عمومی

فراخوانی برنامه های کاربردی و کدهای خاص در صفحات مختلف وب سایت توسط ماژول application setting در IIS 7.5

ماژول application settings ، ماژولی کاربردی جهت ذخیره سازی المان های <appSettings> داخل فایل  web.config  بوده که میتواند شامل اطلاعاتی چون connection string  ها ، server names و مسیر های مشخص برای دسترسی به فایل های یک application  نوشته شده تحت پلتفرم asp.net باشد.

المان های موجود در   Application settingsمواردی هستند که بسته به محیط برنامه تحت پلتفرم asp.net  شما میتوانند در هر لحظه بدون نیاز به اعمال تغییرات کلی در برنامه ، تغییر یابند.نام application setting می تواند ترکیبی از حروف، اعداد و underline باشد و نمی توان آن را با عدد یا space شروع کرد.

Application Setting ها به دو نوع تقسیم می گردند : 

  • Application-scoped settings :اطلاعاتی مانند URL برای وب سرویس ها یا connection string برای دیتابیس از این نوع می باشند که در زمان اجرای برنامه نمی توان آنها را تغییر داد. کلیه ی تنظیمات این بخش در فایلی با نام app.config قرار گرفته و این فایل در هنگام طراحی برنامه ایجاد می شود. با ایجاد آن تگ   در فایل web.config ساخته می شود.
  • User -scoped settings:اطلاعاتی مانند  آخرین محل form یا تنظیمات font از این نوع هستند و کاربر می تواند هنگام اجرای برنامه آن را تغییر دهد.سایر تنظیمات این قسمت در فایلی با نام user.config ذخیره می گردد که این فایل هنگام اجرای برنامه و با تغییر مقادیر توسط کاربر ایجاد می شود.توجه داشته باشید که تغییرات ایجاد شده در این فایل بر روی دیسک ذخیره نمی شود.

 همچنین می توانید application setting (که دارای یک مقدار و نام می باشد) را تعریف و سپس در یک یا چندین  کلاس برنامه آن را فراخوانی کنید. بعد از فراخوانی، کلاس شما از این مقدار استفاده خواهد کرد. در ادامه نیز یک نمونه کد با زبان C# وجود دارد که نحوه ی انجام این کار را توضیح می دهد.

ساخت application setting در IIS Manager و نحوه استفاده آن در نمونه کد برنامه به زبان C#:

در صورتیکه از کاربران ایران هاست می باشید جهت وارد شدن به IIS Manger به لینک زیر مراجعه نمایید :

https://support.iranhost.com/kb/a153/iis-.aspx

بعد از ورود به IIS Manager بر روی آیکن Application Setting کلیک نمایید .

در قسمت action بر روی لینک Add  کلیک کنید. و در پنجره  باز شده یک نام را برای application setting خود و در فیلد value یک مقدار برای آن انتخاب و بر روی ok کلیک کنید. در فیلد Key نام application setting و در فیلد value مقدار مربوطه را وارد نمایید.

با افزودن هر مقدار فایل web.config به روز شده و مثال زیر  نحوه ی استفاده از application setting و نحوه فراخوانی آن در برنامه را نشان می دهد (فیلد name  با ConnectionInfo و فیلد value  با server=(local);database=Northwind;Integrated Security=SSPI جهت ایجاد یک application settings و از نوع connection string مقدار دهی شده است) و بلافاصله فایل web.config با تگمانند زیر بروزرسانی خواهد شد.

[pre]

<connectionStrings>

<add name=”myConnectionString” connectionString=”server=localhost;database=myDb;uid=myUser;password=myPass;” />

</connectionStrings>

[/pre]

حال قطعه کد زیر را  جهت درک بهتر مزیت استفاده از ماژول application settings در نظر بگیرید:

[pre]

private void Page_Load(object sender, EventArgs e)

 {

string connectionInfo = ConfigurationSettings.AppSettings[“ConnectionInfo”];

 using(SqlConnection connection = new SqlConnection(connectionInfo))

{

connection.Open();

// perform work with connection

}

}

[/pre]

کد بالا connection string جهت اتصال به دیتابیس را با نام connectionInfo ساخته و میتوان از آن در صفحات مختلف برنامه نویسی شده خود به صورت پویا ، استفاده نمود.(این connection string  قبلا به صورت appsettings در فایل  web.config افزوده شده بود و تغییر appsetting فوق به صورت کلی، در برنامه تحت پلتفرم asp.net و هر جا که به دفعات از  connection string فوق استفاده شده است اعمال خواهد شد.)

مشاهده ی لیست application setting های ایجاد شده :

شما می توانید این لیست را بر حسب نام یا نوع ورودی مرتب و یا آنها را بر حسب گروه طبقه بندی کنید تا بدانید کدام یک از آنها درسطح local و کدام یک از parent  ارث میبرند.

فراخوانی برن امه های کاربردی و کدهای خاص در صفحات مختلف وب سایت توسط ماژول application setting در IIS 7.5

ایران هاست

مشخصات مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا