کسب و کار

از مجوز فروشگاه اینترنتی چه می دانید؟ ۳ مجوز مهم فروشگاه آنلاین

شاید به‌جرات بتوان گفت که امروزه، فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید برای کاربران فضای آنلاین شده‌اند. نمایش آنلاین کالا و خدمات، سفارش در لحظه و تحویل در زمان مشخص، ساز و کار ساده‌ی فروشگاه‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهند. گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی علاوه بر بالا بردن اعتماد خریداران از سایت شما، می تواند روال کارتان را اصولی تر کند و اعتبارتان را افزایش دهد. آشنایی با مجوز های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را میتوان پیش قدمی برای آن دانست. در ادامه در مورد مجوز کسب و کار اینترنتی و نحوه گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی صحبت خواهیم کرد.

روال راه اندازی فروشگاه اینترنتی

طبیعتا اولین گام پس از تصمیم‌گیری در مورد راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، بررسی خدمات و محصولات و امکان‌سنجی ارائه و فروش آنلاین آن‌ها و سپس اخذ جواز سایت فروشگاهی و مجوز کسب و کار اینترنتی است. فروش بعضی محصولات مانند پوشاک، قطعات و لوازم کوچک الکترونیکی به‌صورت کاملا آنلاین امکان‌پذیر است. یعنی هم امکان معرفی کامل آن‌ها در وب سایت وجود دارد و هم این‌که پس از پرداخت هزینه، تحویل کالا به مشتری انجام خواهد شد.

روال راه‌اندازی و مجوزهای فروشگاه اینترنتی

پس از تعیین روال فروش محصولات، بستری را که لازم است وب سایت شما برای روند فروش آنلاین فراهم کند، فهرست کنید تا بتوانید طراحی مناسبی برای آن در نظر بگیرید. ممکن است طراحی وب سایت را به یک متخصص بسپارید یا آن را خودتان انجام دهید. این مورد تا حدودی به ویژگی‌های مورد نظر شما و همچنین، میزان فرصت و مهارت شما برای استفاده از قالب‌های آماده فروشگاه‌ساز و یا به‌کار گیری زبان‌های برنامه‌نویسی و طراحی سایت، بستگی دارد. در این زمان می‌بایست آدرس فروشگاه یعنی دامین خود را نیز انتخاب و خریداری کرده باشید. پس از اتمام طراحی، نوبت به خرید هاست مناسب، خرید دامین و راه‌اندازی وب سایت خواهد رسید.

آیا فروشگاه اینترنتی مجوز می خواهد؟

حالا می‌توانید در این فروشگاه آغاز به کار کنید؟ بله! اما فروشگاه شما مدت زیادی عمر نخواهد کرد و شانس موفقیت پایینی دارد. چون شما مانند یک فروشگاه بدون تابلو و پروانه کسب برای فروشگاه اینترنتی در حال فعالیت هستید و اعتماد مشتریان زیادی را به‌دست نخواهید آورد. آیا کسب و کار اینترنتی نیاز به مجوز دارد؟ بله، باید مجوز فروش اینترنتی را تهیه کنید!

نکته: در نظر داشته باشید بسته به نوع فعالیت فروشگاه اینترنتی شما، تعداد مجوزهایی که باید دریافت کنید متفاوت است. در این مقاله به ۳ مورد از مجوز هایی که همه کسب و کارهای اینترنتی باید داشته باشند، اشاره شده است.

 

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در زیر به ۳ نمونه از مهمترین مجوز های فروشگاه اینترنتی اشاره خواهیم کرد که برای کسب و کار شما علاوه بر شناسنامه، نماد اعتماد نیز هست. برای اینکه با ساخت فروشگاه اینترنتی به طور کامل آشنا شوید می توانید مقاله راه اندازی فروشگاه اینترنتی را مطالعه کنید. مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی به شرح زیر است:

نماد الکترونیکی (Enamad) 

نماد الکترونیک یکی از مجوزهای فروشگاه اینترنتی

یکی از مجوز های لازم برای فروشگاه اینترنتی که می‌بایست از وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کنید، جواز “نماد الکترونیکی” یا “ای نماد” نام دارد که در صفحه اصلی وب سایت فروشگاهی قابل مشاهده خواهد بود.
برای دریافت این مجوز باید به سایت enamad.ir مراجعه نمایید و درخواست دریافت مجوز خود را ارسال کنید. کلیه مراحل ایجاد درخواست، ارائه مدارک و دریافت مجوز، به‌صورت الکترونیکی خواهند بود.

 

 

 

بیشتر بخوانید: نماد اعتماد الکترونیکی چیست

 

مجوز نظام صنفی حوزه‌ی فعالیت شما ( پروانه کسب فروشگاه اینترنتی )

برای دریافت دریافت پروانه کسب و کار اینترنتی یا ای نماد که اصلی ترین مجوز فروش اینترنتی است، شما باید جواز کسب برای فروشگاه اینترنتی از نظام صنفی مربوط به فعالیت خود را داشته باشید. به عنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی شما در حوزه ی پوشاک فعالیت می کند باید از اتحادیه ی پوشاک برای دریافت پروانه کسب فروشگاه اینترنتی اقدام کنید.

به‌این ترتیب، جواز صنفی کسب و کار شما که در واقع پروانه کسب فروشگاه اینترنتی شما است، یکی از مجوزهای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  سئو سایت فروشگاهی

مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی

یکی دیگر از مجوز لازم برای فروشگاه اینترنتی موفق، نماد ساماندهی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می‌شود و تائید کننده‌ محتوای وب‌سایت است. جهت اخذ این نماد می‌بایست به آدرس samandehi.ir مراجعه کنید. تهیه این نماد برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی الزامی نیست و بیش‌تر برای فروشگاه‌هایی اهمیت دارد که محصولات سمعی و بصری به فروش برسانند و محتوای آن‌ها می‌بایست مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. یک فروشگاه قابل اطمینان راه‌اندازی کنید.

 

مجوز های فروشگاه اینترنتی

 

هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی

هزینه مجوز های فروشگاه اینترنتی بسته به نوع فعالیت و همچنین سال دریافت مجوز متغییر است و نمی توان مبلغ دقیقی برای دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی اعلام کرد.

برای ثبت فروشگاه اینترنتی خود با پرداخت هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی، با خاطری آسوده کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. یک فروشگاه اینترنتی که نمادهای فوق را تهیه کرده باشد، محل امنی برای خرید کاربران خواهد بود. کافیست شما به توسعه فروشگاه اینترنتی خود بپردازید و در پی ارتقای کیفیت خدمات و محصولات برای مشتریان وفادار قدیمی و یا مشتریان جدید کسب و کار خود باشید.

امیدواریم با خواندن این مقاله با مجوز سایت فروشگاهی و همینطور قوانین ایجاد فروشگاه اینترنتی آشنا شده باشید.

سوالات متداول درباره مجوزهای فروشگاهی

یکی از مجوز های لازم برای فروشگاه اینترنتی که می‌بایست از وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کنید،جواز “نماد الکترونیکی” یا “ای نماد” نام دارد که در صفحه اصلی وب سایت فروشگاهی قابل مشاهده خواهد بود. برای دریافت این مجوز باید به سایت enamad.ir مراجعه نمایید و درخواست دریافت مجوز خود را ارسال کنید. کلیه مراحل ایجاد درخواست، ارائه مدارک و دریافت مجوز، به‌صورت الکترونیکی خواهند بود.
نماد ساماندهی نمادی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می‌شود و تائید کننده‌ محتوای وب‌سایت است. جهت اخذ این نماد می‌بایست به آدرس samandehi.ir مراجعه کنید. تهیه این نماد برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی الزامی نیست و بیش‌تر برای فروشگاه‌هایی اهمیت دارد که محصولات سمعی و بصری به فروش برسانند و محتوای آن‌ها می‌بایست مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌سایت است.

‫۷ دیدگاه ها

  1. خوشبختانه همه چیز تو پنل اینماد محیا هست و هر مجوزی که نیاز باشه از همون پنل میتونی بگیری قبلا خیلی اذیت می شدیم اما یه بدی که جدیدا برای فروشگاه های مجازی داره اینه که باید کد مالیاتی بگیری که برای فروشگاه های نوپا یکم دردسره . البته کسی که میخواد یک کسب و کار رو جدی شروع کنه باید این مسائل هم در نظر بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا