گوگل ادز و تبلیغات آنلاین

Quality Score چیست؛ نحوه محاسبه کوالیتی اسکور

گوگل ادز یک مکان فوق‌‌‌‌‌‌‌‌العاده برای انجام تبلیغات کسب و کار شماست، که به راحتی می‌‌‌‌توانید سهم بازار محصولات مورد نظر خود را، افزایش دهید. اما همیشه اینطور نیست و ممکن است در یک حوزه‌ی کاری که دارای رقابت شدید است، بازگشت سرمایه مطلوب نصیب شما نشود! فاکتورهای متعددی برای موفقیت در این رقابت وجود دارد ولی یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها، Quality Score یا امتیاز کیفی است. در این مقاله می خوانید که کوالیتی اسکور چیست و چگونه محاسبه می شود؟

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

امتیاز کیفی یا Quality Score چیست؟

در گوگل ادز، امتیازی که گوگل پس از بررسی سایت و مرتبط بودن متن تبلیغ به کلیدواژه‌‌‌‌‌های کمپین اختصاص می‌دهد را امتیاز کیفی یا Quality Score می گویند.

پس از فعالسازی کمپین و با گذشت زمانی کوتاه از راه‌‌اندازی، اعدادی در بخش keywords و ستون Quality Score قابل مشاهده ا‌ست که مقدار آن از ۱ تا ۱۰ متغیر است. هر چقدر عدد مورد نظر به ۱۰ نزدیکتر باشد کلیدواژه دارای کیفیت بهتر و هر چقدر به ۱ نزدیک‌‌‌‌‌‌تر شود کلیدواژه دارای کیفیت پایین‌تری خواهد بود.

Quality Score چگونه محاسبه می‌شود؟

برای افزایش و بهبود امتیاز کیفی یا کوالیتی اسکور، در مجموع ۴ پارامتر مهم تاثیر گذار است که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

بهبود نمره کیفیت یا Quality Score

۱- میزان ارتباط کلید واژه با لندینگ پیج

پیش از ورود به مبحث امتیاز کیفی تبلیغات در گوگل، بهتر است مثال زیر را بررسی ‌‌‌کنیم.

فرض کنید شما کلیدواژه‌‌‌ (کلمه کلیدی) در گوگل سرچ کرده و در نهایت بر روی یکی از نتایج کلیک می‌‌‌کنید. اگر سایت مورد نظر دارای ارتباط محتوایی و معنایی با کلمه کلیدی سرچ شده شما نداشته باشد، خیلی زود صفحه را بسته و به دیگر سایت‌‌‌ها مراجعه می‌‌‌‌کنید.

با توجه به سیاست‌‌های گوگل مبنی بر نمایش بهترین و مرتبط‌‌‌ ترین سایت‌‌‌‌ها با توجه به جستجوی انجام شده، این مورد توسط گوگل شناسایی شده و برای سایت مورد نظر امتیاز منفی در نظر می‌‌‌‌گیرد.

ارتباط معنایی میان کلمه کلیدی سرچ شده و محتوای صفحه وب سایت در افزایش نمره کیفی تاثیر گذاری است

در زمینه ادوردز نیز گوگل به همین شکل رفتار کرده و سعی می‌‌‌کند نتایجی را به کاربر نمایش دهد که دارای بیشترین ارتباط با کلمه جستجو شده باشد. خب منطقی است که گوگل برای حفظ اعتبار خود نیز این مسئله را بسیار جدی بگیرد. پس، قبل از فعالسازی کمپین تبلیغاتی خود، حتما صفحاتی را که کاربران قرار است پس از کلیک به آن وارد شوند را بررسی کرده و مطالب مناسب و مرتبط در آن قرار دهید. اگر شما این کار را به خوبی انجام دهید مطمئن باشید که رابطه مستقیم آن بر روی امتیاز کیفی تبلیغات گوگلی خود را مشاهده خواهید کرد

  • نکته ۱: به هیچ‌‌وجه بهینه‌سازی صفحات را محدود به قبل از فعالسازی تبلیغات نکنید.
  • نکته ۲: در زمان نمایش تبلیغ در بخش کیوردهای گوگل ادز تب search terms را بررسی و از کیوردهای پر ترافیک و با نرخ تبدیل بالا هم در کمپین و هم در صفحه فرود خود استفاده کنید. اگر تمایل دارید بدانید محاسبه نرخ تبدیل چگونه است به مقاله آن مراجعه نمایید.
  • نکته ۳: از تب Negative  keywords غافل نشوید. اگر عباراتی که کاربران با آن قادر به مشاهده تبلیغات هستند مورد تایید شما نیست حتما  آن‌ها را در لیست کلمات منفی قرار دهید.

در صورتیکه آشنایی با مبحث گوگل ادز (ادوردز) ندارید، پیشنهاد می شود مقاله “google ads چیست ” را مطالعه نمایید

۲- میزان ارتباط با متن تبلیغ

همان‌قدر که محتوای سایت برای تبلیغات مهم و ارزشمند است، متن تبلیغ با کیفیت و جذاب نیز می‌‌‌تواند در موفقیت یک کمپین تاثیرگذار باشد. در واقع اولین برخورد و نقطه اتصال کاربر با سایت شما، متن تبلیغی است که با استفاده از سرچ کلیدواژه‌‌‌‌ها آن را مشاهده می‌‌‌‌‌کند. در نتیجه هرچه متن تبلیغ بتواند مخاطب را برای دریافت کلیک، بیشتر مجاب کند، ارزشمندتر است.

میزان ارتباط متن با کلمه کلیدی جستجو شده و قرار داشتن کلید واژه‌های مرتبط در متن تبلیغ یکی از روش‌هایی ست که به جذب کلیک بیشتر کمک خواهد کرد و امتیاز کیفی ادوردز را بالا می برد.

ارتباط بین کلیدواژه و متن تبلیغ در تعیین نمره کیفیت

سعی کنید در عناوین از محرک‌های احساسی و انگیزشی استفاده کنید. با شناخت کامل مخاطبان و مشتریان خود می‌‌توانید به راحتی عباراتی را که باعث جذب آنها می‌شود را به متن تبلیغ اضافه کنید. استفاده از اعداد نیز، می تواند تا حدودی باعث جلب توجه کاربران به یک متن شود. در صورت امکان از این تکنیک نیز غافل نشوید!

نکته مهم درباره متن تبلیغ، تکمیل کردن تمامی موارد در نظر گرفته شده برای نوشتن متن است. سعی کنید بطور کامل و با دقت از همه فضاهایی که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد به بهترین نحو استفاده کنید.

۳- مقدار نرخ کلیک یا CTR

CTR مخفف عبارت  Click Through Rate به معنای نرخ کلیک است.  CTR نشان می‌دهد که چند درصد از بازدیدکنندگان یک URL، یک پیج یا یک بنر تبلیغاتی روی آن کلیک کرده‌اند. به پارامتر دوم که برایتان شرح دادیم توجه نمایید، زمانی که محتوای شما با آنچه مورد نیاز کاربر است متناسب باشد، کلیک بیشتری دریافت خواهید کرد و در بهبود امتیاز کیفی ادوردز شما تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال نرخ کلیک بنری که از ۱۰۰۰ بار نمایش، موفق به دریافت ۷۰ کلیک شده است، ۷ درصد می‌شود.

بطور میانگین نرخ کلیک در تبلیغات متنی بین ۶ الی ۷ درصد و در تبلیغات نمایشی از ۱ تا ۲ درصد متغیر است. افزایش نرخ CTR موجب بالا رفتن نمره کیفیت کلمه های کلیدی خواهد شد.برای کسب اطلاعات در حوزه ctr چیست مقاله تخصصی ما را مطالعه نمایید.

تاثیر CTR بر روی امتیاز کیفی در گوگل ادز

هرچقدر نمره کیفیت کلیدواژه‌‌‌ها دارای عدد بهتری باشد هزینه به ازای هر کلیک برای تبلیغات شما کاهش خواهد یافت!

برای بهبود نرخ CTR به پیشنهاداتی که در قسمت متن تبلیغ، به آن اشاره کردیم توجه کنید!

۴- سرعت لندینگ پیج

یکی از معیارهایی که گوگل بسیار به آن اهمیت می‌‌دهد  و در بهبود Quality Score بیساز تاثیر گذار است، مقدار زمان لازم برای بارگذاری صفحه‌ فرود پس از کلیک کاربر است. قبل از فعالسازی تبلیغات حتما با ابزارهای تست سرعت سایت، آن را بررسی و در صورت اشکال و یا مدت زمان بالا برای بارگذاری این مورد را اصلاح کنید.

بالا بودن زمان بارگذاری صفحه باعث خسته شدن کاربران و مشتریان شما شده و موجب می‌‌‌شود قبل از ورود و مشاهده، سایت شما را ترک کنند!

در مورد صفحات فرود می توانید مقاله لندینگ پیج چیست را بخوانید.

تاثیر سرعت سایت بر روی امتیاز کیفی گوگل ادز

انتخاب یک شرکت هاستینگ حرفه ای و قابل اعتماد می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را در این زمینه کاهش دهد. تنها لازم است با بخش پشتیبانی تماس بگیرید تا آنها بهترین هاست را با توجه به بودجه درنظرگرفته شده به شما معرفی نمایند. خرید هاست پرسرعت در فرایند تبلیغات وب سایت شما، نه یک پیشنهاد بلکه یک الزام است که اگر با دقت به این موضوع پرداخته شود، می‌‌‌تواند نرخ بازگشت سرمایه شما را تضمین کند!

کلام آخر

در تبلیغات گوگل به هیچ عنوان نمی‌‌‌توان از تاثیر امتیاز کیفیت یا Quality Score بر روی هزینه‌‌‌‌ها غافل شد. اگر به دنبال تبلیغاتی با هزینه‌‌‌های کاهشی و معقول هستید، حتما موارد ذکر شده در این مطلب را تا حد امکان بررسی کرده و با دقت انجام دهید. با بهبود نمره کیفیت، هزینه هر کلیک بطور محسوسی کاهش خواهد یافت که این امر باعث می‌‌‌‌شود در رقابت با سایر رقبا سایت شما دارای برگ برنده باشد و جایگاه‌های بهتر را با صرف هزینه‌های مشابه و یا کمتر از آن خود کنید.

ما نیز در ایران‌‌‌‌هاست در کنار شما هستیم تا بتوانید با مناسب‌ترین هزینه‌ها محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی نمایید. در صورت نیاز با پشتیبانی و یا استفاده از تبلیغات در گوگل ، با شماره ۸۳۳۰۵ – ۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

Quality Score خوب چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در مورد کلمه کلیدی های مختلف این کیفیت متفاوت است. کوالیتی اسکور برای کیوردهای برند دار بین ۸ تا ۱۰ مطلوب است و برای کلمات کلیدی پر رقابت بین ۷ تا ۹ امتیاز خوبی است.

چرا کلمه کلیدی انتخابی quality score ندارد؟

اگر کلمه کلیدی انتخابی شما جدید است و حجم سرچ زیادی ندارد کوالیتی اسکور برای شما محاسبه نمی شود.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا