.

علاوه بر آن ISPها ممکن است قربانی حملات مجرمان سایبری شوند. اگر ISP هک شود، داده‌های شخصی و خصوصی شما به خطر می‌افتند. این اتفاق مخصوصا زمانی که به طور منظم به شبکه‌های Wi-Fi عمومی متصل می‌شوید بیشتر پیش می‌آید. شما هرگز متوجه نمی‌شوید چه کسی بر ترافیک اینترنت شما نظارت داشته و اطلاعاتی از شما دزدیده می‌شود، از جمله رمز عبور، اطلاعات شخصی، اطلاعات پرداخت یا حتی کل هویت شما.

با استفاده از وی پی ان می‌توانید به اطلاعات محرمانه به صورت ایمن دسترسی داشته باشید. همچنین برای دسترسی به وب سایت‌هایی که مسدود شده‌اند نیز از وی پی ان استفاده می‌شود. با توجه به موارد گفته شده می‌توانید در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف از وی پی ان استفاده کرده و امنیت خود را تا سطح بالایی افزایش دهید.

جدا از بحث امنیت که با فیلتر شکن برای اطلاعات شما به صورت نسبی ایجاد می شودف تغییر موقعیت جغرافیایی برای استفاده از محتواهایی که در دسترس نیست، یکی از کاربردهای vpn است.

در حال حاضر که ارز دیجیتال و ترید کردن نیز طرافداران زیادی دارند، برخی از افزاد برای ترید از vpn استفاده می کنند تا تحریم ایران در این پلتفرم ها را پشت سر بگذارند که این کار خیلی امن نیست بهتر از یک ای پی ثابت برای این کار استفاده نمایید با خرید سرور ترید می توانید خیال خود را از بابت ایجاد امنیت آن راحت نمایید.

معرفی مزایا و معایب vpn

اگر قصد استفاده از vpn دارید بهتر است بدانید چه مزیت‌ها و معایبی را برای شما به همراه دارد.

مزایا vpn

اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از vpn تغییر مکان جغرافیایی است. استفاده از vpn باعث می‌شود اتصال شما به اینترنت از مکانی دیگر انجام گیرد و موقعیت مکانی شما مشخص نباشد. این موضوع باعث می‌شود دسترسی به وب سایت‌هایی که استفاده از آن‌ها در برخی از کشورها مسدود است، با استفاده از vpn امکان پذیر باشد. به عنوان مثال برای کار با گوگل آنالیتیکس ( آموزش گوگل آنالیتیکس ) یا برخی دیگر سرویس های گوگل باید با vpn وصل شد.

مزیت دیگر استفاده از vpn انتقال اطلاعات به صورت رمزنگاری شده است. این موضوع باعث می‌شود امنیت اطلاعات شما بسیار بالا رفته و دسترسی به آن‌ها توسط سایرین امکان پذیر نباشد.

معایب وی پی ان

شاید مهم‌ترین عیب استفاده از vpn ها هزینه بیشتر آن‌ها در مقایسه با اتصال مستقیم است. استفاده از این نرم‌افزارها تا حد زیادی سرعت دسترسی شما را کاهش می‌دهند.

تمام اطلاعات شما در سرور‌های vpn موجود است و در صورت بروز مشکل در ارائه دهنده، اطلاعات شما نیز به خطر می‌افتد.

بیشتر بخوانید: امنیت پیج اینستاگرام

 

انواع vpn

 

 

Remote Access VPN

این وی پی ان ها یک شبکه خصوصی می سازند. افراد یک سازمان یا شرکت می توانند از راه دور به سرور vpn شرکت  وصل شده و در  دورکاری از منابع شرکت استفاده کنند.

Site to site VPN

در این نوع وی پی ان شعبه‌هایی از یک شرکت به هم متصل می شوند. در این ارتباط  بجای این که هر فردی از  وی‌پی‌ان دسترسی از راه دور  استفاده کنند، افراد به گروه‌هایی تقسیم می‌شوند که به عنوان شعبه‌هایی از شرکت، با  وی‌پی‌ان مکان به مکان به هم متصل شده و از منابع یکدیگر استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست

 

استفاده از وی پی ان

نرم‌افزارهای مختلفی در این زمینه در دسترس هستند که می‌توانید بر روی لب تاب یا گوشی همراه خود نصب کنید. شرکت‌های مختلفی نیز در زمینه ارائه خدمات و سرویس‌های VPN فعالیت می‌کنند. معمولا سطح پایین‌تری از آن‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد. البته باید دقت کنید که امکان دارد وی پی ان های رایگان با فروش اطلاعات شما یا نمایش تبلیغات بیش از اندازه، هزینه اتصال رایگان شما را جبران کنند.

با خرید اشتراک نیز می‌توانید از بسته‌های ایمن‌تر با سرعت بالاتر استفاده کنید. برای استفاده نیز کافی است برنامه یا اپلیکیشن آن را نصب کنید و پس از فعال سازی از آن استفاده نمایید.

چه در وی پی ان های رایگان و چه اشتراکی برای شروع استفاده از ان پی از نصب vpn باید کشور یا سرور مورد نظر خود را انتخاب کنید تا با ip ان کشور بتوانید در اینترنت فعالیت کنید.

آیا استفاده از وی پی ان امن است؟

توجه داشته باشید امنیت VPN نیز ممکن است مشابه با برنامه‌های امنیتی دیگر مانند آنتی ویروس‌ها در برخی مواقع دچار اشکال شده و به طور کامل عمل نکنند. vpn ها از IP و تاریخچه اینترنت شما محافظت می‌کنند، اما نمی‌توانند جلوی حمله خارجی‌ها را به سیستم شما بگیرند. اگر نمی دانید ip چیست در مقالات دیگر این موضوع را توضیح داده ایم.

استفاده از VPN به تنهایی نمی‌تواند از شما در برابر تروجان‌ها، ویروس‌ها، ربات‌ها یا سایر بدافزارها محافظت کنند. بهتر است حتما از آنتی ویروس نیز بر روی سیستم خود استفاده کنید. این کار به این دلیل است که زمانی که بدافزاری به سیستم شما راه پیدا کند می‌تواند اطلاعات شما را به سرقت ببرد، فرقی ندارد vpn داشته باشید یا خیر. به همین دلیل استفاده از آنتی ویروس را فراموش نکنید.

البته زمانی که vpn شما دچار مشکل شود قطعا شما نیز در خطر هستید. به همین دلیل حتما از یک ارائه دهنده vpn مطمئن استفاده کنید تا در معرض خطر کمتری باشید.

این مطلب توسط ایران هاست ارائه دهنده ی سرور های اختصاصی ( راهنمای خرید سرور )  و مجازی ارائه شده است امیدورام که از خواندن آن لذت برده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا