عمومی

موتورهای جستجو خارجی + ایرانی ( موتور جستجو چیست؟ و چگونه کار می کند؟ )

موتورهای جستجو به بخشی از زندگی روزانه ما تبدیل شده اند و ما اطلاعات زیادی را از جستجوگرها بدست می آوریم. اولین اسمی که با شنیدن موتور جستجو به ذهن می رسد گوگل است. باید بدانید گوگل یکی از چندین جستجوگر وب در دنیا است که سهم بیشتری از مشتریان را دارد. در این مقاله قصد داریم به توضیح مفصل موتور های جستجوگر وب، پایه و اساس کار آنها و همچنین معرفی انواع جستجوگرها و پاسخ سوال  search engine چیست بپردازیم.

معرفی بهترین موتور جستجو گر وب

امروزه انواع موتورهای جستجو تقریبا با کارایی یکسان و تفاوت های اندکی در محیط اینترنت وجود دارد. گوگل و یاهو جزء معتبرترین و بهترین موتورهای جستجو هستند. برای بالا بردن رتبه‌ی یک سایت در هرکدام با توجه به الگوریتم ها و ویژگی های خاص آنها روش های متفاوتی وجود دارد. در یک دسته بندی کلی جستجوگر ها را به انواع موتور جستجو داخلی و خارجی تقسیم بندی میکنیم. در زیر با ذکر نام هرکدام به توضیحاتی درباره انواع جستجوگر اینترنتی پرداخته ایم.

موتور جستجوگر خارجی

 

 

  •  گوگل

گوگل لینک‌ها را از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر دنبال می‌کند و کراولر آن در بین صفحات می‌گردد، و نسخه‌ی HTMl هر صفحه را در دیتابیس خود ذخیره می‌کند سپس در فراخونی با توجه به الگوریتم خود به صفحه رتبه می‌دهد. اگوریتم گوگل محرمانه است و همچنین فاکتور‌های آن در حال تغییر است.

یکی از قابلیات های این موتور جستجوگر خارجی این است که می توانید محتوای مربوط به خود را که راضی نیستید در گوگل باشد را حذف کنید. به عنوان مثال می توانید مقاله حذف عکس از گوگل را مطالعه کنید.

موتور جستجو گوگل

  •  یاهو

با توجه به آمارها بعد از گوگل، یاهو پراستفاده ترین search engine مورد استفاده کاربران است ،که میتوان جستجو در موضوع های وب، اخبار، تصاویر، ورزش و … را انجام داد.

موتور جستجو یاهو

 

  • بینگ

این موتور جستجوگر خارجی تحت دامنه bing.com توسط شرکت مایکروسافت ارایه شده است. جستجوگر بینگ یکی از پرکاربردترین جستجوگر ها در آمریکا به حساب میرود. جستجوی تصاویر و ویدیو در این جستجوگر نسبت به رقبا قدرتمندتر است. برای آشنایی با موتور جستجو بینگ مقاله ما به همین نام را مطالعه کنید.

موتور جستجو بینگ

 

  •  DuckDuckGo

موتور جستجوگر امنی تحت نام دامنه ی duckduckgo.com این جستجوگر هیچ یک از اطلاعات شخصی شما را جمع آوری لیست نمیکند و شما میتوانید بدون ذخیره سازی دیتا سرچ خود را در محیطی کاملا امن انجام دهید.

موتور جستجوگر داک

 

 

  • Swisscows

این موتور جستجو از قوی‌ترین موتورهای جستجو است که شما را به نتیجه‌ی مطلوبتان می‌رساند. در سمت راست این صفحه جستجوگر عبارات مرتبط را نیز به شما نمایش می‌دهد تا در جستجوی مطالب از آن نیز استفاده کنید.

سرچ انجین Swisscows

  •  Qwant

این موتور جستجوی فرانسوی با حفظ حریم خصوصی، بسیاری از ویژگی‌هایDuckDuckGo را دارد. در آن هر عبارتی را که سرچ کنید در سه دسته اجتماعی، وب و اخبار دسته بندی می‌کند، که راحت تر به نتیجه برسید.

همچنین برای کاربرانی که در جستجوی موزیک هستند، یک بخش اختصاصی دارد که می‌توانید با سرچ متن، موزیک خود را پیدا کنید.

موتور جستجو qwant

  • Startpage

این جستجوگر نتایج سرچ شما را از گوگل پیدا می‌کند، به راحتی به دیتابیس گوگل دسترسی پیدا می‌کند، بدون اینکه تاریخچه‌ای از جستجوی شمارا ثبت کند.

سرچ انجین startpage

  • Search encrypt

این موتور جستجو نیز امن و خصوصی است. تاریخچه جستجوی شما بعد از پایان جستجو ذخیره نمی‌شود، و به راحتی می‌توانید از هر سیستمی برای جستجو استفاده کنید .این موتور برای این کار از رمزگذاری محلی استفاده می‌کند.

موتور جستجو Search encrypt

 

  • موتور جستجوی ask

 

پیش از ظهور گوگل این جتسجوگر یکی از بهترین سایت ها برای جست وجو در دنیای وب به شمار می‌آمد. این سرویس در گذشته به عنوان ask jeevers شناخته می شده است.

امروزه با حضور رقبای سر سخت تر این جستجوگر موفق به دریافت تنها ۳ درصد از کل سهم جستجو شده است و تقریبا به حاشیه رانده شده است.

 

  • یاندکس yundex

 

 

یکی از دیگر از رقبای گوگل رامی توان یاندکس دانست این جستجوگر وب و آنلاین ساخت کشور روسیه می‌باشد. این جستجوگر رتبه هشتم در کل جهان را دارد و بسیاری از افراد از ان استفاده می کنند.

انواع موتور جستجو ایرانی

 

  •  پارسی جو

می‌توان گفت در حال حاضر این موتور با دامنه‌ی parsijoo.ir بهترین موتور جستجوگر ایران است. البته از ایرادات آن می‌توان به عدم بروزرسانی به موقع آن اشاره کرد و هم اکنون غیر فعال می‌باشد

parsijoo.ir

 

  •  سلام

این موتور جستجو تحت دامنه‌یsalam.ir ارائه شده‌است، و طراحان در معرفی این جستجوگر اعلام داشته‌اند، که با بکارگیری هوش مصنوعی قابلیت جستجو در هر زمینه ای را دارد.

موتور جستجو سلام

 

  •  یوز

پروسه‌ی ساخت این جستجوگر تحت دامنه‌ی yooz.ir از سال ۱۳۸۸ استارت خورده‌ است و چندین میلیار صفحه‌ی جستجو شده دارد که تمرکز عمده ای بر روی متون فارسی داشته‌است. اما امروزه دیگر قابل استفاده نیست.

موتور جستجو یوز

 

  •  پارسیک

این جستجوگر در سال ۱۳۸۱ راه اندازی شده‌است و در سال ۱۳۸۲ توانست جایزه ذره بین طلایی را دریافت کند. از نکات فنی این جستجوگر این است که فقط امکان جستجو در وب را دارد و تصاویر و ویدئو را سرچ نمی‌کند.

موتور جستجو پارسیک

 

  •  جس جو

در این جستجوگر مانند مابقی موتورهای جستجو امکان سرچ کردن تصاویر، مطالب و ویدئو وجود دارد. البته در این جستجوگر به جز سرچ اطلاعات امکان استفاده از کتابخانه و مترجم را هم دارید.

همچنین بخشی جهت تبدیل تاریخ میلادی، شمسی و قمری به یکدیگر نیز وجود دارد.

موتور جس جو

 

  •  گردو

یکی از بهترین موتورهای جستجو ایرانی که می‌‌توانید جایگزین گوگل باشد، گردو می‌باشد. این موتور جستجو همانند گوگل پیش نمایشی از سایت نشان می‌دهد، تا بهتر تصمیم بگیرید کدام لینک را باز کنید.

نکته جالب اینجاست که با سرچ کردن در آن و بالا رفتن تعداد سرچ به نیابت از کاربران به خیریه کمک خواهد شد. این انگیزه ای برای کاربران است که به جای گوگل از جستجوگر گردو استفاده کنند.

موتور جستجو گردو

 

search engine چیست؟

در تعریف کلی، هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری که برای پیدا کردن داده‌های مشخصی، در میان حجم زیادی از اطلاعات جستجو کند را موتور جستجو می‌گویند. موتورهای جستجوگر اینترنت در حقیقت یک نرم افزار تحت وب هستند که وظیفه‌ی پیدا کردن مرتبط‌ترین محتوا با عبارت جستجو شده توسط کاربر را دارند.

بررسی تاریخچه موتورهای جستجو

در ادامه  تاریخچه ی از موتورهای جستجو را به صورت خلاصه ذکر کرده ایم.

اولین موتور سرچ با نام آرچی (Archie) بوجود آمد که تنها توانایی فهرست کردن و نمایش عناوین را داشت. به همین دلیل لزوما باید فایل با نام دقیق سرچ میشد تا نتیجه ی صحیح حاصل شود. پس از آن و به دنبال نیاز موجود دو موتور جستجوگر با نام های ورونیکا (Veronica) و جاگ هد (Jughead) با قابلیت ایندکس کردن متن بوجود آمدند.

در سال ۱۹۹۳ اولین ربات با هدف ارزیابی پیشرفت وب ایجاد شد. این ربات قابلیت جمع آوری لینک های فعال و نگهداری آنها در یک دیتابیس واحد را داشت. مشکل این ربات مختل کردن دسترسی به وبسایت ها بود. در این میان موتور جستجوگری به نام w3catalog در اواسط سال ۱۹۹۳ به عرصه ی وب معرفی شد، اما همچنان مشکل اختلالی که ربات ها در دسترسی به وبسایت ها ایجاد میکردند حل نشده بود.

به منظور رفع این مشکل موتور دیگری با نام آلی وب (Aliweb) بوجود آمد. در این جستجوگر امکانی فراهم شد تا مالکان وبسایت خود را به صورت دستی ایندکس کنند تا نیازی به استفاده از ربات نباشد. در اواخر همان سال بالاخره JumpStation توانست جستجوگری با همه ی ویژگی های حیاتی مورد نیاز برای یک جستجوگر ارایه کند اما مشکل آن محدود بودن به هدینگ و عنوان های یک صفحه بود. در سال ۱۹۹۴ موتور جستجوی وب کراولر با قابلیت ایندکس کردن تمام متون موجود در صفحات عرضه شد.

پس از آن موتور های جستجوگر متعددی به عرصه ی وب معرفی شدند اما تحول عظیم برای موتورهای جستجوگر اینترنت در سال ۱۹۹۶ با الگوریتمی به نام RankDex که برای امتیازدهی به سایت ها طراحی شده بود ایجاد شد. سپس الگوریتم هایی به نام PageRank که در حقیقت ازRankDex الگو برداری شده بودند و برای رتبه بندی از بک لینک استفاده میکردند عرضه شد. در نهایت در حوالی سال ۱۹۹۸ جستجوگری قوی با نام google.com معرفی شد که اکنون به پراستفاده ترین و محبوبترین جستجوگر در پلتفرم ها تبدیل شده است.

 

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست

 

موتور های جستجو چگونه کار می‌کنند؟

وظیفه ی هر موتور جستجو ارایه‌ی بهترین محتوا به کاربر با توجه به جستجوی انجام شده است. در حقیقت جستجوگر ها برای سازماندهی هر چه بهتر محتوای اینترنت طراحی شده اند. به این منظور همه ی موتور های جستجو از چند اجزای اصلی برای انجام این مورد استفاده میکنند:

  • یک پایگاه داده ی قوی برای ذخیره ی داده ها و فراخوانی آنها در موارد مورد نیاز
  • گشتن در محیط وب و جمع آوری اطلاعات توسط ربات ها یا وب کراولر (Crawler)
  • الگوریتم هایی برای امتیاز و رتبه دهی و قوانینی که باید وبسایت ها رعایت کنند

اطلاعات موجود در بستر وب بسیار وسیع است و برای اینکه بتوان این اطلاعات را ذخیره‌سازی کرد و در زمان مناسب با توجه به سرچ کاربر بهترین محتوا را در اختیار قرار داد، دیتابیس‌های عظیم و قدرتمند مورد نیاز است.

رباتهای خزنده به جستجو در میان وبسایت‌ها و بررسی صفحات می‌پردازند. اولین مورد برای اینکه یک وبسایت در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده شود در دسترس بودن آن برای ربات‌های خزنده‌ است، سپس با توجه به الگوریتم‌های موجود، به وبسایت شما بر اساس معیارها و استاندارد‌هایی که برای آن موتور جستجوگر تعریف شده‌است رتبه و جایگاه داده می‌شود.

با افزایش تعداد صفحات در اینترنت و کاربران آن، از موتورهای جستجوی زیادی برای ارائه اطلاعات به کاربران استفاده می­شود. هر کدام از این موتورهای جستجو که در مقاله بالا معرفی کردیم، از الگوریتم‌­های مختلفی برای ارائه بهترین نتیجه به کاربران خود استفاده می‌کنند.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا