سئو

آشنایی با چند ابزار سئو کاربردی که باید بشناسید

وجود ابزارهای متفاوت در هر کاری به ما در بالابردن دقت و یا تسریع روند کار کمک می کند. سئو هم از این گفته مستثنی نیست. با وجود ابزار سئو می توان مدیریت بهتری بر روی روند سئو سایت داشت. با کمک ابزار سئو می توان بررسی دقیق تری از سایت ها و مراحل انجام سئو انجام داد. در این مقاله با ابزارهای بررسی سئو سایت آشنا می شوید که به شما در کسب سئو و در نتیجه کسب رتبه بهتر سایت کمک می کند.

ابزار سئو چیست؟

در واقع ابزار سئو (SEO)، سایت‌ها یا برنامه هایی هستند که بتوان از طریق آنها سایت را به لحاظ رعایت تمام جوانب و زوایای مختلف، آنالیز و بررسی نمود. اکثر ابزار سئو می‌تواند هزینه‌ای را در بر داشته باشد. نکته قابل توجه در استفاده از ابزار سئو این است که، ابزارهای رایگان سئو در برخی کاربردها می‌توانند حرفه‌ای عمل کنند و نقاط ضعف و قوت رقبای شما را به شما، نشان دهد. استفاده از انواع ابزار سئو به طور حتم می‌تواند در افزایش میزان کسب و کار، سرمایه و ثروت شما بسیار تاثیرگذار باشد و کمک شایانی به کسب و کار شما کند.

ابزار سئو چیست

 تمامی این موارد زمانی میسر خواهند شد که، شما اطلاعات و آگاهی کافی در مورد ابزار سئو و سایت های آنالیز سئو داشته باشید و درست زمانی این موارد به کار شما خواهد آمد که، بتوانید سایت‌های رقبای خود را آنالیز و تحلیل نمایید. بسیاری از این ابزارهایی که ارائه شده است، توسط سایت‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که صاحب یک کسب و کار و یا وبمستر یک سایت هستید، شغل شما ایجاب می‌کند‌ که با انواع ابزار سئو، یک آشنایی مختصری داشته باشید. در ادامه این مقاله از گروه تولید محتوای ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات خرید اکانت گوگل ادز ) به معرفی ابزارهای ضروری خواهیم پرداخت.

چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟

هر ابزار سئو کاربرد متفاوتی دارد. برخی از در یافتن کلمات کلیدی، برخی دیگر در تعیین استراتژی لینکسازی خارجی و برخی دیگر در پیدا کردن مشکلات سایت شما کمک می کند. ولی مهمترین دلیل استفاده از ابزار سئو را می توان آنالیز سایت خود و همینطور آنالیز سایت رقبا، به دست آوردن اطلاعات دقیق و همینطور داشتن آمار و گزارش دانست.

در کنار استفاده از ابزار سئو باید یک تحلیل صحیح از کلمه کلیدی، لینک، لینک سازی، تبادل لینک، بک لینک و تولید محتوا که مورد پسند کاربران می‌باشند، داشته باشید تا به راحتی بتوانید رقبای خود را کنار زده و سایت خود را در رتبه‌های بالاتر جستجوی گوگل، قرار دهید.

 

انواع ابزار سئو بر اساس کارکرد آنها

  • ابزارهای آنالیتیک: نوعی ابزار سئو می‌باشند که برای آنالیز جستجوهای کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ابزارهای یافتن بهترین کلمات کلیدی: این نوع از ابزار سئو به شما کمک می‌کند‌ به هنگام تحقیق کلمات کلیدی بهترین کلمه کلیدی را بیابید.
  • ابزارهای بررسی رقابت کلمات کلیدی: این نوع ابزار سئو برای بررسی میزان رقابت در جستجوی کلمات کلیدی، استفاده می‌شود.
  • ابزارهای سئو داخلی سایت: این ابزارها برای آنالیز سئو داخلی سایت، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ابزارهای بررسی بک لینک: این ابزارها برای بررسی و آنالیز میزان بک لینک‌های موجود در سایت‌ها، استفاده می‌شوند.
  • ابزار رتبه‌بندی سایت گوگل: این ابزار جهت آنالیز و بررسی رتبه‌بندی و رنکینگ یک سایت در گوگل، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ابزارهای بهینه‌سازی محتوا: این ابزارها غالباً برای بهینه‌سازی کردن محتوای سایت‌ها استفاده می‌شوند
  • ابزارهای تست سرعت سایت: این نوع ابزار سئو برای بررسی سرعت سایت و بالا آمدن آن، مورد‌استفاده قرا می‌گیرد.

معرفی ابزارهای سئو سایت

برای دیدن عکس در اندازه بزرگ‌تر بر روی عکس کلیک کنید

در اینجا و در این مقاله ابزار سئو سایت قصد داریم نمونه‌هایی از انواع ابزار سئو را به شما معرفی کنیم. پیش از هر کاری بهتر است بدانید که بسیاری از این ابزارهای سئو رایگان می‌باشند اما این ابزارها کارایی خاصی نداشته و ممکن است بیشتر از ارائه خدمات، وقت شما را تلف کنند. در عین حال ابزارهای حرفه‌ای، کارایی‌هایی از قبیل بررسی وضعیت سایت، آنالیز وب سایت در گوگل، بررسی سئو سایت و بسیاری از موارد دیگر را، دارا می‌باشند. این به هیچ عنوان قابل مقایسه با ابزارهای رایگان نیست و این ابزارها تا حدودی جوابگوی نیازهای شما می‌باشند.

وبمستر گوگل

۱- سایت Ahrefs 

ابزار سئو ahrefs از جمله ابزار های سئو سایت است که کارکردی بسیار ساده اما موثر دارد. با استفاده از این ابزار می‌توانید برای بررسی سئو خارجی همچون لینک‌های خارجی سایت خود و رقبا را دیده و مقدار لینک های از دست رفته و یا اضافه شده را بررسی کرد. از جمله این کار‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنالیز و بررسی تعداد بک لینک‌های یک سایت.
  • بررسی و آنالیز تحولات و تغییرات بوجود آمده بر روی بک لینک‌ها در اثر گذر زمان.
  • کسب اطلاعاتی درباره، ارزش رتبه‌بندی بک لینک‌های ایجاد شده در سایت‌ها.
  • جداسازی بک لینک‌های مفید و ارزشمند، از بک لینک‌های کهنه و قدیمی یا به اصطلاح بک لینک‌های مرده.

ابزار سئو ahrefs

۲-Majestic Seo

این ابزار سئو سایت همانند ahrefss به شما در شناسایی لینک های ورودی و خروجی سئو کمک می کند. با کمک این ابزار بررسی سئو سایت می توانید انکرتکست ها، تعداد و نسبت لینک های فالو و نوفالو ، نحوه لینک سازی داخلی و خارجی سایت را بررسی کنید. برای ورود به سایت این ابزار آنالیز سئو اینجا کلیک کنید.

 

۳- ابزار Google Search Console

Google Search Console یکی از ابزارهای گوگل برای سئو است که با آنالیز رایگان سئو سایت، به شما کمک می‌کند تا رتبه‌ی فعلی سایت و‌ یا وبلاگ خود را بدانید. آمار دقیقی از شرایط سایت، رتبه و کلماتی که مخاطبان با آن وارد سایت شما شده اند را گزارش دهد، تا با بکار­گیری آن‌ها نتیجه‌ی مثبتی را دریافت کنید وکیفیت کاری خود را بالا ببرید.

ابزار سئو Google Search Console

همچنین این ابزار سئو گوگل به شما اطلاع می‌دهد که موتور جستجو به سایت شما دسترسی دارد و پس از آن اطلاعاتی را در اختیار شما، قرار می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند‌ تا متوجه شوید گوگل چگونه سایت شما را می‌بیند و اینکه جهت افزایش سئو و بهینه‌سازی مطالب سایت، باید چه مواردی رعایت شود. در مقاله دیگر می توانید بیشتر با این ابزار آشنا شوید و برای آموزش گوگل سرچ کنسول مقاله ما به همین نام را بخوانید.

۴- ابزار سئو رایگان Keywordtool.io

در صورتی که دنبال کلمات کلیدی مناسب برای محتوای سایت خود هستید، می‌توانید از این سایت استفاده کنید. این ابزار رایگان سئو یافتن بهترین کلمات کلیدی می‌تواند به افزایش میزان بازدید و ترافیک سایت کمک کند و بازدیدکننده بسیاری را به سمت سایت شما هدایت کند. این ابزار رایگان می‌تواند در این زمینه به خوبی به شما کمک کند. تنها کافی است کلمه کلیدی مورد نظر خود را در آن وارد کنید تا پس از یک مدت زمان کوتاه، لیستی از کلمات کلیدی کاربردی و مشابه را که به ارتقا سایت کمک می‌کند‌، در اختیار شما قرار دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: ارور ۵۰۳

 

 

۵- Histats.com

این ابزار بیشتر زمانی به کار شما خواهد آمد که بخواهید اطلاعات دقیقی را درباره بازدید‌کنندگان سایت، ترافیک سایت و علاوه بر آن آمار مراجعه‌کنندگان به سایت و مدت زمان ماندگاری آنها در سایت را بدست آورید. ما استفاده از این ابزار را به کسانی که به سئو سایت خود و بازدید‌کنندگان سایت اهمیت می‌دهند، توصیه می‌کنیم. بسیاری از وبمسترها از این سایت استفاده می‌نمایند. برای دسترسی به این ابزار اینجا کلیک کنید.

ابزار histats

۶- خدمات Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که توسط گوگل معرفی شده و جهت بهینه‌سازی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این سایت، شما می‌توانید اطلاعات دقیق و کامل در مورد رفتار و عملکرد بازدیدکنندگان و کاربران مختلف سایت خود را، کسب کنید. برای آشنایی با گوگل آنالیتیکس می توانید مقاله گوگل آنالیتیکس چیست را بخوانید.

ابزار گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در اینجا می‌خواهیم به برخی از آنها، اشاره‌ای داشته باشیم.

  • آمار و میزان بازدیدکنندگان به طور روزانه.
  • مدت زمان ماندگاری کاربران در سایت.
  • مدت زمانی که کاربران در صفحات مختلف سایت شما به گشت و گذار پرداخته اند.
  • تشخیص ابزار مورد استفاده برای ورود کاربران به سایت که آیا کاربران از طریق کامپیوتر یا از طریق گوشی تلفن همراه وارد شده‌اند.
  • تشخیص ساعات مراجعه کاربران به سایت شما.
  • موضوعات مورد علاقه کاربران.
  • کاربران بیشتر از چه مطالبی بازدید کرده‌اند.
  • ترافیک سایت از چه لینک‌هایی بوده است.

چنانچه وب سایت وردپرسی دارید می توانید همین حالا مقاله نحوه ثبت نام در گوگل انالیتیکس جهت راه اندازی این ابزار مهم در وب سایت خود استفاده کنید.

۷- ابزار سئو سایت SEMrush

یکی از ابزار‌های سئو و یک خزنده وب قوی به حساب می آید. SEMrush این امکان را می‌دهد تا قدم اول در سئو نویسی را محکم و درست بردارید. ابزار سئو SEMrush شما را قادر می‌سازد تا بتوانید کلمات کلیدی و همچنین کلید واژه‌های مرتبط را، تجزیه و تحلیل کنید و از بهترین واژه‌های کانونی بهره ببرید تا به این ‌ترتیب، بتوانید بیشترین میزان کلیک را داشته باشید. این اولین و مهمترین مرحله در سئو نویسی است.

ابزار سئو SEMrush

در مرحله‌ بعدی، این ابزار طول کلمات کلیدی را برای شما تحلیل خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد، تا از حد استاندارد آن تجاوز کنید. ابزار سئو SEMrush ‌یکی از ابزار‌هایست که برای استفاده از آن باید آن را خریداری کنید، به همین دلیل می‌توان از نسخه رایگان Google Keywords Planner استفاده کرد در مقاله گوگل کیورد پلنر می توانید به راحتی روش استفاده از آنرا بیابید. معمولا آن دسته از ابزار‌های سئو که پولی هستند از امکانات بیشتر و کامل‌تری برخوردار هستند.بنابراین در صورت نیاز اقدام به خرید ابزار سئو SEMrush کنید.

۸- ابزار سئو Yoast Plugin‌

یکی دیگر از ابزار های سئو Yoast Plugin است که دارای محبوبیت و کارایی خاص است. این ابزار، محیطی شبیه Word دارد و محتوای شما را به لحاظ کیفیت کنترل می‌کند. این ابزار سئو به شما کمک می‌کند تا، از کلید واژه‌ها به درستی استفاده کنید و ‌چگالی کلمات کلیدی  رعایت شود، تا چگالی مناسبی در متن داشته باشید. با استفاده از این ابزار می‌توانید تولید محتوایی استاندارد را فراهم کنید. این ابزار بر مواردی مانند: متا، گذاشتن عکس، کلید واژ‌ها، عناوین و طول کلمات آن، تعداد لغات استفاده شده در متن، استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی نظارت کرده و آنها را کنترل می‌کند.

ابزار سئو Yoast Plugin‌

۹- ابزار سئو Link Miner

Link Miner یک اکستنشن است که بر روی مروگر نصب می شود و با کمک آن می توانید لینک های شکسته موجود در هر صفحه را پیدا کنید. با کمک این ابزار سئو می توانید از لینکهای هر صفحه خروجی گرفته و آنها را با اطلاعات بدست آمده در این ابزار آنالیز کنید.

ابزار سئو linkminer

۱۰. ابزار سئو Slerpee

این سایت جزو آن دسته از ابزار‌های سئو است که با بکارگیری آن نتایج مثبتی را مشاهده خواهید کرد. با استفاده از این ابزار می‌توانید شکل نمایش سایت خود را در گوگل کنترل کنید. باید به این موضوع اهمیت داد، زیرا شکل نمایش سایت شما‌ یکی از عواملی است که می‌تواند، میزان کلیک خوردن سایت را بالا ببرد و رتبه‌ی شما را ارتقا دهد.

ابزار سئو slerpee

۱۱. ابزار سئو Beam UsUP

این ابزار سئو می‌تواند خطا و اشتباهات شما را رصد کند و مانع از تولید محتوا‌های تکراری و کپی شده، می‌شود. با استفاده از این سایت ، در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توانید سئو خود را ارتقاء دهید.

ابزار سئو Beam UsUP

مُز پیشرفته(MOZ)

کاربرد “ابزار MOZ” به عنوان ابزارهای آنالیز سایت، تحسین‌برانگیز است. از جمله موارد کاربردی می‌توان گفت:

  • بررسی کلمات کلیدی: فهرستی از کلمات کلیدی موردنظر شما ایجاد می‌کند، رتبه شما را با رقبا می‌سنجد و کلمات کلیدی را مبتنی بر مقیاس‌های مهم مانند نرخ کلیک (CTR organic)، اولویت‌بندی می‌کند.
  • پیگیری رتبه‌بندی: پیگیری رتبه‌بندی سایت و رقابت شما، بررسی نمای وب‌سایت در تلفن همراه و کامپیوتر و پیگیری مداوم مقیاس رتبه‌بندی کلمات کلیدی مهم.
  • کراول وب ‌سایت: بررسی صحت و سلامت وب‌سایت شما بر اساس ضربان آن، با خزیدن در سایت و یافتن موارد جدید یا قدیمی، اعلام هشدار برای موارد بحرانی، تعیین اثر این موارد بر بررسی سئو سایت شما را انجام می‌دهد.
  • بهینه‌سازی بر اساس صفحه: کلمه کلیدی و ترکیب صفحه را وارد کنید تا راهنمایی متناسب برای بهینه‌سازی محتوای صفحه شما را ارائه کند، صفحاتی با قابلیت افزایش رتبه‌بندی را می‌یابد و پیشنهاد‌هایی برای محتوای شما ارائه می‌کند.
  • تحقیق روی لینک: آنالیز کامل پروفایل لینک، مقایسه پروفایل شما با رقبا و تنظیم هدف و دنبال کردن فرایند ساخت لینک، با فهرست دنبال کردن لینک‌ها.
  • گزارش‌های سفارشی: پیاده‌سازی و استخراج گزارش متناسب با نیاز شما. از جمله داده مربوط به کراول سایت، لینک‌ها و رتبه‌بندی موتور جستجو و همچنین سفارشی‌سازی، گراف و نمودارهای برند.

کارت گزارش سئو آپ ‌سیتی

این ابزار آنالیز سایت سایت رایگان است، گزارشی جامعی حول اطلاعات مهم در این بخش، ارائه می‌کند از جمله؛

  •  آنالیز رتبه‌بندی
  • ساخت لینک
  • آنالیز در وب‌سایت
  • در دسترس بودن وب‌سایت
  • خلاصه کلی

با آنالیزور سایت کارت گزارش آپ‌سیتی می‌توانید استراتژی سئو را برنامه‌ریزی و اجرا کنید.

ابزارهای متنوع و زیادی در دنیای سئو برای بررسی سئو آنلاین وجود دارد که ما تنها بخشی از این ابزار را معرفی کردیم.

اشکان نصیری

مدیر سرور در ایران هاست با +۵ سال سابقه در صنعت میزبانی وب و کارشناسی ارشد MBA

‫۷ دیدگاه ها

      1. سلام
        کلا سخت میشه پیدا کرد، من الان میزفا تولز استفاده میکنم و خوبه، قدیم نایت واچ استفاده میکردم ولی خیلی گرون شد.
        اسکریپت هم اگر بنویسید بالاخره باید همش اپدیت کنید دانش برنامه نویسی داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا