عمومی

نکات طلایی برای انتخاب فضای هاست و پهنای باند مناسب وب سایت

 

از مهمترین گام های راه اندازی یک سایت اینترنتی، میزبانی است و اولین سوالی که شرکت هاری میزبان از شما خواهند پرسید میزان فضا و پهنای باند مورد نیاز است. پاسخ صحیح به این دو سوال تضمینی برای بازدید بی دردسر سایت شما توسط کاربران اینترنت خواهد بود.

امروزه در فناوری اینترنت، وب سایت ها باید توانایی ارایه خدمات بدون قطع (Down Time) را به کاربران خود داشته باشند. با انتخاب صحیح میزان فضای میزبانی وب کارایی وب سایت در عین مقرون به صرفه بودن با کیفیت نیز خواهد بود.

انتخاب فضای هاست و پهنای باند

 

روش شما برای تعیین میزان فضا و پهنای باند سایت مد نظرتان چیست؟ اولین نکته، قالب (format) محتواست که باید مورد توجه واقع شود. آیا محتوا سایت شما متن ساده (Plain Text) است؟ یا اینکه می خواهید تصاویر و ویدیو های فلش را نیز در سایت به کار بگیرید؟ همه این جزییات در تعیین میزان فضا و پهنای باند موثرند. غالب شرکت های میزبانی وب، پلانهای متنوعی را برحسب میزان فضا و پهنای باند به مشتریان خود ارایه می کنند.

 

حجم اطلاعات ذخیره شده و محبوبیت وب سایت نیز می تواند شما را برای انتخاب میزبانی مناسب راهنمایی  کند. در هنگام انتخاب شرکت های میزبان، پلان های با میزان فضا و امکانات بسیار متفاوت اما با هزینه هایی بسیار مشابه را فراوان می توان یافت. به طور مثال پلان ۵۰۰ مگابایتی یک شرکت از لحاظ قیمت نزدیک به پلان یک گیگابایتی شرکت دیگر است. در این مواقع توصیه می کنیم چشم بسته پلان با حجم بالاتر را انتخاب نکنید بلکه کارایی و امکانات ادعا شده را با دقت کافی بررسی کرده و ببینید آیا کارایی مورد ادعا عملا ارایه می شود یا نه. علاوه بر این کیفیت سرویس (Quality of Service) شرکت میزبان را هم حتما مورد توجه قرار دهید.

Quality of Service

میزان فضا:

در یک تخمین سرانگشتی برای وبسایتی به زبان انگلیسی یک فضای ۲ مگاباتی برای حدودا ۱۰ صفخه و جمعا ۵ تصویر کفایت  میکند (توجه: این حجم  برای وب سایتی با زبان فارسی با  Unicode Encoding  برای بخش متن دستکم دو برابر می باشد). بنابراین اگر قصد دارین ویدیوهای فلش یا تصاویر و صفحات بیشتری داشته باشید باید فضای به فکر فضای بیشتر باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه Unicode چیست پیشنهاد می شود مقاله ای که در این باره تهیه شده است را مطالعه بفرمایید.

 

پهنای باند:

برای انتخاب پهنای باند نیز، میزان انتقال داده (Data Transfer) سایت را مد نظر قرار دهید و در نظر داشته باشید که پهنای باند کافی، احتمال بروز قطعی (Down Time) را کاهش میدهد.

ضمنا اگر در می خواهید سایتی با کمترین هزینه راه اندازی کنید، بهترین روش، سایتی پر از محتوای مربوط  و در عین حال با کمترین تصویر و ویدیو فلش است چرا که شما می توانید به مرور زمان امکانات بیشتری را که لازمه ترافیک سایت شماست را به آن بیفزایید.

 

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا