عمومی

ایجاد کاربران و مدیریت آنها از طریق ماژول .Net Users در IIS 7.5

با استفاده از این ماژول سطح دسترسی کاربران را به برنامه های اجرایی، کنترل می نمایید.با توجه به اینکه دسترسی کاربران به برنامه ها متفاوت است ، بعنوان مثال برخی در سطح بازدید کننده  و برخی در سطح طراحان سایت به برنامه ها دسترسی دارند، با استفاده از تنظیمات .Net Users به راحتی می توانید کنترل مراحل احراز هویت و اجازه  دسترسی  (Authentication – Authorization) آنها به برنامه ها را مدیریت نمایید.

در این مقاله راجع به موارد مورد نیاز برای تعریف کاربران و ارتباط آنها به یک نقش (Role) که از قبل ایجاد شده است ، توضیح داده خواهد شد. با استفاده از این ماژول ، براحتی می توان تعداد کاربران زیادی را تعریف کرده ، آنها را در گروههای مختلف تقسیم بندی نموده و به نقش های متفاوتی که از قبل تعریف کرده اید ، نسبت دهید. این تنظیمات را می توان به دو سطح سایت (site) و برنامه (Application) تقسیم بندی نمود. ایجاد کاربران و مدیریت آنها از طریق ماژول .Net Users در IIS ۷.۵

ماژول ها و هندلر های مورد نیاز باید برروی سرور نصب شده و در سطح هایی که تعریف نموده اید باید فعال گردند. معمولا افرادی تنظیمات .Net Users را در IIS Manager انجام میدهند که تجربه لازم و کافی در زمینه مدیریت کاربران ، تحت شبکه را دارا باشند .از جمله این افراد می توان به  مدیران شبکه اشاره کرد . این افراد نسبت به سطح دسترسی کاربرانشان در شبکه تحت مدیریت خود اجحاف دارند و براحتی میتوانند ، نقش ها را تعریف و آنها را به کاربران مورد نظر نسبت دهند.

از دیگر مزایای این ماژول می توان به این نکته اشاره کرد که به شما این امکان داده شده است تا کاربران .NET را بصورت یک لیست استخراج نمایید.برای این منظور میتوانید از رابط کاربری (UI) و یا نوشتن اسکریپت در (.WMI (Windows Management Instrumentation {ابزاری در IIS می باشد که اجازه مدیریت شبکه را از طریق خط فرمان[command line] و کد نویسی به مدیران شبکه میدهد} ،لیست کاربران را مشاهده نمایید. برای مشاهده لیست کاربران از طریق (UI) ، داخل IIS Manager شوید و در قسمت Feature view برروی گزینه .Net Users کلیک نمایید. در روش دوم نیز با استفاده از متد ها و تنظیمات کلاس MembershipSection می توانید لیست کاربران را مشاهده نمایید. البته همانطور که اشاره شد، در این روش یکسری کلاس و ماژول در اختیار مدیران شبکه ( سایت ) قرار میگیرد  که می توانند تنظیمات IIS را مستقیما با ورود فرامین در قسمت command line ویرایش و یا گزارش گیری کنند .( بعنوان مثال لیست کاربران ) [irp posts=”۷۴۷۵″ name=”تنظیمات و کاربرد WMI در IIS 7.5″]

نرم افزار IIS برای کاربران .Net دارای یک ارائه دهنده پیشفرض (default provider) میباشد .این ارائه دهنده پیشفرض یک دیتابیس SQL بنام SQL Server  (AspNetSqlMembershipProvider) دارد که تمامی اطلاعات کاربران داخل آن ذخیره می شود.

برای تنظیمات ارائه دهنده پیشفرض در داخل IIS Manager داخل Feature view بروید ، سپس گزینه.NET Users را انتخاب نمایید. در داخل قاب Action ، گزینه Set Default Provider را کلیک کنید. در این صفحه از طریق ویرایش تنظیمات .Net Users (Edit .NET Users Settings) ارائه دهنده پیشفرض را از لیست کشویی انتخاب نموده و Ok نمایید.

[irp posts=”۶۹۰۶″ name=”هندلر چیست + تنظیم پسوند های فایل به هندلر مربوطه از طریق (Handler Mapping) در IIS 7.5″]

هنگامیکه یک کاربر به قسمت  .Net Users  اضافه میشود، اگر .Net Role فعال باشد بطور خودکار به Role مشخص شده متصل می شود. برای اضافه نمودن کاربر در داخل .Net Users طبق مراحل زیر اقدام نمایید.

نخست از داخل صفحه IIS Manager برروی Features View کلیک نمایید ، سپس وارد قسمت .Net Users شوید . از قاب Action گزینه Add را انتخاب کنید. در این صفحه جعبه محاوره ای .NET User Account Details را مشاهده می نمایید .محتویات این قسمت شامل نام کاربری ، ایمیل ، رمز ، تایید رمز ، سئوال امنیتی و جواب آن میباشد. پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز ، روی گزینه Next کلیک نمایید. اگر .Net Role را انتخاب ننمایید روند ساختن کاربر به پایان می رسد ، در غیر اینصورت به صفحه .Net Role  منتقل میشوید . در این قسمت باید نقش های مورد نظرتان را که باید در مورد این کاربر اجرا شوند ، انتخاب نمایید و در پایان گزینه Finish را کلیک کنید.

ممکن است هنگام ورود اطلاعات کاربر ، دچار مشکل شده باشید ، با استفاده از گزینه Edit در داخل قاب Action از صفحه Feature view می توانید اطلاعات مربوط به کاربر را ویرایش نمایید. پس از انتخاب گزینه Edit ، در داخل جعبه محاوره ای ،گزینه Edit .NET User را کلیک نمایید. در اینجا فقط اطلاعات ایمیل و نقش ها (Roles) قابل تغییر هستند . تغییرات لازم را اعمال کرده و برروی گزینه Ok کلیک کنید.

در پایان اگر بنا به دلایلی نیاز به حذف کردن کاربر از داخل .Net Users داشتید ، برای انجام اینکار به صفحه Feature View بروید. در این صفحه برروی .Net User کلیک نمایید . سپس کاربری را که میخواهید حذف کنید ، انتخاب کرده و در داخل قاب Action گزینه Remove را کلیک نمایید.و در انتها گزینه Yes را انتخاب کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم مقاله mime Type چیست را نیز مطالعه نمایید تا دایره اطلاعاتتان در رابطه با IIS 7.5 وسیعتر گردد.

 

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا